Wspólne stanowisko 2000/130/WSiSW w sprawie proponowanego protokołu przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami oraz amunicją do niej, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej

WSPÓLNE STANOWISKO RADY
z dnia 31 stycznia 2000 r.
w sprawie proponowanego protokołu przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami oraz amunicją do niej, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej

(2000/130/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 12 lutego 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 34 ust. 2 lit. a),

uwzględniając inicjatywę Republiki Portugalskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Uznaje się wagę międzynarodowej współpracy w sprawach karnych do celów zapobiegania i zwalczania wszelkich poważnych form przestępczości, łącznie z nielegalnym handlem bronią, jak przewidziano w art. 29 Traktatu.

(2) Poczyniono przygotowania do opracowania i negocjowania Protokołu przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami i amunicją do niej, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej.

(3) Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych zadecydowało, że ostateczna wersja tekstu proponowanej Konwencji i protokołów do niej powinna zostać mu przedstawiona do wcześniejszego przyjęcia przed konferencją na wysokim szczeblu, która odbędzie się w Palermo, i na której podpisane zostaną Konwencja i protokoły do niej.

(4) Wiele międzynarodowych instrumentów przyjętych w Unii i na innych forach już przewiduje przyjęcie środków zwalczających nielegalną produkcję i handel bronią i amunicją.

(5) Dnia 17 grudnia 1998 r. przyjęto wspólne działanie w sprawie udziału Unii Europejskiej w zwalczaniu destabilizującego gromadzenia i rozprzestrzeniania broni ręcznej i broni lekkiej(1).

(6) Oczekuje się, że przyczyni się ono w jak największym stopniu do negocjowania proponowanego Protokołu i do uniknięcia rozbieżności między proponowanym Protokołem a instrumentami przygotowanymi w Unii.

(7) W swoich konkluzjach z dnia 5 października 1998 r., Rada poprosiła Prezydencję o zaproponowanie jednego lub kilku wspólnych stanowisk, zgodnych z Traktatem o Unii Europejskiej, w związku z projektem Konwencji Narodów Zjednoczonych i protokołów do niej.

(8) Uwzględnia się wspólne stanowisko przyjęte przez Radę w dniu 29 marca 1999 r. w sprawie proponowanej Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko przestępczości zorganizowanej(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1

Negocjując projekt Protokołu Narodów Zjednoczonych przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami i amunicją do niej, Państwa Członkowskie Unii Europejskiej poprą definicję broni palnej rozumianej jako śmiercionośna broń lufowa, która wyrzuca, jest przeznaczona do wyrzucania, lub może być szybko przerobiona do wyrzucania śrutu, kuli, lub pocisku poprzez działanie materiału wybuchowego, ale z wyłączeniem zabytkowej broni palnej lub jej replik. W tym kontekście, kwestię definicji zabytkowej broni palnej należy uregulować w prawie krajowym, ale nie powinna ona obejmować broni palnej wyprodukowanej po1870 r.

Artykuł  2

Do celów projektu Protokołu, broń wybuchowa, taka jak bomby, granaty, rakiety niekierowane lub rakiety kierowane, nie jest uważana za broń palną. Jednakże należy wprowadzić do tekstu postanowienie dotyczące karalności nielegalnej produkcji i nielegalnego handlu taką bronią.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie postanawiają, że bliższe rozpatrzenie wszelkich kwestii związanych z nielegalną produkcją i nielegalnym handlem materiałami wybuchowymi oraz wykorzystanie tych materiałów w celach przestępczych powinno zostać odłożone do czasu, gdy zostanie przedstawiony wynik badania przeprowadzonego przez grupę ekspercką ad hoc, określoną w rezolucji Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych E/1999/30 oraz na ewentualne opracowanie międzynarodowego instrumentu dotyczącego nielegalnej produkcji i nielegalnego handlu materiałami wybuchowymi przez Komitet Ad Hoc Narodów Zjednoczonych ds. opracowania konwencji przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej.
2.
Państwa Członkowskie wspierają prace grupy eksperckiej ad hoc Narodów Zjednoczonych i dążą do zagwarantowania jak najszybszego zakończenia jej prac.
Artykuł  4

Rada stara się, w miarę potrzeby, wypracować kolejne wspólne stanowiska dotyczące projektu Protokołu.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 stycznia 2000 r.

W imieniu Rady
J. PINA MOURA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 9 z 15.1.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 87 z 31.3.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.37.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2000/130/WSiSW w sprawie proponowanego protokołu przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami oraz amunicją do niej, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej
Data aktu: 31/01/2000
Data ogłoszenia: 12/02/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/01/2000