PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Bezpieczeństwo drogowe należy do podstawowych celów Wspólnoty, wymagających kontrolowania prędkości i mierzenia jej przy pomocy prędkościomierzy, w celu zwiększenia, w szczególności wśród ludzi młodych, świadomości konieczności prawidłowego korzystania z dróg.
(2) Należy przyjąć przepisy techniczne dotyczące bezpieczeństwa drogowego w sposób zapewniający zachowanie spójności, w formie "pakietów" dyrektyw, w celu zwiększenia publicznej świadomości wkładu Unii Europejskiej w podnoszenie poziomu bezpieczeństwa drogowego.
(3) W każdym Państwie Członkowskim dwu- i trzykołowe pojazdy silnikowe muszą spełniać pewne parametry techniczne w zakresie prędkościomierzy, określone w obowiązkowych wymaganiach, które w różnych Państwach Członkowskich są nieujednolicone; zróżnicowanie to stanowi przeszkodę dla handlu wewnątrzwspólnotowego.
(4) Takie przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego można wyeliminować poprzez przyjęcie jednakowych wymagań we wszystkich Państwach Członkowskich w miejsce obecnie istniejących zasad i przepisów.
(5) Niniejsza dyrektywa ma być dodana do szczegółowych dyrektyw, z którymi musi być zgodna, na mocy art. 4 dyrektywy Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. dotyczącej homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(4).
(6) Wprowadzenie zharmonizowanych wymagań dotyczących prędkościomierzy instalowanych w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych jest konieczne w celu umożliwienia wprowadzenia w życie, dla każdego typu tych pojazdów, homologacji i procedur homologacyjnych przewidzianych w dyrektywie 92/61/EWG.
(7) Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, określonymi w art. 5 Traktatu, cel przewidzianych działań, to jest wspólnotowa homologacja typu pojazdu, nie może zostać w zadowalającym stopniu osiągnięta przez Państwa Członkowskie i dlatego, ze względu na rozmiar i wpływ proponowanych działań, może być zrealizowana lepiej i skuteczniej za pośrednictwem działań na poziomie wspólnotowym. Niniejsza dyrektywa ogranicza się do określenia minimum niezbędnego do osiągnięcia tego celu i nie wykracza poza to, co jest konieczne do tego celu.
(8) W celu ułatwienia dostępu do rynku państwom trzecim konieczne jest oczywiście ustanowienie równoważności między wymaganiami niniejszej dyrektywy a wymaganiami określonymi w regulaminie nr 39 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanym dalej "regulaminem nr 39 EKG ONZ").
(9) Państwa Członkowskie Unii Europejskiej muszą przeprowadzić z najszybszym możliwym terminie negocjacje w sprawie zmiany regulaminu nr 39 EKG ONZ, w celu ujednolicenia go z przepisami niniejszej dyrektywy.
(10) Dyrektywę 92/61/EWG należy dlatego odpowiednio zmienić,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 marca 2000 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
N. FONTAINE |
J. GAMA |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 212 z 8.7.1998, str. 7.
(2) Dz.U. C 40 z 15.2.1999, str. 1.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 stycznia 1999 r. (Dz.U. C 104 z 14.4.1999, str. 19), potwierdzona dnia 27 października 1999 r., wspólne stanowisko Rady z dnia 20 maja 1999 r. (Dz.U. C 232 z 13.8.1999, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 października 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/91/WE (Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25).