RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75 ust. 1 lit. d),
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189c Traktatu 3 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wspólnota przyjęła pewną liczbę środków, które mają na celu stworzenie rynku wewnętrznego obejmującego obszar bez granic, w którym, zgodnie z postanowieniami Traktatu, zagwarantowany jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału.
(2) Wszystkie Państwa Członkowskie wymagają, aby kierowca pojazdu zarejestrowanego w innym Państwie Członkowskim posiadał świadectwo rejestracji odpowiadające temu pojazdowi, na podstawie którego zezwala się na korzystanie z dróg na ich terytorium.
(3) Harmonizacja formy i treści świadectwa rejestracji ułatwi jego zrozumienie, wspomagając swobodny przepływ pojazdów zarejestrowanych w Państwie Członkowskim na drogach znajdujących się na terytorium innego Państwa Członkowskiego.
(4) Treść świadectwa rejestracji musi umożliwiać kontrolę, czy posiadacz prawa jazdy wystawionego na mocy dyrektywy Rady 91/439/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy 4 prowadzi jedynie te kategorie pojazdów, do których jest upoważniony; taka kontrola pomaga poprawić bezpieczeństwo drogowe.
(5) Jako warunek wstępny zarejestrowania pojazdu, który był wcześniej zarejestrowany w innym Państwie Członkowskim, wszystkie Państwa Członkowskie wymagają dokumentu poświadczającego tą rejestrację oraz dane techniczne pojazdu.
(6) Harmonizacja świadectwa rejestracji ułatwi ponowne wprowadzenie do użytku pojazdów, które wcześniej były zarejestrowane w innym Państwie Członkowskim, oraz przyczyni się do sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego.
(7) Państwa Członkowskie używają świadectwa rejestracji składającego się zarówno z jednej części lub z dwóch oddzielnych części, obecnie właściwe jest dopuszczenie współistnienia obydwu systemów.
(8) Nadal pozostają różnice między Państwami Członkowskimi dotyczące interpretacji danych szczegółowych zawartych w świadectwie rejestracji; w interesie sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i swobodnego przepływu oraz odnośnych kontroli, właściwe jest dlatego określenie, w jakim zakresie osoba określona w świadectwie rejestracji może używać pojazdu, dla którego zostało ono wystawione.
(9) W celu ułatwienia tych kontroli, przeznaczonych szczególnie do zwalczania nadużyć finansowych i nielegalnego handlu kradzionymi pojazdami, właściwe jest ustanowienie ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi, opartej na skutecznej wymianie informacji.
(10) Właściwym jest przewidzieć uproszczoną procedurę dostosowywania aspektów technicznych zawartych w załączniku I i II,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 1999 r.
|
W imieniu Rady |
|
W. MÜLLER |
|
Przewodniczący |
Dz. U. C 301 z 30.9.1998, str. 8.
1 Dz. U. C 202 z 2.7.1997, str. 13 oraz
2 Dz. U. C 19 z 21.1.1998, str. 17.
3 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 28 maja 1998 r. (Dz. U. C 195 z 22.6.1998, str. 21), wspólne stanowisko Rady z dnia 3 listopada 1998 r. (Dz. U. C 388 z 14.12.1998, str. 12) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lutego 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
4 Dz. U. L 237 z 24.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/26/WE (Dz. U. L 150 z 7.6.1997, str. 41).
5 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2014/46/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.127.129) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 maja 2014 r.
6 Dz. U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 98/14/WE (Dz. U. L 91 z 25.3.1998, str. 1).
8 Art. 2 lit. e) dodana przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2014/46/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.127.129) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 maja 2014 r.
9 Art. 2 lit. f) dodana przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2014/46/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.127.129) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 maja 2014 r.
10 Art. 3 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2014/46/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.127.129) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 maja 2014 r.
11 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 51).
13 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31
14 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
15 Art. 3 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2014/46/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.127.129) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 maja 2014 r.
16 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 2014/46/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.127.129) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 maja 2014 r.
17 Dyrektywa 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. L 269 z 21.10.2000, s. 34).
18 Art. 5 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2014/46/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.127.129) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 maja 2014 r.
19 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 2014/46/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.127.129) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 maja 2014 r.
20 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 2014/46/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.127.129) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 maja 2014 r.
21 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 2014/46/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.127.129) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 maja 2014 r.
22 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2003/127/WE z dnia 23 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.04.10.29) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lutego 2004 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/103/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.344) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2013/22/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.356) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 2014/46/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.127.129) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 maja 2014 r.
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
23 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 163 z 26.5.2020, s. 1).
24 Dyrektywa 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz.U. L 187 z 20.7.1999, s. 42).
25 Załącznik II:- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2003/127/WE z dnia 23 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.04.10.29) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lutego 2004 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/103/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.344) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2013/22/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.356) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.