Rozporządzenie 494/98 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 w odniesieniu do stosowania minimalnych sankcji administracyjnych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 494/98
z dnia 27 lutego 1998 r.
ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 w odniesieniu do stosowania minimalnych sankcji administracyjnych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97 z dnia 21 kwietnia 1997 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczące etykietowania wołowiny oraz produktów z wołowiny(1), w szczególności jego art. 10 lit. e),

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z art. 21 rozporządzenia (WE) nr 820/97 wszelkie sankcje nałożone przez Państwa Członkowskie powinny być proporcjonalne do skali popełnionego naruszenia. W wypadkach, w których jest to uzasadnione, sankcje takie mogą obejmować ograniczenie przewozu zwierząt do lub z gospodarstwa danego właściciela;

sankcje przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być stosowane, gdy niedopełnienie warunków identyfikacji i rejestracji bydła prowadzi w szczególności do domniemania naruszenia weterynaryjnego prawodawstwa wspólnotowego co może zagrażać zdrowiu ludzi i zwierząt; sankcje są także niezbędne do zapewnienia odpowiedniego finansowania i działania systemu;

uwzględniając art. 21 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 820/97, niniejsze rozporządzenie powinno ustanowić minimalne sankcje administracyjne, pozostawiając możliwość ustanowienia przez Państwa Członkowskie innych krajowych sankcji administracyjnych lub karnych, uwzględniając powagę naruszeń;

konieczne jest ustanowienie sankcji w związku z niektórymi sytuacjami, gdzie nie są spełnione przepisy rozporządzenia (WE) nr 820/97; tego typu sytuacje obejmują nie spełnianie wszystkich lub niektórych wymagań dotyczących identyfikacji i rejestracji, uiszczania opłat oraz powiadomienia; jeśli w pewnym gospodarstwie liczba zwierząt, które nie w pełni spełniają wymagania identyfikacji i rejestracji przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 820/97, przekracza 20 %, środki powinny dotyczyć wszystkich zwierząt obecnych w gospodarstwie;

jeżeli nie jest możliwe potwierdzenie autentyczności identyfikacji zwierzęcia w przeciągu dwu dni roboczych, należy je zniszczyć bezzwłocznie pod nadzorem organów weterynaryjnych, bez odszkodowania ze strony właściwego organu;

z uwagi na harmonogram stosowania rozporządzenia (WE) nr 820/97, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Jeżeli jedno lub więcej zwierząt nie spełnia przepisów ustanowionych w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 820/97, wprowadza się ograniczenie przewozu zwierząt do lub z tego gospodarstwa.
2. 1
Jeżeli właściciel zwierzęcia nie może potwierdzić autentyczności jego identyfikacji i identyfikowalności, właściwy organ, w stosownych przypadkach i na podstawie oceny ryzyka dla zdrowia zwierząt i bezpieczeństwa żywności, zarządza zniszczenie takiego zwierzęcia bez odszkodowania.
Artykuł  2
1.
W przypadku zwierząt, które nie w pełni spełniają wymagania dotyczące identyfikacji i rejestracji ustanowione w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 820/97, do czasu pełnego spełnienia tych wymagań, wprowadza się bezzwłocznie ograniczenie przewozu tylko tych zwierząt.
2.
Jeżeli w pewnym gospodarstwie liczba zwierząt, które nie w pełni spełniają wymagania identyfikacji i rejestracji ustanowione w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 820/97, przekracza 20 %, wprowadza się bezzwłocznie ograniczenie przewozu wszystkich zwierząt obecnych w gospodarstwie.

Jednak, odnośnie do gospodarstw z nie więcej niż 10 zwierzętami, niniejsze środki stosują się wyłącznie wówczas, gdy więcej niż dwa zwierzęta nie są w pełni zidentyfikowane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 820/97.

Artykuł  3

Jeżeli właściciel nie uiści opłaty określonej w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 820/97, Państwa Członkowskie mogą wstrzymać lub odmówić wydania paszportu temu właścicielowi. W przypadku ciągłego nie uiszczania tej opłaty przez właściciela, Państwa Członkowskie mogą także ograniczyć przewóz zwierząt do lub z gospodarstwa tego właściciela zgodnie z art. 21 tego rozporządzenia.

Artykuł  4
1.
Jeżeli właściciel nie poinformuje właściwego organu o przewozie zwierząt do lub z gospodarstwa zgodnie z art. 7 ust. 1 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 820/97, właściwy organ ogranicza przewóz zwierząt do lub z tego gospodarstwa.
2.
Jeżeli właściciel nie poinformuje właściwego organu o narodzinach lub śmierci zwierzęcia zgodnie z art. 7 ust. 1, tiret drugie, rozporządzenia (WE) nr 820/97, właściwy organ ogranicza przewóz zwierząt do lub z tego gospodarstwa.
Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 marca 1998 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lutego 1998 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 117 z 7.5.1997, str. 1.

1 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1053/2010 z dnia 18 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.303.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 grudnia 2010 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.60.78

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 494/98 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 w odniesieniu do stosowania minimalnych sankcji administracyjnych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła
Data aktu: 27/02/1998
Data ogłoszenia: 28/02/1998
Data wejścia w życie: 28/02/1998, 01/03/1998, 01/05/2004