Rozporządzenie 785/95 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 603/95 w sprawie wspólnej organizacji rynku suszu paszowego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 785/95
z dnia 6 kwietnia 1995 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 603/95 w sprawie wspólnej organizacji rynku suszu paszowego

Komisja wspólnot europejskich,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską;

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 603/95 z dnia 21 lutego 1995 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku suszu paszowego(1), w szczególności jego art. 18;

a także mając na uwadze, co następuje:

w celu zapewnienia skutecznego stosowania systemu pomocy dla suszu paszowego, należy zdefiniować niektóre pojęcia;

w celu uniknięcia jakiegokolwiek ryzyka podwójnej płatności, właściwym jest wyłączenie z możliwości korzystania z pomocy dla suszu paszowego wszystkich produktów korzystających z pomocy dla roślin uprawnych wymienionych w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 1765/92(2), ostatnio zmienionego Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, z wyjątkiem łubinu słodkiego do stadium kwitnienia;

kryteria ustanowione w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 603/95 należy ustanowić minimalną jakość dla danych produktów, wyrażoną w kategoriach wilgotności oraz zawartości białka; biorąc pod uwagę praktyki handlowe, należy zróżnicować wilgotność w zależności od niektórych metod produkcji;

artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 603/95 przewiduje, że Państwa Członkowskie muszą przeprowadzać kontrole w celu sprawdzenia, czy wszystkie przedsiębiorstwa i nabywcy zielonki przestrzegają warunków określonych w tym rozporządzeniu; w celu ułatwienia takich kontroli, i by zapewnić spełnianie warunków kwalifikujących do uzyskania pomocy, należy poddać przedsiębiorstwa przetwórcze oraz nabywców zielonki procedurze zatwierdzania; w tym samym celu należy wyszczególnić dane, jakie należy podawać we wnioskach o przyznanie pomocy, w ewidencji towarowej i w składanych przez przedsiębiorstwa przetwórcze deklaracjach dotyczących dostaw; należy wyszczególnić jakie pozostałe dokumenty towarzyszące powinny być dostarczane;

w celu zapewnienia jednolitego stosowania systemu pomocy, należy określić procedurę dokonywania płatności;

w celu ułatwienia wprowadzania do obrotu pasz podlegających przetworzeniu oraz umożliwienia właściwym władzom przeprowadzania kontroli niezbędnych dla sprawdzenia uprawnień do uzyskania pomocy, koniecznym jest, aby umowy między przedsiębiorstwami przetwórczymi i rolnikami były zawierane przed dostawą zielonki i dostarczane właściwym władzom przed określonym terminem, co pozwoli tym władzom poznać przewidywaną wielkość produkcji; w tym celu, umowy muszą być sporządzane w formie pisemnej i wskazywać datę ich zawarcia, okres ich ważności, nazwy i adresy umawiających się stron, rodzaj produktów podlegających przetworzeniu oraz działkę rolną, której zebrano zielonkę;

w przypadku braku tego rodzaju umów, przedsiębiorstwo przetwórcze musi sporządzić deklarację o dostawie zgodną z warunkami mającymi zastosowanie do umów;

w celu sprawdzenia, czy ilość zielonki dostarczanej przedsiębiorstwom zgadza się z ilością opuszczających je suszu paszowego, wspomniane przedsiębiorstwa powinny dokonywać systematycznego pomiaru wagowego pasz podlegające przetworzeniu i oznaczać ich wilgotność;

w celu umożliwienia dokonywania skutecznego sprawdzenia uprawnień do otrzymywania pomocy ze względu na różny poziom pomocy przewidzianej dla pasz poddawanych suszeniu sztucznemu oraz dla pasz suszonych na słońcu, jest sprawą istotną by przedsiębiorstwa przetwórcze produkowały i składowały te różne produkty w oddzielnych pomieszczeniach;

w celu zapewnienia przestrzegania wymogów dotyczących jakości suszu paszowego muszą być przeprowadzane ścisłe kontrole w oparciu o regularne pobieranie próbek wyrobów gotowych opuszczających przedsiębiorstwo; w przypadku mieszania tych produktów z innymi materiałami, pobieranie próbek powinno mieć miejsce przed zmieszaniem;

rozporządzenie (WE) nr 603/95 przewiduje przeprowadzanie całej serii kontroli na każdym etapie procesu produkcyjnego, między innymi w powiązaniu ze zintegrowanym systemem kontroli i zarządzania; dlatego należy skoordynować kontrole dotyczące identyfikacji danych działek rolnych, z kontrolami przeprowadzanymi w ramach tego systemu;

w celu zapewnienia sprawnego zarządzania rynkiem suszu paszowego Komisja musi regularnie otrzymywać niektóre informacje; w celu zapewnienia spełniania warunków ustanowionych w odpowiednich przepisach, w szczególności dotyczących uprawnień do uzyskania pomocy, należy ustanowić kary w celu zapobieżenia jakimkolwiek nadużyciom;

rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1528/78(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1069/93(4) i rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2743/78(5) zastępuje się niniejszym rozporządzeniem; niniejszym tracą one moc;

rozporządzenie (WE) nr 603/95 stosuje się od dnia pierwszego kwietnia 1995 r., dnia rozpoczęcia roku gospodarczego 1995/96; dlatego niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od tego samego dnia;

Komitet Zarządzający ds. zbóż, tłuszczów i suszu paszowego nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady stosowania wspólnej organizacji rynku suszu paszowego ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 603/95

Artykuł  2

Do celów niniejszego rozporządzenia:

1) 1 "susz paszowy", co oznacza, produkty, określone w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 603/95, czyniąc rozróżnienie pomiedzy:

a) 2 "susz paszowy" oznaczają produkty wymienione w art. 1 lit. a) tiret pierwsze i trzecie wspomnianego rozporządzenia, które zostały poddane sztucznemu suszeniu ciepłem; przez "podobne produkty paszowe" określone w art. 1 lit. a) tiret trzecie wspomnianego rozporządzenia rozumie się:

– rośliny zielne motylkowe,

– rośliny zielne trawiaste,

– całe rośliny zbierane jako zielone z niedojrzałym ziarnem, znajdujące się w wykazie zbóż w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1251/1999(6) pkt 1 i uprawiane na gruntach niezgłoszonych we wniosku o przyznanie pomocy dla danego obszaru w ramach dofinansowania upraw rolnych przewidzianych w tym rozporządzeniu

Chenopodium quinoa,

jeżeli tylko gatunki te objęte są kodami CN 1214 90 91 i 1214 90 99;

b) "paszami suszonymi na w słońcu", co oznacza produkty określone w art. 1 lit. a) tiret drugie i czwarte rozporządzenia (WE) nr 603/95 w inny sposób suszone i rozdrabniane;

c) "koncentratami białkowymi", co oznacza produkty określone w art. 1 lit b) tiret pierwsze rozporządzenia (WE) nr 603/95;

d) "produkty poddane dehydratacji (odparowaniu)", co oznacza produkty określone w art. 1 lit. b) tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 603/95.

Rośliny pastewne, których nasiona zostały zebrane, nie są objęte pomocą na wytwarzanie suszu paszowego

2) "Przedsiębiorstwo przetwórcze" oznacza każde przedsiębiorstwo przetwarzające susz paszowy, określone w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 603/95, odpowiednio zatwierdzone przez Państwo Członkowskie, w którym przedsiębiorstwo posiada swoją siedzibę, jeżeli:

a) 3 następuje w nim dehydratacja (odparowanie) zielonki przy zastosowaniu suszarni, spełniającej następujące wymogi:

– temperatura powietrza u wlotu nie niższa niż 350 °C; jednak poziome suszarnie taśmowe, które wytwarzają temperaturę powietrza u wlotu nie niższą niż 110 °C zatwierdzone przed rozpoczęciem się roku gospodarczego 1999/2000 nie muszą spełniać tego wymogu;

– czas pozostawania pasz podlegających dehydratacji nie dłuższy niż trzy godziny;

– w przypadku suszenia pasz warstwami, grubość każdej warstwy nie większa niż 1 metr;

b) następuje w nim mielenie paszy suszonej w słońcu;

c) wytwarzane są w nim koncentraty białkowe.

3. "Podmiot skupujący pasze podlegające suszeniu lub śrutowaniu", oznacza osobę fizyczną lub prawną, określoną w art. 9 lit. c) tiret trzecie rozporządzenia (WE) nr 603/95, odpowiednio zatwierdzoną przez Państwo Członkowskie, w którym osoba ta ma swoją siedzibę, która dokonuje skupu od producentów zielonki w celu dostarczania jej przedsiębiorstwom przetwórczym.

4. "Partia" oznacza określoną ilość paszy jednorodnej jakości, jeśli chodzi o ich skład, wilgotność i zawartości białka, która za jednym razem opuszcza przedsiębiorstwo przetwórcze.

5) 4 "mieszanka" oznacza paszę dla zwierząt, zawierający pasze objęte przepisami art. 1 rozporządzenia (WE) nr 603/95, które poddane zostały suszeniu i/lub rozdrabnianiu przez przedsiębiorstwo przetwórcze oraz inne produkty zwane "dodatkami", odmiennego lub tego samego rodzaju, które zostały poddane suszeniu i/lub śrutowaniu w innym miejscu.

Jednakże za mieszankę nie uważa się suszu paszowego zawierającego dodatki w maksymalnej ilości nieprzekraczającej 3 % całkowitej wagi produktu gotowego oraz z zastrzeżeniem, że całkowita zawartość azotu w stosunku do masy suchej dodatku nie przekracza 2,4 %.

Artykuł  3 5
1.
Do celów niniejszego rozporządzenia pomoc przewidziana w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 603/95 wypłacana jest w odniesieniu do produktów objętych art. 2 ust. 1, o właściwej jakości handlowej, spełniających wymogi w zakresie obrotu w celu wykorzystania ich jako paszy dla zwierząt, oraz które:

a) opuszczają bez dalszego przetwarzania lub w formie mieszanki określonej w art. 2 ust. 5 akapit pierwszy:

– teren przedsiębiorstwa przetwórczego,

– w przypadku gdy nie mogą być magazynowane na tym terenie, jakiekolwiek inne miejsce składowania znajdujące się poza terenem przedsiębiorstwa przetwórczego, dające wystarczające gwarancje w zakresie należytego nadzoru nad składowanymi paszami, oraz które zostało uprzednio zatwierdzone przez właściwe władze,

– w przypadku ruchomego sprzętu suszarniczego taki sprzęt oraz, w przypadku składowania przez osobę, która dokonała ich dehydratacji, do każdego miejsca składowania spełniającego warunki ustanowione w tiret drugie; oraz

b) w chwili opuszczania przedsiębiorstwa przetwórczego określonego w lit. a) charakteryzują się następującymi właściwościami:

i) maksymalna zawartość wilgoci:

– 12 % w przypadku pasz suszonych na słońcu, rozdrobnionego suszu paszowego, koncentratów białkowych i produktów dehydratowanych,

– 14 % w przypadku pozostałego suszu paszowego;

ii) minimalna całkowita zawartość białka surowego w suchej masie:

– 15 % w przypadku pasz poddanych dehydratacji, pasz suszonych na słońcu oraz produktów poddanych dehydratacji,

– 45 % w przypadku koncentratów białkowych.

Pomoc będzie wypłacana jedynie w odniesieniu do ilości produktów uzyskanych w drodze suszenia pasz wyprodukowanych na działkach, które mogą, jak okaże się w drodze inspekcji, w sposób spełniający wymagania właściwych władz zostać wykorzystane do celów rolnych.

2.
Przed wprowadzeniem na swój teren produktów innych niż susz paszowy i/lub pasze rozdrobnione w celu wytwarzania produktów będących mieszankami w rozumieniu art. 2 ust. 5 przedsiębiorstwo przetwórcze powiadamia o tym właściwe władze odpowiedniego Państwa Członkowskiego, wyszczególniając rodzaj oraz ilości.

W przypadku gdy wprowadzenie to dotyczy pasz, które poddane zostały uprzednio dehydratacji i/lub rozdrabnianiu przez inne przedsiębiorstwo przetwórcze, przedsiębiorstwo takie przekazuje ponadto właściwemu organowi informację na temat ich pochodzenia oraz zamierzonego wykorzystania; w takich przypadkach wprowadzenie na teren danego przedsiębiorstwa może dojść do skutku wyłącznie pod nadzorem właściwego organu oraz na ustanowionych przez niego warunkach.

Susz paszowy, który opuścił przedsiębiorstwo przetwórcze, może zostać ponownie do niego wprowadzony wyłącznie w celu przepakowywania lub ponownego przetworzenia, pod nadzorem właściwego organu oraz na ustanowionych przez niego warunkach.

Produkty wprowadzane lub ponownie wprowadzane na teren przedsiębiorstwa przetwórczego zgodnie z niniejszym ustępem nie mogą być składowane wraz z paszami suszonymi i/lub rozdrobnionymi przez dane przedsiębiorstwo; ponadto są one ponownie rejestrowane w ewidencji zapasów określonej w art. 12 ust. 1.

Artykuł  4
1. 6
W celu uzyskania zatwierdzenia określonego w art. 2 ust. 2 przedsiębiorstwa przetwórcze muszą:

a) zaopatrzyć właściwy organ w dokumentację zawierającą:

– plan ich zabudowań ze wskazaniem dotyczącym w szczególności punktów wjazdowych dla produktów przeznaczonych do przetworzenia, punktów wyjazdowych dla suszu paszowego, miejsc składowania produktów oczekujących na przetworzenie oraz wyrobów gotowych, jak również miejsc, w których znajdują się warsztaty przetwórcze,

– opis urządzeń technicznych do przeprowadzania operacji wymienionych w art. 2 ust. 2 lit. a), b) i c), w szczególności pieców służących do dehydratacji oraz instalacji przeznaczonych do rozdrabniania, wraz ze szczegółowymi informacjami na temat godzinowej wydajności ewaporacyjnej, temperatury roboczej i sprzętu służącego do ważenia,

– wykaz dodatków wykorzystywanych przed procesem dehydratacji lub w trakcie tego procesu oraz wykaz indykatywny pozostałych produktów używanych do produkcji oraz wyrobów gotowych,

– wzorcową ewidencję zapasów, która musi umożliwiać prowadzenie wzór stanu zapasów, który musi umożliwić codzienny nadzór nad ilościami produktów wprowadzanymi w celu dehydratacji i/lub rozdrabniania, wyprodukowanymi ilościami oraz nad ilościami środków wiążących czy też jakichkolwiek innych ewentualnych dodatków używanych do wytwarzania. Susz paszowy wprowadzany lub też ponownie wprowadzany na teren zatwierdzonego przedsiębiorstwa należy uwzględnić w ewidencji zapasów w sposób szczególny.

W przypadku zmiany jednego lub też kilku elementów powyższej dokumentacji przedsiębiorstwo zobowiązane jest powiadomić o tym fakcie właściwą władzę, w celu uzyskania akceptacji zatwierdzenia;

b) dostosować się do:

– wymogów ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 603/95;

– wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu.

W przypadku gdy przedsiębiorstwo przetwórcze nie spełnia jednego z wymogów określonych w lit. a) lub b), traci ono zatwierdzenie na okres wyznaczony przez właściwą władzę, stosownie do wagi stwierdzonych naruszeń.

2. W celu uzyskania zatwierdzenia, określonego w art. 2 ust. 3, podmiot skupujący zielonkę do suszenia i śrutowania, obowiązany jest:

– przekazać właściwym władzom, najpóźniej w terminie przewidzianym w art. 8 ust. 5, umowy zawarte z producentami wraz z wykazem wszystkich działek rolnych objętych tymi umowami;

– prowadzić ewidencję danych produktów, wykazującą przynajmniej dzienne zakupy i sprzedaże każdego z produktów oraz, w odniesieniu do każdej partii, ilości, odniesienie do umowy zawartej z producentem, który dostarczył produkt i, tam, gdzie stosowne, przedsiębiorstwo przetwórcze, dla którego przeznaczony jest produkt;

– przechowywać sprawozdania finansowe w celu udostępnienia do inspekcji właściwemu organowi;

– ułatwiać przeprowadzanie procedur kontrolnych.

Podmiotowi skupującemu pasze przeznaczone do suszenia i śrutowania wycofuje się zatwierdzenie na okres, jaki określą właściwe władze, współmiernie do wagi stwierdzonych uchybień, jeżeli przestaje on spełniać co najmniej jeden z warunków określonych w pierwszym akapicie.

3. 7
Zatwierdzenie określone w art. 2 ust. 2 i 3 przyznawane jest przez właściwy organ Państwa Członkowskiego na wniosek zainteresowanych stron, przed rozpoczęciem roku gospodarczego.

Departamenty Komisji mogą zezwolić na odstępstwa od tej reguły w przypadkach wyjątkowych, na okres nieprzekraczający dwóch miesięcy od rozpoczęcia danego roku gospodarczego. W takich przypadkach dane przedsiębiorstwo uważa się za zatwierdzone tymczasowo, do czasu ostatecznego zatwierdzenia przez właściwą władzę.

Artykuł  5
1. 8
W okresie 45 dni od zakończenia miesiąca przedsiębiorstwa przetwórcze zobowiązane są złożyć wnioski o przyznanie pomocy określonej w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 603/95, obejmujące ilości, które opuściły dane przedsiębiorstwo podczas tego miesiąca.

Nie można jednak składać wniosków o pomoc za rok gospodarczy po dniu 15 kwietnia następującym po zakończeniu danego roku gospodarczego.

Z wyjątkiem przypadku siły wyższej, każde spóźnione złożenie wniosku powoduje zmniejszenie o 1 % za każdy dzień roboczy kwoty pomocy objętej wnioskiem, do której przedsiębiorstwo miałoby prawo w przypadku złożenia wniosku w wyznaczonym terminie. Wnioski złożone z opóźnieniem przekraczającym dwadzieścia dni nie są przyjmowane.

2. 9
Wnioski o pomoc zawierają co najmniej:

– nazwisko, imię, adres i podpis wnioskodawcy,

– ilości objęte wnioskiem o przyznanie pomocy w podziale według partii,

– datę opuszczenia terenu przedsiębiorstwa przez każdą ilość towaru,

– potwierdzenie, że z każdej partii pobrano próbki zgodnie z art. 11 ust. 3, w chwili opuszczenia terenu przedsiębiorstwa przez towar lub też w chwili mieszania w tym przedsiębiorstwie suszu paszowego, jak też wszelkie inne informacje konieczne do zidentyfikowania tych próbek,

– wykaz wszystkich dodatków określonych w art. 2 ust. 5 z wyszczególnieniem ich rodzaju, nazwy, całkowitej zawartości substancji azotowych w stosunku do suchej masy oraz ich zawartości w produkcie gotowym,

– w przypadku mieszanek w rozumieniu art. 2 ust. 5 akapit pierwszy całkowitą zawartość surowego białka w każdej partii suszu paszowego przez dane przedsiębiorstwo, po odjęciu całkowitej zawartości substancji azotowych dostarczonych w drodze zastosowania dodatków.

3. 10
Pomoc może zostać przyznana przedsiębiorstwu przetwórczemu jedynie w odniesieniu do suszu paszowego i/lub pasz rozdrobnionych w tym przedsiębiorstwie, po odjęciu masy dodatków określonych w art. 2 ust. 5.
Artykuł  6 11
1.
Zaliczki przewidziane w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 603/95 i które podlegają zabezpieczeniu, przewidzianemu w tym samym ustępie, mogą zostać przyznane beneficjantom jedynie w przypadku gdy wniosek o pomoc jest poparty zaświadczeniem potwierdzającym, że złożone zostało odpowiednie zabezpieczenie.
2.
Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu sprawdzenia uprawnień do otrzymania pomocy w ciągu 90 dni od daty złożenia wniosku.
3.
Wyrównanie przewidziane w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 603/95 zostaje wypłacone, w stosownych przypadkach, w terminie 60 dni od dnia opublikowania przez Komisję kwoty wspomnianego wyrównania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
4. 12
Saldo określone w ust. 3 powyżej jest obliczane na podstawie zgłoszeń pochodzących z Państw Członkowskich, zgodnie z art. 15 lit. a) tiret drugie. Gdy, w rezultacie przeprowadzonych później kontroli, jedno lub więcej Państw Członkowskich złoży właściwie potwierdzone drugie zgłoszenie, korygujące wcześniejsze poprzez podanie wartości wyższej, drugie zgłoszenie zostanie wzięte pod uwagę wyłącznie wówczas, gdy saldo, obliczone na podstawie pierwszego zgłoszenia, nie ulegnie zmianie. Ilości suszu paszowego, które nie mogą zostać objęte powyższym wnioskiem zostaną, w takim przypadku, przesunięte na następny rok gospodarczy.
Artykuł  7

Termin operacyjny dla rolniczego kursu przeliczeniowego stosowanego w celach rozporządzenia (WE) nr 603/95, przypada na dzień, w którym susz paszowy opuszcza przedsiębiorstwo przetwórcze.

Artykuł  8
1.
W uzupełnieniu do informacji wymienionych w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 603/95, każda umowa, zgodnie z przepisami art. 9 lit. c) tego rozporządzenia, zawiera w szczególności:

a) nazwiska, imiona i adresy umawiających się stron;

b) datę jej zawarcia;

c) okres na jaki ją zawarto;

d) rodzaj lub rodzaje roślin, jakie mają zostać przetworzone, oraz przewidywaną ich ilość;

e) numery identyfikacyjne działki lub działek rolnych, z których zebrano zielonkę, zgodnie z systemem identyfikacji działek rolnych, przewidzianym w zintegrowanym systemie zarządzania i kontroli, i

f) jeżeli przedsiębiorstwo przetwórcze realizuje umowę o przetwórstwo przewidzianą w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 603/95, zawartą z niezależnym producentem rolnym lub też z jednym lub kilkoma swoimi własnymi członkami, umowa ta określa ponadto:

– produkt gotowy podlegający dostawie;

– koszty ponoszone przez producenta.

2.
Jeżeli przedsiębiorstw przetwarza swoją własną produkcję, lub w przypadku grupy, swoich członków, sporządzane jest zgłoszenie dostawy zawierające co najmniej następujące informacje:

– dzień dostawy lub, gdzie właściwe, przybliżony dzień dostawy, jeżeli dostawa ma nastąpić po dniu dostarczenia deklaracji właściwemu organowi;

– ilość paszy otrzymanej lub, która ma być otrzymana;

– rodzaj lub rodzaje roślin, które mają być przetworzone;

– gdzie właściwe, nazwę (nazwisko) i adres członka grupy dokonującego dostawy, oraz

– numery identyfikacyjne działki lub też działek rolnych, z których zebrano zielonkę, zgodnie z systemem identyfikacji działek rolnych, przewidzianym w zintegrowanym systemie zarządzania i kontroli.

3.
Jeżeli przedsiębiorstwo otrzymuje dostawy od zatwierdzonego kupca, sporządza się deklarację dostawy zawierającą co najmniej:

– tożsamość zatwierdzonego podmiotu skupującego;

– dzień dostawy lub też, gdzie właściwe, przybliżoną datę dostawy, jeżeli dostawa ma nastąpić po dacie dostarczenia deklaracji właściwemu organowi;

– ilości paszy otrzymanej lub też tej, która ma być otrzymana, w rozbiciu na producentów, z którymi zawiera umowy zatwierdzony podmiot skupujący, wskazując odniesienie do tych umów;

– rodzaj lub rodzaje zielonki, jaka ma zostać przetworzona;

– numery identyfikacyjne działki lub działek rolnych, z których zebrano zielonkę, zgodnie z systemem identyfikacji działek rolnych, przewidzianym w zintegrowanym systemie zarządzania i kontroli.

4. 13
Umowy i zgłoszenia dostaw określone w ust. 1, 2 i 3 powinny być przygotowane w formie pisemnej, przynajmniej dwa dni robocze przed datą dostawy i nie później niż dnia 14 września, następującego po rozpoczęciu właściwego roku gospodarczego.
5. 14
Przedsiębiorstwo przetwórcze przedstawia właściwym władzom, najpóźniej do dnia 15 września następującego po rozpoczęciu danego roku gospodarczego, kopie umów, określone w ust. 1 i kopię deklaracji o dostawie, określone w ust. 2 i 3, wraz ze wykazem objętych nimi działek rolnych. Dane dokumenty mogą, gdy to konieczne, zostać przekazane w formie elektronicznej, jeżeli zainteresowane strony wzajemnie wyrażą zgodę na ten sposób komunikowania się. W takim wypadku przedsiębiorstwo przetwórcze zatrzyma dokumenty w tradycyjnej postaci i będzie je udostępniało podczas wszystkich kontroli prowadzonych przez właściwe organy.
6. 15
Bez uszczerbku dla ust. 4 i 5 umowy oraz zgłoszenia dostawy mogą być sporządzane do 28 listopada i przekazywane właściwym władzom do 30 listopada, licząc od początku danego nowego roku gospodarczego. Po upływie tego terminu właściwe władze w żadnym przypadku nie mogą przyjąć tych dokumentów.

W takim przypadku nie mogą być one realizowane w celu przetwarzania określonych surowców, dopóki właściwe władze po sprawdzeniu, że działka lub działki wymienione we wspomnianych umowach i/lub zgłoszeniach dostawy nie są objęte naliczeniami pomocy w ramach innego wspólnotowego systemu pomocy oraz po przejrzeniu bazy danych, ustanowionej art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3508/92(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 820/97(8), potwierdzają pisemnie przedsiębiorstwu przetwórczemu swoją oficjalną zgodę na realizację umów lub zgłoszeń dostawy.

Artykuł  9 16
1.
Przedsiębiorstwa przetwórcze systematycznie ważą pasze przeznaczone do dehydratacji oraz, w stosownych przypadkach, pasze suszone na słońcu, które są im dostarczane w celu przetworzenia.
2.
Obowiązku systematycznego ważenia pasz nie stosuje się w przypadku, gdy:

a) pasze jest przeznaczone do dehydratacji przy użyciu ruchomego urządzenia do dehydratacji; w takim przypadku dostarczone ilości można oszacować na podstawie obsianych obszarów;

b) w przypadku gdy produkcja danego przedsiębiorstwa nie przekracza 1.000 ton na rok gospodarczy oraz gdy przedsiębiorstwo to dowiedzie w sposób zadowalający przed właściwym organem Państwa Członkowskiego, że w promieniu pięciu kilometrów nie ma możliwości skorzystania z publicznych urządzeń do ważenia; w takim przypadku dostarczone ilości można oszacować za pomocą jakiejkolwiek innej metody, uprzednio zatwierdzonej przez właściwy organ Państwa Członkowskiego.

3.
Przedsiębiorstwa przetwórcze ustalają średnią zawartość wilgoci w paszach, które mają zostać poddane dehydratacji za pomocą metody porównywania ilości wykorzystanych oraz ilości uzyskanego suszu paszowego.
4.
W terminie pierwszych dziesięciu dni roboczych każdego kwartału przedsiębiorstwa przetwórcze przekazują właściwemu organowi informacje dotyczące średniej zawartości wilgoci określonej w ust. 3, odnotowanej w trakcie poprzedniego kwartału w odniesieniu do pasz poddanych dehydratacji przez te przedsiębiorstwa.
Artykuł  10

Jeżeli przedsiębiorstwo przetwórcze wytwarza, z jednej strony, pasze poddane dehydratacji i koncentraty białkowe oraz, z drugiej strony, paszę suszoną na słońcu:

– produkcja pasz poddanych dehydratacji powinna mieć miejsce w obiektach lub pomieszczeniach innych od tych, w których ma miejsce produkcja paszy suszonej na słońcu na słońcu;

– produkty uzyskane przy zastosowaniu dwóch różnych sposobów przetwarzania powinny być magazynowane w różnych miejscach;

– zakazane jest dokonywanie w przedsiębiorstwie mieszania produktu należącego do jednej z tych grup z produktem należącym do drugiej grupy.

Artykuł  11
1. 17
Pobieranie próbek i oznaczanie masy suszu paszowego, określonego w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 603/95 dokonywane jest przez przedsiębiorstwo przetwórcze w momencie, gdy susz paszowy opuszcza teren przedsiębiorstwa.

Jednakże w przypadku, gdy susz paszowy jest mieszany w przedsiębiorstwach przetwórczych, pobieranie próbek w rozumieniu art. 2 ust. 5 oraz określanie masy odbywa się przed przystąpieniem do operacji mieszania.

W przypadku gdy mieszanka jest przygotowywana przed lub podczas suszenia, próbkę pobiera się po suszeniu; załącza się do niej deklarację wskazującą, że chodzi o mieszankę oraz wyszczególniającą rodzaj zastosowanego dodatku, jego nazwę, jego całkowitą zawartość substancji azotowych w suchej masie oraz jego ilość w gotowym produkcie.

2. 18
Właściwy organ może wymagać, aby każde przedsiębiorstwo przetwórcze powiadamiało go, co najmniej na dwa dni robocze wcześniej, o każdym fakcie opuszczenia przez susz paszowy terenu przedsiębiorstwa lub też mieszania go, wyszczególniając daty oraz ilości w celu umożliwienia im przeprowadzenia niezbędnych kontroli.

Właściwe władze regularnie pobierają próbki oraz określania masy w odniesieniu do przynajmniej 5 % wagi suszu paszowego opuszczającego teren przedsiębiorstwa, oraz w odniesieniu do przynajmniej 5 % masy suszu paszowego mieszanego w rozumieniu art. 2 ust. 5 podczas każdego roku gospodarczego.

3. 19
Oznaczenia wilgotności i całkowitej zawartości białka, przewidzianego w art. 3, dokonuje się poprzez pobieranie próbek z każdych (maksymalnie) 110 ton z każdej partii suszu paszowego opuszczającego przedsiębiorstwo przetwórcze lub mieszanego na jego terenie w rozumieniu art. 2 ust. 5, zgodnie z metodą określoną w przepisach ustanawiających wspólnotowe metody analiz do celów urzędowej kontroli pasz(9).

Jeżeli kilka partii o tej samej jakości w odniesieniu do ich składu, wilgotności i zawartości białka, o łącznej masie wynoszącej 110 ton lub mniej, opuszcza przedsiębiorstwo lub ulega zmieszaniu na jego terenie, próbki są pobierane z każdej partii. Analiza jednakże dokonywana jest na podstawie reprezentatywnej mieszanki tych próbek.

Artykuł  12
1. 20
W uzupełnieniu do szczegółów, określonych w art. 9 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 603/95 ewidencja towarowa przedsiębiorstw przetwórczych obejmuje co najmniej szczegóły dotyczące:

– gatunków określonych w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 603/95, pasz podlegających dehydratacji i, gdzie właściwe, paszy suszonej na słońcu, wprowadzanych do przedsiębiorstwa;

– wilgotności pasz, które podlegających dehydratacji;

– odniesień do umowy i/lub deklaracji dostawy, określonych art. 8;

– dni opuszczenia przez susz paszowy przedsiębiorstwa, z wyszczególnieniem ilości, które opuściły przedsiębiorstwo w poszczególnych dniach;

– zapasów suszu paszowego na koniec każdego roku gospodarczego.

– produktów, które zostały zmieszane z suszem paszowym i/lub paszami rozdrobnionymi, lub też do nich dodane przez dane przedsiębiorstwo, z wyszczególnieniem ich rodzaju, nazwy, całkowitej zawartości substancji azotowych w stosunku do suchej masy, jak również ich ilości w produkcie gotowym.

2.
Przedsiębiorstwa przetwórcze prowadzą oddzielną ewidencję towarową dla pasz poddawanych dehydratacji, pasz suszonych na słońcu, dla koncentratów białkowych i dla produktów poddanych dehydratacji.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwo przetwórcze dokonuje suszenia lub przetwarzania także innych produktów niż pasze określone w art. 2 ust. 1, to prowadzi ono osobne rachunki w stosunku do tych innych rodzajów działalności związanej z suszeniem lub przetwarzaniem.
Artykuł  13

Dokumentacja dowodowa, jaką przedsiębiorstwa przetwórcze są obowiązane udostępniać właściwemu organowi, na żądanie tych ostatnich, obejmuje:

a) w przypadku każdego przedsiębiorstwa przetwórczego:

– szczegóły pozwalające ustalić zdolność produkcyjną przedsiębiorstwa;

– szczegóły dotyczące zapasów paliwa znajdujących się w danym przedsiębiorstwie na początku i na końcu produkcji;

– faktury dotyczące zakupu paliwa oraz odczyty z licznika zużycia energii elektrycznej w okresie produkcyjnym;

– szczegóły na temat liczby godzin funkcjonowania suszarni i, w przypadku pasz suszonych na słońcu, gniotowników;

b) w przypadku przedsiębiorstwa przetwórczego dokonującego sprzedaży swojej produkcji, faktury sprzedaży suszu paszowego z szczegółowymi danymi dotyczącymi w szczególności:

– ilości i składu produktu sprzedanego;

– nazwy i adresu podmiotu skupującego;

c) w przypadku przedsiębiorstwa przetwarzającego zielonkę wyprodukowaną przez jego członków i dostarczającego im susz paszowy, zamówienia dostawy lub wszelkie inne dokumenty związane z rachunkowością akceptowane przez właściwy organ ze szczegółowymi danymi dotyczącymi w szczególności:

– ilości oraz składu dostarczonego przetworzonej zielonki;

– nazwisk osób, którym zielonka została dostarczona;

d) w przypadku przedsiębiorstw przetwarzających zielonkę dostarczaną przez rolników, i które następnie dostarczają tym rolnikom susz paszowy, faktury dotyczące zapłaty za przetworzenie ze szczegółowymi danymi dotyczącymi w szczególności:

– ilości i składu wyprodukowanego suszu paszowego;

– nazwisk zainteresowanych rolników.

Artykuł  14
1.
Właściwe władze przeprowadzają przekrojowe kontrole działek rolnych określonych w umowach i/lub deklaracjach, oraz działek zgłaszanych przez producentów w ich wnioskach o pomoc dotyczącą uprawianej powierzchni w celu uniknięcia jakiegokolwiek przypadku przyznania pomocy niemającej uzasadnienia.
2.
Właściwe władze dokonują we wszystkich zatwierdzonych przedsiębiorstwach kontroli ewidencji towarowej. Dokonują one również wyrywkowych kontroli towarzyszących dokumentów finansowych dotyczących transakcji przeprowadzonych przez te przedsiębiorstwa. Każde przedsiębiorstwo musi być skontrolowane w tym zakresie co najmniej raz w roku gospodarczym.

Jednakże w przypadku przedsiębiorstwa nowo zatwierdzonego, kontrola obejmuje wszystkie wnioski składane podczas pierwszego roku działalności.

3.
Właściwe władze:

– kontrolują systematycznie w szczególności rachunkowość zatwierdzonych przedsiębiorstw;

– systematycznie przeprowadzają dodatkowe kontrole dostawców zielonki i podmiotów gospodarczych, którym susz paszowy zostały dostarczone.

Ponadto, właściwe władze mogą dokonywać niezapowiedzianych kontroli tego samego rodzaju jak te, określone powyżej.

4.
Wybór przez właściwe władze wniosków stanowiących przedmiot kontroli na miejscu następuje na podstawie analizy ryzyka oraz elementu reprezentatywności zgłoszonych wniosków o pomoc.

Analiza ryzyka uwzględnia w szczególności:

– kwotę ewentualnej pomocy;

– zmiany zaistniałe w porównaniu z rokiem poprzednim;

– ustalenia dokonane podczas kontroli przeprowadzonych w latach ubiegłych;

– inne czynniki określone przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  15

Państwa Członkowskie przekazują Komisji informacje:

a) – na początku każdego kwartału, o ilościach suszu paszowego, w odniesieniu do których w ciągu poprzedniego kwartału zostały złożone wnioski o pomoc określonych w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 603/95, w rozbiciu na miesiące, w których dane ilości opuściły przedsiębiorstwo;

– najpóźniej do dnia 31 maja każdego roku, ilości suszu paszowego, w odniesieniu do których w poprzednim roku gospodarczym uznano uprawnienia do uzyskania pomocy;

Przekazywane dane szczegółowe rozróżniają na produkty określone w art. 2, ust. 1 odpowiednio w lit. a)-d) i zostaną wykorzystane przez Komisję dla ustalenia, czy były przestrzegane maksymalne gwarantowane ilości.;

b) 21 (skreślona).

c) najpóźniej do dnia 30 kwietnia każdego roku, o szacowanych ilościach zapasów posiadanych przez przedsiębiorstwa przetwórcze w dniu 31 marca tego roku;

d) najpóźniej do dnia 1 maja 1995 r., o środkach przyjętych w celu wprowadzenia w życie rozporządzenia (WE) nr 603/95 i niniejszego rozporządzenia.

e) 22 w trakcie miesiąca następującego po zakończeniu każdego półrocza, średniej zawartości wilgoci, odnotowanej w trakcie poprzedniego półrocza w paszach podlegających dehydratacji i zgłoszonych przez przedsiębiorstwa przetwórcze zgodnie z art. 9 ust. 4.

Artykuł  16

Jeżeli kontrole ujawniają, że ilość suszu paszowego wymieniona w jednym lub też kilku wnioskach o pomoc przekracza ilość, która rzeczywiście opuściła przedsiębiorstwo przetwórcze, wysokość przyznawanej pomocy jest obliczana na podstawie ilości, która rzeczywiście opuściła przedsiębiorstwo, pomniejszonej o dwukrotność stwierdzonej różnicy.

Jeżeli stwierdzona różnica przekracza 20 % ilości, która rzeczywiście opuściła przedsiębiorstwo, nie przyznaje się żadnej pomocy.

Jednakże w przypadku rozmyślnie błędnego podania ilości w jednym lub też w kilku wnioskach o pomoc, lub będącego wynikiem poważnego zaniedbania,:

– dane przedsiębiorstwo przetwórcze zostaje wyłączone z określonego systemu pomocy, w odniesieniu do danego wniosku lub danych wniosków, i

– w przypadku rozmyślnie błędnego podania ilości w jednym lub też w kilku wnioskach, dane przedsiębiorstwo zostaje wyłączone z systemu pomocy na okres następnego roku gospodarczego w odniesieniu do ilości równej tej, w stosunku do której wniosek(-i) o pomoc został(-y) odrzucone

Artykuł  17

Niniejszym rozporządzenia (EWG) nr 1528/78 i (EWG) nr 2743/78 tracą moc. Niemniej jednak przepisy dotyczące zarządzania systemem pomocy obowiązującym w roku gospodarczym 1994/1995 są nadal stosowane aż do ostatecznego rozliczenia rachunków dotyczących tego roku gospodarczego.

Artykuł  17a 23
1.
Nie naruszając art. 2 pkt 1 i wyłącznie w odniesieniu do roku gospodarczego 1995/1996, przedsiębiorstwa przetwórcze mogą ubiegać się o przyznanie pomocy przewidzianej w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 603/95, na zboża zielone dostarczane przez producentów, którzy:

– uprawiali te zboża na gruntach, które nie zostały ujęte we wnioskach o przyznanie pomocy obszarowej, a które dotyczą pomocy dla roślin uprawnych, przewidzianej w rozporządzeniu (EWG) nr 1765/92, oraz

– przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 785/95 dokonali siewu lub podpisali z przedsiębiorstwami przetwórczymi umowy na dostawę tych zbóż, z myślą o ich przetworzeniu na susz paszowy.

2.
Właściwe władze w Państwach Członkowskich zobowiązane są przyjąć wszystkie konieczne środki w zakresie kontroli, celem zapewnienia zgodności z przepisami ust. 1.
Artykuł  18

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Stosuje się je od dnia 1 kwietnia 1995 r. Jednakże następujące przepisy stosuje się od dnia 1 kwietnia 1996 r.:

a) art. 4 ust. 1, regulujący zatwierdzanie przedsiębiorstw przetwórczych;

b) art. 9 zdanie pierwsze, regulujący dokonywanie ustaleń w drodze dokonywania systematycznego pomiaru wagowego w przypadku przedsiębiorstw, które nie posiadają urządzeń do ważenia;

c) art. 14 ust. 1, przewidujący prowadzenie kontroli przekrojowych. Jednakże w przypadku gdy jeden lub też kilka elementów zintegrowanego systemu zostaną uruchomione przed dniem 1 stycznia 1996 r., Państwa Członkowskie korzystają z tych elementów w swoich działaniach związanych z zarządzaniem i kontrolą oraz, w szczególności, w zakresie, w jakim jest to możliwe, w celu przeprowadzania kontroli przekrojowych.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 kwietnia 1995 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 63 z 21.3.1995, str. 1.

(2) Dz.U. 181 z 1.7.1992, str. 12.

(3) Dz.U. L 179 z 1.7.1978, str. 10.

(4) Dz.U. L 108 z 1.5.1993, str. 114.

(5) Dz.U. 330 z 25.11,1978, str. 19.

(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str.1.

(7) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.

(8) Dz.U. L 117 z 7.5.1997, str. 1.

(9) a) Pobieranie próbek: Pierwsza dyrektywa Komisji (74/371/EWG) (Dz.U. L 102 z 15.4.1976, str. 1);

b) Pomiar wilgotnosci: Druga dyrektywa Komisji (71/393/EWG) (Dz.U. L 279 z 20.12.1971, str. 7);

c) Pomiar zawartosci nie przetworzonych bialek: Trzecia dyrektywa Komisji (72/199/EWG) (Dz.U. L 123 z 29.5.1972, str. 6).

1 Art. 2 pkt 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) i b) rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
2 Art. 2 pkt 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 1413/2001 z dnia 12 lipca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.191.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2001 r.
3 Art. 2 ust. 2 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 676/1999 z dnia 26 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.83.40) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2000 r.
4 Art. 2 pkt 5 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
5 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
6 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
7 Art. 4 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 1996 r.
8 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
9 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
10 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
11 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1362/95 z dnia 15 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.132.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 1995 r.
12 Art. 6 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 629/97 z dnia 10 kwietnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.96.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 kwietnia 1997 r.
13 Art. 8 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 1362/95 z dnia 15 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.132.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 1995 r.
14 Art. 8 ust. 5:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 1362/95 z dnia 15 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.132.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 1995 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 629/97 z dnia 10 kwietnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.96.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 kwietnia 1997 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1794/97 z dnia 17 września 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.255.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 1997 r.

15 Art. 8 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1794/97 z dnia 17 września 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.255.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 1997 r.
16 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
17 Art. 11 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
18 Art. 11 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b) rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
19 Art. 11 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. c) rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
20 Art. 12 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
21 Art. 15 lit. b) skreślona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 676/1999 z dnia 26 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.83.40) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 kwietnia 1999 r.
22 Art. 15 lit. e) dodana przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 620/96 z dnia 9 kwietnia 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1996 r.
23 Art. 17a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1362/95 z dnia 15 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.132.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 1995 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.79.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 785/95 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 603/95 w sprawie wspólnej organizacji rynku suszu paszowego
Data aktu: 06/04/1995
Data ogłoszenia: 07/04/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/04/1996, 01/04/1995, 07/04/1995