Dyrektywa 92/70/EWG ustanawiająca szczegółowe zasady przeprowadzania badań do celów uznania stref chronionych we Wspólnocie

DYREKTYWA KOMISJI 92/70/EWG
z dnia 30 lipca 1992 r.
ustanawiająca szczegółowe zasady przeprowadzania badań do celów uznania stref chronionych we Wspólnocie

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/93/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 92/10/EWG(2), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. h) akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z przepisami dyrektywy 77/93/EWG "strefy chronione" narażone na szczególne ryzyko dla zdrowia roślin mogą być zdefiniowane i dlatego może być przyznana szczególna ochrona na warunkach zgodnych z rynkiem wewnętrznym;

ponadto Państwa Członkowskie mogą w szczególności żądać uznania strefy jako strefy chronionej, w której jeden lub większa liczba organizmów szkodliwych określonych w dyrektywie występujący w jednej lub kilku częściach Wspólnoty nie jest endemiczny lub zadomowiony w strefie, pomimo istnienia warunków sprzyjających jego zadomowieniu;

jednakże w tym drugim przypadku uznanie strefy chronionej powinno opierać się na stwierdzeniu, że wyniki właściwych badań nie dostarczają dowodów przeciwnych;

przy braku ogólnie przyjętych zasad w sprawie szczegółów przeprowadzania takich badań, szczegóły te powinny być ustanowione przy uwzględnieniu solidnych zasad naukowych i statystycznych;

należy ustalić ogólne warunki wspólnotowe obejmujące w pierwszej fazie wytyczne dotyczące badań w odniesieniu do organizmów szkodliwych należących do królestwa zwierząt, w szczególności owadów i roztoczy, które atakują uprawy polowe, oraz dodać w późniejszym terminie dalsze wytyczne w odniesieniu do innych organizmów szkodliwych, gdy dostępne będą informacje techniczne;

Państwo Członkowskie ubiegające się o uznanie strefy chronionej powinno spełniać powyższe warunki;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie, ubiegając się o uznanie strefy chronionej określonej w art. 2 ust. 1 lit. h) akapit pierwszy tiret pierwsze dyrektywy 77/93/EWG, zapewniają, aby spełnione były warunki określone w ust. 2.
2.
Do celów ust. 1 spełnia się następujące warunki:

a) ustanawia się urzędowy program działań, którego celem jest potwierdzenie, że jeden lub większa liczba organizmów szkodliwych, określonych we wspomnianej wyżej dyrektywie, w odniesieniu do którego strefa ma być uznana za strefę chronioną, nie jest endemiczny lub tam zadomowiony;

b) program określony w lit. a) jest monitorowany przez osoby upoważnione do działania w imieniu odpowiedzialnych organów urzędowych w Państwie Członkowskim, jak określono w dyrektywie.

3.
a) Program określony w ust. 2 lit. a) obejmuje:

– badanie oparte na zrozumieniu życia biologicznego danego(-ych) organizmu(-ów) szkodliwego(-ych) oraz agronomii i środowiska odpowiedniej strefy, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody analizy, włączając kontrole podłoża uprawowego i inspekcje upraw oraz - o ile będzie to konieczne - analizę laboratoryjną,

– stały system zapewniający regularne i systematyczne badania we właściwym czasie, co najmniej raz w roku na obecność organizmu(-ów) szkodliwego(-ych), w odniesieniu do którego dana strefa ma być uznana za strefę chronioną,

– system przechowywania wyników badań;

b) Badania określone w lit. a) przeprowadzają osoby upoważnione do działania na rzecz odpowiedzialnych organów urzędowych w Państwie Członkowskim, jak określono w dyrektywie; ponadto osoby te mają prawo dostępu do wszystkich stosownych gruntów i do pobierania tam próbek roślin, produktów roślinnych lub podłoża uprawowego; posiadają one także kwalifikacje niezbędne do prawidłowego przeprowadzania badań;

c) Metodologia badań, sposób ich przeprowadzania i wyniki są dostępne dla ekspertów określonych w art. 19 lit. a) dyrektywy;

d) Powiadamia się Komisję o metodologii badań i ich przeprowadzaniu. Komisja przekazuje te informacje innym Państwom Członkowskim.

4.
Podczas przeprowadzania badań określonych w ust. 3 lit. a), w odniesieniu do organizmów szkodliwych należących do królestwa zwierząt innych niż nicienie właściwe dla roślin lub produktów roślinnych pochodzenia leśnego atakujących uprawy polowe, Państwa Członkowskie uwzględniają następujące wytyczne:

a) badanie przeprowadza się w odpowiedniej strefie;

b) metodologia badania opiera się na metodzie rejestracyjno-wykresowej, obejmującej następujące elementy: ustanowiona jest sieć punktów obserwacyjnych, a następnie siatka systematyczna pokrywająca całą odpowiednią strefę; rejestrowane są następujące parametry każdego punktu: numer, aktualne współrzędne szerokości i długości geograficznej, topografia oraz, gdzie stosowne, sporządza się opis terenu.

Państwa Członkowskie, gdzie stosowne, gromadzą dodatkowe informacje; punkty obserwacyjne mogą być oznaczone; mogą sporządzić mapy przedstawiające punkty obserwacyjne;

c) następujące kryteria stosuje się podczas oceny przydatności punktu obserwacyjnego:

– obszar otaczający punkt musi być dostatecznie duży, aby umożliwić wybór punktu,

– na ogół punkt powinien być umiejscowiony w obrębie wyżej wymienionego obszaru, aby umożliwić dokonanie właściwych szacunków,

– w przypadkach szczególnych, w miarę potrzeby, wybiera się inne punkty, np. na terenach, gdzie ryzyko potencjalnego wprowadzenia danego(-ych) organizmu (-ów) szkodliwego(-ych) na obszar jest wysokie;

d) w miarę potrzeby powinny być rejestrowane dane meteorologiczne, w szczególności opady i temperatura, oraz dane edaficzne, szczególnie z terenu punktu obserwacyjnego, ale mogą być także pozyskiwane z pobliskiej stacji, gdzie dokonuje się ich regularnych pomiarów. Rejestruje się również przypadki skrajne (tzn. susza, silne deszcze itp.), które mogą mieć wpływ na obserwacje;

e) badania w każdym punkcie obserwacyjnym, spełniają co najmniej następujące warunki:

– są skoncentrowane na reprezentatywnej liczbie jednostek roślin lub produktów roślinnych,

– są skoncentrowane na jednym lub większej liczbie głównych roślin żywicielskich lub produktów roślinnych danego organizmu(-ów) szkodliwego(-ych); gdzie właściwe, włącza się także innych żywicieli,

– obejmują:

– kontrolę wzrokową mającą na celu ustalenie obecności objawów lub oznak danego(-ych) organizmu (-ów) szkodliwego(-ych), przeprowadzanych w okresie, gdy prawdopodobieństwo wystąpienia takich objawów lub oznak jest największe,

– w przypadku wątpliwości analizę laboratoryjną próbek;

f) w miarę potrzeby w punktach obserwacyjnych używa się pułapek wychwytujących odpowiednie organizmy; rodzaj i liczba pułapek, które mają być użyte, jak również metoda wychwytywania uwzględniają życie biologiczne szkodnika.

5.
Mogą być podejmowane wszelkie dalsze środki właściwe do zapewnienia, że spełnione są warunki ustanowione w ust. 2.
6.
Wytyczne określone w ust. 4 uzupełnia się z uwzględnieniem organizmów szkodliwych innych niż określone w powyższym ustępie, jeśli tylko dostępne są niezbędne informacje techniczne.
Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy po dokonaniu przeglądu załączników I-V do dyrektywy 77/93/EWG i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji wszystkie przepisy prawa krajowego przyjęte w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą. Komisja informuje o tym pozostałe Państwa Członkowskie.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 lipca 1992 r.
W imieniu Komisj
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 20.

(2) Dz.U. L 70 z 17.3.1992, str. 27.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1992.250.37

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 92/70/EWG ustanawiająca szczegółowe zasady przeprowadzania badań do celów uznania stref chronionych we Wspólnocie
Data aktu: 30/07/1992
Data ogłoszenia: 29/08/1992
Data wejścia w życie: 30/07/1992, 01/05/2004