RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 87,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze co następuje:
reguły konkurencji tworzą część ogólnych postanowień Traktatu, które również odnoszą się do transportu lotniczego; zasady stosowania tych postanowień są zawarte w rozdziale dotyczącym reguł konkurencji lub powinny być ustanowione w trybie przewidzianej w nim procedury;
zgodnie z rozporządzeniem Rady nr 141(4), rozporządzenia nr 17(5) nie stosuje się do usług transportowych; rozporządzenie Rady (EWG) nr 1017/68 (6) stosuje się tylko do transportu lądowego; rozporządzenie Rady Nr 4056/86(7) stosuje się tylko do transportu morskiego; w konsekwencji Komisja nie posiada obecnie środków, aby przeprowadzać bezpośrednie kontrole w przypadku podejrzenia naruszenia art. 85 i 86 Traktatu w transporcie lotniczym; Komisja nie posiada także własnych uprawnień do podejmowania decyzji lub stosowania sankcji koniecznych dla skutecznego przeciwdziałania takim naruszeniom;
transport lotniczy posiada właściwości, które są specyficzne dla tego sektora; międzynarodowy transport jest regulowany przez sieć bilateralnych umów między państwami, które określają warunki na podstawie których przewoźnicy, wskazani przez strony umów, mogą obsługiwać trasy pomiędzy ich terytoriami;
praktyki, które naruszają konkurencję w transporcie lotniczym między Państwami Członkowskimi mogą mieć znaczny wpływ na handel między Państwami Członkowskimi; w tym celu jest pożądane, aby zostały ustalone zasady, na mocy których Komisja, działając w bliskiej i stałej współpracy z właściwymi organami Państw Członkowskich, mogła podejmować środki dla stosowania art. 85 i 86 Traktatu w międzynarodowym transporcie lotniczym pomiędzy lotniskami Wspólnoty;
takie rozporządzenie powinno zapewnić procedury, uprawnienia decyzyjne i sankcje dla zapewnienia zgodności z zakazami ustanowionymi w art. 85 ust. 1 i 86 Traktatu; w tym względzie trzeba wziąć pod uwagę proceduralne przepisy rozporządzenia (EWG) nr 1017/68 wprowadzającego reguły konkurencji do transportu kolejowego, drogowego i żeglugi śródlądowej , które uwzględniają pewne charakterystyczne cechy transportu jako takiego;
przedsiębiorstwom należy przyznać prawo wysłuchania przez Komisję; a osobom trzecim, których interesów może dotyczyć decyzja, stworzyć wcześniej okazję do wypowiedzenia się oraz zapewnić możliwość szerokiego publikowania podjętych decyzji;
wszystkie decyzje wydawane przez Komisję na podstawie niniejszego rozporządzenia podlegają kontroli Trybunału Sprawiedliwości zgodnie z warunkami określonymi w Traktacie; ponadto, zgodnie z art. 172, koniecznym jest przyznanie Trybunałowi Sprawiedliwości nieograniczonej jurysdykcji w odniesieniu do decyzji, w których Komisja nakłada grzywny i okresowe kary pieniężne;
jest właściwe, aby wyłączyć spod zakazu ustanowionego w art. 85 ust. 1 pewne porozumienia, decyzje i praktyki uzgodnione, o ile ich wyłącznym celem i skutkiem jest osiągnięcie technicznych ulepszeń i współpracy;
mając na uwadze specyficzne cechy transportu lotniczego, w pierwszej kolejności same przedsiębiorstwa muszą badać, czy ich porozumienia, decyzje i praktyki uzgodnione są zgodne z regułami konkurencji i dlatego zobowiązanie przedsiębiorstw do ich zgłaszania Komisji nie jest obowiązkowe;
przedsiębiorstwa mogą zwrócić się do Komisji w celu uzyskania potwierdzenia, czy ich porozumienia, decyzje i praktyki uzgodnione są zgodne z prawem; w tym celu należy ustanowić uproszczoną procedurę;
niniejsze rozporządzenie nie przesądza o stosowaniu art. 90 Traktatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 1987 r.
|
W imieniu Rady |
|
U. ELLEMANN-JENSEN |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 182 z 9.7.1984, str. 2.
(2) Dz.U. C 182 z 19.7.1982, str. 120 oraz Dz.U. C 345 z 21.12.1987.
(3) Dz.U. C 77 z 21.3.1983, str. 20.
(4) Dz.U. 124 z 28.11.1962, str. 2751/62.
(5) Dz.U. 13 z 21.2.1962, str. 204/62.
(6) Dz.U. L 175 z 23.7.1968, str. 1.
(7) Dz.U. L 378 z 31.12.1986, str. 4.
1 Art. 1-2 uchylone przez art. 1 rozporządzenia nr 411/2004 z dnia 26 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.68.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
2 Art. 3-5 uchylone przez art. 39 rozporządzenia nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. wprowadzającego w życie reguły konkurencji ustanowione w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U.UE.L.03.1.1) z dniem 1 maja 2004 r.
3 Art. 6 ust. 1 uchylony przez art. 39 rozporządzenia nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. wprowadzającego w życie reguły konkurencji ustanowione w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U.UE.L.03.1.1) z dniem 1 maja 2004 r.
4 Art. 6 ust. 2 uchylony przez art. 39 rozporządzenia nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. wprowadzającego w życie reguły konkurencji ustanowione w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U.UE.L.03.1.1) z dniem 1 maja 2004 r.
5 Zgodnie z art. 39 rozporządzenia nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. wprowadzającego w życie reguły konkurencji ustanowione w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U.UE.L.03.1.1), art. 6 ust. 3 ma nadal zastosowanie do decyzji przyjetych na mocy art. 81 ust. 3 Traktatu przed dniem stosowania rozporządzenia zmieniającego aż do wygaśnięcia tych decyzji.
6 Art. 7-19 uchylone przez art. 39 rozporządzenia nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. wprowadzającego w życie reguły konkurencji ustanowione w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U.UE.L.03.1.1) z dniem 1 maja 2004 r.
7 Art. 20 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr 411/2004 z dnia 26 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.68.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
8 Załącznik uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr 411/2004 z dnia 26 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.68.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.