Dyrektywa 83/201/EWG ustanawiająca wyjątki od dyrektywy Rady 77/99/EWG dotyczące niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 12 kwietnia 1983 r.
ustanawiająca wyjątki od dyrektywy Rady 77/99/EWG dotyczące niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego

(83/201/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 kwietnia 1983 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/99/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy produktami mięsnymi(1), w szczególności jej art. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 18 dyrektywy 77/99/EWG można zadecydować, że niektóre przepisy tej dyrektywy nie mają zastosowania do niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktów mięsnych;

procent świeżego mięsa lub produktu mięsnego w produktach zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego musi zostać ustalony jako stosunek użytego świeżego mięsa lub produktu mięsnego do produktu końcowego; w odniesieniu do niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, oraz które są odwodnione lub poddane koncentracji na etapie produkcji i które są daniami gotowymi do spożycia, produktem końcowym do celów tej kalkulacji jest produkt gotowy do użycia po przygotowaniu zgodnie z instrukcjami producentów;

uwzględniając rodzaj i skład produktów, odnośnie do niektórych produktów mogą zostać dopuszczone wyjątki;

wyjątki te mogą odnosić się jedynie do warunków zatwierdzania zakładów ustanowionych w rozdziale I załącznika A, wymagań inspekcji opisanych w rozdziałach IV i V załącznika A, jak również wymagań związanych ze oznakowaniem zdrowotności oraz świadectwem zdrowia ustanowionych w art. 3 ust. 1 pkt 9 i 10 dyrektywy 77/99/EWG; nie naruszając przepisów niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie muszą zapewniać że produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, przeznaczone do handlu wewnątrzwspólnotowego są produktami zdrowymi, przygotowanymi ze świeżego mięsa lub produktów mięsnych w rozumieniu dyrektywy 77/99/EWG;

produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego są wytwarzane w zakładach produkujących wyłącznie ten typ produktu lub w zakładach produkujących, dodatkowo oprócz wspomnianego powyżej typu produktu, również produkty mięsne lub inne środki spożywcze, które nie zawierają mięsa lub produktu mięsnego; te typy produktów mogą być przygotowywane w odrębnych częściach tego samego zakładu;

zakłady wytwarzające produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, które są w pełni zgodne z przepisami dyrektywy 77/99/EWG, muszą mieć możliwość skorzystania z wyjątków określonych w art. 8 ust. 1 lit. c) tej dyrektywy;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa ustanawia, które przepisy dyrektywy 77/99/EWG nie mają zastosowania, na podstawie jej art. 8, do niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktów mięsnych.

Artykuł  2

Produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktów mięsnych oznaczają produkty zawierające nie więcej niż 10 % użytego mięsa lub produktu mięsnego w stosunku do produktu końcowego gotowego do użycia po przygotowaniu zgodnie z instrukcjami producentów.

Artykuł  3

W celu zatwierdzenia zakładów wytwarzających produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego:

1. Warunki ustanowione w rozdziale I załącznika A do dyrektywy 77/99/EWG dotyczą wyłącznie tej części zakładu, w której świeże mięso lub produkt mięsny jest odbierany, składowany, obrabiany i dodawany do produktów mięsnych lub produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, jak również gdzie produkty te są przetwarzane i składowane.

2. a) W przypadkach, gdy producent używa wyłącznie produktów, które zostały poddane pełnej obróbce w celu przygotowania produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, właściwy organ może zadecydować, że chłodnie określone w rozdziale I ust. 1 lit. a) i) załącznika A do dyrektywy 77/99/EWG nie są wymagane.

b) To samo pomieszczenie może być używane do czynności, które mają być wykonywane w oddzielnych pomieszczeniach, określonych w rozdziale I ust. 2 lit. a), b), c), d), e), g) i h) załącznika A do dyrektywy 77/99/EWG pod warunkiem, że nie ma to szkodliwego wpływu na świeże mięso i produkty mięsne.

Wyjątki przewidziane w lit. a) i b) mają zastosowanie tylko do tej części zakładu, w której produkowane są produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego.

3. Jeżeli zakład wytwarza również inne produkty żywnościowe niezawierające mięsa lub produktu mięsnego, pomieszczenia określone w rozdziale I ust. 1 lit. c), e), i), l), n) i o) załącznika A oraz urządzenia określone w lit. f), g), h) i k) dyrektywy 77/99/EWG, które są wymagane do produktów określonych w art. 1 niniejszej dyrektywy, mogą być wspólne z pomieszczeniami i urządzeniami do wytwarzania innych produktów żywnościowych niezawierających mięsa lub produktu mięsnego. Jednakże właściwy organ określony w art. 3 ust. 1 pkt 6 dyrektywy 77/99/EWG musi mieć dostęp do tych pomieszczeń i urządzeń.

4. Państwa Członkowskie zapewniają, aby weterynaryjny numer identyfikacyjny zakładów lub ich części zatwierdzonych zgodnie z niniejszą dyrektywą był poprzedzony cyfrą 8, po której następuje myślnik (tj. "8-").

5. Weterynaryjny numer identyfikacyjny zakładów, które są w pełni zgodne z przepisami dyrektywy 77/99/EWG, może być poprzedzony cyfrą 8, po której następuje myślnik (tj. "8-") do celów wewnątrzwspólnotowego handlu produktami objętymi niniejszą dyrektywą.

Artykuł  4

W stosunku do produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego stosuje się rozdziale IV załącznika A do dyrektywy 77/99/EWG; jednakże do celów ust. 22 właściwy organ decyduje o okresach, podczas których sprawowany jest nadzór. W tym celu właściwy organ bierze pod uwagę okresy, podczas których świeże mięso lub produkty mięsne oraz produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego są wprowadzane, składowane, obrabiane i przygotowywane w zakładach, przy czym nadzór ma zastosowanie tylko do części zakładu zatwierdzonego zgodnie z niniejszą dyrektywą.

Producent informuje właściwy organ o okresach, podczas których świeże mięso lub produkty mięsne oraz produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktów mięsnych są wprowadzane, składowane, obrabiane i przygotowywane w jego zakładzie.

Artykuł  5
1.
Dla zakładów produkujących produkty zawierające inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego, świadectwo zdrowia przewidziane w art. 3 ust. 1 pkt 10 dyrektywy 77/99/EWG nie jest wymagane dla tych produktów, jeśli znak jakości zdrowotnej jest uzupełniony przedrostkiem-cyfrą 8, po której następuje myślnik (tj. "8-") przed numerem zatwierdzenia zakładu.
2.
Państwa Członkowskie powiadamiają inne Państwa Członkowskie i Komisję o zakładach korzystających z ust. 1.
Artykuł  6 1

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie, nie później niż do dnia 1 czerwca 1984 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 kwietnia 1983 r.

W imieniu Komisji
Poul DALSAGER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85.

1 Art. 6 zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 83/577/EWG z dnia 15 listopada 1983 r. (Dz.U.UE.L.83.334.21) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 listopada 1983 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1983.112.28

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 83/201/EWG ustanawiająca wyjątki od dyrektywy Rady 77/99/EWG dotyczące niektórych produktów zawierających inne środki spożywcze i tylko niewielki procent mięsa lub produktu mięsnego
Data aktu: 12/04/1983
Data ogłoszenia: 28/04/1983
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/04/1983