Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie kulturowego wymiaru zrównoważonego rozwoju.

Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie kulturowego wymiaru zrównoważonego rozwoju

(2019/C 410/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

UWZGLĘDNIAJĄC współpracę w zakresie polityki kulturalnej w Unii Europejskiej do 2019 r. - wdrażanie przez Radę planów prac w dziedzinie kultury od 2002 r. oraz wdrażanie przez Komisję Europejską europejskiej agendy kultury (2007) i Nowego europejskiego programu na rzecz kultury (2018). Prace zarówno w Radzie, jak i w Komisji koncentrowały się na promowaniu, w szczególności, różnorodności kulturowej, a także społeczno-gospodarczych aspektów kultury i aspektów kultury związanych ze stosunkami zewnętrznymi. Współpraca prowadzona w ramach wspomnianych planów prac, agendy i programu zaowocowała rozwojem polityki w państwach członkowskich, w szczególności dzięki otwartej metodzie koordynacji, oraz wieloma konkretnymi działaniami. Chociaż ten rozwój i działania niewątpliwie wniosły wkład w osiąganie celów zrównoważonego rozwoju ONZ, korzystne byłyby prace ukierunkowane konkretnie na realizację tych celów.

POWOŁUJĄC SIĘ na pilną potrzebę zintensyfikowania środków służących osiągnięciu zrównoważonego rozwoju i na zobowiązanie nowej Komisji do zrealizowania celów zrównoważonego rozwoju, niniejsza rezolucja ma wzmocnić wkład kultury w zrównoważony rozwój poprzez rozpoczęcie procesu, który doprowadzi do stworzenia planu działania na szczeblu UE dotyczącego kulturowego wymiaru zrównoważonego rozwoju. Ten plan działania powinien zapewniać spójność stosowanych na szczeblu UE środków i podejść w zakresie kultury i związanych z kulturą i uzupełniałby prace państw członkowskich w tym względzie. Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności określonymi w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej niniejsza rezolucja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

ZWAŻYWSZY, ŻE:

1.
Kryzys klimatyczny i masowe wymieranie gatunków to zagrożenia egzystencjalne;
2.
Zrównoważoność jest i musi być dla wszystkich absolutnym priorytetem;
3.
Trzy wymiary zrównoważoności (gospodarczy, społeczny i środowiskowy) są scalone i niepodzielne, a kultura jest nieodłącznym elementem wszystkich trzech wspomnianych wymiarów;
4.
Spójne i kompleksowe strategie na rzecz zrównoważonego rozwoju wdrażane w zdecydowany sposób są niezbędne, by powstrzymać zmianę klimatu i wymieranie gatunków, chronić demokrację, prawa człowieka, pokój, bezpieczeństwo oraz wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu i dobrobyt, a także by zapewnić UE pozycję światowego lidera w dziedzinie zrównoważonego rozwoju;
5.
Lokalne, krajowe, europejskie i międzynarodowe polityki i środki, w tym środki w zakresie kultury, mogą być pomocne w zapewnianiu sprawiedliwej transformacji oraz w zachęcaniu do aktywnego obywatelstwa i globalnej odpowiedzialności;
6.
Jak uznano w Programie działań z Addis Abeby, główną odpowiedzialność za własny rozwój społeczno-gospodarczy ponosi każde państwo;
7.
W celu osiągnięcia maksymalnych rezultatów potrzebne jest jednak działanie na szczeblu UE dotyczące zrównoważonego rozwoju, by wspierać, koordynować i uzupełniać działania państw członkowskich.
8.
W programie strategicznym na lata 2019-2024 kwestie inkluzywności i zrównoważoności stanowią kluczowe elementy, a przywódcy UE zobowiązują się do inwestowania w kulturę i dziedzictwo kulturowe, które są podstawą tożsamości europejskiej.
9.
Oenzetowskie cele zrównoważonego rozwoju i powiązane z nimi zadania stanowią powszechnie uzgodnione ramy wspierania zrównoważoności;
10.
Cele zrównoważonego rozwoju nie odnoszą się do wszystkich polityk i środków, które można wykorzystać do osiągnięcia zrównoważoności, jednak wszystkie polityki i środki, w tym polityki i środki kulturalne, mogą - i powinny - być aktywnie wykorzystywane do realizacji celów zrównoważonego rozwoju;
11.
Kultura jako sektor działalności może być rozumiana jako samodzielny filar zrównoważonego rozwoju;
12.
Kultura, jako istniejący w danej społeczności system wspólnych znaczeń, ma wpływ na to, w jaki sposób środki na rzecz zrównoważonego rozwoju są przez tę społeczność oceniane, i w konsekwencji jest siłą napędową zrównoważonego rozwoju i może pośredniczyć w radzeniu sobie z różnymi kwestiami środowiskowymi, społecznymi i gospodarczymi;
13.
Kultury, jako cecha definiująca ludzkość, w całej ich różnorodności i całym bogactwie, ucieleśniają wartości i są źródłem tożsamości, w związku z czym kultura może odgrywać transformacyjną rolę jako kreator zrównoważoności, promując zrównoważony tryb życia i zrównoważone społeczeństwa i jednocześnie poprawiając jakość życia;
14.
Kluczowe cele europejskiej polityki kulturalnej, takie jak promowanie tożsamości, włączenia społecznego, uczestnictwa, kreatywności i różnorodności odpowiadają wielu celom zrównoważonego rozwoju i w związku z tym polityki i środki kulturalne przyczyniają się znacząco do osiągania celów zrównoważonego rozwoju;
15.
Wkład polityk i środków kulturalnych w zrównoważoność nie został jeszcze w pełni dostrzeżony, oceniony i wykorzystany, mimo że istnieją dowody na wkład tych polityk i środków w zrównoważony rozwój;
16.
Polityki i środki kulturalne powinny być systematycznie stosowane w celu uzupełnienia istniejących środków wykorzystywanych do osiągnięcia zrównoważoności, tak by zwiększyć efektywność strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju zarówno w wymiarze krajowym, jak i w całej UE.

UWZGLĘDNIAJĄC

1.
Apele kierowane do Komisji przez Radę Europejską i Radę o opracowanie spójnej i kompleksowej, mającej zastosowanie do wszystkich polityk wewnętrznych i zewnętrznych, unijnej strategii wdrażania Agendy 2030;
2.
Tło polityczne nakreślone w dokumentach wymienionych w załączniku;
3.
Istotne prace przeprowadzone przez Unesco w celu wykorzystania wkładu kultury w Agendę 2030, w szczególności poprzez dostosowanie wdrażania wszystkich konwencji dotyczących kultury do celów zrównoważonego rozwoju, a także gotowość państw członkowskich UE do udziału w tych pracach, jak również w innych oenzetowskich procesach na rzecz zrównoważonego rozwoju.

UZNAJĄ:

1.
Że sam charakter kultury i jej niezbywalna wartość, a także autonomia sektora kultury i swoboda ekspresji artystycznej stanowią podstawowe zasady;
2.
Że wiele państw członkowskich prowadzi prace nad włączeniem polityk i perspektyw kulturalnych do swoich krajowych strategii i podejść na rzecz zrównoważonego rozwoju;
3.
Że UE i państwa członkowskie posługują się imponującą liczbą polityk i środków kulturalnych lub związanych z kulturą, które bezpośrednio lub pośrednio przyczyniają się do zrównoważoności i osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju;
4.
Rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2017 r. w sprawie działań UE na rzecz zrównoważonego rozwoju i rezolucję z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie rocznego sprawozdania strategicznego w sprawie wdrażania i realizacji celów zrównoważonego rozwoju, w szczególności postulat Parlamentu Europejskiego dotyczący partnerstwa między Komisją, Radą i Parlamentem oraz wezwanie do przeprowadzenia dogłębnej analizy luk w istniejących politykach i ich wdrażaniu w celu określenia kluczowych obszarów synergii i niespójności;
5.
Że istnieje znaczny potencjał, jeśli chodzi o zwiększenie efektywności i skuteczności polityk i środków na rzecz zrównoważonego rozwoju poprzez lepszą spójność polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju;
6.
Istotne prace podjęte w tej dziedzinie na szczeblu globalnym, m.in. w ramach konwencji Unesco z 2003 r. w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego oraz konwencji Unesco z 2005 r. w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego.

POTWIERDZAJĄ

1.
Swoje zobowiązanie na rzecz zrównoważoności i zaangażowanie na rzecz pełnego i szybkiego wdrożenia Agendy 2030.

ZGADZAJĄ SIĘ:

1.
Zwiększyć wysiłki na rzecz promowania kulturowego wymiaru zrównoważonego rozwoju;
2.
Kontynuować prace mające na celu włączenie polityk i perspektyw kulturalnych do krajowych strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju;
3.
Dokonać przeglądu polityk i środków kulturalnych i związanych z kulturą w celu zmaksymalizowania ich wkładu w zrównoważoność;
4.
Kontynuować wymianę informacji i dobrych praktyk, w duchu partnerskiego uczenia się, dotyczących wniosków wyciągniętych na szczeblu krajowym;
5.
Rozważyć uwzględnienie kultury w sprawozdaniach z dobrowolnego przeglądu krajowego na potrzeby Forum Politycznego Wysokiego Szczebla ONZ;
6.
Zaangażować się w partycypacyjne, wielostronne i zintegrowane zarządzanie kulturą i zrównoważonym rozwojem, w tym poprzez wspieranie oddolnych inicjatyw podejmowanych przez sektor kultury i sektor kreatywny oraz wspieranie aktywnego uczestnictwa obywateli, zwłaszcza dzieci i młodzieży;
7.
Ściśle współpracować z innymi instytucjami UE oraz innymi interesariuszami w celu wykorzystania pełnego potencjału kultury w zakresie zrównoważonego rozwoju, a w szczególności współpracować z Komisją przy opracowywaniu planu działania dotyczącego kulturowego wymiaru zrównoważonego rozwoju;
8.
Jak najszybciej ustanowić działającą w oparciu o otwartą metodę koordynacji grupę roboczą ds. kulturowego wymiaru zrównoważonego rozwoju.

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:

1.
Przygotowała, we współpracy z państwami członkowskimi, plan działania na szczeblu UE dotyczący kulturowego wymiaru zrównoważonego rozwoju i włączyła ten plan działania do unijnej strategii wdrażania Agendy 2030;

Wspomniany plan działania mógłby:

a.
zapewnić realizację celów zrównoważonego rozwoju w dziedzinie kultury, promować spójność polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju i w pełni wykorzystywać kulturę w celu wspierania zrównoważoności;
b.
opierać się na istniejących pracach prowadzonych w ramach planu prac Rady w dziedzinie kultury - zwłaszcza tych, które mają zostać podjęte przez specjalną grupę działającą w oparciu o otwartą metodę koordynacji - oraz w ramach Nowego europejskiego programu na rzecz kultury;
c.
zapewniać spójność unijnych środków i podejść w zakresie kultury i związanych z kulturą w celu zmaksymalizowania wkładu wymiaru kulturowego w realizację celów zrównoważonego rozwoju;
d.
proponować zmiany w istniejących pracach lub przewidywać angażowanie się w nowe prace dotyczące kultury i zrów-noważoności, stosownie do przypadku;
e.
odpowiednio stosować zasadę kształtowania polityki w oparciu o dowody.

ZAŁĄCZNIK

Dokumenty źródłowe dotyczące polityki

Rada Europejska
-
Nowy program strategiczny na lata 2019-2024 (przyjęty przez Radę Europejską w dniu 20 czerwca 2019 r.)
-
Konkluzje Rady Europejskiej z dnia 18 października 2018 r. (EUCO 13/18)

Konkluzje Rady

-
Konkluzje Rady w sprawie strategicznego podejścia UE do międzynarodowych stosunków kulturalnych i ram działania (Dz.U. C 192 z 7.6.2019, s. 6).
-
Wspieranie celów zrównoważonego rozwoju na całym świecie: wspólne sprawozdanie podsumowujące Unii Europejskiej i jej państw członkowskich za 2019 r. - konkluzje Rady (10997/19)
-
Z myślą o sprawieniu, by do roku 2030 Unia stała się jeszcze bardziej zrównoważona - konkluzje Rady (8286/19)
-
Konkluzje Rady w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2019-2022 (Dz.U. C 460 z 21.12.2018, s. 12).
-
Konkluzje Rady w sprawie potrzeby wyeksponowania dziedzictwa kulturowego we wszystkich politykach UE (Dz.U. C 196 z 8.6.2018, s. 20).
-
Konkluzje Rady w sprawie strategicznego podejścia UE do międzynarodowych stosunków kulturalnych (Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 38).
-
Zrównoważona przyszłość Europy: działania UE w odpowiedzi na agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 - konkluzje Rady (10370/17)
-
Konkluzje Rady w sprawie kultury w stosunkach zewnętrznych UE ze szczególnym uwzględnieniem kultury we współpracy na rzecz rozwoju (Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 41).
-
Konkluzje Rady w sprawie dziedzictwa kulturowego jako strategicznego zasobu zrównoważonej Europy (Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 36).
-
Konkluzje Rady na temat zarządzania partycypacyjnego dziedzictwem kulturowym (Dz.U. C 463 z 23.12.2014, s. 1).
-
Konkluzje Rady w sprawie udziału kultury w realizacji strategii "Europa 2020" (Dz.U. C 175 z 15.6.2011, s. 1).
-
Konkluzje Rady na temat architektury: udział kultury w zrównoważonym rozwoju (Dz.U. C 319 z 13.12.2008, s. 13).

Rezolucje Parlamentu Europejskiego

-
Rezolucja z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie rocznego sprawozdania strategicznego w sprawie wdrażania i realizacji celów zrównoważonego rozwoju (A8-0160/2019)
-
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2017 r. w sprawie działań UE na rzecz zrównoważonego rozwoju (A8-0239/2017)

Wspólne komunikaty Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa

-
Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady: W stronę strategii UE w dziedzinie międzynarodowych stosunków kulturalnych (JOIN(2016) 29 final)

Komunikaty Komisji

-
Komunikat Komisji Nowy europejski program na rzecz umiejętności (COM(2018)267)

Wspólne oświadczenie Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie, Parlamentu Europejskiego i Komisji

-
Nowy europejski konsensus w sprawie rozwoju - "Nasz świat, nasza godność, nasza przyszłość" (Dz.U. C 210 z 30.6.2017, s. 1).

Konwencje międzynarodowe

-
Program działań z Addis Abeby przyjęty na trzeciej Międzynarodowej Konferencji w sprawie Finansowania Rozwoju (ONZ, 2015)
-
Konwencja w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego (Unesco, 2005)
-
Konwencja Unesco w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego (Unesco, 2003)

Sprawozdania i analizy

-
Globalna ocena różnorodności biologicznej i usług ekosystemowych (Global Assessment Report on Biodiversity and Ecosystem) przeprowadzona przez Międzyrządową Platformę Naukowo-Polityczną w sprawie Różnorodności Biologicznej i Funkcjonowania Ekosystemów (IPBES), (maj 2019 r.)
-
Sprawozdania oceniające Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC)

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024