Rezolucja Rady w sprawie dalszego rozwijania europejskiego obszaru edukacji w celu wsparcia zorientowanych na przyszłość systemów kształcenia i szkolenia.

Rezolucja Rady w sprawie dalszego rozwijania europejskiego obszaru edukacji w celu wsparcia zorientowanych na przyszłość systemów kształcenia i szkolenia

(2019/C 389/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 listopada 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

W KONTEKŚCIE TOCZĄCYCH SIĘ DYSKUSJI NA TEMAT PRZYSZŁOŚCI EUROPY,

PODKREŚLA, ŻE:

1.
Europa stoi w obliczu ery, w której globalizacja, postęp technologiczny, wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, utrzymujące się wyzwania w zakresie włączenia społecznego, niestabilność polityczna i zmiany demograficzne wywierają ogromny wpływ na europejskie społeczeństwa i na obywateli Unii. Te wspólne wyzwania wymagają wspólnej refleksji i skoordynowanych działań ze strony państw członkowskich;
2.
Priorytetami przyszłej współpracy w tej dziedzinie są: rola kształcenia i szkolenia w promowaniu postaw obywatelskich i demokracji, w rozwoju osobistym, włączeniu społecznym, równości szans i wzmacnianiu pozycji oraz w zwiększaniu dobrobytu i wspieraniu spójności społeczeństw. Dwie główne społeczne funkcje kształcenia i szkolenia - ich wkład w konkurencyjność, innowacje i szanse na zatrudnienie oraz w aktywną postawę obywatelską, włączenie społeczne, spójność i rozwój osobisty - są w dzisiejszych społeczeństwach ściśle ze sobą powiązane i w pełni komplementarne;
3.
Kształcenie i szkolenie są na szczeblu europejskim kluczowymi instrumentami polityki na rzecz tworzenia i utrzymywania trwałego wzrostu gospodarczego i konkurencyjności oraz wspierania zatrudnienia i uczestnictwa w rynku pracy. Przy przygotowywaniu nowej strategii Unii na rzecz wzrostu należy w pełni uwzględnić ich potencjał w stawianiu czoła szerszym wyzwaniom społecznym. Wysokiej jakości kształcenie i szkolenie zapewniają Unii przewagę konkurencyjną w coraz bardziej cyfrowej i opartej na wiedzy gospodarce światowej, ponieważ w przyszłości Europa będzie w jeszcze większym stopniu polegać na kreatywnych, wysoko wykwalifikowanych i dobrze wyszkolonych osobach. Konieczne będzie również kierowanie opracowywaniem i wdrażaniem nowych technologii oraz wspomaganie przekształcania Unii w neutralną dla klimatu gospodarkę o obiegu zamkniętym - poprzez wspieranie wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych do napędzania tych zmian;
4.
Europejska współpraca w dziedzinie kształcenia i szkolenia jest jednym z zasadniczych instrumentów polityki służących do opracowywania innowacyjnych, zorientowanych na przyszłość i reagujących na zmiany strategii mających na celu sprostanie tym wspólnym wyzwaniom, przy jednoczesnym poszanowaniu zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz bogatej różnorodności systemów kształcenia i szkolenia w Unii;

W KONTEKŚCIE REALIZACJI NOWEGO PROGRAMU STRATEGICZNEGO NA LATA 2019-2024 USTANOWIONEGO PRZEZ RADĘ EUROPEJSKĄ W DNIU 20 CZERWCA 2019 R.,

PODKREŚLA KLUCZOWĄ ROLĘ KSZTAŁCENIA I SZKOLENIA - NA WSZYSTKICH POZIOMACH I WE WSZYSTKICH FORMACH - WE WDRAŻANIU GŁÓWNYCH PRIORYTETÓW PROGRAMU STRATEGICZNEGO, W UMOŻLIWIANIU LUDZIOM WYKORZYSTYWANIA MOŻLIWOŚCI WYNIKAJĄCYCH Z ZACHODZĄCYCH PRZEMIAN GOSPODARCZYCH I SPOŁECZNYCH ORAZ W SPRZYJANIU ROZKWITOWI TALENTÓW W EUROPIE, Z NACISKIEM NA NASTĘPUJĄCE KWESTIE:

5.
Inwestowanie w wysokiej jakości kształcenie i szkolenie dla wszystkich przynosi istotne korzyści nie tylko obywatelom, ale również gospodarce i społeczeństwu. Inwestowanie w kompetencje musi obejmować wszystkie etapy życia osób uczących się. Osiąganie wysokiej jakości wyników edukacyjnych wymaga odpowiednich zasobów, które muszą być dobrze wyważone w ramach całej ścieżki uczenia się przez całe życie;
6.
Należy promować na szczeblu europejskim i krajowym inwestycje w kształcenie, szkolenie i umiejętności. Potrzebne są skuteczne i innowacyjne metody pracy, które sprzyjają podejściu ukierunkowanemu na budowanie potencjału i wspierają rozwijanie systemów kształcenia i szkolenia poprzez inteligentne i strategiczne inwestycje. Szczególną uwagę należy zwrócić na zwiększanie kompetencji, które będą istotne w przyszłości, na strategiczne wykorzystanie finansowania w zakresie cyfryzacji i innowacji, na zmodernizowaną infrastrukturę edukacyjną, innowacyjne i bezpieczne otoczenie edukacyjne oraz udoskonalone podejścia pedagogiczne, a także na zwiększenie dostępu do usług poradnictwa przez całe życie i poprawę ich jakości. Inwestycje mogłyby obejmować dalsze rozwijanie europejskiego obszaru edukacji i poprawę synergii między europejskimi instrumentami finansowania, jak również między unijnymi politykami i instrumentami finansowania mającymi znaczenie dla kształcenia i szkolenia;
7.
Należy w pełni zbadać potencjał kształcenia i szkolenia w zakresie wnoszenia wkładu w osiągnięcie neutralnej dla klimatu i ekologicznej Europy. Kształcenie i szkolenie są kluczowe dla zapewnienia wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz wspierania wartości i motywacji, które mają zasadnicze znaczenie dla umożliwienia sprawiedliwej i równej transformacji społecznej. Europejskie działanie na rzecz ekologicznej Europy, oparte na zaleceniu Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie oraz zaleceniu Rady w sprawie promowania wspólnych wartości, musi obejmować wszystkie poziomy i wszystkie formy kształcenia i szkolenia oraz wszystkie etapy życia i umożliwiać działania inicjowane na szczeblu lokalnym i regionalnym oraz we współpracy ze społeczeństwem obywatelskim, w celu poczynienia postępów w realizacji odpowiednich oenzetowskich celów zrównoważonego rozwoju;
8.
Europejski filar praw socjalnych powinien zostać wdrożony na szczeblu europejskim i na szczeblu państw członkowskich, z należytym uwzględnieniem odnośnych kompetencji. Prawo do dobrego jakościowo i włączającego kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie powinno być przestrzegane na każdym etapie życia, począwszy od wczesnego dzieciństwa po starość, oraz na wszystkich poziomach i we wszystkich formach kształcenia i szkolenia, w synergii ze staraniami podejmowanymi w związku z europejskim obszarem edukacji. Przy wdrażaniu szczególną uwagę należy poświęcić skutecznym politykom w zakresie dostępności, równości szans i włączenia, zapewniającym dostęp do uczenia się przez całe życie i możliwości podejmowania go;

W KONTEKŚCIE DALSZEGO ROZWIJANIA WIZJI EUROPEJSKIEGO OBSZARU EDUKACJI DO ROKU 2025,

PODKREŚLA:

9.
Znaczenie zapewnienia ochrony i promowania wspólnych wartości Unii, w tym demokracji, praworządności i praw podstawowych;
10.
Fakt, że poczyniono istotne postępy na drodze do ustanowienia europejskiego obszaru edukacji, oraz to, jak ważne jest zwiększenie zaangażowania na rzecz dalszego rozwijania w ambitny sposób jego założeń, celów i zakresu - tak aby wizja europejskiego obszaru edukacji stała się rzeczywistością, a Europa - wiodącym w skali światowej społeczeństwem uczącym się, a także, jak ważne jest wspieranie kultury, która zachęca, wzmacnia i motywuje poszczególnych ludzi i społeczeństwa do uczenia się i wprowadzania innowacji - na wszystkich poziomach i we wszystkich formach kształcenia i szkolenia oraz na wszystkich etapach życia;
11.
Znaczenie opracowania przyszłych strategicznych ram współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, jako narzędzia wspierania i wdrażania europejskiego obszaru edukacji, które przyczyni się do jego pomyślnego wdrożenia i dalszego ambitnego rozwijania;
12.
Kluczową rolę programu Erasmus+ w realizacji europejskiego obszaru edukacji polegającą na oferowaniu szerokiego dostępu do mobilności edukacyjnej, a także możliwości w zakresie wzmocnionych partnerstw strategicznych i wsparcia politycznego na rzecz bardziej włączających, opartych na uczeniu się przez całe życie, uwzględniających aspekt płci i stymulowanych innowacjami polityk dotyczących kształcenia, szkolenia i młodzieży;
13.
Potrzebę kontynuowania wysiłków na rzecz wspierania i rozwijania współpracy państw członkowskich na szczeblu europejskim służącej wzmocnieniu partnerskiego i wzajemnego uczenia się oraz wymianie najlepszych praktyk, przy jednoczesnym usuwaniu barier dla mobilności edukacyjnej, a także potrzebę wsparcia państw członkowskich w rozwijaniu ich systemów kształcenia i szkolenia w sposób całościowy, w celu przyczynienia się do ogólnego zrównoważenia tych systemów i ostatecznie do zwiększenia pozytywnej konwergencji społeczno-gospodarczej;
14.
Potrzebę zajęcia się globalnymi wyzwaniami i szansami oraz przeprowadzania refleksji nad tymi kwestiami - zwłaszcza w odniesieniu do zmiany klimatu, cyfryzacji, sztucznej inteligencji oraz wprowadzających w błąd lub nieprawdziwych informacji - poprzez stymulowanie rozwoju wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz krytycznego myślenia, począwszy od umiejętności podstawowych po wysokie kwalifikacje, na wszystkich poziomach i we wszystkich formach kształcenia i szkolenia;

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY PODCZAS DALSZEGO ROZWIJANIA EUROPEJSKIEGO OBSZARU EDUKACJI I PRZYSZŁYCH STRATEGICZNYCH RAM WSPÓŁPRACY W DZIEDZINIE KSZTAŁCENIA I SZKOLENIA, ZGODNIE ZE SWOIMI KOMPETENCJAMI I Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

15.
Miała na względzie ambicje wyrażone w konkluzjach Rady w sprawie kroków ku urzeczywistnieniu wizji europejskiego obszaru edukacji, zgodnie z którymi podstawą europejskiego obszaru edukacji powinna być ciągłość uczenia się przez całe życie obejmującego wczesną edukację i opiekę nad dzieckiem, edukację szkolną, kształcenie i szkolenie zawodowe, aż po szkolnictwo wyższe i uczenie się dorosłych, oraz by kontynuowała zdecydowane działania na rzecz: usuwania barier dla mobilności edukacyjnej, promowania i wspierania mobilności i współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, wspomagania państw członkowskich w modernizowaniu ich systemów kształcenia i szkolenia, promowania uczenia się i nauczania języków, jak i wzajemnego uznawania kwalifikacji oraz efektów uczenia z okresów nauki za granicą;
16.
Podejmowała kolejne inicjatywy na rzecz utworzenia prawdziwego europejskiego obszaru edukacji, mając na względzie dalsze rozwijanie jego założeń, celów i zakresu, oraz by wzmocniła jego powiązania z przyszłymi strategicznymi ramami współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, które zastąpią ET 2020; oraz by podejmowała odpowiednie kroki w celu zapewnienia, by wszystkie poziomy i wszystkie formy kształcenia i szkolenia były promowane na równych zasadach;
17.
W pełni wykorzystała potencjał priorytetów określonych w programie strategicznym na lata 2019-2024 - zwłaszcza poprzez zwiększenie inwestycji w te kompetencje, które są niezbędne do zaspokojenia potrzeb związanych z pracą i zmianami zachodzącymi w społeczeństwie, które to potrzeby wynikają między innymi ze zmiany klimatu, globalizacji, cyfryzacji, zastosowania sztucznej inteligencji i robotyzacji - w celu promowania innowacji, uczestnictwa w społeczeństwach demokratycznych i włączenia społecznego;
18.
Angażowała się we wspólną refleksję nad możliwościami, odpowiednimi działaniami politycznymi i rezultatami, które przyczyniłyby się do realizacji strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie neutralnej dla klimatu i ekologicznej Europy oraz do sprawiedliwej transformacji; a także by uwzględniała bogaty potencjał kształcenia i szkolenia podczas opracowywania europejskich polityk dotyczących ekologicznej Europy, zwłaszcza za pośrednictwem programu Erasmus+ i poprzez skupienie uwagi na aktywnym udziale osób uczących się w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju;
19.
Nadal podejmowała skoordynowane wysiłki na rzecz poczynienia postępów w realizacji kompleksowego Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej dla Europy oraz skoordynowanego planu w sprawie sztucznej inteligencji, poprzez zapewnianie komplementarności, wartości dodanej i koordynowania celów i narzędzi polityki względem europejskiego obszaru edukacji;
20.
W oparciu o zestaw narzędzi współpracy ET 2020 opracowała konkretne, zorientowane na przyszłość i innowacyjne metody pracy w obszarze europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia. Warto by w pełni zbadać możliwości uruchamiania instrumentów współpracy, takich jak międzynarodowe analizy, wizyty badawcze i studyjne oraz projekty pilotażowe oparte na współpracy, w celu wprowadzania innowacji oraz testowania polityk i narzędzi realizacji, a także w celu opracowywania i promowania opartych na badaniach scenariuszy tematycznych i długoterminowych prognoz dotyczących przyszłości pracy i społeczeństwa uwzględniających rozwój wydarzeń zarówno w Europie, jak i na świecie;
21.
Opracowała nowe sposoby szkolenia i wspierania kompetentnych, zmotywowanych i wysoko wykwalifikowanych nauczycieli, osób prowadzących szkolenia, edukatorów i liderów edukacyjnych i promowała ich stały rozwój zawodowy, jak i wysokiej jakości, oparte na badaniach, kształcenie nauczycieli;

PONADTO ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY ZGODNIE ZE SWOIMI ODPOWIEDNIMI KOMPETENCJAMI I Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

22.
Promowały rozwijanie umiejętności i kompetencji cyfrowych, innowacyjności i ducha przedsiębiorczości w kształceniu i szkoleniu wszystkich osób uczących się poprzez otwarcie edukacji na bardziej elastyczne możliwości uczenia się i poprzez zwiększenie przenikania się ścieżek kształcenia i szkolenia, a także poprzez zapewnianie włączających i innowacyjnych podejść, obejmujących wysiłki na rzecz zwalczania problemu nierówności;
23.
Wspierały udoskonalenia pozwalające osiągnąć systemy kształcenia i szkolenia charakteryzujące się wysoką jakością, włączające, obejmujące całe życie, elastyczne, uwzględniające aspekt płci i oparte na innowacjach;
24.
W pełni wykorzystywały potencjał wszystkich istotnych obszarów kształcenia i szkolenia w celu pogłębienia europejskiego obszaru edukacji i dążyły do zapewnienia równowagi między wszystkimi odpowiednimi poziomami i formami kształcenia i szkolenia oraz do zaangażowania wszystkich poziomów i form kształcenia i szkolenia;
25.
Dalej angażowały się na rzecz charakteryzujących się wysoką jakością i włączających systemów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, wspierały działania mające na celu promowanie kompetencji kluczowych oraz ogólnodostępnej i włączającej, charakteryzującej się wysoką jakością edukacji, nadal rozwijały europejską współpracę w dziedzinie edukacji szkolnej, kształcenia i szkolenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się dorosłych oraz promowały doskonały poziom nauczania na wszystkich szczeblach edukacji, w tym poprzez zwiększanie transgranicznej mobilności i współpracy nauczycieli, tworzenie i rozwijanie doskonałości w kształceniu i szkoleniu zawodowym oraz promowanie uczenia się opartego na pracy, we wszystkich jego formach;
26.
Promowały współpracę i dzielenie się dowodami świadczącymi o korzyściach płynących z inwestowania w kształcenie i szkolenie, jako że lepsza wiedza, dane i analizy dotyczące korzyści ze skutecznych inwestycji publicznych w kształcenie i szkolenie mogą pomóc państwom członkowskim w opracowywaniu bardziej włączających, skutecznych i reagujących na zmiany systemów kształcenia i szkolenia, przy jednoczesnym uniknięciu dodatkowych obciążeń administracyjnych dla państw członkowskich;
27.
Promowały opracowanie wspólnych, odpowiednich narzędzi umożliwiających monitorowanie, na szczeblu krajowym, losów absolwentów szkół wyższych i osób, które ukończyły kształcenie i szkolenie zawodowe, zgodnie z Nowym europejskim programem na rzecz umiejętności i zaleceniem Rady dotyczącym monitorowania losów absolwentów;

MAJĄC NA UWADZE DALSZY ROZWÓJ INICJATYWY EUROPEJSKIE UNIWERSYTETY,

DOCENIA:

28.
Rozwijanie pierwszych Europejskich Uniwersytetów jako ambitnej inicjatywy, która może pozwolić na bardziej intensywną, innowacyjną i ustrukturyzowaną współpracę między wszystkimi rodzajami instytucji szkolnictwa wyższego z wszystkich regionów w Europie, na wszystkich poziomach i we wszystkich obszarach działalności, od uczenia się i nauczania aż po badania i innowacje, oraz uważa, że może to stanowić przełomowy krok naprzód we współpracy międzyinstytucjonalnej, poprzez oferowanie różnych inspirujących wizji, modeli i tematów interakcji na rzecz przyszłego rozwoju europejskiego obszaru edukacji zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami społeczeństwa;

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY ZGODNIE ZE SWOIMI ODPOWIEDNIMI KOMPETENCJAMI I Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

29.
Poszukiwały sposobów zwiększania wiedzy na temat inicjatywy Europejskie Uniwersytety i sprzyjania uczestnictwu w niej instytucji szkolnictwa wyższego różnego typu - poprzez zapewnienie wysokiej jakości tej inicjatywy, a także jej włączającego charakteru pod względem geograficznym i społecznym - mając na celu uczynienie jej faktycznym sukcesem:
a)
poprzez ułatwianie wymiany istotnych informacji między stronami, tak by zwiększyć wysiłki na rzecz współpracy i poprawić skuteczność przyjętych podejść;
b)
poprzez zapewnienie odpowiedniego środowiska działania w drodze jak najlepszego wykorzystania dostępnych zasobów i podejmowania odpowiednich kroków w celu usunięcia ewentualnych przeszkód ustawodawczych i nieustawodawczych na szczeblu krajowym, tam gdzie to konieczne;
c)
poprzez wykorzystanie istniejących i przyszłych narzędzi i instrumentów w celu ułatwienia transgranicznej mobilności i współpracy, takich jak europejskie podejście do zapewniania jakości wspólnych programów i inicjatywa Europejska Karta Studencka, oraz poprzez wspieranie realizacji uzgodnionych zobowiązań, takich jak te określone w zaleceniu Rady w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania kwalifikacji i okresów nauki za granicą, a także zobowiązań w zakresie europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego;
d)
poprzez refleksję nad istniejącymi ramami polityki dotyczącymi mobilności edukacyjnej, a także europejskimi ramami odniesienia na rzecz zapewniania jakości - w celu oceny ich przydatności we wspieraniu zmian transformacyjnych i wzmacnianiu współpracy w zakresie szkolnictwa wyższego;
e)
poprzez zidentyfikowanie mocnych stron i możliwości poprawy w oparciu o udostępnione informacje i analizę postępów realizacji inicjatywy;
f)
poprzez spożytkowanie doświadczeń i wyciągniętych wniosków z działania pilotażowego w ramach inicjatywy Europejskie Uniwersytety do celów kształtowania polityki oraz dalszego rozwijania stosownej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, a także poprzez zbadanie, czy istnieje potrzeba podjęcia odpowiednich polityk na rzecz przedmiotowej inicjatywy.

ZAŁĄCZNIK

PRZYJMUJĄC NINIEJSZĄ REZOLUCJĘ, RADA POWOŁUJE SIĘ W SZCZEGÓLNOŚCI NA NASTĘPUJĄCE DOKUMENTY:
1.
Konkluzje Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") (12 maja 2009 r.)
2.
Zalecenie Rady w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego (20 grudnia 2012 г.)
3.
Deklaracja w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja (Paryż, 17 marca 2015 r.)
4.
Komunikat ministrów z Erywania (15 maja 2015 r.)
5.
Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020) - Nowe priorytety współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (23 i 24 listopada 2015 r.)
6.
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania w UE rozwoju społeczno-gospodarczego i włączenia poprzez edukację: wkład kształcenia i szkolenia w europejski semestr 2016 (24 lutego 2016 r.)
7.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Nowy europejski program na rzecz umiejętności" (10 czerwca 2016 r.)
8.
Zalecenie Rady w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych (19 grudnia 2016 r.)
9.
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie włączenia w kontekście różnorodności z myślą o osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości (17 lutego 2017 r.)
10.
Zalecenie w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (22 maja 2017 r.)
11.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. Wzmocnienie tożsamości europejskiej dzięki edukacji i kulturze: Wkład Komisji Europejskiej w spotkanie przywódców w Göteborgu w dniu 17 listopada 2017 r.
12.
Zalecenie Rady dotyczące monitorowania losów absolwentów (20 listopada 2017 r.)
13.
Konkluzje Rady w sprawie odnowionego programu UE dla szkolnictwa wyższego (20 listopada 2017 r.)
14.
Konkluzje Rady w sprawie rozwoju szkół oraz doskonałego poziomu nauczania (20 listopada 2017 r.)
15.
Konkluzje Rady Europejskiej (17 grudnia 2017 r.)
16.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (17 stycznia 2018 r.)
17.
Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Ocena śródokresowa programu Erasmus+ (2014-2020)" (31 stycznia 2018 r.)
18.
Zalecenie Rady w sprawie europejskich ram jakości i skuteczności przygotowania zawodowego (15 marca 2018 r.)
19.
Konkluzje Rady w sprawie kroków ku urzeczywistnieniu wizji europejskiego obszaru edukacji (22 maja 2018 r.)
20.
Zalecenie Rady w sprawie promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania (22 maja 2018 r.)
21.
Zalecenie Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (22 maja 2018 r.)
22.
Komunikat ministrów z Paryża (25 maja 2018 r.)
23.
Zalecenie Rady w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania kwalifikacji uzyskanych w ramach kształcenia i szkolenia na poziomie wyższym i średnim II stopnia oraz efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą (26 listopada 2018 r.)
24.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Skoordynowany plan w sprawie sztucznej inteligencji" (7 grudnia 2018 r.)
25.
Konkluzje Rady pt. "Z myślą o sprawieniu, by do roku 2030 Unia stała się jeszcze bardziej zrównoważona" (9 kwietnia 2019 r.)
26.
Zalecenie Rady w sprawie wysokiej jakości systemów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (22 maja 2019 r.)
27.
Zalecenie Rady w sprawie kompleksowego podejścia do nauczania i uczenia się języków (22 maja 2019 r.)
28.
Konkluzje Rady w sprawie przyszłości wysoce ucyfrowionej Europy po roku 2020: "Stymulowanie cyfrowej i gospodarczej konkurencyjności i spójności cyfrowej w całej Unii" (7 czerwca 2019 r.)
29.
Rada Europejska: Nowy program strategiczny na lata 2019-2024 (20 czerwca 2019 r.)

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.389.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Rady w sprawie dalszego rozwijania europejskiego obszaru edukacji w celu wsparcia zorientowanych na przyszłość systemów kształcenia i szkolenia.
Data aktu: 18/11/2019
Data ogłoszenia: 18/11/2019