Przyjęcie planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych - port morski w Trzebieży.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 maja 2024 r.
w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych - port morski w Trzebieży

Na podstawie art. 37a ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Przyjmuje się plan zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych - port morski w Trzebieży, zwany dalej "planem".
§  2. 
Część tekstowa planu w zakresie ustaleń ogólnych zawierających wskazanie rozstrzygnięć obowiązujących na części lub na całym obszarze objętym planem, rozstrzygnięć dotyczących rozmieszczenia inwestycji celu publicznego oraz kierunków rozwoju transportu i infrastruktury technicznej jest określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
Część tekstowa planu w zakresie szczegółowych rozstrzygnięć dotyczących przeznaczenia poszczególnych akwenów lub ich wydzielonych części oraz informacji o szczególnie istotnych uwarunkowaniach mających wpływ na przyszłe użytkowanie poszczególnych akwenów w postaci kart akwenów jest określona w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  4. 
Rysunek planu, stanowiący część graficzną planu, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

CZĘŚĆ TEKSTOWA PLANU W ZAKRESIE USTALEŃ OGÓLNYCH ZAWIERAJĄCYCH WSKAZANIE ROZSTRZYGNIĘĆ OBOWIĄZUJĄCYCH NA CZĘŚCI LUB NA CAŁYM OBSZARZE OBJĘTYM PLANEM, ROZSTRZYGNIĘĆ DOTYCZĄCYCH ROZMIESZCZENIA INWESTYCJI CELU PUBLICZNEGO ORAZ KIERUNKÓW ROZWOJU TRANSPORTU I INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ

§  1. 
1. 
Wyjaśnienie pojęć użytych w planie:
1)
elementy liniowe - elementy liniowe infrastruktury technicznej, tj. kable energetyczne, telekomunikacyjne, w tym optotelekomunikacyjne, oraz rurociągi;
2)
infrastruktura turystyczna - obiekty turystyczne związane z bierną i aktywną turystyką, w szczególności: domy na wodzie, pomosty, pontony, slipy, pirsy, miejsca postoju jednostek turystycznych oraz urządzenia i konstrukcje rekreacyjne;
3)
obszar ochrony wizury znaków nawigacyjnych - obszar wyznaczony w celu zapewnienia widzialności świateł i konstrukcji znaków nawigacyjnych;
4)
podakwen - obszar planu stanowiący wydzieloną część akwenu, na której określono funkcje dopuszczalne lub na której obowiązują zakazy lub ograniczenia;
5)
sytuacja nadzwyczajna - sytuacja zagrażająca życiu i zdrowiu ludzkiemu lub zagrażająca bezpieczeństwu żeglugi lub środowisku, lub mieniu w tak znacznym wymiarze, że wymaga podjęcia działań natychmiastowych.
2. 
Określa się funkcje podstawowe lub dopuszczalne:
1)
badania naukowe - prowadzenie badań naukowych obejmujących m.in. monitoring wód i środowiska przyrodniczego oraz prowadzenie badań geologicznych (prac geologicznych) niewymagających koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż;
2)
dziedzictwo kulturowe - ochrona zidentyfikowanych elementów podwodnego dziedzictwa kulturowego w szczególności zabytków i krajobrazów kulturowych przez wskazanie tych elementów w planie, a także zapewnienie warunków ich ochrony;
3)
funkcjonowanie portu - utrzymanie i rozwój infrastruktury portowej w celu realizacji istniejących i przyszłych funkcji portowych, takich jak: rybołówstwo, przeładunek, turystyka, transport i przemysł;
4)
infrastruktura techniczna:
a)
układanie i utrzymywanie kabli energetycznych i telekomunikacyjnych,
b)
układanie i utrzymywanie rurociągów, w tym rurociągów zrzutowych i poborowych,
c)
lokalizacja innych obiektów służących bezpieczeństwu żeglugi i obronności, niewchodzących w skład infrastruktury portowej;
5)
ochrona środowiska i przyrody - zapewnienie przestrzeni w obszarach morskich niezbędnej do ochrony środowiska i utrzymania walorów przyrodniczych polskich obszarów morskich, uwzględniające konieczność ochrony różnorodności biologicznej i siedlisk przyrodniczych, zachowania właściwego funkcjonowania ekosystemu, utrzymania drożności szlaków migracyjnych zwierząt, utrzymania dobrego stanu wód morskich lub jego poprawę, zapewnienia człowiekowi możliwości zrównoważonego korzystania z walorów przyrodniczych i krajobrazowych środowiska oraz prowadzenia badań naukowych, których wyniki służyć będą ochronie środowiska i przyrody;
6)
poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 633, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 834);
7)
sztuczne wyspy i konstrukcje - wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń służących w szczególności celom gospodarczym, ochronie środowiska i badaniom naukowym;
8)
transport - umożliwienie bezpiecznego przemieszczania się jednostek pływających przez utrzymanie i modernizację torów wodnych oraz infrastruktury związanej z ich funkcjonowaniem;
9)
turystyka, sport i rekreacja - zapewnienie dostępu do portu, infrastruktury portowej i usług portowych jednostkom turystycznym, a także udostępnienie akwenów na cele budowy i utrzymania infrastruktury turystycznej.
§  2. 
1. 
Granicę obszaru objętego planem określa się w postaci współrzędnych charakterystycznych punktów załamania granic, podanych w układzie współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h, których wykaz podano w poniższej tabeli:
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ - szerokość geodezyjna λ - długość geodezyjna
1 53°39'46,04"N 14°30'57,53"E
od punktu 1 do punktu 2 granica przebiega po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029)
2 53°39'35,30"N 14°31'24,22"E
3 53°39'35,14"N 14°31'24,13"E
4 53°39'35,00"N 14°31'24,05"E
5 53°39'33,79"N 14°31'23,35"E
6 53°39'33,49"N 14°31'23,17"E
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ - szerokość geodezyjna λ - długość geodezyjna
od punktu 6 do punktu 7 granica przebiega po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne
7 53°39'44,91"N 14°30'54,86"E
8 53°39'45,21"N 14°30'55,70"E
9 53°39'45,77"N 14°30'57,25"E
10 53°39'45,96"N 14°30'57,45"E
dalej przebieg do punktu 1, od którego rozpoczęto opis granicy.
2. 
Obszarowi objętemu planem w granicach określonych w ust. 1 nadaje się unikalny kod literowy TRZ.
3. 
Obszar objęty planem w granicach określonych w ust. 1 dzieli się na akweny o funkcji podstawowej, o której mowa w art. 37a ust. 3 zdanie pierwsze ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834):
1)
funkcjonowanie portu o oznaczeniu literowym Ip;
2)
turystyka, sport i rekreacja o oznaczeniu literowym S;
3)
transport o oznaczeniu literowym T.
4. 
Akweny wskazano na rysunku planu stanowiącym część graficzną planu w skali 1:5 000, który stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
5. 
Funkcjami dopuszczalnymi, o których mowa w art. 37a ust. 3 zdanie drugie ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej są następujące funkcje:
1)
badania naukowe o oznaczeniu literowym N;
2)
dziedzictwo kulturowe o oznaczeniu literowym D;
3)
funkcjonowanie portu o oznaczeniu literowym Ip;
4)
infrastruktura techniczna o oznaczeniu literowym I;
5)
ochrona środowiska i przyrody o oznaczeniu literowym O;
6)
poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż

o oznaczeniu literowym K;

7)
sztuczne wyspy i konstrukcje o oznaczeniu literowym W;
8)
transport o oznaczeniu literowym T;
9)
turystyka, sport i rekreacja o oznaczeniu literowym S.
§  3. 
1. 
Wykonywanie funkcji podstawowych i dopuszczalnych określonych dla poszczególnych akwenów lub ich podakwenów, wskazanych w rozstrzygnięciach szczegółowych zawartych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, może być czasowo ograniczane poza ustaleniami planu ze względu na konieczność zapewnienia obronności i bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa ratowania życia ludzkiego oraz ochrony środowiska i przyrody.
2. 
Ochrona środowiska i przyrody stanowi istotny warunek podejmowania działań w poszczególnych akwenach niezależnie od tego, czy dotyczy to obszaru objętego ochroną prawną, czy też nie.
3. 
Obszar objęty planem wyłączony jest na stałe z wykonywania rybołówstwa komercyjnego, z zastrzeżeniem rozstrzygnięć szczegółowych zawartych w kartach akwenów.
§  4. 
1. 
We wszystkich akwenach obowiązuje ochrona przestrzenna podwodnego dziedzictwa kulturowego na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 oraz z 2023 r. poz. 951, 1688 i 1904) oraz ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, z uwzględnieniem ustalonych stref bezpieczeństwa wokół podwodnego dziedzictwa kulturowego i zasad obowiązujących w tych strefach.
2. 
Poza sytuacjami nadzwyczajnymi użytkowanie obszaru objętego planem nie może prowadzić do uszkodzenia lub zniszczenia podwodnego dziedzictwa kulturowego w szczególności w związku z funkcjonowaniem portu, układaniem elementów liniowych, wznoszeniem sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń, uprawianiem turystyki, sportu i rekreacji, poszukiwaniem, rozpoznawaniem złóż kopalin oraz wydobywaniem kopalin ze złóż, a także prowadzeniem badań naukowych.
3. 
W przypadku lokalizacji lub rozpoznania podwodnego dziedzictwa kulturowego, do czasu wyznaczenia wokół niego obszaru chronionego oraz zasad obowiązujących na tym obszarze zakazuje się prowadzenia prac mogących spowodować jego uszkodzenie.
4. 
W obszarach przeznaczonych pod inwestycje, których prowadzenie może zagrozić podwodnemu dziedzictwu kulturowemu, przeprowadza się inwentaryzację archeologiczną.
§  5. 
1. 
Układanie elementów liniowych, przebudowę, remont i utrzymanie elementów istniejących dopuszcza się w całym obszarze objętym planem, z tym że:
1)
nakazuje się układanie nowych elementów liniowych pod powierzchnią dna akwenu, a jeżeli nie jest to możliwe ze względów środowiskowych czy lub technologicznych - należy stosować inne zabezpieczenia trwale zapewniające bezpieczeństwo nawigacyjne;
2)
nakazuje się układanie nowych elementów liniowych w sposób zapewniający najkrótszy ich przebieg po akwenie, tj. możliwie prostopadle do linii brzegu i bez załamań kierunku oraz nakazuje się układanie wielu elementów liniowych w sposób zapewniający najkrótszy ich przebieg po akwenie oraz możliwie równolegle do już istniejącej, bezpośrednio sąsiadującej infrastruktury, z zachowaniem warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 i 834);
3)
zakazuje się układania elementów liniowych w sposób rozproszony;
4)
dopuszcza się układanie wylotów kolektorów służących do wprowadzenia ścieków lub wód do wód morskich we wszystkich akwenach przylegających do linii brzegu, w których dopuszczona jest funkcja infrastruktura techniczna, chyba że w kartach akwenów wprowadzono ograniczenia w tym zakresie;
5)
dopuszcza się układanie kolektorów do poboru i zrzutu wód na cele energetyki komunalnej we wszystkich akwenach przylegających do linii brzegu, w których dopuszczona jest funkcja infrastruktura techniczna, chyba że w kartach akwenów wprowadzono ograniczenia w tym zakresie.
2. 
Ustala się pas technologiczny wzdłuż projektowanych i istniejących elementów liniowych w poziomie dla linii kablowych SN i nN o szerokości 0,50 m (po 0,25 m po każdej ze stron od osi linii). W pasach technologicznych obowiązuje zakaz kotwiczenia, z wyłączeniem kotwiczenia awaryjnego oraz związanego z pracami instalacyjnymi i serwisowymi infrastruktury liniowej.
3. 
Dopuszcza się układanie wylotów kolektorów służących do wprowadzania ścieków lub wód opadowych oraz roztopowych do wód morskich, a także wylotów przekopów służących wymianie wód we wszystkich akwenach przylegających do linii brzegowej, z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 i 834), ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2024 r. poz. 757) i ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne oraz aktów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
4. 
Układanie elementów liniowych jest możliwe po spełnieniu warunków zawartych w pozwoleniu, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.
§  6. 
1. 
Poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż jest dopuszczone na całym obszarze planu, z wyjątkiem akwenów o funkcji podstawowej transport, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie uniemożliwiała wykorzystania akwenu zgodnie z jego funkcją podstawową.
2. 
Ustala się następujące ograniczenia w zakresie poszukiwania lub rozpoznawania złóż węglowodorów i wydobywania węglowodorów ze złóż:
1)
zakazuje się wznoszenia sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń służących do wydobycia węglowodorów;
2)
zakazuje się poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania kopalin naruszającego elementy liniowe;
3)
ogranicza się realizację infrastruktury służącej do wydobycia węglowodorów do elementów liniowych wyprowadzających węglowodory na ląd, jak np. rurociągi.
§  7. 
1. 
Celem zapewnia rozwoju portu wyznaczono akweny o funkcji transport.
2. 
W całym obszarze objętym planem realizowana jest funkcja transport z ograniczeniami określonymi w kartach akwenów.
3. 
Przemieszczanie się w polskich obszarach morskich jednostek Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji, Krajowej Administracji Skarbowej, ratownictwa morskiego, jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz innych jednostek pływających pełniących specjalną służbę państwową nie podlega ustaleniom planu i wynikającym z nich zakazom lub ograniczeniom.
§  8. 
1. 
W obszarze objętym planem, w celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi:
1)
dopuszcza się lokalizację stałego i pływającego oznakowania nawigacyjnego;
2)
obiekty, które nie stanowią oznakowania nawigacyjnego, nie mogą przypominać go swoją formą, kolorystyką i charakterystyką świecenia świateł;
3)
zakazuje się oświetlania obiektów w sposób mogący powodować oślepianie załóg statków lub powodować zjawisko podświetlania tła znaków nawigacyjnych;
4)
nakazuje się utrzymanie widzialności świateł i konstrukcji znaków nawigacyjnych na potrzeby bezpieczeństwa nawigacyjnego.
2. 
Ustanawia się obszary ochrony wizury znaków nawigacyjnych, w których obowiązują ograniczenia określone w kartach akwenów.
§  9. 
1. 
W celu zapewnienia ochrony istniejących nabrzeży portowych oraz pozostałej infrastruktury portowej we wszystkich akwenach objętych planem budowa nowych obiektów oraz rozbudowa, przebudowa i remont obiektów istniejących uwzględnia sąsiedztwo istniejących lub projektowanych obiektów hydrotechnicznych i elementów liniowych oraz jest realizowana w sposób zapewniający nienaruszalność i stateczność tych obiektów lub gwarantujący usunięcie ewentualnych kolizji.
2. 
Budowa nowych elementów infrastruktury turystycznej, w tym pomostów, pirsów, slipów, plaż i przystani, jest dopuszczona w akwenach TRZI.1.Ip, TRZ.3.Ip i TRZ.4.S.
§  10. 
1. 
W obszarze objętym planem, z zastrzeżeniem ust. 2, zakazuje się wznoszenia sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń:
1)
utrudniających dostęp do nabrzeży i innych miejsc do cumowania;
2)
naruszających elementy liniowe;
3)
w miejscach zagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych;
4)
w sposób zagrażający bezpieczeństwu żeglugi lub utrudniający utrzymanie właściwych parametrów torów wodnych.
2. 
W akwenach o funkcji podstawowej transport obowiązuje zakaz lokalizacji sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń, które mogłyby mieć negatywny wpływ na warunki prowadzenia żeglugi.
§  11. 
1. 
Badania naukowe mogą być prowadzone w całym obszarze objętym planem z ograniczeniami określonymi w kartach akwenów.
2. 
Zakazuje się prowadzenia badań naukowych:
1)
naruszających stateczność budowli hydrotechnicznych;
2)
naruszających elementy liniowe;
3)
kolidujących z podstawową funkcją akwenu;
4)
zagrażających bezpieczeństwu żeglugi.
§  12. 
1. 
Dla rozmieszczenia inwestycji celu publicznego wyznacza się akwen TRZ.2.T umożliwiający wykonywanie prac związanych z utrzymaniem ustalonych parametrów toru wodnego.
2. 
We wszystkich akwenach dopuszcza się lokalizację inwestycji celu publicznego przy uwzględnieniu ograniczeń zawartych w kartach akwenów.
3. 
Inwestycje celu publicznego obejmujące zachowanie, serwisowanie i rozbudowę kabli optotelekomunikacyjnych są dopuszczone wraz z dodatkowymi ograniczeniami w akwenach o funkcji podstawowej transport oraz w pozostałych akwenach, o ile tak wskazano w kartach akwenów.
4. 
Inwestycje obejmujące poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złóż oraz poszukiwanie lub rozpoznawanie innych kopalin są dopuszczone na zasadach określonych w § 6.
5. 
Inwestycje celu publicznego obejmujące opiekę nad dziedzictwem kulturowym stanowiącym zabytki w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, niebędące sztucznymi wyspami, konstrukcjami i urządzeniami, są dopuszczone we wszystkich akwenach objętych planem na zasadach określonych w § 4 oraz zgodnie z kartami akwenów.
6. 
Inwestycje celu publicznego obejmujące zachowanie, serwisowanie i rozbudowę kolektorów dopuszczone są w akwenach, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 4 i 5.
7. 
Inwestycje celu publicznego obejmujące budowę, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych dróg wodnych, obiektów i urządzeń transportu publicznego są dopuszczone w akwenach i podakwenach o funkcji funkcjonowanie portu, zgodnie z kartami akwenów.
8. 
Inwestycje celu publicznego obejmujące oznakowanie nawigacyjne są dopuszczone we wszystkich akwenach objętych planem.
9. 
Budowa i utrzymywanie obiektów oraz urządzeń niezbędnych na potrzeby obronności państwa, a także do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, niebędących sztucznymi wyspami, konstrukcjami i urządzeniami, są dopuszczone we wszystkich akwenach objętych planem, zgodnie z kartami akwenów.
§  13. 
1. 
W obszarze objętym planem ustala się priorytetowe kierunki rozwoju transportu i rozwoju infrastruktury technicznej obsługującej żeglugę, wyznaczając akwen TRZ.2.T zapewniający rozwój transportu i związanej z nimi infrastruktury technicznej oraz bezpieczną żeglugę na polskich obszarach morskich.
2. 
W celu utrzymania parametrów torów wodnych określonych w akcie prawa miejscowego w sprawie określenia infrastruktury zapewniającej dostęp do portu morskiego w Trzebieży wydanym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1796), dopuszcza się prowadzenie w ich obrębie prac pogłębiarskich, podczyszczeniowych i zasypowych.
§  14. 
Na obszarze objętym planem dopuszcza się zmianę linii brzegu oraz realizację robót zabezpieczających brzeg przed erozją lub powodzią.
§  15. 
1. 
Wyznacza się akwen TRZ.1.Ip o funkcji podstawowej funkcjonowanie portu. Ustala się wykaz współrzędnych charakterystycznych punktów załamania granic obszaru określającego zasięg przestrzenny tego akwenu, podanych w układzie współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h:
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ - szerokość geodezyjna λ - długość geodezyjna
1 53°39'46,04"N 14°30'57,53"E
dalej przebieg po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne
2 53°39'35,30"N 14°31'24,22"E
3 53°39'35,14"N 14°31'24,13"E
4 53°39'35,00"N 14°31'24,05"E
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ - szerokość geodezyjna λ - długość geodezyjna
5 53°39'35,45"N 14°31'20,67"E
6 53°39'42,90"N 14°31'1,64"E
7 53°39'43,73"N 14°31'0,23"E
8 53°39'45,96"N 14°30'57,45"E
dalej przebieg do punktu 1, od którego rozpoczęto opis granicy.
2. 
Wyznacza się akwen TRZ.2.T o funkcji podstawowej transport. Ustala się wykaz współrzędnych charakterystycznych punktów załamania granic obszaru określającego zasięg przestrzenny tego akwenu, podanych w układzie współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h:
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ - szerokość geodezyjna λ - długość geodezyjna
1 53°39'45,21"N 14°30'55,70"E
2 53°39'45,77"N 14°30'57,25"E
3 53°39'45,96"N 14°30'57,45"E
4 53°39'43,73"N 14°31'0,23"E
5 53°39'42,90"N 14°31'1,64"E
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ - szerokość geodezyjna λ - długość geodezyjna
6 53°39'35,45"N 14°31'20,67"E
7 53°39'35,00"N 14°31'24,05"E
8 53°39'33,79"N 14°31'23,35"E
9 53°39'33,83"N 14°31'18,87"E
10 53°39'38,65"N 14°31'6,52"E
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ - szerokość geodezyjna λ - długość geodezyjna
11 53°39'39,48"N 14°31'4,38"E
12 53°39'40,46"N 14°31'2,70"E
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ - szerokość geodezyjna λ - długość geodezyjna
13 53°39'43,52"N 14°30'57,48"E
dalej przebieg do punktu 1, od którego rozpoczęto opis granicy.
3. 
Wyznacza się akwen TRZ.3.Ip o funkcji podstawowej funkcjonowanie portu. Ustala się wykaz współrzędnych charakterystycznych punktów załamania granic obszaru określającego zasięg przestrzenny tego akwenu, podanych w układzie współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h:
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ- szerokość geodezyjna λ - długość geodezyjna
1 53°39'44,91"N 14°30'54,86"E
2 53°39'45,21"N 14°30'55,70"E
3 53°39'43,52"N 14°30'57,48"E
4 53°39'40,46"N 14°31'2,70"E
5 53°39'39,48"N 14°31'4,38"E
6 53°39'38,65"N 14°31'6,52"E
7 53°39'33,83"N 14°31'18,87"E
8 53°39'33,79"N 14°31'23,35"E
9 53°39'33,49"N 14°31'23,17"E
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ- szerokość geodezyjna λ - długość geodezyjna
dalej przebieg po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne
10 53°39'38,30"N 14°31'5,94"E
11 53°39'39,84"N 14°31'3,30"E
12 53°39'43,20"N 14°30'57,55"E
13 53°39'44,74"N 14°30'54,92"E
od punktu 13 do punktu 1 granica przebiega po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne.
4. 
Wyznacza się akwen TRZ.4.S o funkcji podstawowej turystyka, sport i rekreacja. Ustala się wykaz współrzędnych charakterystycznych punktów załamania granic obszaru określającego zasięg przestrzenny tego akwenu, podanych w układzie współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h:
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ - szerokość geodezyjna λ - długość geodezyjna
1 53°39'44,74"N 14°30'54,92"E
2 53°39'43,20"N 14°30'57,55"E
3 53°39'39,84"N 14°31'3,30"E
4 53°39'38,30"N 14°31'5,94"E
Nr punktu Układ współrzędnych geocentrycznych geodezyjnych GRS80h
φ - szerokość geodezyjna λ- długość geodezyjna
od punktu 4 do punktu 1 granica przebiega po obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

CZĘŚĆ TEKSTOWA PLANU W ZAKRESIE SZCZEGÓŁOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ DOTYCZĄCYCH PRZEZNACZENIA POSZCZEGÓLNYCH AKWENÓW LUB ICH WYDZIELONYCH CZĘŚCI ORAZ INFORMACJI O SZCZEGÓLNIE ISTOTNYCH UWARUNKOWANIACH MAJĄCYCH WPŁYW NA PRZYSZŁE UŻYTKOWANIE POSZCZEGÓLNYCH AKWENÓW W POSTACI KART AKWENÓW

§  1. 
Ustala się rozstrzygnięcia szczegółowe dla akwenu TRZ.1.Ip określone w karcie akwenu.
KARTA AKWENU

TRZ.1.Ip

1. OZNACZENIE LITEROWE
Ip
2. NUMER AKWENU 1 3. OPIS POŁOŻENIA 1

2

4

5

6

53°39'46,04"N

53°39'35,30"N

53°39'35,00"N

53°39'35,45"N

53°39'42,90"N

14°30'57,53"E

14°31'24,22"E

14°31'24,05"E

14°31'20,67"E 14°31'1,64"E

4. POLE POWIERZCHNI 0,016 km2 Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15 ust. 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
5. FUNKCJA PODSTAWOWA
FUNKCJONOWANIE PORTU (Ip)
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE
1) badania naukowe (N);

2) dziedzictwo kulturowe (D);

3) infrastruktura techniczna (I);

4) ochrona środowiska i przyrody (O);

5) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż (K);

6) sztuczne wyspy i konstrukcje (W);

7) transport (T);

8) turystyka, sport i rekreacja (S).

7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW
1) ogranicza się budowę nowych elementów infrastruktury turystycznej do sposobów niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych;

2) w wyznaczonym podakwenie 1.1 obowiązuje zakaz lokalizacji obiektów i świateł mogących przysłaniać znaki nawigacyjne od strony wody oraz utrudniać widzialność i rozpoznawalność ww. znaków.

8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO
Brak.
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU
1) obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się;

2) ochrona środowiska - nie ustala się;

3) ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się;

4) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala się;

5) rybołówstwo - nie ustala się.

10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY
Dopuszcza się lokalizację elementów infrastruktury turystycznej, zgodnie z rozstrzygnięciami zawartymi w części 7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU

Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW pkt 1.

UWARUNKOWANIA
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU

(wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych)

1) formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) i obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009);

2) obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - brak;

3) obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska - brak;

4) strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak;

5) ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak;

6) w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029).

12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU
1) wzdłuż północnej części akwenu zlokalizowana jest wyspa refulacyjna (falochronowa);

2) w akwenie, przy wyspie refulacyjnej, zlokalizowana jest przystań dalbowa - 9 szt. dalb;

3) w akwenie zlokalizowana jest infrastruktura techniczna - przewód podwodny;

4) w akwenie zlokalizowany jest akwen ochrony wizury (podakwen 1.1);

5) w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne;

6) w bezpośrednim sąsiedztwie akwenu, po stronie lądowej, obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież, przyjętego uchwałą nr XLV/345/01 Rady Miejskiej w Policach z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież (Dz. Urz. Woj. Zach. z 2002 r. poz. 256).

13. INNE ISTOTNE INFORMACJE
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009).
§  2. 
Ustala się rozstrzygnięcia szczegółowe dla akwenu TRZ.2.T określone w karcie akwenu.
KARTA AKWENU

TRZ.2.T

1. OZNACZENIE LITEROWE
T
2. NUMER

AKWENU

2 3. OPIS

POŁOŻENIA

1

3

5

6

7

8

9

13

53°39'45,21"N

53°39'45,96"N

53°39'42,90"N

53°39'35,45"N

53°39'35,00"N

53°39'33,79"N

53°39'33,83"N

53°39'43,52"N

14°30'55,70"E

14°30'57,45"E

14°31'1,64"E

14°31'20,67"E

14°31'24,05"E

14°31'23,35"E

14°31'18,87"E

14°30'57,48"E

4. POLE POWIERZCHNI 0,033 km2
Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15 ust. 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
5. FUNKCJA PODSTAWOWA
TRANSPORT (T)
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE
1) badania naukowe (N);

2) dziedzictwo kulturowe (D);

3) infrastruktura techniczna (I);

4) ochrona środowiska i przyrody (O);

5) sztuczne wyspy i konstrukcje (W);

6) turystyka, sport i rekreacja (S).

7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW
1) zakazuje się układania elementów liniowych w sposób zagrażający bezpieczeństwu żeglugi;

2) zakazuje się nurkowania, z wyjątkiem działań ratunkowych i związanych z bezpieczeństwem żeglugi oraz wydobywania obiektów zabytkowych i nurkowań związanych z eksploatacją i budową obiektów hydrotechnicznych.

8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO
Utrzymanie parametrów technicznych toru wodnego.
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU
1) obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się;

2) ochrona środowiska - nie ustala się;

3) ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się;

4) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala się;

5) rybołówstwo - nie ustala się.

10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY
Nie ustala się.
UWARUNKOWANIA
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU

(wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych)

1) formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) i obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009);

2) obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - brak;

3) obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska - brak;

4) strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak;

5) ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak;

6) w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029).

12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU
1) po akwenie odbywa się żegluga o charakterze lokalnym;

2) akwen pełni funkcję tranzytową dla barek uprawiających żeglugę między Polską a Niemcami;

3) akwen jest wykorzystywany na rzecz turystyki, sportu i rekreacji;

4) w akwenie zlokalizowana jest infrastruktura techniczna - przewód podwodny;

5) przez akwen przebiega projektowany "Zachodniopomorski Szlak Żeglarski", w ramach którego sukcesywnie następuje przebudowa i modernizacja marin i portów jachtowych w Gryfinie, Szczecinie, Trzebieży, Lubczynie, Stepnicy, Wolinie, Wapnicy, Świnoujściu, Kamieniu Pomorskim, Dziwnowie, Niechorzu, Mrzeżynie, Kołobrzegu, Mielnie i Darłowie;

6) w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne.

13. INNE ISTOTNE INFORMACJE
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009).
§  3. 
Ustala się rozstrzygnięcia szczegółowe dla akwenu TRZ.3.Ip określone w karcie akwenu.
KARTA AKWENU

TRZ.3.Ip

1. OZNACZENIE LITEROWE
Ip
2. NUMER

AKWENU

3 3. OPIS

POŁOŻENIA

1

2

3

7

8

9

10

13

53°39'44,91"N

53°39'45,21"N

53°39'43,52"N

53°39'33,83"N

53°39'33,79"N

53°39'33,49"N

53°39'38,30"N

53°39'44,74"N

14°30'54,86"E

14°30'55,70"E

14°30'57,48"E

14°31'18,87"E

14°31'23,35"E

14°31'23,17"E

14°31'5,94"E

14°30'54,92"E

4. POLE POWIERZCHNI 0,041 km2
Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15 ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
. FUNKCJA PODSTAWOWA
FUNKCJONOWANIE PORTU (Ip)
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE
1) badania naukowe (N);

2) dziedzictwo kulturowe (D);

3) infrastruktura techniczna (I);

4) ochrona środowiska i przyrody (O);

5) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż (K);

6) sztuczne wyspy i konstrukcje (W);

7) transport (T);

8) turystyka, sport i rekreacja (S).

7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW
1) ogranicza się budowę nowych elementów infrastruktury turystycznej do sposobów niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych;

2) w wyznaczonych podakwenach 3.1, 3.2 i 3.3 zakazuje się lokalizacji obiektów i świateł mogących przysłaniać znaki nawigacyjne od strony wody oraz utrudniać widzialność i rozpoznawalność ww. znaków;

3) w wyznaczonym podakwenie 3.4 ogranicza się realizację głębi dokowych związanych z prowadzoną działalnością stoczniową do sposobów:

a) nienaruszających elementów liniowych,

b) niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych.

8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO
Brak.
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU
1) obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się;

2) ochrona środowiska - nie ustala się;

3) ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się;

4) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala się;

5) rybołówstwo - nie ustala się.

10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY
Dopuszcza się lokalizację elementów infrastruktury turystycznej, zgodnie z rozstrzygnięciami zawartymi w części 7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU

Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW pkt 1.

UWARUNKOWANIA
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU

(wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych)

1) formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) i obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009);

2) obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - brak;

3) obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska - brak;

4) strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak;

5) ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak;

6) w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029).
12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU
1) akwen pełni funkcję żeglarską, postojową;

2) w akwenie zlokalizowane są akweny ochrony wizury (podakweny 3.1, 3.2 i 3.3);

3) część akwenu wykorzystywana jest do postoju oraz załadunku i przeładunku jednostek rybackich;

4) część akwenu (podakwen 3.4) pełni funkcję stoczniową - prowadzone są tu remonty, naprawy i modernizacje oraz produkcja jednostek pływających;

5) część akwenu stanowi miejsce postoju i manewrowania jednostek SAR;

6) w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne;

7) w bezpośrednim sąsiedztwie akwenu, po stronie lądowej, obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież, przyjętego uchwałą nr XLV/345/01 Rady Miejskiej w Policach z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież (Dz. Urz. Woj. Zach. z 2002 r. poz. 256).

13. INNE ISTOTNE INFORMACJE
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009).
§  4. 
Ustala się rozstrzygnięcia szczegółowe dla akwenu TRZ.4.S określone w karcie akwenu.
KARTA AKWENU

TRZ.4.S

1. OZNACZENIE LITEROWE
S
2. NUMER

AKWENU

4 3. OPIS

POŁOŻENIA

1 53°39'44,74"N 14°30'54,92"E

4 53°39'38,30"N 14°31'5,94"E

4. POLE POWIERZCHNI 0,022 km2 od punktu 4 do punktu 1 granica przebiega po granicy obowiązującej linii brzegu, o której mowa w art. 220 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029)

Pełny wykaz współrzędnych znajduje się w § 15 ust. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

5. FUNKCJA PODSTAWOWA
TURYSTYKA, SPORT I REKREACJA (S)
6. FUNKCJE DOPUSZCZALNE
1) badania naukowe (N);

2) dziedzictwo kulturowe (D);

3) funkcjonowanie portu (Ip);

4) infrastruktura techniczna (I);

5) ochrona środowiska i przyrody (O);

6) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż (K);

7) sztuczne wyspy i konstrukcje (W);

8) transport (T).

7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW
1) ogranicza się budowę nowych elementów infrastruktury turystycznej do sposobów niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych;
2) w wyznaczonym podakwenie 4.1 obowiązuje zakaz lokalizacji obiektów i świateł mogących przysłaniać znaki nawigacyjne od strony wody oraz utrudniać widzialność i rozpoznawalność ww. znaków.
8. INWESTYCJE CELU PUBLICZNEGO
Brak.
9. WARUNKI KORZYSTANIA Z AKWENU
1) obronność i bezpieczeństwo państwa - nie ustala się;

2) ochrona środowiska - nie ustala się;

3) ochrona dziedzictwa kulturowego - nie ustala się;

4) poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin oraz wydobywanie kopalin ze złóż - nie ustala się;

5) rybołówstwo - nie ustala się.

10. USTALENIA WIĄŻĄCE SAMORZĄDY WOJEWÓDZTW ORAZ GMINY
Dopuszcza się lokalizację elementów infrastruktury turystycznej, zgodnie z rozstrzygnięciami zawartymi w części 7. ZAKAZY LUB OGRANICZENIA W KORZYSTANIU

Z POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW pkt 1.

UWARUNKOWANIA
11. ZASADY KORZYSTANIA Z AKWENU

(wynikające z dokumentów lub aktów normatywnych)

1) formy ochrony przyrody i ich otulin oraz ustalenia planów ochrony, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody - akwen położony jest w granicach specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) i obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009);

2) obiekty i akweny chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - brak;

3) obiekty i strefy chronione ustanowione na podstawie przepisów o ochronie środowiska - brak;

4) strefy zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa oraz ogłaszane okresowo strefy niebezpieczne dla żeglugi lub rybołówstwa, ustanawiane na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731 i 834) - brak;

5) ochrona żywych zasobów morza na podstawie przepisów o rybołówstwie morskim - brak;

6) w akwenie realizowane są działania opisane w programie ochrony wód morskich, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, 1688, 1890, 1963 i 2029).
12. SZCZEGÓLNIE ISTOTNE UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE AKWENU
1) akwen pełni funkcję żeglarską, postojową;

2) w akwenie zlokalizowany jest basen jachtowy i pomost oraz funkcjonuje Centralny Ośrodek Żeglarski;

3) w akwenie zlokalizowane są akweny ochrony wizury (podakwen 4.1);

4) w akwenie znajduje się siedlisko 3150 - starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne;

5) w bezpośrednim sąsiedztwie akwenu, po stronie lądowej, obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież, przyjętego uchwałą nr XLV/345/01 Rady Miejskiej w Policach z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie zmian w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy Police, w części dotyczącej obszaru miejscowości Trzebież (Dz. Urz. Woj. Zach. z 2002 r. poz. 256).

13. INNE ISTOTNE INFORMACJE
Po wydaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska będą obowiązywać przepisy planu ochrony dla specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 "Ujście Odry i Zalew Szczeciński" (PLH320018) oraz planu ochrony dla obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 "Zalew Szczeciński" (PLB320009).
§  5. 
Uzasadnienie do szczegółowych rozstrzygnięć dotyczących poszczególnych akwenów zawiera załącznik.

Załącznik 

UZASADNIENIE DO SZCZEGÓŁOWYCH ROZSTRZYGNIĘĆ DOTYCZĄCYCH POSZCZEGÓLNYCH AKWENÓW

Ustalając szczegółowe rozstrzygnięcia do poszczególnych akwenów objętych planem zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych - port morski w Trzebieży, zwanego dalej "planem", uwzględniono w szczególności:

1) ustawę z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej

i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, 1688 i 2029 oraz z 2024 r. poz. 731

i 834), zwaną dalej "Ustawą";

2) ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1796);

3) ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54

i 834);

4) ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336, 1688

i 1890);

5) rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Ministra

Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie wymaganego zakresu planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej (Dz. U. poz. 1025), zwane dalej "Rozporządzeniem";

6) zarządzenie nr 3 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 19 października

2022 r. w sprawie określenia infrastruktury zapewniającej dostęp do portów morskich

w Darłowie, Dziwnowie, Dźwirzynie, Kamieniu Pomorskim, Kołobrzegu, Lubinie,

Mrzeżynie, Nowym Warpnie, Policach, Stepnicy, Trzebieży, Wapnicy i Wolinie oraz do

przystani morskich w Międzyzdrojach, Niechorzu i Rewalu (Dz. Urz. Woj. Zach. poz. 4559 oraz z 2023 r. poz. 1815 i 6939);

7) zarządzenie nr 4 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie określenia akwenów portowych oraz ogólnodostępnych obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury portowej w portach morskich w Dziwnowie, Kamieniu Pomorskim, Lubinie, Mrzeżynie, Nowym Warpnie, Policach, Przytorze, Sierosławiu, Stepnicy, Trzebieży, Wapnicy, Wolinie, Dźwirzynie, Kołobrzegu, Darłowie oraz w przystaniach morskich w Karsiborze, Międzyzdrojach, Niechorzu, Rewalu, Łunowie, Ustroniu Morskim, Unieściu, Chłopach, Dąbkach i Jarosławcu (Dz. Urz. Woj. Zach. poz. 6105, z 2022 r. poz. 4560 oraz z 2023 r. poz. 1814);

8) uchwałę nr 239 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie przyjęcia Koncepcji

Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (M.P. z 2012 r. poz. 252);

9) uchwałę nr 33 Rady Ministrów z dnia 17 marca 2015 r. w sprawie Polityki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku);

10) uchwałę nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) (M.P. poz. 260);

11) uchwałę nr 100 Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. w sprawie przyjęcia programu pod nazwą "Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku" (M.P. poz. 1016).

Rozstrzygnięcia szczegółowe dotyczące poszczególnych akwenów opracowano w formie kart akwenów, których wzór został określony w załączniku nr 1 do Rozporządzenia.

Uwzględniając dynamikę zmian zachodzących na obszarach portów w zakresie przystosowywania infrastruktury portowej do potrzeb obsługi różnego typu jednostek pływających, przyjęto w ustaleniach planu formułę dość ogólnych zapisów dla poszczególnych akwenów, nie precyzując np. długości i charakteru wykorzystania nabrzeży, a co za tym idzie, sposobu zagospodarowania akwenu graniczącego z nabrzeżem, pozostawiając funkcję podstawową jako funkcjonowanie portu, wpisując dopuszczenia i ewentualne ograniczenia, zakazy i nakazy.

Na podstawie szczegółowego rozpoznania terenu i analizy złożonych wniosków dokonano podziału obszaru objętego planem na akweny o następujących funkcjach podstawowych:

1) funkcjonowanie portu o oznaczeniu literowym Ip;

2) turystyka, sport i rekreacja o oznaczeniu literowym S;

3) transport o oznaczeniu literowym T.

Podczas wydzielania poszczególnych akwenów i nadawaniu im funkcji w pierwszej kolejności kierowano się zasadą honorowania funkcji, które nie mogą mieć miejsca poza obszarami morskimi i są specyficzne dla tych obszarów.

Mając na uwadze powyższe kryterium, wyznaczając granice poszczególnych akwenów w pierwszej kolejności dokonano wydzielenia akwenu o funkcji podstawowej transport.

Na podstawie istniejącego zagospodarowania części portu oraz planowanego zagospodarowania terenu lądowego został wyznaczony akwen o funkcji podstawowej turystyka, sport i rekreacja.

W wyniku wskazania ww. obszarów zostały wyznaczone akweny o funkcji podstawowej funkcjonowanie portu. Akweny te uwzględniają istniejące i perspektywiczne obszary portu, przeznaczone do wykonywania funkcji portowych (postojowe, przewozów pasażerskich i inne związane z funkcjonowaniem portu).

Wyznaczono łącznie 3 funkcje podstawowe akwenów:

1) Ip - funkcjonowanie portu - 2 akweny;

2) S - turystyka, sport i rekreacja - 1 akwen;

3) T - transport - 1 akwen.

Nie wydzielono akwenów z funkcją podstawową: infrastruktura techniczna, dziedzictwo kulturowe, ochrona środowiska i przyrody, sztuczne wyspy i konstrukcje oraz badania naukowe. Funkcje te wskazano jako dopuszczalne z ograniczeniami zawartymi w kartach akwenów, w zależności od istniejących uwarunkowań lub potrzeb w ramach poszczególnych akwenów.

Z uwagi na specyfikę planu, który obejmuje obszar portu morskiego, nie wydzielono akwenów o funkcji podstawowej akwakultura i rybołówstwo, nie wskazano ich też jako funkcja dopuszczalna. Obszary portów są wyłączone z wykonywania rybołówstwa komercyjnego.

Wznoszenie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń zostało dopuszczone w akwenach jako dopełnienie innych funkcji, takich jak transport, funkcjonowanie portu oraz turystyka, sport i rekreacja. Ustalono przy tym ogólne zakazy ich wznoszenia w sposób:

1) utrudniający dostęp do nabrzeży;

2) naruszający elementy liniowe;

3) w miejscach zagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych;

4) zagrażający bezpieczeństwu żeglugi lub utrudniający utrzymanie właściwych parametrów toru wodnego.

Ustalając zasady realizacji funkcji dopuszczalnej infrastruktura techniczna, jako podstawową zasadę przyjęto oszczędne korzystanie z przestrzeni - zakaz układania sieci infrastruktury technicznej w sposób rozproszony. Elementy liniowe należy układać w sposób możliwie równoległy do siebie, z zachowaniem minimalnych buforów bezpieczeństwa, wskazanych w warunkach technicznych. Ponadto dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi po torach wodnych wskazano wymóg ustalenia pasów technologicznych wzdłuż projektowanych i istniejących elementów liniowych w poziomie, w których obowiązywać będzie zakaz kotwiczenia (z wyjątkiem kotwiczenia awaryjnego oraz kotwiczenia związanego z pracami instalacyjnymi i serwisowymi).

Ochronę dziedzictwa kulturowego zapewniają przepisy planu wskazujące na wymóg uwzględnienia przepisów dotyczących ochrony zabytków oraz odpowiednich przepisów wykonawczych w tym zakresie. Funkcja ochrona dziedzictwa kulturowego została dopuszczona na obszarze całego planu.

W obszarze objętym planem nie wyznaczono akwenów o funkcji podstawowej pozyskiwanie energii odnawialnej ze względu na przepisy Ustawy, zgodnie z którymi na morskich wodach wewnętrznych zakazuje się wznoszenia i wykorzystywania elektrowni wiatrowych. Pozostałych instalacji do pozyskiwania energii odnawialnej na obszarze opracowania nie przewiduje się.

W obszarze objętym planem, z wyjątkiem akwenu o funkcji podstawowej transport, dopuszczone zostało poszukiwanie lub rozpoznawanie oraz wydobywanie kopalin ze złóż.

W obszarze objętym planem zakazano wznoszenia sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń służących do wydobycia węglowodorów. Ograniczono przy tym realizację infrastruktury służącej do wydobycia węglowodorów do elementów liniowych wyprowadzających węglowodory na ląd, jak np. rurociągi. Zastosowany w planie zakaz podyktowany był szczególnymi uwarunkowaniami portu. Port jest akwenem zamkniętym, zatem w przypadku wydostania się ropy do wód akwenu, doszłoby do wystąpienia katastrofy ekologicznej o znacznym zasięgu. Miałoby to negatywny wpływ na stan zasobów przyrodniczych (florę i faunę) zarówno w wodzie, jak i na lądzie. Warunkiem prowadzenia przedmiotowej działalności w obszarze objętym planem jest niepowodowanie trudności w wykorzystaniu morskich wód wewnętrznych zgodnie z ich funkcją podstawową.

Zakazując w obszarze objętym planem lokalizacji sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń służących do wydobycia węglowodorów kierowano się zasadą przezorności. W przypadku prowadzenia ocen oddziaływania na środowisko, w szczególności na obszary Natura 2000, polega ona na tym, że nierozwiane, racjonalne wątpliwości zawsze interpretuje się na korzyść środowiska. Jeżeli nie da się ustalić czy negatywne oddziaływanie wystąpi, czy też nie, zakłada się, że wystąpi. Na płaszczyźnie ocen środowiskowych praktycznym wymiarem zastosowania zasady przezorności powinna być odmowa wyrażenia zgody na realizację działań, których skutki są niepewne, niejasne, wątpliwe lub ryzykowne. Kierując się zasadą przezorności wątpliwość czy dane negatywne oddziaływanie należy uznać za znaczące, czy nieznaczące, rozstrzygnąć należy na korzyść środowiska, przyjmując że będzie ono znaczące, natomiast wątpliwość czy dane działania pogorszą integralność obszaru Natura 2000, czy nie odniosą takiego skutku - przyjmując że pogorszą integralność. Zasada przezorności wymaga, aby wszelkie prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych skutków traktować jak pewność ich wystąpienia. Podsumowując, oceniono, że istnieją przesłanki środowiskowe zakazujące lokalizowania takich konstrukcji.

Nie wyznaczono także akwenów o funkcji podstawowej ochrona środowiska i przyrody z uwagi na brak obszarów objętych formami ochrony przyrody, określonymi w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, innymi niż obszary Natura 2000. W obszarze objętym planem nie występują również tereny o charakterze zastrzeżonym z uwagi na obronność i bezpieczeństwo państwa, dlatego nie wyznaczono akwenów o takiej funkcji. Obszar portu morskiego w Trzebieży pełni głównie funkcje postojowe, przewozów pasażerskich oraz inne portowe. Ze względu na brak przesłanek nie wyznaczono także akwenów o funkcji sztuczne wyspy i konstrukcje.

Badania naukowe zostały wskazane jako funkcja dopuszczalna we wszystkich akwenach. Zakazuje się jednak ich prowadzenia w sposób:

1) naruszający elementy liniowe;

2) kolidujący z podstawową funkcją akwenu;

3) zagrażający bezpieczeństwu żeglugi.

W obszarze objętym planem podstawowym kierunkiem rozwoju jest transport, dla którego wyznaczono akwen TRZ.2.T o funkcji podstawowej transport, pełniący funkcję tranzytową dla barek uprawiających żeglugę pomiędzy Polską a Niemcami. Akwen ten został wyznaczony w oparciu o przebieg istniejącego toru wodnego.

Wprowadzenie na akwenach o funkcji podstawowej transport zakazu nurkowania, z wyjątkiem działań ratunkowych i związanych z bezpieczeństwem żeglugi oraz wydobywaniem obiektów zabytkowych i nurkowań związanych z eksploatacją i budową obiektów hydrotechnicznych, było podyktowane koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi.

Na zdecydowanej większości obszaru portu morskiego w Trzebieży wyznaczona została funkcja podstawowa funkcjonowanie portu (akweny TRZ.1.Ip i TRZ.3.Ip). Wydzielenie akwenów o tej funkcji miało na celu zapewnienie przestrzeni do realizacji priorytetowych kierunków polityki morskiej, tj. rozwoju portów morskich, konkurencyjnego transportu morskiego oraz poprawy bezpieczeństwa i ochrony żeglugi. W akwenach tych dopuszcza się budowę nowych elementów infrastruktury portowej i turystycznej przy uwzględnieniu ochrony istniejących już umocnień brzegu, sztucznych wysp i konstrukcji oraz innych budowli hydrotechnicznych.

W sąsiedztwie akwenu TRZ.3.Ip prowadzona jest działalność stoczniowa. Plan ogranicza możliwość realizacji głębi dokowych związanych z prowadzoną działalnością stoczniową do sposobów nienaruszających elementów liniowych oraz niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych.

Na obszarze portów istotną kwestią jest bezpieczne poruszanie się statków, czyli tzw. bezpieczeństwo nawigacyjne. W związku z tym, zgodnie z ustaleniami planu, wszelkie podejmowane w porcie działania nie mogą prowadzić do zmniejszenia widzialności świateł i konstrukcji znaków nawigacyjnych. Dodatkowo w obszarze ochrony wizury znaków nawigacyjnych ustalono zakaz lokalizacji obiektów i świateł mogących przysłaniać znaki nawigacyjne oraz mogących utrudniać widzialność i rozpoznawalność ww. znaków (podakweny 1.1, 3.1, 3.2, 3.3 i 4.1).

W celu zapewnienia ochrony nabrzeży portowych w akwenach o funkcji podstawowej funkcjonowanie portu ustalono ograniczenia w realizacji inwestycji oraz prowadzenia prac związanych z rozbudową i przebudową infrastruktury portowej do sposobów niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych. Dodatkowo na obszarze całego planu budowa nowych obiektów, rozbudowa, przebudowa i remont obiektów istniejących musi uwzględniać sąsiedztwo z istniejącymi lub projektowanymi obiektami hydrotechnicznymi i elementami liniowymi oraz być realizowana w sposób zapewniający nienaruszalność i stateczność tych obiektów lub gwarantujący usunięcie ewentualnych kolizji.

Jako kolejna funkcja podstawowa w obszarze objętym planem została wyznaczona funkcja turystyka, sport i rekreacja. Zasięg akwenu o tej funkcji wynikał z istniejących uwarunkowań obszaru objętego planem i terenu sąsiedniego (port jachtowy) oraz planowanych inwestycji turystyczno-rekreacyjnych na lądzie. Realizacja inwestycji związanych z rozbudową i przebudową infrastruktury portowej oraz realizacji nowych elementów infrastruktury turystycznej została ograniczona do sposobów niezagrażających stateczności budowli hydrotechnicznych w porcie.

Podstawą rozstrzygnięć szczegółowych były zebrane materiały planistyczne oraz wnioski złożone przez interesariuszy. Najważniejsze informacje zebrane podczas inwentaryzacji zaprezentowane zostały na poniższym rysunku.

RYSUNEK UWARUNKOWAŃ

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RYSUNEK PLANU STANOWIĄCY CZĘŚĆ GRAFICZNĄ PLANU

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024