Okresowe sprawozdania oraz bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych w likwidacji dostarczanych przez te podmioty Komisji Nadzoru Finansowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 25 września 2023 r.
w sprawie okresowych sprawozdań oraz bieżących informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych w likwidacji dostarczanych przez te podmioty Komisji Nadzoru Finansowego

Na podstawie art. 225 ust. 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 681, 825, 1723 i 1941) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa zakres, formę oraz terminy dostarczania Komisji Nadzoru Finansowego okresowych sprawozdań i bieżących informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej towarzystwa funduszy inwestycyjnych, funduszu inwestycyjnego i funduszu inwestycyjnego w likwidacji.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dniu otwarcia ksiąg rachunkowych - rozumie się przez to dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598);
2)
funduszu z wydzielonymi subfunduszami - rozumie się przez to fundusz inwestycyjny, o którym mowa w art. 159 ust. 1 ustawy;
3)
identyfikatorze krajowym - rozumie się przez to kod alfanumeryczny nadany przez organ nadzoru towarzystwu, funduszowi inwestycyjnemu lub subfunduszowi, udostępniony na stronie internetowej organu nadzoru;
4)
organie nadzoru - rozumie się przez to Komisję Nadzoru Finansowego;
5)
rozporządzeniu 231/2013 - rozumie się przez to rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 231/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do zwolnień, ogólnych warunków dotyczących prowadzenia działalności, depozytariuszy, dźwigni finansowej, przejrzystości i nadzoru (Dz. Urz. UE L 83 z 22.03.2013, str. 1, z późn. zm. 2 );
6)
sprawozdaniu z badania - rozumie się przez to sprawozdanie z badania, o którym mowa w art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1015, 1723 i 1843);
7)
towarzystwie - rozumie się przez to towarzystwo funduszy inwestycyjnych spółka akcyjna;
8)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
§  3. 
1. 
Dane dotyczące sytuacji finansowej towarzystwa, funduszu inwestycyjnego i funduszu inwestycyjnego w likwidacji wykazuje się w złotych z dokładnością do 1 grosza, z wyjątkiem danych zawartych w sprawozdaniach finansowych, które wykazuje się w tysiącach złotych.
2. 
W przypadku funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 13 i art. 166 ustawy, dane dotyczące sytuacji finansowej funduszu inwestycyjnego wykazuje się w walucie obcej określonej w statucie danego funduszu inwestycyjnego.

Rozdział  2

Okresowe sprawozdania i bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej towarzystwa

Oddział  1

Okresowe sprawozdania

§  4. 
Towarzystwo dostarcza organowi nadzoru okresowe sprawozdania w formie sprawozdania miesięcznego, sprawozdania półrocznego i sprawozdań rocznych.
§  5. 
1. 
Towarzystwo dostarcza organowi nadzoru, w formie sprawozdania miesięcznego, informacje dotyczące jego sytuacji finansowej, w tym wartości aktywów, kapitałów własnych, zobowiązań, utworzonych rezerw na zobowiązania oraz przychodów i kosztów, oraz działalności, w tym wartości zarządzanych funduszy inwestycyjnych, według stanu na ostatni dzień miesiąca.
2. 
Towarzystwo dostarcza sprawozdanie miesięczne w terminie 20 dni od zakończenia miesiąca, którego sprawozdanie dotyczy.
3. 
Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Towarzystwo, które zarządza zbiorczym portfelem papierów wartościowych, dostarcza organowi nadzoru, w formie sprawozdania półrocznego, półroczne sprawozdanie finansowe zbiorczego portfela papierów wartościowych, wraz z raportem z przeglądu tego sprawozdania dokonanego przez biegłego rewidenta.
2. 
Towarzystwo dostarcza sprawozdanie półroczne w terminie 7 dni roboczych po przeglądzie półrocznego sprawozdania finansowego zbiorczego portfela papierów wartościowych przez biegłego rewidenta.
§  7. 
1. 
Towarzystwo dostarcza organowi nadzoru, w formie sprawozdań rocznych:
1)
roczne sprawozdanie finansowe towarzystwa, wraz ze sprawozdaniem z badania;
2)
roczne sprawozdanie z działalności systemu kontroli wewnętrznej w zakresie:
a)
działalności systemu nadzoru zgodności działalności z prawem,
b)
funkcjonowania systemu zarządzania ryzykiem,
c)
działalności systemu audytu wewnętrznego,
d)
działalności komitetu audytu - w przypadku powołania komitetu audytu,
e)
funkcjonowania systemu zarządzania bezpieczeństwem środowiska teleinformatycznego;
3)
informację, czy towarzystwo wchodzi w skład grupy kapitałowej, a w przypadku gdy towarzystwo wchodzi w skład grupy kapitałowej - roczne sprawozdanie o jej strukturze;
4)
w przypadku towarzystwa, które zarządza zbiorczym portfelem papierów wartościowych - roczne sprawozdanie finansowe zbiorczego portfela papierów wartościowych, wraz ze sprawozdaniem z badania.
2. 
Towarzystwo dostarcza sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1:
1)
pkt 1, w terminie 7 dni roboczych po zbadaniu rocznego sprawozdania finansowego towarzystwa przez biegłego rewidenta, nie później niż na 15 dni przed terminem zwyczajnego walnego zgromadzenia towarzystwa, którego przedmiotem obrad ma być zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego towarzystwa;
2)
pkt 2 i 3, w terminie 3 miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego, którego sprawozdanie dotyczy;
3)
pkt 4, w terminie 7 dni roboczych po zbadaniu rocznego sprawozdania finansowego zbiorczego portfela papierów wartościowych przez biegłego rewidenta.
3. 
Szczegółowy zakres sprawozdania rocznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  8. 
1. 
Towarzystwo zarządzające funduszem zagranicznym lub unijnym AFI dostarcza organowi nadzoru roczne sprawozdanie finansowe funduszu zagranicznego lub unijnego AFI, wraz ze sprawozdaniem z badania.
2. 
Towarzystwo dostarcza sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni roboczych po zbadaniu rocznego sprawozdania finansowego funduszu zagranicznego lub unijnego AFI przez biegłego rewidenta.

Oddział  2

Bieżące informacje

§  9. 
1. 
Towarzystwo dostarcza organowi nadzoru, w formie raportu bieżącego, informacje w zakresie:
1)
kapitału własnego towarzystwa dotyczące:
a)
zmniejszenia wysokości kapitału własnego poniżej poziomu określonego zgodnie z art. 50 ust. 1-4 i ust. 4a pkt 1 ustawy,
b)
wypowiedzenia albo rozwiązania umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o której mowa w art. 50 ust. 4a pkt 2 ustawy, albo zaprzestania spełniania przez taką umowę warunków, o których mowa w art. 15 rozporządzenia 231/2013, w przypadku gdy poziom kapitału własnego towarzystwa jest niższy od poziomu określonego zgodnie z art. 50 ust. 1-4 i ust. 4a pkt 1 ustawy,
c)
dostosowania wysokości kapitału własnego do poziomu określonego zgodnie z art. 50 ust. 1-4 i ust. 4a pkt 1 ustawy w wyniku uzupełnienia wysokości tego kapitału lub zawarcia albo zmiany umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o której mowa w art. 50 ust. 4a pkt 2 ustawy,
d)
podjęcia decyzji o obniżeniu poziomu kapitału własnego,
e)
dokonania obniżenia kapitału własnego w wyniku podjęcia decyzji, o której mowa w lit. d,
f)
nabycia akcji własnych,
g)
podjęcia przez walne zgromadzenie akcjonariuszy towarzystwa uchwały o podziale zysku i wypłacie dywidendy;
2)
działalności towarzystwa dotyczące:
a)
dokonania zmiany statutu towarzystwa,
b)
zamiaru połączenia z innym towarzystwem albo inną spółką akcyjną,
c)
połączenia z innym towarzystwem albo inną spółką akcyjną,
d)
zamiaru podziału towarzystwa,
e)
podziału towarzystwa,
f)
złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości towarzystwa, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości towarzystwa, ogłoszenia upadłości, odrzucenia wniosku o ogłoszenie upadłości, umorzenia postępowania upadłościowego, uchylenia postępowania upadłościowego, złożenia wniosku restrukturyzacyjnego, odmowy otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego, otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego, zatwierdzenia układu, odmowy zatwierdzenia układu, uchylenia układu, wygaśnięcia układu, umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego, wszczęcia postępowania egzekucyjnego, umorzenia prowadzonej przeciwko towarzystwu egzekucji sądowej lub administracyjnej lub otwarcia likwidacji towarzystwa,
g)
zakończenia prowadzenia przez towarzystwo działalności w zakresie:
przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, o której mowa w art. 45 ust. 3 pkt 1 ustawy,
doradztwa inwestycyjnego, o której mowa w art. 45 ust. 3 pkt 1a ustawy,
zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych,
h)
wszczęcia postępowania sądowego w sprawach cywilnych przeciwko towarzystwu w zakresie roszczeń, które mają bezpośredni związek z przedmiotem działalności towarzystwa określonym w art. 45 ustawy, albo w innych sprawach cywilnych, w których wartość przedmiotu sporu jest równa lub przekracza 750 000 złotych albo równowartość tej kwoty,
i)
struktury akcjonariuszy na dzień rozpoczęcia działalności przez towarzystwo i jej zmiany oraz składu akcjonariuszy po tej zmianie, a także zmiany w kapitale akcyjnym, zmiany pierwotnego podmiotu dominującego lub zawarcia porozumienia między akcjonariuszami;
3)
zatwierdzenia albo niezatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego towarzystwa;
4)
zarządzanych funduszy inwestycyjnych dotyczące:
a)
wpisu lub odmowy wpisu do rejestru funduszy inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego innego niż fundusz, o którym mowa w art. 15 ust. 1a ustawy,
b)
przejęcia zarządzania funduszem inwestycyjnym przez towarzystwo,
c)
połączenia wewnętrznego lub krajowego funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub ich subfunduszy oraz połączenia funduszy inwestycyjnych zamkniętych,
d)
przekształcenia specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego w fundusz inwestycyjny otwarty,
e)
przekształcenia funduszy inwestycyjnych w jeden fundusz z wydzielonymi subfunduszami,
f)
przekształcenia funduszu inwestycyjnego w nowy subfundusz istniejącego funduszu z wydzielonymi subfunduszami,
g)
przydziału jednostek uczestnictwa nowego subfunduszu lub wpisania funduszu zdefiniowanej daty do ewidencji pracowniczych planów kapitałowych,
h)
zmiany danych funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu:
nazwy funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu,
typu funduszu inwestycyjnego,
czasu trwania funduszu inwestycyjnego;
5)
członków zarządu i rady nadzorczej towarzystwa oraz innych osób związanych z jego działalnością dotyczące:
a)
składu zarządu i rady nadzorczej na dzień rozpoczęcia działalności przez towarzystwo,
b)
zmiany w składzie zarządu, zawieszenia w czynnościach członków zarządu i zmiany danych osobowych członków zarządu,
c)
nieudzielenia absolutorium członkowi zarządu,
d)
odwołania, rezygnacji, zmiany funkcji i zmiany danych osobowych członków rady nadzorczej,
e)
zmiany w składzie komitetu audytu - w przypadku powołania komitetu audytu,
f)
zmiany doradcy inwestycyjnego zatrudnionego w towarzystwie zgodnie z art. 45 ust. 4 pkt 1 ustawy albo jego danych osobowych,
g)
zmiany maklera papierów wartościowych zatrudnionego w towarzystwie zgodnie z art. 45 ust. 4 pkt 3 ustawy albo jego danych osobowych,
h)
zmiany osób zatrudnionych w towarzystwie i podmiotach, o których mowa w art. 46 ust. 1-3a ustawy, które mają istotny wpływ na działalność funduszu inwestycyjnego, w tym na jego decyzje inwestycyjne, albo ich danych osobowych,
i)
powołania i odwołania osoby kierującej komórką audytu wewnętrznego, osoby kierującej komórką do spraw zarządzania ryzykiem i inspektora nadzoru oraz osoby odpowiedzialnej za kontakty z organem nadzoru w zakresie wykonywania obowiązków towarzystwa i funduszu inwestycyjnego;
6)
umów, których stroną jest towarzystwo albo fundusz inwestycyjny zarządzany przez to towarzystwo, dotyczące:
a)
zawarcia, zmiany zakresu, wypowiedzenia albo rozwiązania umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1a albo 1b ustawy, lub umów, na podstawie których odpowiednio towarzystwo albo fundusz inwestycyjny powierzyły prowadzenie ksiąg rachunkowych funduszu inwestycyjnego, dokonywanie wyceny aktywów funduszu inwestycyjnego, prowadzenie rejestru uczestników funduszu inwestycyjnego, wykonywanie funkcji depozytariusza funduszu inwestycyjnego, badanie lub przegląd sprawozdań finansowych funduszu inwestycyjnego lub wykonywanie innych usług dotyczących tych sprawozdań,
b)
zmiany danych:
podmiotu, któremu odpowiednio towarzystwo albo fundusz inwestycyjny powierzyły prowadzenie ksiąg rachunkowych funduszu inwestycyjnego, dokonywanie wyceny aktywów funduszu inwestycyjnego lub prowadzenie rejestru uczestników funduszu inwestycyjnego,
przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznego, któremu towarzystwo powierzyło wykonywanie czynności związanych z działalnością towarzystwa na podstawie umowy, o której mowa w art. 45a ust. 1 ustawy,
przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznego, któremu przedsiębiorca lub przedsiębiorca zagraniczny przekazał wykonywanie czynności związanych z działalnością towarzystwa zgodnie z art. 45a ust. 4b i 4c ustawy;
7)
zawarcia przez zarządzany fundusz inwestycyjny, fundusz zagraniczny lub unijny AFI umowy, której przedmiotem są papiery wartościowe lub prawa majątkowe, z innym funduszem inwestycyjnym, funduszem zagranicznym lub unijnym AFI zarządzanym przez to samo towarzystwo lub z towarzystwem, które zarządza tymi funduszami, działającym we własnym imieniu na rachunek zbiorczego portfela papierów wartościowych, lub zawarcia takiej umowy z klientem, dla którego towarzystwo wykonuje usługi zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa ilość instrumentów finansowych.
2. 
Towarzystwo dostarcza raport bieżący w terminie 4 dni roboczych od dnia wystąpienia zdarzenia określonego w ust. 1 pkt 1 lit. g, pkt 2 lit. a-e i g-i oraz pkt 3-7 lub powzięcia przez towarzystwo informacji o tym zdarzeniu, a w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-f i pkt 2 lit. f - w dniu roboczym następującym po dniu wystąpienia tego zdarzenia lub powzięcia przez towarzystwo informacji o tym zdarzeniu.
3. 
Szczegółowy zakres raportów bieżących, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  10. 
1. 
Towarzystwo prowadzące działalność transgraniczną dostarcza organowi nadzoru, w formie raportu bieżącego, informacje w zakresie:
1)
utworzenia funduszu zagranicznego i rozpoczęcia albo zaprzestania zarządzania funduszem zagranicznym;
2)
zakończenia pełnienia funkcji przedstawiciela funduszu zagranicznego, o którym mowa w art. 253 ust. 3 pkt 2 ustawy, wraz z podaniem nazwy tego funduszu;
3)
zawarcia, zmiany, wypowiedzenia albo rozwiązania umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1a albo 1b ustawy;
4)
nieprawidłowości w działalności zgłoszonych towarzystwu przez właściwe organy nadzoru państwa członkowskiego.
2. 
Towarzystwo zarządzające funduszem zagranicznym lub unijnym AFI dostarcza raport bieżący w terminie 4 dni roboczych od dnia wystąpienia zdarzenia określonego w ust. 1 lub powzięcia przez towarzystwo, fundusz zagraniczny albo unijny AFI informacji o tym zdarzeniu.
3. 
Szczegółowy zakres raportów bieżących, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Rozdział  3

Okresowe sprawozdania i bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej funduszu inwestycyjnego

Oddział  1

Okresowe sprawozdania

§  11. 
1. 
Fundusz inwestycyjny otwarty i specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty dostarczają organowi nadzoru okresowe sprawozdania, w formie sprawozdań miesięcznych, sprawozdań kwartalnych, sprawozdań półrocznych i sprawozdań rocznych.
2. 
Fundusz inwestycyjny zamknięty dostarcza organowi nadzoru okresowe sprawozdania w formie sprawozdań kwartalnych, sprawozdań półrocznych i sprawozdań rocznych.
§  12. 
1. 
Fundusz inwestycyjny otwarty i specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty dostarczają organowi nadzoru, w formie sprawozdania miesięcznego:
1)
zestawienie aktywów i instrumentów finansowych obejmujące posiadane składniki lokat, zajęte pozycje w instrumentach pochodnych, udzielone pożyczki oraz środki pieniężne utrzymywane na rachunkach prowadzonych przez instytucje finansowe, według stanu na ostatni dzień wyceny w miesiącu;
2)
zestawienie transakcji, z wyłączeniem informacji o lokatach w depozyty;
3)
informacje o wartości aktywów, wartości aktywów netto, wartości aktywów netto na każdą kategorię jednostek uczestnictwa oraz liczbie jednostek uczestnictwa w każdym dniu wyceny;
4)
informacje o zmianie w kapitale.
2. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza sprawozdanie miesięczne, o którym mowa w ust. 1:
1)
pkt 1 i 2, w terminie 25 dni od zakończeniu miesiąca, którego sprawozdanie dotyczy;
2)
pkt 3 i 4, w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego sprawozdanie dotyczy.
3. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza pierwsze sprawozdania miesięczne za okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych funduszu inwestycyjnego do końca miesiąca, w którym nastąpiło otwarcie tych ksiąg rachunkowych.
4. 
Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego, o którym mowa w ust. 1:
1)
pkt 1, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia;
2)
pkt 2, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia;
3)
pkt 3, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia;
4)
pkt 4, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§  13. 
1. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza organowi nadzoru, w formie sprawozdania kwartalnego:
1)
bilans, według stanu na ostatni dzień wyceny w kwartale;
2)
rachunek wyniku z operacji, według stanu na ostatni dzień wyceny w kwartale;
3)
informacje uzupełniające do wybranych pozycji bilansu, w tym:
a)
zestawienie transakcji reverse repo, repo, buy-sell back i sell-buy back, których fundusz inwestycyjny jest stroną, według stanu na ostatni dzień wyceny w kwartale,
b)
zestawienie zaciągniętych pożyczek papierów wartościowych i krótkiej sprzedaży, według stanu na ostatni dzień wyceny w kwartale;
4)
informację o wskaźniku dźwigni, według stanu na ostatni dzień wyceny w kwartale;
5)
w przypadku funduszu inwestycyjnego zamkniętego:
a)
zestawienie aktywów i instrumentów finansowych obejmujące posiadane składniki lokat, zajęte pozycje w instrumentach pochodnych, udzielone pożyczki oraz środki pieniężne utrzymywane na rachunkach prowadzonych przez instytucje finansowe, według stanu na ostatni dzień wyceny w kwartale,
b)
zestawienie transakcji, z wyłączeniem informacji o lokatach w depozyty;
6)
w przypadku funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego:
a)
informacje o wartości jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego nabywanych lub zbywanych w ramach umów zawartych między funduszem inwestycyjnym lub towarzystwem a uczestnikiem, w szczególności o charakterze produktowym, według stanu na ostatni dzień wyceny w kwartale,
b)
informacje o uczestnikach, według stanu na ostatni dzień wyceny w kwartale.
2. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza sprawozdanie kwartalne, o którym mowa w ust. 1:
1)
pkt 1-5, w terminie 25 dni od zakończeniu kwartału, którego sprawozdanie dotyczy;
2)
pkt 6:
a)
lit. a, w terminie 20 dni od zakończenia kwartału, którego sprawozdanie dotyczy,
b)
lit. b, w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału.
3. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza pierwsze sprawozdania kwartalne za okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych funduszu inwestycyjnego do końca kwartału, w którym nastąpiło otwarcie tych ksiąg rachunkowych.
4. 
W przypadku otwarcia likwidacji funduszu inwestycyjnego fundusz inwestycyjny sporządza sprawozdania kwartalne za okres od pierwszego dnia kwartału, w którym została otwarta likwidacja funduszu inwestycyjnego, do dnia jej otwarcia i dostarcza w terminie 35 dni od dnia otwarcia likwidacji.
5. 
Szczegółowy zakres sprawozdań kwartalnych, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§  14. 
1. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza organowi nadzoru, w formie sprawozdania półrocznego:
1)
półroczne sprawozdanie finansowe funduszu inwestycyjnego wraz z raportem z przeglądu;
2)
w przypadku funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego - informacje dotyczące podmiotów pośredniczących w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, o których mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy, za okres sprawozdawczy.
2. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza sprawozdanie półroczne, o którym mowa w ust. 1:
1)
pkt 1, niezwłocznie po przeglądzie półrocznego sprawozdania finansowego funduszu inwestycyjnego przez biegłego rewidenta, nie później niż w terminie 2 miesięcy od zakończenia pierwszego półrocza kalendarzowego;
2)
pkt 2, w terminie 2 miesięcy od zakończenia pierwszego oraz drugiego półrocza kalendarzowego.
3. 
Szczegółowy zakres sprawozdania półrocznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.
§  15. 
1. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza organowi nadzoru, w formie sprawozdania rocznego:
1)
roczne sprawozdanie finansowe funduszu inwestycyjnego, wraz ze sprawozdaniem z badania;
2)
w przypadku funduszu inwestycyjnego zamkniętego - informacje o dniach wyceny i dniach wykupu, które zgodnie z jego statutem mają lub, po spełnieniu kryteriów określonych w statucie, mogą mieć miejsce w dniach określonych w statucie lub następujących z częstotliwością określoną w statucie.
2. 
Sprawozdanie roczne, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie obejmuje dni wyceny i dni wykupu, których termin zależy od oświadczenia woli uczestnika funduszu inwestycyjnego, dla których statut funduszu inwestycyjnego nie wskazuje określonego dnia albo częstotliwości.
3. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza sprawozdanie roczne, o którym mowa w ust. 1:
1)
pkt 1, niezwłocznie po zbadaniu rocznego sprawozdania finansowego funduszu inwestycyjnego przez biegłego rewidenta, nie później niż w terminie 4 miesięcy od zakończenia roku obrotowego;
2)
pkt 2, w terminie do dnia 15 stycznia roku, którego dotyczy sprawozdanie.
4. 
W przypadku zmiany statutu funduszu inwestycyjnego w zakresie określenia dni wyceny i dni wykupu certyfikatów inwestycyjnych w trakcie roku fundusz inwestycyjny zamknięty dostarcza sprawozdanie roczne, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uwzględniające wprowadzoną zmianę, w terminie 7 dni od dnia jej wejścia w życie.
5. 
Szczegółowy zakres sprawozdania rocznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.
§  16. 
Fundusz z wydzielonymi subfunduszami dostarcza organowi nadzoru okresowe sprawozdania dla każdego subfunduszu, z tym że sprawozdanie półroczne, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 1, i sprawozdanie roczne, o którym mowa w § 15 ust. 1 pkt 1, dostarcza także dla tego funduszu.

Oddział  2

Bieżące informacje

§  17. 
1. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza organowi nadzoru, w formie raportu bieżącego, informacje w zakresie:
1)
przekroczenia ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu inwestycyjnego, dostosowania aktywów do tych ograniczeń i zwiększenia tego przekroczenia, z wyjątkiem przypadków, w których przekroczenie albo jego zwiększenie jest spowodowane wyłącznie przez:
a)
zmianę cen, kursów lub wartości składników lokat funduszu inwestycyjnego,
b)
zmianę wartości aktywów funduszu inwestycyjnego pomiędzy dniem zawarcia transakcji nabycia składnika lokat innego niż składnik lub składniki, których dotyczy przekroczenie albo jego zwiększenie, a dniem rozliczenia transakcji, związaną z obowiązkiem jej ujęcia w księgach rachunkowych w dniu zawarcia umowy,
c)
zmianę wartości aktywów funduszu inwestycyjnego wynikającą z transakcji repo i sell-buy back składnika lokat innego niż składnik lub składniki, których dotyczy przekroczenie albo jego zwiększenie,
d)
zmianę wartości aktywów funduszu inwestycyjnego spowodowaną przez zmianę w kapitale wpłaconym lub wypłaconym,
e)
zaksięgowanie dywidendy;
2)
dokonania:
a)
podziału albo połączenia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych,
b)
wypłaty na rzecz uczestników funduszu inwestycyjnego dochodów z tytułu zysków lub innych pożytków z inwestycji,
c)
wypłaty przychodów ze zbycia lokat;
3)
niezatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego funduszu inwestycyjnego;
4)
w przypadku funduszu inwestycyjnego, który rozpoczął działalność w trakcie roku obrotowego - podjęcia decyzji w sprawie połączenia ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za następny okres sprawozdawczy;
5)
wszczęcia przed sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej postępowania dotyczącego zobowiązań lub wierzytelności funduszu inwestycyjnego, z wyjątkiem roszczeń nieprzekraczających 10% wartości aktywów netto funduszu inwestycyjnego, który zgodnie z realizowaną polityką inwestycyjną dokonuje lokat w wierzytelności;
6)
nieprawidłowości dotyczących ustalania wartości aktywów netto na jednostkę uczestnictwa lub certyfikat inwestycyjny, w tym:
a)
niedokonania wyceny wartości aktywów funduszu inwestycyjnego w terminach określonych w statucie funduszu inwestycyjnego,
b)
błędnej wyceny wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa albo certyfikat inwestycyjny.
2. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza raport bieżący w terminie 4 dni roboczych od dnia wystąpienia zdarzenia określonego w ust. 1 lub powzięcia przez fundusz inwestycyjny informacji o tym zdarzeniu.
3. 
Szczegółowy zakres raportów bieżących, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.
§  18. 
1. 
Fundusz inwestycyjny otwarty i specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty dostarczają organowi nadzoru, w formie raportu bieżącego, informacje o zawieszeniu lub wznowieniu zbywania lub odkupywania jednostek uczestnictwa.
2. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza raport bieżący w terminie 4 dni roboczych od dnia wystąpienia zdarzenia określonego w ust. 1 lub powzięcia przez fundusz inwestycyjny informacji o tym zdarzeniu.
3. 
Szczegółowy zakres raportu bieżącego, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 13 do rozporządzenia.
§  19. 
1. 
Fundusz inwestycyjny zamknięty dostarcza organowi nadzoru, w formie raportu bieżącego, informacje w zakresie:
1)
wartości aktywów netto i wartości aktywów netto na certyfikat inwestycyjny oraz liczby certyfikatów inwestycyjnych w dniu wyceny;
2)
emisji certyfikatów inwestycyjnych dotyczące:
a)
sporządzenia warunków emisji,
b)
odstąpienia od przeprowadzenia emisji,
c)
dokonania wpłaty do funduszu inwestycyjnego przez uczestnika, któremu certyfikaty inwestycyjne zostały wydane bez opłacenia całości ceny emisyjnej,
d)
niedokonania w terminie wpłaty do funduszu inwestycyjnego przez uczestnika, któremu certyfikaty inwestycyjne zostały wydane bez opłacenia całości ceny emisyjnej,
e)
niedojścia emisji do skutku;
3)
zdarzeń, które mają wpływ na kapitał funduszu inwestycyjnego, dotyczące:
a)
wykupu certyfikatów inwestycyjnych albo upływu dnia wykupu, w którym nie został zrealizowany wykup certyfikatów inwestycyjnych,
b)
zakończenia zapisów na certyfikaty inwestycyjne i przydziału certyfikatów inwestycyjnych, a w przypadku wniesienia do funduszu inwestycyjnego papierów wartościowych, udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością lub praw, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a i b oraz pkt 2 ustawy - informacje w tym zakresie,
c)
dokonania przez towarzystwo dopłaty do kapitału funduszu inwestycyjnego,
d)
umorzenia certyfikatów inwestycyjnych niezwiązanego z wykupem;
4)
zgromadzenia inwestorów funduszu inwestycyjnego, którego przedmiotem obrad były czynności określone w art. 144 ust. 3 ustawy, wraz z kopiami podjętych uchwał oraz projektów uchwał, które nie zostały podjęte, a także zgromadzenia inwestorów funduszu inwestycyjnego, którego przedmiotem obrad były inne czynności wynikające z uprawnień zgromadzenia inwestorów wynikających z ustawy lub statutu funduszu inwestycyjnego.
2. 
Fundusz inwestycyjny dostarcza raport bieżący w terminie 4 dni roboczych od dnia wystąpienia zdarzenia określonego w ust. 1 lub powzięcia przez fundusz inwestycyjny informacji o tym zdarzeniu, z tym że w zakresie określonym w ust. 1:
1)
pkt 1 fundusz inwestycyjny dostarcza raport bieżący w terminie 4 dni roboczych od zakończenia miesiąca, w którym miał miejsce dzień wyceny;
2)
pkt 3 fundusz inwestycyjny dostarcza raport bieżący do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wystąpiło zdarzenie.
3. 
Szczegółowy zakres raportów bieżących, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.
§  20. 
Fundusz z wydzielonymi subfunduszami dostarcza organowi nadzoru raport bieżący dla każdego subfunduszu, z tym że informacje, o których mowa w:
1)
§ 17 ust. 1 pkt 1 oraz § 19 ust. 1 pkt 4, dostarcza także dla tego funduszu;
2)
§ 17 ust. 1 pkt 3-5, dostarcza wyłącznie dla tego funduszu.
§  21. 
1. 
Fundusz inwestycyjny prowadzący działalność transgraniczną dostarcza organowi nadzoru, w formie raportu bieżącego, informacje w zakresie nieprawidłowości w jego działalności zgłoszonych funduszowi inwestycyjnemu przez właściwe organy nadzoru państwa członkowskiego, w terminie 4 dni roboczych od dnia otrzymania takiego zgłoszenia.
2. 
Szczegółowy zakres raportu bieżącego, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 15 do rozporządzenia.

Rozdział  4

Okresowe sprawozdania i bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej funduszu inwestycyjnego w likwidacji oraz funduszu z wydzielonymi subfunduszami, którego subfundusz jest w likwidacji

Oddział  1

Sprawozdania okresowe

§  22. 
Fundusz inwestycyjny w likwidacji oraz fundusz z wydzielonymi subfunduszami, którego subfundusz jest w likwidacji, dostarczają organowi nadzoru okresowe sprawozdania w formie sprawozdań miesięcznych i sprawozdań półrocznych.
§  23. 
1. 
Fundusz inwestycyjny w likwidacji oraz fundusz z wydzielonymi subfunduszami, którego subfundusz jest w likwidacji, dostarczają organowi nadzoru, w formie sprawozdania miesięcznego:
1)
zestawienie aktywów i instrumentów finansowych obejmujące posiadane składniki lokat, zajęte pozycje w instrumentach pochodnych, udzielone pożyczki oraz środki pieniężne utrzymywane na rachunkach prowadzonych przez instytucje finansowe, według stanu na ostatni dzień w miesiącu;
2)
zestawienie transakcji, z wyłączeniem informacji o lokatach w depozyty;
3)
zestawienie zobowiązań, roszczeń i kosztów likwidacji, w tym:
a)
sumę zobowiązań i roszczeń ogółem, zobowiązań i roszczeń zaspokojonych oraz zobowiązań i roszczeń pozostających do zaspokojenia, w podziale na zobowiązania wobec uczestników funduszu inwestycyjnego w likwidacji lub subfunduszu w likwidacji oraz innych podmiotów według stanu na ostatni dzień w miesiącu,
b)
koszty likwidacji, w podziale na wynagrodzenie wypłacone likwidatorowi, na koszty poniesione przez fundusz inwestycyjny w likwidacji lub subfunduszu w likwidacji lub towarzystwo, a w przypadku, o którym mowa w art. 68 ust. 1 ustawy - przez depozytariusza.
2. 
Fundusz inwestycyjny w likwidacji oraz fundusz z wydzielonymi subfunduszami, którego subfundusz jest w likwidacji, dostarczają sprawozdania miesięczne w terminie 25 dni od zakończenia miesiąca.
3. 
Szczegółowy zakres sprawozdań miesięcznych, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 16 do rozporządzenia.
§  24. 
1. 
Fundusz inwestycyjny w likwidacji oraz fundusz z wydzielonymi subfunduszami, którego subfundusz jest w likwidacji, dostarczają organowi nadzoru, w formie sprawozdania półrocznego:
1)
kopię sporządzonej i ogłoszonej przez likwidatora informacji półrocznej o stanie likwidacji funduszu lub subfunduszu;
2)
bilans zawierający dane, według stanu na dzień, na który sporządza się informację, o której mowa w pkt 1.
2. 
Fundusz inwestycyjny w likwidacji oraz fundusz z wydzielonymi subfunduszami, którego subfundusz jest w likwidacji, sporządzają sprawozdanie półroczne, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, po raz pierwszy za okres 6 miesięcy liczony od dnia otwarcia likwidacji.
3. 
Fundusz inwestycyjny w likwidacji oraz fundusz z wydzielonymi subfunduszami, którego subfundusz jest w likwidacji, dostarczają sprawozdanie półroczne, o którym mowa w:
1)
ust. 1 pkt 1, w terminie 4 dni roboczych od dnia ogłoszenia przez likwidatora informacji półrocznej o stanie likwidacji funduszu lub subfunduszu;
2)
ust. 1 pkt 2, w terminie 25 dni od dnia, na który zostało sporządzone.
4. 
Szczegółowy zakres sprawozdania półrocznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, określa załącznik nr 17 do rozporządzenia.
§  25. 
1. 
Fundusz z wydzielonymi subfunduszami w likwidacji sporządza okresowe sprawozdania odrębnie dla każdego z likwidowanych subfunduszy.
2. 
Fundusz z wydzielonymi subfunduszami, którego subfundusz jest w likwidacji, sporządza okresowe sprawozdania dla tego subfunduszu.

Oddział  2

Bieżące informacje

§  26. 
1. 
Fundusz inwestycyjny w likwidacji oraz fundusz z wydzielonymi subfunduszami, którego subfundusz jest w likwidacji, dostarczają organowi nadzoru, w formie raportu bieżącego:
1)
informację o dniu otwarcia likwidacji funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu wraz z ogłoszeniem o otwarciu likwidacji;
2)
informacje o sumie zobowiązań i roszczeń funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu na dzień następujący po dniu, do którego wierzyciele powinni zgłosić roszczenia wobec funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu;
3)
informacje o nieprawidłowościach dotyczących ustalania wartości aktywów netto na jednostkę uczestnictwa lub certyfikat inwestycyjny, w tym:
a)
informacje o nieustaleniu wartości aktywów netto na jednostkę uczestnictwa albo wartości aktywów netto na certyfikat inwestycyjny, według stanu na dzień sporządzenia informacji półrocznej o stanie likwidacji funduszu, a w przypadku funduszu inwestycyjnego zamkniętego, którego certyfikaty są notowane na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu - w dniach wyceny przypadających od dnia otwarcia likwidacji do dnia zakończenia notowań certyfikatów inwestycyjnych,
b)
informacje o dokonaniu błędnej wyceny wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa albo certyfikat inwestycyjny przy jej ustalaniu na potrzeby sporządzenia sprawozdania półrocznego, a w przypadku funduszu inwestycyjnego zamkniętego, którego certyfikaty notowane są na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu - w dniach wyceny przypadających od dnia otwarcia likwidacji do dnia zakończenia notowań certyfikatów inwestycyjnych;
4)
informacje o zmianie w kapitale funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu;
5)
dokumenty związane z likwidacją funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu, w tym:
a)
sprawozdanie finansowe na dzień otwarcia likwidacji funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu wraz z informacją o dniu jego sporządzenia,
b)
zbadane sprawozdanie finansowe funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu sporządzone na dzień otwarcia likwidacji funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu, wraz ze sprawozdaniem z badania oraz informacją o dniu jego sporządzenia,
c)
harmonogram i sposób dokonywania czynności związanych z likwidacją funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu, wraz z informacją o:
sposobie i kolejności dokonywania uczestnikom funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu wypłat z tytułu posiadania poszczególnych serii certyfikatów inwestycyjnych lub certyfikatów podporządkowanych,
sposobie podejmowania decyzji dotyczących zbycia aktywów funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu oraz ściągnięcia jego należności, a także sposobie i kolejności dokonywania wypłat środków pieniężnych wierzycielom i uczestnikom funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu,
sumie zobowiązań funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu na dzień otwarcia likwidacji, wraz z listą wierzycieli znanych funduszowi inwestycyjnemu lub subfunduszowi,
dniu jego sporządzenia,
d)
zaktualizowany harmonogram i sposób dokonywania czynności związanych z likwidacją funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu, o którym mowa w lit. c, wraz z informacją o dniu jego sporządzenia,
e)
ogłoszenie o braku możliwości zakończenia likwidacji w dniu wskazanym w ogłoszeniu o otwarciu likwidacji wraz z informacją o dniu, w którym zostało ogłoszone,
f)
sprawozdanie finansowe funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu sporządzone przez likwidatora na dzień zamknięcia likwidacji funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu wraz z informacją o dniu jego sporządzenia,
g)
zbadane sprawozdanie finansowe funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu sporządzone na dzień zamknięcia likwidacji funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu, wraz ze sprawozdaniem z badania oraz informacją o dniu jego sporządzenia,
h)
kopię wniosku o wykreślenie funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych wraz z informacją o dniu jego złożenia,
i)
informację o dniu wykreślenia funduszu inwestycyjnego lub subfunduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych, wraz z kopią postanowienia sądu.
2. 
Fundusz inwestycyjny w likwidacji oraz fundusz z wydzielonymi subfunduszami, którego subfundusz jest w likwidacji, dostarczają raport bieżący w terminie 4 dni roboczych od dnia wystąpienia zdarzenia lub sporządzenia lub otrzymania dokumentów, określonych w ust. 1, z wyjątkiem raportu bieżącego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, który dostarczają w terminie 4 dni roboczych od dnia, do którego wierzyciele powinni zgłosić roszczenia wobec funduszu inwestycyjnego.
3. 
Szczegółowy zakres raportów bieżących, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, określa załącznik nr 18 do rozporządzenia.

Rozdział  5

Przepisy przejściowe i końcowy

§  27. 
1. 
Przepisy rozporządzenia mają po raz pierwszy zastosowanie do:
1)
zdarzeń, z którymi wiąże się obowiązek dostarczenia raportu bieżącego, które wystąpiły lub o których towarzystwo, fundusz inwestycyjny albo fundusz inwestycyjny w likwidacji powzięły informację od dnia wejścia w życie rozporządzenia;
2)
okresowych sprawozdań dostarczanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się w roku 2024.
2. 
Okresowe sprawozdania za okresy sprawozdawcze przypadające w pierwszym kwartale 2024 r. dostarcza się do dnia 30 kwietnia 2024 r. Jeżeli termin dostarczenia sprawozdania kwartalnego, o którym mowa w § 13 ust. 4, przypadałby po dniu 30 kwietnia 2024 r., sprawozdanie to dostarcza się w terminie ustalonym zgodnie z tym przepisem.
§  28. 
Okresowe sprawozdania i bieżące informacje dotyczące okresów i zdarzeń przypadających przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia sporządza się i dostarcza zgodnie z przepisami dotychczasowymi.
§  29. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego towarzystwa funduszy inwestycyjnych

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Szczegółowy zakres sprawozdania rocznego towarzystwa z działalności systemu kontroli wewnętrznej

Identyfikator krajowy towarzystwa.

Okres sprawozdawczy.

1. System nadzoru zgodności działalności z prawem:

1) informacje o komórce nadzoru zgodności działalności z prawem:

a) skład osobowy (imię i nazwisko) wraz z określeniem stanowisk, na których zatrudniono poszczególne osoby,

b) wymiar etatów, na których zatrudniono poszczególne osoby,

c) opis kwalifikacji poszczególnych osób,

d) wyjaśnienie sposobu dostosowania organizacji komórki do charakteru, skali i złożoności czynności wykonywanych przez towarzystwo,

e) wskazanie, czy:

- osoby zatrudnione w komórce nadzoru zgodności działalności z prawem posiadają odpowiednią wiedzę, kompetencję, uprawnienia, zasoby i dostęp do niezbędnych informacji i pomieszczeń,

- wyznaczony został inspektor nadzoru, który kieruje komórką nadzoru zgodności działalności z prawem,

- inspektor nadzoru przedkłada zarządowi oraz radzie nadzorczej, a w przypadku towarzystwa wykonującego działalność, o której mowa w art. 45 ust. 1a ustawy - również kadrze kierowniczej wyższego szczebla w rozumieniu rozporządzenia 231/2013, regularne (nie rzadziej niż raz w roku) sprawozdania z funkcjonowania systemu nadzoru zgodności działalności z prawem wraz z oceną adekwatności i skuteczności przyjętego systemu nadzoru zgodności działalności z prawem,

- osoby wykonujące czynności z zakresu nadzoru zgodności działalności z prawem nie biorą udziału w wykonywaniu czynności z zakresu działalności, która jest przedmiotem sprawowanego przez nie nadzoru zgodności działalności towarzystwa z prawem,

- metoda ustalania wynagrodzenia osób wykonujących czynności z zakresu nadzoru zgodności działalności z prawem zapewnia obiektywizm tych osób;

2) informacje o kontrolach wewnętrznych przeprowadzonych przez komórkę nadzoru zgodności działalności z prawem:

a) liczba, przedmiot i daty kontroli wewnętrznych,

b) wyniki kontroli wewnętrznych, w tym ujawnione nieprawidłowości,

c) wnioski z kontroli wewnętrznych i wydane zalecenia pokontrolne oraz czynności naprawcze podjęte w wyniku zaleceń pokontrolnych,

d) kopie raportów przekazanych zarządowi w związku ze stwierdzeniem w trakcie kontroli naruszenia przepisów prawa lub istotnych postanowień procedur lub regulaminów wewnętrznych obowiązujących w towarzystwie - w formie załącznika do sprawozdania;

3) wykaz procedur dotyczących systemu nadzoru zgodności działalności z prawem;

4) informacje o datach przeprowadzenia i wynikach przeglądów w zakresie 4 :

a) polisy ubezpieczenia odpowiedzialności zawodowej oraz jej zgodności z wymogami, o których mowa w art. 15 rozporządzenia 231/2013,

b) procedur dotyczących należytej staranności,

c) polityki realizacji zleceń,

d) procedur dotyczących podejmowania decyzji inwestycyjnych,

e) zasad i procedur wyceny oraz dokonanych wycen aktywów,

f) struktury organizacyjnej i rozdzielenia poszczególnych funkcji w tej strukturze, tak aby uniknąć konfliktów interesów;

5) informacje o pozostałych czynnościach podejmowanych przez inspektora nadzoru:

a) kopie informacji przekazanych zarządowi oraz radzie nadzorczej towarzystwa o naruszeniu przez członka zarządu lub rady nadzorczej towarzystwa przepisów prawa lub istotnych postanowień procedur lub regulaminów,

b) kopie oświadczeń i informacji odebranych przez inspektora nadzoru od firmy audytorskiej dokonującej badania lub przeglądu sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez towarzystwo

- w formie załączników do sprawozdania;

6) informacje o regularnych sprawozdaniach z zakresu zgodności z prawem przedłożonych zarządowi oraz radzie nadzorczej, a w przypadku towarzystwa wykonującego działalność, o której mowa w art. 45 ust. 1a ustawy - również kadrze kierowniczej wyższego szczebla w rozumieniu rozporządzenia 231/2013:

a) częstotliwość przekazywania sprawozdań wynikająca z procedur obowiązujących w towarzystwie oraz rzeczywista częstotliwość przekazywania tych sprawozdań,

b) uzasadnienie częstotliwości przekazywania sprawozdań w związku z charakterem, skalą i złożonością czynności wykonywanych przez towarzystwo,

c) adresaci sprawozdań,

d) nieprawidłowości, o których informowano w sprawozdaniach, oraz działania podjęte w celu ich usunięcia;

7) informacje o zarządzaniu konfliktami interesów w towarzystwie:

a) zestawienie konfliktów interesów zidentyfikowanych w okresie sprawozdawczym, b) opis działań podejmowanych przez towarzystwo w celu zarządzania konfliktami interesów,

c) wyjaśnienie skuteczności działań podejmowanych w celu zarządzania konfliktami interesów;

8) informacje o niezależności podmiotu badającego sprawozdania finansowe funduszy 5 :

a) opinia inspektora nadzoru dotycząca niezależności biegłego rewidenta badającego

sprawozdania finansowe funduszy - w formie załącznika do sprawozdania,

b) zidentyfikowane zagrożenia niezależności podmiotu badającego sprawozdania finansowe funduszy.

2. Funkcjonowanie systemu zarządzania ryzykiem:

1) informacje o jednostce do spraw zarządzania ryzykiem wydzielonej w towarzystwie:

a) skład osobowy (imię i nazwisko) wraz z określeniem stanowisk, na których zatrudniono poszczególne osoby,

b) wymiar etatów, na których zatrudniono poszczególne osoby,

c) opis kwalifikacji poszczególnych osób,

d) wyjaśnienie sposobu dostosowania organizacji jednostki do charakteru, skali i złożoności czynności wykonywanych przez towarzystwo,

e) sposób zapewnienia niezależności jednostki do spraw zarządzania ryzykiem pod względem podległości służbowej i pełnionych funkcji od jednostek operacyjnych towarzystwa odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji inwestycyjnych funduszy, a w przypadku towarzystwa wykonującego działalność, o której mowa w art. 45 ust. 1a ustawy - od wszystkich jednostek operacyjnych towarzystwa, ze wskazaniem, czy:

- osoby zaangażowane w sprawowanie funkcji zarządzania ryzykiem nie są nadzorowane przez osoby odpowiedzialne za działanie jednostek operacyjnych towarzystwa odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji inwestycyjnych funduszy,

- osoby zaangażowane w sprawowanie funkcji zarządzania ryzykiem nie uczestniczą w działaniach jednostek operacyjnych towarzystwa odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji inwestycyjnych funduszy,

- osoby zaangażowane w sprawowanie funkcji zarządzania ryzykiem otrzymują wynagrodzenie w zależności od osiągniętych celów powiązanych z tą funkcją, niezależnie od wyników jednostek operacyjnych, w tym odpowiedzialnych za zarządzanie portfelem,

- wynagrodzenie pracowników wyższego szczebla zajmujących stanowiska związane z funkcją zarządzania ryzykiem jest bezpośrednio nadzorowane przez komitet do spraw wynagrodzeń 6 ,

- niezależność pod względem podległości służbowej i pełnionych funkcji podlegała w okresie sprawozdawczym przeglądowi przez zarząd oraz radę nadzorczą wraz z wynikami tego przeglądu 7 ;

f) wskazanie, czy towarzystwo zapewniło, aby osoby wykonujące zadania z zakresu zarządzania ryzykiem nie łączyły funkcji zarządzania ryzykiem z funkcją nadzoru zgodności działalności z prawem oraz z funkcją audytu wewnętrznego;

2) informacje o regularnych sprawozdaniach przedłożonych zarządowi oraz radzie nadzorczej, a w przypadku towarzystwa wykonującego działalność, o której mowa w art. 45 ust. 1a ustawy - również kadrze kierowniczej wyższego szczebla w rozumieniu rozporządzenia 231/2013, dotyczących aktualnego poziomu ryzyka ponoszonego przez każdy zarządzany fundusz lub subfundusz oraz przekroczenia albo prawdopodobieństwa przekroczenia ustalonych dla niego limitów ryzyka, ze wskazaniem:

a) częstotliwości przekazywania sprawozdań wynikającej z procedur obowiązujących w towarzystwie oraz rzeczywistej częstotliwości przekazywania tych sprawozdań,

b) uzasadnienia częstotliwości przekazywania sprawozdań w związku z charakterem, skalą i złożonością czynności wykonywanych przez towarzystwo,

c) adresatów sprawozdań,

d) nieprawidłowości, o których informowano w sprawozdaniach, oraz działań podjętych w celu ich usunięcia;

3) informacje o regularnych sprawozdaniach przedłożonych zarządowi oraz radzie nadzorczej dotyczących spójności pomiędzy aktualnym poziomem ponoszonego ryzyka a profilem ryzyka ustalonym dla każdego zarządzanego funduszu lub subfunduszu, zgodności działania każdego zarządzanego funduszu lub subfunduszu z systemem limitów ryzyka oraz przebiegu procesu zarządzania ryzykiem, wraz z informacją, czy w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w jego działaniu podjęto działania naprawcze, ze wskazaniem:

a) częstotliwości przekazywania sprawozdań wynikającej z procedur obowiązujących w towarzystwie oraz rzeczywistej częstotliwości ich przekazywania,

b) uzasadnienia częstotliwości przekazywania sprawozdań w związku z charakterem, skalą i złożonością czynności wykonywanych przez towarzystwo,

c) adresatów sprawozdań,

d) nieprawidłowości, o których informowano w sprawozdaniach, oraz działań podjętych w celu ich usunięcia;

4) wykaz procedur związanych z zarządzaniem ryzykiem, składających się na politykę zarządzania ryzykiem;

5) informacje o wewnętrznych limitach ryzyka oraz limitach ekspozycji całkowitej lub ekspozycji AFI i ich przestrzeganiu:

a) istotne ryzyka zidentyfikowane w ramach polityki zarządzania ryzykiem dla każdego zarządzanego funduszu lub subfunduszu:

- oznaczenie funduszu lub subfunduszu, którego dotyczy ryzyko,

- rodzaj ryzyka;

b) zestawienie limitów ryzyka w odniesieniu do poszczególnych funduszy lub subfunduszy, w tym limitów płynności ustanowionych w odniesieniu do poszczególnych funduszy i subfunduszy:

- oznaczenie funduszu lub subfunduszu, którego dotyczy limit,

- rodzaj ograniczanego ryzyka,

- wskaźnik oceny ilościowej lub jakościowej ryzyka wykorzystywany do pomiaru ryzyka,

- wartość graniczna limitu (w przypadku limitów ilościowych) albo opisowe wyjaśnienie kryteriów, jakie należy spełnić (w przypadku limitów jakościowych),

c) wyjaśnienie zgodności limitów ryzyka z profilem ryzyka poszczególnych funduszy oraz subfunduszy oraz zgodności limitów płynności z przepisami art. 82 i art. 84 lub art. 139 ustawy, a także ich adekwatności w odniesieniu do czasu, na jaki zostały utworzone poszczególne fundusze i subfundusze,

d) liczba przekroczeń limitów ryzyka z podziałem na poszczególne rodzaje ryzyka i limitów ryzyka oraz liczba przekroczeń limitu całkowitej ekspozycji oraz limitu ekspozycji AFI w odniesieniu do poszczególnych funduszy lub subfunduszy, a w przypadku gdy przekroczenie limitu utrzymuje się na dzień sporządzenia sprawozdania - przewidywana data dostosowania do zgodności z limitem oraz przyczyna braku dostosowania do zgodności z limitem w okresie sprawozdawczym i łączna liczba przekroczeń danego rodzaju limitu ryzyka,

e) działania podjęte w związku z przekroczeniami limitów ryzyka oraz ekspozycji;

6) informacje o limitach inwestycyjnych:

a) liczba przekroczeń limitów inwestycyjnych, odrębnie w odniesieniu do każdego funduszu lub subfunduszu funduszu, z podaniem przyczyn ich zaistnienia,

b) charakterystyka ryzyk dla uczestników funduszy lub subfunduszy w związku z przekroczeniami limitów inwestycyjnych,

c) rodzaje czynności podejmowanych przez towarzystwo w celu bezzwłocznego dostosowania przekroczeń limitów inwestycyjnych do stanu zgodnego z prawem i statutem,

d) czynności podejmowane przez towarzystwo w celu wyeliminowania ryzyka ponownego zaistnienia przekroczeń limitów inwestycyjnych;

7) informacje o przeglądach systemu zarządzania ryzykiem:

a) częstotliwość dokonywania przeglądów wynikająca z procedur obowiązujących w towarzystwie wraz z uzasadnieniem ustalonej częstotliwości, z uwzględnieniem charakteru, skali i złożoności czynności wykonywanych przez towarzystwo,

b) rzeczywista częstotliwość dokonywania przeglądów,

c) przypadki dokonania przeglądu poza okresowymi przeglądami dokonywanymi z ustaloną częstotliwością, wraz ze wskazaniem przyczyn jego dokonania,

d) nieprawidłowości zidentyfikowane w ramach przeglądu,

e) aktualizacje w systemie zarządzania ryzykiem dokonane w wyniku przeglądu;

8) informacje o przeprowadzonych okresowych testach warunków skrajnych, analizach scenariuszy wariantowych oraz procesie zarządzania płynnością w zakresie testów warunków skrajnych, z uwzględnieniem warunków normalnej płynności oraz nadzwyczajnych okoliczności w zakresie płynności:

a) częstotliwość dokonywania testów warunków skrajnych i analizy scenariuszy wariantowych zgodnie z procedurami obowiązującymi w towarzystwie,

b) rzeczywista częstotliwości przeprowadzania testów warunków skrajnych oraz dokonywania analizy scenariuszy wariantowych,

c) uzasadnienie przyjętej częstotliwości przeprowadzania testów warunków skrajnych oraz dokonywania analiz scenariuszy wariantowych z uwzględnieniem charakteru funduszy lub subfunduszy,

d) scenariusze uwzględniane przy dokonywaniu analiz scenariuszy wariantowych i sposób ich dostosowania do specyfiki funduszu lub subfunduszu, polityki inwestycyjnej funduszu lub subfunduszu oraz profilu ryzyka funduszu lub subfunduszu,

e) wskazanie, czy rezultaty testów warunków skrajnych nie wskazywały na nadmierne narażenie danego funduszu na ryzyko, mając na uwadze politykę inwestycyjną i profil ryzyka danego funduszu w odniesieniu do poszczególnych funduszy lub subfunduszy oraz analiz scenariuszy wariantowych;

9) informacje o procesie wyznaczania całkowitej ekspozycji oraz ekspozycji AFI w odniesieniu do funduszy lub subfunduszu zarządzanych przez towarzystwo:

a) maksymalny poziom ekspozycji AFI ustanowiony w odniesieniu do poszczególnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych oraz specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych lub subfunduszu wraz z uzasadnieniem ustalonego limitu, z uwzględnieniem:

- rodzaju funduszu lub subfunduszu,

- strategii inwestycyjnej funduszu lub subfunduszu,

- źródeł dźwigni finansowej funduszu lub subfunduszu,

- innych wzajemnych powiązań lub istotnych związków z innymi instytucjami świadczącymi usługi finansowe, które mogą stanowić ryzyko systemowe,

- potrzeby ograniczenia ekspozycji wobec każdego konkretnego kontrahenta, - stopnia zabezpieczenia dźwigni finansowej,

- stosunku aktywów do zobowiązań,

- skali, charakteru i zakresu działalności towarzystwa,

b) metoda pomiaru całkowitej ekspozycji funduszu lub subfunduszu według stanu na koniec okresu sprawozdawczego wraz ze szczegółowym uzasadnieniem wybranej metody, z uwzględnieniem:

- stopnia złożoności strategii inwestycyjnej funduszu lub subfunduszu oraz zróżnicowania instrumentów pochodnych,

- udziału instrumentów pochodnych, w tym niestandardowych instrumentów pochodnych, w aktywach netto funduszu lub subfunduszu,

- rodzaju funduszu lub subfunduszu,

- płynności lokat funduszu lub subfunduszu,

a w przypadku stosowania metody wartości zagrożonej, również z uwzględnieniem: - docelowej alokacji aktywów funduszu lub subfunduszu,

- polityki inwestycyjnej funduszu polegającej na odzwierciedlaniu składu uznanego indeksu,

- wzorca służącego do oceny efektywności inwestycji w jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne funduszu lub subfunduszu (benchmark),

- konstrukcji wzorca oraz jego ewentualnej zawartości obejmującej instrumenty generujące dźwignię finansową lub pozycje krótkie,

c) zmiana metody pomiaru całkowitej ekspozycji funduszu lub subfunduszu albo brak takiej zmiany,

d) w odniesieniu do każdego funduszu lub subfunduszu, którego całkowita ekspozycja wyznaczana była w okresie sprawozdawczym przy użyciu jednej z metod wartości zagrożonej - przeprowadzone weryfikacje historyczne modelu na rzeczywistych zmianach wartości aktywów funduszu lub subfunduszu i weryfikacje historyczne modelu na hipotetycznych zmianach wartości aktywów funduszu lub subfunduszu:

- wskazanie, czy w każdym dniu roboczym, w którym całkowita ekspozycja funduszu lub subfunduszu wyznaczana była przy użyciu metody wartości zagrożonej, przeprowadzone były weryfikacje historyczne modelu na rzeczywistych zmianach wartości aktywów funduszu lub subfunduszu i weryfikacje historyczne modelu na hipotetycznych zmianach wartości aktywów funduszu lub subfunduszu,

- wskazanie wszystkich dni roboczych, w których w toku weryfikacji historycznych ustalono, że liczba przypadków, w których dzienna strata funduszu lub subfunduszu przekracza stratę wyznaczoną za pomocą modelu wartości zagrożonej, była nie niższa niż 4, wraz ze wskazaniem liczby tych przypadków oraz z przedstawieniem działań podjętych w związku ze zidentyfikowanymi przekroczeniami,

e) wysokość całkowitej ekspozycji oraz ekspozycji AFI, wyrażona jako procent wartości aktywów netto funduszu lub subfunduszu, a w przypadku całkowitej ekspozycji wyznaczonej przy użyciu metody względnej wartości zagrożonej - wyrażona jako procent wartości zagrożonej portfela referencyjnego, z uwzględnieniem wartości minimalnej, maksymalnej, średniej oraz mediany wartości odnotowanych w pomiarach;

10) informacje o udziale zarządu oraz rady nadzorczej towarzystwa w procesie zarządzania ryzykiem:

a) kopie sprawozdań, w formie załączników do sprawozdania, w zakresie:

- aktualnego poziomu ryzyka ponoszonego przez każdy zarządzany fundusz inwestycyjny otwarty lub subfundusz oraz przekroczenia albo prawdopodobnego przekroczenia ustalonych dla niego limitów ryzyka,

- spójności między aktualnym poziomem ponoszonego ryzyka a profilem ryzyka ustalonym dla każdego zarządzanego funduszu inwestycyjnego otwartego lub subfunduszu,

- zgodności działania każdego zarządzanego funduszu inwestycyjnego otwartego lub subfunduszu z systemem limitów ryzyka,

- przebiegu procesu zarządzania ryzykiem, wraz z informacją, czy w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w jego działaniu podjęto działania naprawcze, ze wskazaniem tych działań,

b) udział członków zarządu i rady nadzorczej w posiedzeniach komitetów do spraw zarządzania ryzykiem,

c) zmiany w procesie zarządzania ryzykiem funduszy zaakceptowane przez zarząd,

d) udział zarządu w procesie zarządzania ryzykiem funduszy inwestycyjnych otwartych, w przypadku których całkowita ekspozycja jest obliczana metodą wartości zagrożonej;

11) informacje o systemach informatycznych wykorzystywanych do zarządzania ryzykiem funduszy;

12) informacje o niezależności podmiotu wydającego oświadczenie dotyczące systemu zarządzania ryzykiem, o którym mowa w art. 48 ust. 2g ustawy;

13) informacje o zabezpieczeniu i archiwizacji dokumentów związanych z zarządzaniem ryzykiem;

14) informacje o stosowaniu instrumentów pochodnych, praw majątkowych, o których mowa w art. 145 ust. 1 pkt 6 ustawy, oraz innych technik inwestycyjnych skutkujących powstaniem dźwigni finansowej, z uwzględnieniem, w odniesieniu do poszczególnych funduszy i subfunduszy, liczby zawartych:

a) umów dotyczących instrumentów pochodnych, w podziale na umowy skutkujące zajęciem pozycji długich i krótkich w instrumencie bazowym oraz w podziale na umowy mające na celu ograniczanie ryzyka inwestycyjnego oraz umowy zawarte w celu innym niż ograniczanie ryzyka inwestycyjnego,

b) umów dotyczących praw majątkowych, o których mowa w art. 145 ust. 1 pkt 6 ustawy, skutkujących zawarciem pozycji długich i krótkich w instrumencie bazowym,

c) umów dotyczących transakcji przy zobowiązaniu funduszu do odkupu,

d) umów dotyczących transakcji przy zobowiązaniu drugiej strony do odkupu,

e) umów pożyczek papierów wartościowych, w podziale na pożyczki udzielone i zaciągnięte przez fundusz,

f) umów pożyczek pieniężnych w podziale na pożyczki udzielone i zaciągnięte przez fundusz,

g) umów z wbudowanym instrumentem pochodnym w podziale na umowy skutkujące zajęciem pozycji długich i krótkich w instrumencie bazowym;

15) informacje dotyczące procesu zarządzania ryzykiem operacyjnym:

a) opis procedur służących zarządzaniu ryzykiem operacyjnym oraz standardów zarządzania ryzykiem operacyjnym,

b) zestawienie - w odniesieniu do towarzystwa oraz poszczególnych funduszy - zidentyfikowanych zdarzeń operacyjnych bezpośrednio związanych z procesem zarządzania aktywami funduszy lub procesem rozliczeń finansowych z uczestnikami funduszy, w zakresie:

- podejmowania i realizowania decyzji inwestycyjnych dotyczących portfeli inwestycyjnych funduszy,

- składania zleceń lub zawierania umów dotyczących portfeli inwestycyjnych funduszy,

- zawierania lub rozliczania transakcji zawieranych przez fundusze,

- wpłat środków uczestników do funduszy i wypłat środków z funduszy do uczestników,

- realizowania zleceń zbycia i odkupienia jednostek uczestnictwa oraz przydziałów i wykupów certyfikatów inwestycyjnych,

zawierające:

- oznaczenie funduszu, którego dotyczyło zdarzenie operacyjne, albo wskazanie, że zdarzenie operacyjne dotyczyło towarzystwa,

- opis charakteru zidentyfikowanego zdarzenia,

- wartość strat operacyjnych związanych ze zidentyfikowanym zdarzeniem, - działania podjęte w celu zapobieżenia powstawaniu podobnych zdarzeń w przyszłości oraz w celu zabezpieczenia lub transferu ryzyka operacyjnego,

c) zestawienie testów ciągłości działania towarzystwa, wraz ze wskazaniem daty przeprowadzenia testu oraz jego wyników,

d) zestawienie kluczowych wskaźników ryzyka, z uwzględnieniem liczby przypadków przekroczeń ustalonego w odniesieniu do danego wskaźnika poziomu krytycznego oraz przeciętnej wartości wskaźnika w okresie sprawozdawczym.

3. Działalność systemu audytu wewnętrznego:

1) informacje o komórce audytu wewnętrznego wydzielonej w strukturze organizacyjnej towarzystwa:

a) skład osobowy (imię i nazwisko) wraz z określeniem stanowisk, na których zatrudniono poszczególne osoby,

b) wymiar etatów, na których zatrudniono poszczególne osoby,

c) opis kwalifikacji poszczególnych osób,

d) wyjaśnienie sposobu dostosowania organizacji komórki do charakteru, skali i złożoności czynności wykonywanych przez towarzystwo albo wyjaśnienie przyczyn braku wydzielenia w strukturze organizacyjnej towarzystwa komórki audytu wewnętrznego, przy uwzględnieniu charakteru, skali i złożoności czynności wykonywanych przez towarzystwo;

2) informacje o czynnościach z zakresu audytu wewnętrznego:

a) plan audytu przyjęty na okres sprawozdawczy,

b) stopień wykonania planu audytu,

c) zidentyfikowane nieprawidłowości,

d) wydane zalecenia,

e) stopień dostosowania do wydanych zaleceń,

f) kopie sprawozdań z przeprowadzonych czynności z zakresu audytu wewnętrznego - w formie załączników do sprawozdania;

3) informacje o sprawozdaniach przedłożonych zarządowi lub radzie nadzorczej, a w przypadku towarzystwa wykonującego działalność określoną w art. 45 ust. 1a ustawy - również kadrze kierowniczej wyższego szczebla w rozumieniu rozporządzenia 231/2013:

a) adresaci sprawozdań,

b) nieprawidłowości, o których informowano w sprawozdaniach, wraz ze sposobem postępowania w celu naprawienia tych nieprawidłowości;

4) kopie sprawozdań przedłożonych zarządowi lub radzie nadzorczej - w formie załączników do sprawozdania.

4. Działalność komitetu audytu:

1) członkowie komitetu audytu posiadający wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych, ze wskazaniem sposobu ich nabycia;

2) członkowie komitetu audytu spełniający kryteria niezależności;

3) członkowie komitetu audytu posiadający wiedzę i umiejętności w zakresie branży, w której jest prowadzona działalność, ze wskazaniem sposobu ich nabycia;

4) obszary, w stosunku do których przedłożono zalecenia mające na celu zapewnienie rzetelności procesu sprawozdawczości finansowej;

5) sposób kontroli i monitorowania niezależności firmy audytorskiej badającej sprawozdanie finansowe;

6) informacja, czy na rzecz funduszu były świadczone przez firmę audytorską badającą jego sprawozdanie finansowe dozwolone usługi niebędące badaniem i czy w związku z tym dokonano oceny niezależności tej firmy audytorskiej oraz wyrażano zgodę na świadczenie tych usług;

7) założenia polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania oraz polityki świadczenia dozwolonych usług niebędących badaniem przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez podmioty powiązane z tą firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej;

8) informacja, czy rekomendacja dotycząca wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania spełniała warunki, o których mowa w art. 130 ust. 2 albo 3 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1015, 1723 i 1843), a w przypadku gdy wybór firmy audytorskiej nie dotyczył przedłużenia umowy o badanie sprawozdania finansowego - czy rekomendacja ta została sporządzona w następstwie zorganizowanej przez towarzystwo procedury wyboru spełniającej obowiązujące kryteria;

9) liczba posiedzeń komitetu audytu;

10) informacja, czy kluczowy biegły rewident uczestniczył w posiedzeniach komitetu audytu;

11) informacja, czy kluczowy biegły rewident spotykał się z komitetem audytu bez udziału zarządu lub osoby zarządzającej;

12) w przypadku towarzystwa będącego jednostką zainteresowania publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym - informacje o umowach zawartych przez towarzystwo na własny rachunek z firmą audytorską oraz ich wypowiedzeniu lub rozwiązaniu:

a) nazwa firmy audytorskiej,

b) data zawarcia umowy,

c) okres obowiązywania umowy,

d) przedmiot umowy,

e) w przypadku wypowiedzenia lub rozwiązania - okres wypowiedzenia, przyczyna wypowiedzenia lub rozwiązania umowy oraz data rozwiązania umowy;

13) podmioty, dla których komitet audytu pełni funkcje komitetu audytu.

5. System zarządzania bezpieczeństwem środowiska teleinformatycznego:

1) zasady postępowania z informacjami poufnymi lub stanowiącymi tajemnicę zawodową:

a) sposób zabezpieczenia systemów informatycznych oraz zmian tych zabezpieczeń,

b) liczba dokonanych przez pracowników zgłoszeń utraty dokumentów lub innych nośników informacji, zawierających informację poufną lub stanowiącą tajemnicę zawodową,

c) informacje o czynnościach podjętych w celu uniknięcia ponownego wystąpienia zdarzeń, o których mowa w lit. b;

2) zabezpieczenie i archiwizacja dokumentów:

a) rodzaj archiwów i osoba odpowiedzialna za prowadzenie archiwów,

b) informacja, czy w okresie sprawozdawczym doszło do awarii w systemach informatycznych towarzystwa, ze wskazaniem daty awarii, jej przyczyny i skutków oraz działań podjętych w celu zapobieżenia takim awariom w przyszłości.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Szczegółowy zakres raportów bieżących towarzystwa funduszy inwestycyjnych

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Szczegółowy zakres raportów bieżących towarzystwa funduszy inwestycyjnych prowadzącego działalność transgraniczną

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego

ZAŁĄCZNIK Nr  6

Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego

ZAŁĄCZNIK Nr  7

Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego

ZAŁĄCZNIK Nr  8

Szczegółowy zakres sprawozdania miesięcznego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego

ZAŁĄCZNIK Nr  9

Szczegółowy zakres sprawozdań kwartalnych funduszu inwestycyjnego

ZAŁĄCZNIK Nr  10

Szczegółowy zakres sprawozdania półrocznego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego

ZAŁĄCZNIK Nr  11

Szczegółowy zakres sprawozdania rocznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego

ZAŁĄCZNIK Nr  12

Szczegółowy zakres raportów bieżących funduszu inwestycyjnego

ZAŁĄCZNIK Nr  13

Szczegółowy zakres raportu bieżącego funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego

ZAŁĄCZNIK Nr  14

Szczegółowy zakres raportów bieżących funduszu inwestycyjnego zamkniętego

ZAŁĄCZNIK Nr  15

Szczegółowy zakres raportu bieżącego funduszu inwestycyjnego prowadzącego działalność transgraniczną

ZAŁĄCZNIK Nr  16

Szczegółowy zakres sprawozdań miesięcznych funduszu inwestycyjnego w likwidacji

ZAŁĄCZNIK Nr  17

Szczegółowy zakres sprawozdania półrocznego funduszu inwestycyjnego w likwidacji

ZAŁĄCZNIK Nr  18

Szczegółowy zakres raportów bieżących funduszu inwestycyjnego w likwidacji

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 271 z 30.10.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 277 z 02.08.2021, str. 11 oraz Dz. Urz. UE L 272 z 20.10.2022, str. 54.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 czerwca 2017 r. w sprawie okresowych sprawozdań oraz bieżących informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych dostarczanych przez te podmioty Komisji Nadzoru Finansowego (Dz. U. poz. 1285), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. poz. 2185).
4 Wykazuje towarzystwo wykonujące działalność, o której mowa w art. 45 ust. 1a ustawy.
5 Wykazuje towarzystwo, w którym nie został powołany komitet audytu.
6 Wykazuje towarzystwo, w którym ustanowiono komitet do spraw wynagrodzeń.
7 Wykazuje towarzystwo wykonujące działalność, o której mowa w art. 45 ust. 1a ustawy.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2304

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Okresowe sprawozdania oraz bieżące informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej towarzystw funduszy inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych w likwidacji dostarczanych przez te podmioty Komisji Nadzoru Finansowego.
Data aktu: 25/09/2023
Data ogłoszenia: 25/10/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024