Staż asystencki.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 10 czerwca 2014 r.
w sprawie stażu asystenckiego

Na podstawie art. 155cb § 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki organizacji i trybu odbywania stażu asystenckiego, zwanego dalej "stażem";
2)
harmonogram zajęć praktycznych i teoretycznych stażu;
3)
zakres programowy stażu;
4)
wzór dokumentu potwierdzającego odbycie stażu.
§  2. 
Staż jest organizowany przez prezesa sądu apelacyjnego dla jednego lub większej liczby sądów podległej apelacji.
§  3. 
Prezes sądu apelacyjnego wyznacza kierownika stażu spośród sędziów sądu okręgowego lub apelacyjnego. Wyznaczenie może nastąpić tylko za zgodą sędziego.
§  4. 
1. 
Kierownik stażu nadzoruje przebieg stażu, organizuje zajęcia teoretyczne i praktyczne oraz sporządza dwie opinie o przebiegu stażu obejmujące informacje o:
1)
wiedzy zawodowej oraz umiejętności jej stosowania w praktyce;
2)
obowiązkowości, pracowitości, inicjatywie i punktualności;
3)
zdolnościach zawodowych;
4)
stosunku do przełożonych, współpracowników i pracowników niższego szczebla.
2. 
Opinie, o których mowa w ust. 1, są sporządzane raz na pół roku na podstawie spostrzeżeń własnych kierownika stażu oraz opinii sędziów współpracujących ze stażystą w danym okresie.
§  5. 
1. 
Zajęcia teoretyczne i praktyczne odbywają się raz na dwa miesiące. Zajęcia teoretyczne są prowadzone w formie wykładów. Zajęcia praktyczne są prowadzone w formie ćwiczeń i odbywają się po przeprowadzeniu zajęć teoretycznych.
2. 
Łączny wymiar zajęć teoretycznych i praktycznych w ramach stażu wynosi 48 godzin lekcyjnych.
3. 
Zajęcia w ramach stażu są organizowane w czasie pracy asystenta sędziego.
4. 
Harmonogram zajęć praktycznych i teoretycznych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
5. 
Zakres programowy stażu jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Po zakończeniu stażu prezes sądu apelacyjnego sporządza ocenę końcową stażu, w której uwzględnia opinie sporządzone przez kierownika stażu.
2. 
Ocena końcowa stażu jest wystawiana w skali: niedostateczny, dostateczny, dobry, bardzo dobry, celujący oraz zawiera uzasadnienie.
3. 
Ocena końcowa stażu jest zamieszczana w dokumencie potwierdzającym odbycie stażu.
4. 
Wzór dokumentu potwierdzającego odbycie stażu jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Warunkiem ukończenia stażu jest odbycie co najmniej 75% zajęć teoretycznych i praktycznych, organizowanych w ramach stażu.
2. 
Stażysta, który przekroczył dopuszczalny limit nieobecności na zajęciach organizowanych w ramach stażu, może złożyć do kierownika stażu wniosek o wyznaczenie indywidualnego trybu zaliczania materiału objętego tematyką zajęć, na których był nieobecny.
3. 
Uwzględniając wniosek, o którym mowa w ust. 2, kierownik stażu wskazuje stażyście zakres programowy tematyki zajęć objętej zaliczeniem oraz termin i formę zaliczenia.
§  8. 
Po zakończeniu stażu dokument potwierdzający odbycie stażu jest przekazywany stażyście, zaś jego odpis jest przedstawiany prezesowi sądu zatrudniającego stażystę.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

HARMONOGRAM ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH I TEORETYCZNYCH STAŻU ASYSTENCKIEGO

Zajęcia odbywają się w kolejności oraz w wymiarze wskazanych w harmonogramie działalności szkoleniowej. Wykłady prowadzone są przed ćwiczeniami, o ile ćwiczenia zostały przewidziane w harmonogramie dotyczącym danego tematu zajęć.
Temat zajęć Wykłady Ćwiczenia Łącznie
1. Organizacja i czynności sądów powszechnych 16 8 24
2. Ochrona informacji niejawnych i ochrona danych osobowych 2 2
3. Dostęp do informacji publicznej 2 2
4. Wybrane zagadnienia związane z metodyką pracy asystenta sędziego 8 12 20
Łącznie godzin lekcyjnych: 28 20 48

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAKRES PROGRAMOWY STAŻU ASYSTENCKIEGO

Temat zajęć Zakres programowy
1. Organizacja i czynności sądów powszechnych Stażyści zapoznają się z konstytucyjnymi podstawami działalności sądów powszechnych oraz przepisami ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych, dotyczącymi funkcjonowania, organizacji i czynności sądów powszechnych. Dokładnie omówione zostaną przepisy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 lutego 2007 r. - Regulamin urzędowania sądów powszechnych 1 . Po zajęciach teoretycznych prowadzonych w formie wykładu przeprowadza się ćwiczenia, w trakcie których stażyści rozwiązują zadania dotyczące problematyki zajęć.
2. Ochrona informacji niejawnych i ochrona danych osobowych W trakcie zajęć prowadzonych w formie wykładu prezentowana jest podstawowa problematyka związana z ochroną danych osobowych oraz ochroną informacji niejawnych w zakresie mającym zastosowanie w działalności sądów powszechnych.
3. Dostęp do informacji publicznej W trakcie zajęć prowadzonych w formie wykładu prezentowane są problematyka dostępu do informacji publicznej w oparciu o ustawę z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz wybrane orzecznictwo sądów administracyjnych w zakresie mającym zastosowanie w działalności sądów powszechnych.
4. Metodyka pracy asystenta sędziego - wybrane zagadnienia Zajęcia z metodyki pracy asystenta sędziego są prowadzone w formie wykładu i ćwiczeń. Mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności stażystów nabywanych w trakcie codziennej współpracy zawodowej z sędziami. Przedmiotem zajęć powinny być zagadnienia związane z wykonywaniem tych czynności asystenta sędziego, które w praktyce sprawiają asystentom sędziów szczególne trudności lub budzą wątpliwości interpretacyjne.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE

(pieczęć podłużna podmiotu organizującego staż)

ZAŚWIADCZENIE

.....................................................................................................................................................................................

(imię/imiona i nazwisko)

urodzony(-na) dnia .................................................................................................................................................. r.

w .................................................... woj. ....................................................................................................................

odbył(a) staż asystencki

organizowany przez ....................................................................................................................................................

(nazwa organizatora stażu)

w okresie od dnia ..................................................... r. do dnia .............................................................................. r.

i uzyskał(a) ocenę ogólną ...........................................................................................................................................

Uzasadnienie oceny ....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.................................................................................., dnia ...................................................................................... r.

(miejscowość)

nr ................................................................. ...............................................................................

 (podpis i pieczęć wystawcy zaświadczenia)

)

1 Utraciło moc na podstawie § § 383383rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 czerwca 2015 r. - Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. poz. 925), które weszło w życie z dniem 8 lipca 2015 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024