Ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposób prowadzenia listy ekspertów oraz tryb wpisywania i skreślania ekspertów z listy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 1 marca 2013 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy

Na podstawie art. 9g ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, zwanej dalej "ustawą";
2)
tryb wpisywania nauczycieli na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, prowadzoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zwaną dalej "listą ekspertów";
3)
sposób prowadzenia listy ekspertów;
4)
tryb skreślania ekspertów z listy ekspertów.
§  2. 
Określa się ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Wpis na listę ekspertów następuje na podstawie wniosku złożonego przez zainteresowaną osobę.
2. 
Wniosek powinien zawierać następujące dane:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
miejsce pracy i zajmowane stanowisko;
3)
adres zamieszkania;
4)
adres do korespondencji;
5)
numer telefonu;
6)
adres poczty elektronicznej.
3. 
Do wniosku należy dołączyć:
1)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe;
2)
poświadczoną kopię aktu nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego;
3)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 i 4 ustawy;
4)
zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia dla kandydatów na ekspertów;
5)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających spełnienie jednego z warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a pkt 5 ustawy;
6)
oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 1-4 ustawy;
7)
oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 7 ustawy;
8)
rekomendację, o której mowa w art. 9g ust. 11a pkt 8 ustawy.
9)
(uchylony).
4. 
Wniosek składa się do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  4. 
1. 
Wpis na listę ekspertów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a i 11b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
W przypadku nauczyciela będącego konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, przed wpisaniem nauczyciela na listę ekspertów, kieruje jego wniosek do akceptacji ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§  5. 
Wpis na listę ekspertów obejmuje następujące dane:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
posiadane kwalifikacje zawodowe;
3)
zajmowane obecnie stanowisko;
4)
(uchylony);
5)
adres do korespondencji;
6)
numer telefonu;
7)
adres poczty elektronicznej.
§  6. 
W przypadku zmiany danych, o których mowa w § 5, ekspert zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  7. 
Lista ekspertów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.
§  8. 
1. 
Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje:
1)
na pisemny wniosek eksperta;
2)
na pisemny, umotywowany wniosek organu powołującego komisję egzaminacyjną lub kwalifikacyjną albo organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 2 ustawy.
2. 
Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 3-5 ustawy.
§  9. 
Do wniosków o wpis na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  10. 
Dotychczasowa lista ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy staje się listą ekspertów, o której mowa w § 7.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EKSPERTÓW

Główne założenia

Szkolenie składa się z dwóch części. Pierwsza część szkolenia jest realizowana w formie samokształcenia w kształceniu na odległość i jest zakończona egzaminem testowym. Druga część szkolenia obejmuje zajęcia realizowane w formach bezpośrednich i jest zakończona egzaminem testowym.

Podstawowe treści programowe Minimalna liczba godzin
ogółem wykłady (kształcenie na odległość) ćwiczenia (w formie bezpośredniej)
1 2 3 4
1. Rola eksperta:

1) kontekst społeczny i cele pracy eksperta;

2) zakres i granice autonomii eksperta;

3) prawne usytuowanie eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej;

4) edukacyjny kontekst pracy eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej.

1,5 1,5 -
2. Prawo w pracy eksperta:

1) źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej;

2) kontekst społeczny zmian w prawie dotyczącym systemu oświaty;

3) prawo w szkole i placówce oświatowej (statuty, regulaminy, zarządzenia dyrektora, uchwały rady pedagogicznej);

4) podstawy prawne systemu awansu zawodowego nauczycieli (cele, założenia, system, praktyka).

6 6 -
3. Zespołowy charakter pracy eksperta:

1) komisja egzaminacyjna i kwalifikacyjna jako zespół zadaniowy - grupa a zespół:

a) etapy rozwoju zespołu zadaniowego,

b) role członków zespołu zadaniowego,

c) działanie członków komisji wynikające z przepisów prawa i pełnionych ról zespołowych;

2) decyzje indywidualne i grupowe w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej:

a) wpływ stylu komunikacji na decyzje podejmowane przez komisję,

b) czynniki wpływające na jakość podejmowanych decyzji.

11 2 9
4. Egzamin i rozmowa przeprowadzane przez komisję egzaminacyjną i kwalifikacyjną:

1) psychologiczne aspekty sytuacji egzaminacyjnej;

2) rozmowa jako rodzaj interakcji;

3) przebieg egzaminu i rozmowy;

4) formułowanie i zadawanie pytań;

5) rola eksperta w przeprowadzeniu egzaminu i rozmowy.

11 2 9
5. Ocenianie dorobku zawodowego nauczyciela:

1) rozwój zawodowy nauczyciela;

2) dorobek zawodowy nauczyciela;

3) psychologiczne aspekty oceniania;

4) ocena spełnienia niezbędnych wymagań do uzyskania stopnia awansu zawodowego, zgodnie z przepisami w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli;

5) kryteria oceny spełnienia wymagań, o których mowa w pkt 4;

6) uzasadnienie oceny spełnienia wymagań, o których mowa w pkt 4.

18,5 3 15,5
6. Warsztat pracy eksperta:

1) pojęcie warsztatu pracy;

2) elementy warsztatu pracy eksperta;

3) refleksja nad własnym warsztatem pracy;

4) projektowanie własnego rozwoju.

6 2 4
7. Etyczne aspekty pracy eksperta:

1) funkcje etyki, w tym etyki zawodowej, we współczesnym społeczeństwie;

2) normy etyczne w pracy eksperta;

3) konflikty moralne eksperta i sposoby radzenia sobie z nimi.

6 2 4
Razem minimalna liczba godzin 60 18,5 41,5
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz.U.2019.2268).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy (Dz.U.2005.104.873).

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.1453 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposób prowadzenia listy ekspertów oraz tryb wpisywania i skreślania ekspertów z listy.
Data aktu: 01/03/2013
Data ogłoszenia: 26/08/2020
Data wejścia w życie: 16/03/2013