Rejestr administracyjny polskich statków żeglugi śródlądowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 23 stycznia 2003 r.
w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej

Na podstawie art. 24 i art. 72 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568, 1901 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb postępowania związanego z wpisem i zmianami w rejestrze administracyjnym polskich statków żeglugi śródlądowej, zwanym dalej "rejestrem", a także wzory ksiąg rejestrowych, dokumentu rejestracyjnego oraz warunki i terminy wymiany dokumentów rejestracji statków.
§  2. 
1. 
Wpis do rejestru następuje na podstawie pisemnego wniosku, który powinien zawierać:
1)
nazwę statku lub inny znak rozpoznawczy;
2)
nazwę portu macierzystego statku;
3)
rodzaj i przeznaczenie statku;
4)
rok, miejsce budowy, nazwę stoczni i numer budowy statku;
5)
określenie materiału głównego, z którego statek jest zbudowany;
6)
rodzaj i liczbę głównych mechanicznych urządzeń napędowych oraz łączną ich moc w kW;
7)
rodzaj i liczbę pędników;
8)
wymiary statku oraz liczbę pasażerów;
9)
oznaczenie i adres armatora statku wraz z numerem identyfikacyjnym REGON nadanym podmiotowi przez urząd statystyczny oraz z oznaczeniami kodowymi adresu przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju "TERYT". W przypadku braku numeru identyfikacyjnego REGON wpisuje się numer PESEL;
10)
wskazanie poprzedniego rejestru i datę wykreślenia z niego - jeżeli statek był wpisany do innego rejestru;
11)
określenie dokumentów potwierdzających uprawnienie do władania statkiem.
2. 
Jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności, podaje się rodzaj współwłasności oraz wielkości udziałów w częściach ułamkowych.
3. 
Wniosek o wpis do rejestru armator statku obowiązany jest złożyć niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia wybudowania lub nabycia statku w kraju albo przybycia statku do kraju, jeżeli statek został nabyty za granicą. Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
4. 
Składając wniosek, armator przedstawia do wglądu dokumenty potwierdzające uprawnienia do władania statkiem.
§  3. 
1. 
Do wniosku o wpis statku do rejestru dołącza się:
1)
jeżeli armator jest właścicielem albo współwłaścicielem statku - uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego nabycie własności lub współwłasności statku;
2)
jeżeli armator nie jest właścicielem statku - uwierzytelniony odpis dokumentu uprawniającego armatora do władania statkiem we własnym imieniu;
3)
jeżeli armatorem statku jest osoba prawna - dokument stwierdzający pełną jej nazwę i siedzibę oraz wskazujący imiona i nazwiska osób upoważnionych do działania w imieniu tej osoby;
4)
jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru prowadzonego przez inny organ rejestrowy albo do rejestru za granicą - dowód wykreślenia statku z tego rejestru;
5)
jeżeli wniosek dotyczy wpisania statku do rejestru czasowego - dokument potwierdzający zgodę władz państwa stałego rejestru na czasowe wpisanie statku do rejestru polskiego.
2.  2
 (uchylony).
§  4. 
1. 
Rejestr dzieli się na rejestr stały i rejestr czasowy.
2. 
Rejestr stały składa się z ksiąg rejestrowych prowadzonych oddzielnie dla statków:
1)
o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
2)
o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2;
3)
bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
4)
bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2.
3. 
Wzory ksiąg rejestru stałego określają załączniki nr 2-5 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Wpisu statku do rejestru dokonuje się w kolejności otrzymanych wniosków.
2. 
Numer rejestracyjny statku tworzą:
1)
litery będące symbolem organu prowadzącego rejestr;
2)
dwie cyfry oznaczające księgę rejestrową, do której statek został wpisany, a dla statków wpisanych do rejestru czasowego - litera "T";
3)
cyfry będące kolejnym numerem w tej księdze.
3. 
Organy prowadzące rejestr używają następujących symboli literowych:
1)
dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy:
a)
na obszarze właściwości delegatury z siedzibą w Gdańsku - "GD",
b)
na obszarze właściwości delegatury z siedzibą w Giżycku - "GŻ",
c)
na obszarze właściwości delegatury z siedzibą w Warszawie - "WA",
d)
na pozostałym obszarze pozostającym w jego właściwości - "BG";
2)
dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu:
a)
na obszarze właściwości delegatury z siedzibą w Krakowie - "KR",
b)
na obszarze właściwości delegatury z siedzibą w Kędzierzynie-Koźlu - "KŹ",
c)
na pozostałym obszarze pozostającym w jego właściwości - "W";
3)
dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie - "SZ".
4. 
Ustala się następujące oznaczenie ksiąg rejestrowych rejestru stałego:
1)
01 - dla statków o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
2)
02 - dla statków o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2;
3)
03 - dla statków bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
4)
04 - dla statków bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2.
5. 
Litery i cyfry będące elementami numeru rejestracyjnego oddziela się od siebie poziomymi kreskami.
§  6. 
1. 
W księdze rejestrowej rejestru czasowego wpisuje się dodatkowo:
1)
nazwę stałego rejestru, do którego statek jest wpisany;
2)
oznaczenie dokumentu potwierdzającego zgodę władz państwa stałego rejestru na czasowe wpisanie statku do rejestru polskiego;
3)
termin, na jaki statek został wpisany do rejestru.
2. 
Wzór księgi rejestrowej rejestru czasowego określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Każda księga rejestrowa powinna być oprawiona w sposób trwały i przesznurowana, a jej karty ponumerowane. Na ostatniej stronie księgi zamieszcza się wzmiankę stwierdzającą ilość ponumerowanych i przesznurowanych stron. Końce sznurka przymocowuje się trwale i opatruje pieczęcią urzędu żeglugi śródlądowej.
2. 
Wpisów w księdze rejestrowej dokonuje się atramentem lub tuszem (długopisem) starannie, pismem czytelnym bez używania skrótów. Wyrazów wpisanych nie wolno przerabiać, wyskrobywać, wycierać lub czynić nieczytelnymi.
3. 
Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu czerwoną linią w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, umieszczając pod treścią wpisu wzmiankę zawierającą omówienie sprostowania.
4. 
Wpis, który utracił moc na skutek zmiany jego treści lub wykreślenia wpisu, podkreśla się czerwoną linią.
§  8. 
1. 
Dowód polskiej przynależności statku, podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru, stanowi dokument rejestracyjny wydany przez organ rejestrowy armatorowi po wpisaniu statku do rejestru.
2.  3
 Wzory dokumentów rejestracyjnych dla statków żeglugi śródlądowej, w tym wpisanych czasowo do rejestru, określają załączniki nr 8 i 9 do rozporządzenia.
§  9. 
1. 
W zgłoszeniu o zmianę wpisu w rejestrze należy podać:
1)
nazwę statku lub inny znak rozpoznawczy;
2)
numer rejestracyjny statku;
3)
określenie danych podlegających zmianom.
2. 
Składając wniosek armator przedstawia do wglądu dokumenty potwierdzające zmianę danych zawartych w rejestrze.
§  10. 
1. 
Zmiany danych podlegających wpisowi do rejestru armator obowiązany jest zgłosić organowi prowadzącemu rejestr niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia.
2. 
W przypadku zgłoszenia zmian, o których mowa w ust. 1, organ prowadzący rejestr dokonuje odpowiednich wpisów w rejestrze oraz w dokumencie rejestracyjnym statku.
3. 
Jeżeli przebudowa statku spowodowała konieczność wpisania statku do innej księgi rejestrowej, statek ten podlega obowiązkowi wpisu do rejestru w trybie określonym w rozporządzeniu. Statek wykreśla się z dotychczasowego rejestru.
§  11. 
1. 
Dokument rejestracyjny statku wykreślonego z rejestru podlega zwrotowi do organu prowadzącego rejestr i unieważnieniu. Dokument ten dołącza się odpowiednio do wniosku o wykreślenie statku z rejestru albo o wpisanie do innej księgi rejestrowej.
2. 
W razie wykreślenia z urzędu statku, który utracił cechy urządzenia pływającego, organ prowadzący rejestr wzywa armatora do niezwłocznego zwrotu dokumentu rejestracyjnego tego statku.
§  12. 
1. 
Dokumenty rejestracyjne wydane przez inspektoraty żeglugi śródlądowej na podstawie dotychczasowych przepisów podlegają wymianie na odpowiednie dokumenty określone w rozporządzeniu w terminie do dnia 31 grudnia 2003 r.
2. 
Do wymiany dokumentów rejestracyjnych mają zastosowanie odpowiednio przepisy § 2 oraz § 3 ust. 1 pkt 1-3 i ust. 2.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia. 4

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Format A4

WNIOSEK O WPIS STATKU DO REJESTRU

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Format A4

KSIĘGA REJESTROWA REJESTRU STAŁEGO

dla statków o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Format A4

KSIĘGA REJESTROWA REJESTRU STAŁEGO

dla statków o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Format B4 - poziomo

KSIĘGA REJESTROWA REJESTRU STAŁEGO

dla statków bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Format B4 - poziomo

KSIĘGA REJESTROWA REJESTRU STAŁEGO

dla statków bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

Format A4

KSIĘGA REJESTROWA REJESTRU CZASOWEGO

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  7  5

 (uchylony)

ZAŁĄCZNIK Nr  8  6  

WZÓR DOKUMENTU REJESTRACYJNEGO STATKU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

wzór

Opis

I. Format A4.

II. Druk: offsetowy dwustronny, kolorystyka 3+3.

III. Papier: wartościowy 120 g.

IV. Zabezpieczenia.

1. Zabezpieczenia w podłożu:

1) papier niewykazujący luminescencji w promieniowaniu ultrafioletowym;

2) włókna zabezpieczające widoczne w świetle widzialnym i widoczne także w promieniowaniu UV.

2. Zabezpieczenia w druku:

1) awers:

a) technika druku: offset,

b) mikrodruki,

c) tło giloszowe,

d) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym;

2) rewers:

a) technika druku: offset,

b) tło giloszowe,

c) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym.

V. Oznaczenie indywidualne: numeracja wykonana techniką druku typograficznego z zastosowaniem farby aktywnej w promieniowaniu UV - siedem cyfr numeracji (numeracja w świetle UV zmienia kolor).

VI. Dokument rejestracyjny statku żeglugi śródlądowej personalizuje się w języku polskim, z wykorzystaniem drukarki atramentowej lub innego środka kryjącego zapewniającego trwałą integrację z podłożem, w języku polskim.

ZAŁĄCZNIK Nr  9  7  

WZÓR CZASOWEGO DOKUMENTU REJESTRACYJNEGO STATKU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

wzór

Opis

I. Format A4.

II. Druk: offsetowy dwustronny, kolorystyka 3+3.

III. Papier: wartościowy 120 g.

IV. Zabezpieczenia.

1. Zabezpieczenia w podłożu:

1) papier niewykazujący luminescencji w promieniowaniu ultrafioletowym;

2) włókna zabezpieczające widoczne w świetle widzialnym i widoczne także w promieniowaniu UV.

2. Zabezpieczenia w druku:

1) awers:

a) technika druku: offset,

b) mikrodruki,

c) tło giloszowe,

d) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym;

2) rewers:

a) technika druku: offset,

b) tło giloszowe,

c) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym.

V. Oznaczenie indywidualne: numeracja wykonana techniką druku typograficznego z zastosowaniem farby aktywnej w promieniowaniu UV - siedem cyfr numeracji (numeracja w świetle UV zmienia kolor).

VI. Czasowy dokument rejestracyjny statku żeglugi śródlądowej personalizuje się w języku polskim, z wykorzystaniem drukarki atramentowej lub innego środka kryjącego zapewniającego trwałą integrację z podłożem, w języku polskim.

1 Obecnie działem administracji rządowej - żegluga śródlądowa kieruje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz.U.2019.2262).
2 § 3 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 lipca 2024 r. (Dz.U.2024.1069) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2024 r.
3 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 lipca 2024 r. (Dz.U.2024.1069) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2024 r.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 21 stycznia 1965 r. w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej (Dz.U.1965.8.48).
5 Załącznik nr 7 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 lipca 2024 r. (Dz.U.2024.1069) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2024 r.
6 Załącznik nr 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 lipca 2024 r. (Dz.U.2024.1069) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2024 r.
7 Załącznik nr 9 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 lipca 2024 r. (Dz.U.2024.1069) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2024 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024