Warunki poruszania się po drogach pojazdów nienormatywnych Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1  ORAZ MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 1 marca 2017 r.
w sprawie warunków poruszania się po drogach pojazdów nienormatywnych Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej

Na podstawie art. 64i ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 128, 60 i 379) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa warunki poruszania się po drogach pojazdów nienormatywnych Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej, wykonujących zadania tych służb, zwanych dalej "pojazdami nienormatywnymi".
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
2)
organizator transportu - kierownika komórki lub jednostki organizacyjnej Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Krajowej Administracji Skarbowej albo jednostki ochrony przeciwpożarowej, odpowiedzialnego za przygotowanie i realizację przejazdu pojazdu nienormatywnego.
§  3. 
1. 
Organizator transportu opracowuje plan przejazdu pojazdu nienormatywnego, który uwzględnia w szczególności:
1)
termin oraz adres miejsca rozpoczęcia i zakończenia przejazdu, a jeżeli przejazd rozpoczyna się lub kończy poza granicami kraju - nazwę przejścia granicznego, przez które będzie dokonywany przejazd;
2)
trasę i harmonogram przejazdu;
3)
czas i miejsce postoju;
4)
rodzaj i masę ładunku;
5)
markę, typ, numer rejestracyjny, masę własną, dopuszczalną ładowność, liczbę osi pojazdu oraz liczbę kół na każdej osi; w przypadku zespołu pojazdów dane te podaje się odrębnie dla pojazdu silnikowego i przyczepy;
6)
wymiary i rzeczywistą masę całkowitą pojazdu lub zespołu pojazdów, wraz z ładunkiem i bez ładunku;
7)
rozstaw osi oraz naciski każdej osi pojazdu wraz z ładunkiem i bez ładunku;
8)
liczbę pojazdów jadących w kolumnie oraz długość kolumny;
9)
sposób pilotowania, o ile jest wymagane;
10)
czas przejazdu po jezdni przeznaczonej dla przeciwnego kierunku ruchu;
11)
sposób zabezpieczenia urządzeń umieszczonych w pasie drogowym uzgodniony z właściwym zarządcą drogi;
12)
warunki przejazdu po drogowym obiekcie inżynierskim, w zależności od potrzeb:
a)
ograniczenia lub wyeliminowania ruchu innych pojazdów na obiekcie,
b)
ograniczenia prędkości przejazdu,
c)
sposobu przejazdu po określonym pasie ruchu lub w osi jezdni,
d)
sposobu przeciągania przyczepy za pomocą liny,
e)
sposobu dodatkowego podparcia przęsła,
f)
sposobu ominięcia wiaduktu nad linią kolejową objazdem w poziomie szyn;
13)
nazwę podmiotu, na rzecz którego jest wykonywany przejazd pojazdu nienormatywnego, oraz informacje o numerach kontaktowych telefonów osoby odpowiedzialnej za bezpośrednią realizację przejazdu oraz organizatora transportu.
2. 
Jeżeli przejazd tego samego pojazdu, zespołu pojazdów lub kolumny pojazdów nienormatywnych odbywa się wielokrotnie po tej samej trasie, w planie przejazdu wskazuje się, oprócz danych określonych w ust. 1, liczbę i harmonogramy poszczególnych przejazdów oraz czasy i miejsca postojów.
3. 
Organizator transportu ustala harmonogram przejazdu tak, aby zminimalizować utrudnienie w ruchu drogowym lub zagrożenie jego bezpieczeństwa, uwzględniając w szczególności wymiary pojazdu nienormatywnego lub zespołu pojazdów nienormatywnych, liczbę pojazdów w kolumnie oraz jej długość. Zaplanowany w trakcie przejazdu postój pojazdów nienormatywnych odbywa się poza jezdnią i poboczem drogi.
4. 
Kierujący pojazdem nienormatywnym posiada przy sobie i okazuje organom kontroli ruchu, potwierdzoną za zgodność przez organizatora transportu, kopię planu przejazdu.
§  4. 
1. 
Jeżeli pojazd nienormatywny przekracza co najmniej jedną z wielkości określonych w art. 64 ust. 1 pkt 3 ustawy lub naciski osi pojazdu nienormatywnego przekraczają wielkości przewidziane dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, organizator transportu, z zastrzeżeniem ust. 2, występuje, na 7 dni przed planowanym terminem przejazdu, do zarządcy właściwego dla drogi, po której będzie odbywał się przejazd, o uzgodnienie w zakresie planowanego terminu i trasy przejazdu pojazdu nienormatywnego.
2. 
Organizator transportu planujący przejazd przez most lub wiadukt po drogach innych niż krajowe pojazdem nienormatywnym, który nie przekracza wielkości określonych w art. 64 ust. 1 pkt 3 ustawy, lecz którego rzeczywista masa całkowita jest większa od dopuszczalnej, występuje, na 7 dni przed planowanym terminem przejazdu, do zarządcy drogi właściwego dla tego mostu lub wiaduktu, o uzgodnienie w zakresie planowanego terminu i trasy przejazdu pojazdu nienormatywnego.
§  5. 
1. 
Przejazd pojazdu nienormatywnego podlega zgłoszeniu właściwemu ze względu na trasę przejazdu komendantowi wojewódzkiemu Policji lub Komendantowi Stołecznemu Policji, jeżeli pojazd ten przekracza wielkości określone w art. 64 ust. 1 pkt 3 ustawy.
2. 
Zgłoszenie zawiera:
1)
plan przejazdu pojazdu nienormatywnego;
2)
informację o uzgodnieniu trasy przejazdu z właściwymi zarządcami dróg.
3. 
Zgłoszenia dokonuje pisemnie organizator transportu, za pomocą telefaksu lub innych środków komunikacji elektronicznej, w tym pocztą elektroniczną (e-mail), nie później niż 6 godzin przed rozpoczęciem przejazdu.
4. 
W przypadku zmiany danych zawartych w planie przejazdu organizator transportu niezwłocznie powiadamia organ, o którym mowa w ust. 1.
§  6. 
1. 
Przepisów § 3-5 nie stosuje się, jeżeli przejazd pojazdu nienormatywnego odbywa się w związku z działaniami formacji, do której ten pojazd należy, w okresie stanu wyjątkowego lub stanu klęski żywiołowej albo w związku z prowadzeniem akcji ratowniczej lub akcji związanej z przywracaniem bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2. 
Jeżeli przejazd, o którym mowa w ust. 1, wymaga pilotowania, niezwłocznie powiadamia się o nim właściwego ze względu na trasę przejazdu komendanta wojewódzkiego Policji lub Komendanta Stołecznego Policji, podając planowaną trasę i czas przejazdu.
§  7. 
1. 
Pilotowanie pojazdów w przypadkach, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 3 ustawy, jest wykonywane pojazdem (pojazdami) jednostek organizacyjnych Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanym przez Służbę Celno-Skarbową albo jednostek ochrony przeciwpożarowej również wtedy, gdy pilotowane pojazdy należą do wymienionych formacji lub innych jednostek organizacyjnych.
2. 
Jeżeli ze względów organizacyjnych lub technicznych pilotowanie nie może być wykonane pojazdem, o którym mowa w ust. 1, dopuszcza się pilotowanie przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
§  8. 
1. 
Jeżeli przejazd pojazdu nienormatywnego powoduje lub mógłby spowodować istotne utrudnienie w ruchu drogowym lub zagrożenie jego bezpieczeństwa, przejazd wstrzymuje się.
2. 
Przejazd wstrzymuje, a po ustaniu okoliczności uzasadniających wstrzymanie - wznawia:
1)
komendant powiatowy, miejski lub rejonowy Policji, właściwy ze względu na trasę przejazdu;
2)
kierujący pojazdem, a w przypadku pilotowania przejazdu pojazdu nienormatywnego - pilot.
3. 
Kierujący pojazdem nienormatywnym niezwłocznie, przy użyciu dostępnych środków łączności, powiadamia organizatora transportu o wstrzymaniu i wznowieniu przejazdu pojazdu nienormatywnego.
§  9. 
Zachowują ważność:
1)
plany przejazdu pojazdu nienormatywnego, opracowane na podstawie § 3 ust. 1,
2)
uzgodnienia w zakresie planowanego terminu i trasy przejazdu pojazdu nienormatywnego, o których mowa w § 4,
3)
zgłoszenia, o których mowa w § 5 ust. 1

- rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych oraz Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2012 r. w sprawie warunków poruszania się po drogach pojazdów nienormatywnych Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Służby Celnej oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej (Dz. U. poz. 1142).

§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2017 r. 2
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych oraz Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2012 r. w sprawie warunków poruszania się po drogach pojazdów nienormatywnych Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Służby Celnej oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej (Dz. U. poz. 1142), które traci moc z dniem 1 marca 2017 r. w związku z wejściem w życie art. 32 pkt 6 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 379).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.449

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki poruszania się po drogach pojazdów nienormatywnych Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej.
Data aktu: 01/03/2017
Data ogłoszenia: 01/03/2017
Data wejścia w życie: 01/03/2017