Trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej i wyprowadzenia towarów poza ten obszar oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych trasach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 22 listopada 2016 r.
w sprawie tras przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej i wyprowadzenia towarów poza ten obszar oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych trasach

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1880) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej do właściwych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnych obszarów celnych;
2)
trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej;
3)
sposób poruszania się i przemieszczania towarów po wyznaczonych trasach;
4)
przypadki i warunki, które powinny zostać spełnione, aby przewóz towarów oraz ich wprowadzenie i wyprowadzenie mogły odbywać się poza wyznaczonymi trasami.
§  2. 
1. 
Wyznacza się kolejowe trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące odcinkami linii kolejowych od otwartych kolejowych przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnych obszarów celnych - odpowiednio w miejscowościach:
1)
Braniewo;
2)
Czeremcha;
3)
Dorohusk;
3a) 2
 Gruszki;
4)
Hrubieszów;
5)
Korsze;
6)
Kuźnica;
7)
Małaszewicze;
8)
Medyka lub stacja kolejowa Chałupki Medyckie;
9)
Przemyśl;
10)
Siemianówka;
11)
Skandawa;
12)
Terespol;
13)
Werchrata;
14) 3
 Żurawica.
2. 
Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią kolejowe trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.
§  3. 
1. 
Wyznacza się drogowe trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące odcinkami dróg publicznych od drogowych przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnych obszarów celnych - odpowiednio w miejscowościach:
1)
Bezledy;
2)
Bobrowniki;
3)
Budomierz;
4)
Dołhobyczów;
5)
Dorohusk;
6)
Gołdap;
7)
Gronowo;
8)
Grzechotki;
9)
Hrebenne;
10)
Korczowa;
11)
Krościenko;
12)
Kukuryki;
13)
Kuźnica;
14)
Medyka;
15)
Połowce.
2. 
Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią drogowe trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.
§  4. 
1. 
Wyznacza się morskie trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące trasą przepływu od morskich przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnego obszaru celnego - odpowiednio w miejscowościach:
1)
Darłowo;
2)
Dziwnów;
3)
Elbląg;
4)
Frombork;
5)
Gdańsk-Górki Zachodnie;
6)
Gdańsk-Port;
7)
Gdynia;
8)
Hel;
9)
Jastarnia;
10)
Kołobrzeg;
11)
Łeba;
12)
Mrzeżyno;
13)
Szczecin;
14)
Świnoujście;
15)
Ustka;
16)
Władysławowo.
2. 
Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią morskie trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.
§  5. 
1. 
Wyznacza się powietrzne trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące od stałych lub dodatkowych lotniczych przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnego obszaru celnego - odpowiednio w miejscowościach:
1)
Bydgoszcz;
2)
Gdańsk-Rębiechowo;
3)
Katowice-Pyrzowice;
4)
Kielce-Masłów;
5)
Kraków-Balice;
6)
Łódź-Lublinek;
7)
Poznań-Ławica;
8)
Radom-Sadków;
9)
Rzeszów-Jasionka;
10)
Szymany;
11)
Szczecin-Goleniów;
12)
Świdnik koło Lublina;
13)
Warszawa-Okęcie;
14)
Warszawa-Modlin;
15)
Wrocław-Strachowice;
16)
Zielona Góra-Babimost.
2. 
Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią powietrzne trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.
§  6. 
Organ celny może nałożyć na towary przemieszczane trasą przewozu zamknięcia celne, zarządzić ich konwojowanie lub strzeżenie, a także podjąć inne działania uniemożliwiające usunięcie towaru spod dozoru celnego i zapewniające przedstawienie towaru w nienaruszonym stanie.
§  7. 
Środki transportu poruszające się po wyznaczonej trasie nie mogą zatrzymywać się bez zgody organu celnego.
§  8. 
Przewóz towarów oraz ich wprowadzenie i wyprowadzenie poza wyznaczonymi trasami może odbywać się:
1)
za zgodą organu celnego lub
2)
z przyczyn niezależnych od kierującego środkiem transportu, w przypadku:
a)
blokady dróg,
b)
wyznaczenia objazdu,
c)
szkodliwych skutków czynników atmosferycznych, w szczególności takich jak zalanie drogi, osuwisko, zaspy śnieżne,
d)
ataku terrorystycznego,
e)
napadu rabunkowego,
f)
awarii środka transportu,
g)
katastrofy komunikacyjnej, wypadku drogowego lub kolizji drogowej,
h)
potrzeby udzielenia pomocy lub zabezpieczenia terenu.
§  9. 
W przypadkach, o których mowa w § 7 i § 8, osoba obowiązana informuje bez zbędnej zwłoki organ celny o zmianie wyznaczonej trasy lub zatrzymaniu środka transportu poruszającego się po wyznaczonej trasie, wskazując przyczyny uzasadniające zmianę wyznaczonej trasy lub zatrzymania się środka transportu.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 4
1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).
2 § 2 ust. 1 pkt 3a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 22 stycznia 2024 r. (Dz.U.2024.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lutego 2024 r.
3 § 2 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2022 r. (Dz.U.2022.2865) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2022 r.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie wyznaczenia dróg celnych oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych drogach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1182), które utraciło moc z dniem 21 listopada 2016 r. zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo celne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1228).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1890

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej i wyprowadzenia towarów poza ten obszar oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych trasach.
Data aktu: 22/11/2016
Data ogłoszenia: 24/11/2016
Data wejścia w życie: 24/11/2016