Trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej i wyprowadzenia towarów poza ten obszar oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych trasach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 22 listopada 2016 r.
w sprawie tras przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej i wyprowadzenia towarów poza ten obszar oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych trasach

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1880) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej do właściwych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnych obszarów celnych;
2)
trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej;
3)
sposób poruszania się i przemieszczania towarów po wyznaczonych trasach;
4)
przypadki i warunki, które powinny zostać spełnione, aby przewóz towarów oraz ich wprowadzenie i wyprowadzenie mogły odbywać się poza wyznaczonymi trasami.
§  2. 
1. 
Wyznacza się kolejowe trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące odcinkami linii kolejowych od otwartych kolejowych przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnych obszarów celnych - odpowiednio w miejscowościach:
1)
Braniewo;
2)
Czeremcha;
3)
Dorohusk;
3a) 2
 Gruszki;
4)
Hrubieszów;
5)
Korsze;
6)
Kuźnica;
7)
Małaszewicze;
8)
Medyka lub stacja kolejowa Chałupki Medyckie;
9)
Przemyśl;
10)
Siemianówka;
11)
Skandawa;
12)
Terespol;
13)
Werchrata;
14) 3
 Żurawica.
2. 
Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią kolejowe trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.
§  3. 
1. 
Wyznacza się drogowe trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące odcinkami dróg publicznych od drogowych przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnych obszarów celnych - odpowiednio w miejscowościach:
1)
Bezledy;
2)
Bobrowniki;
3)
Budomierz;
4)
Dołhobyczów;
5)
Dorohusk;
6)
Gołdap;
7)
Gronowo;
8)
Grzechotki;
9)
Hrebenne;
10)
Korczowa;
11)
Krościenko;
12)
Kukuryki;
13)
Kuźnica;
14)
Medyka;
15)
Połowce.
2. 
Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią drogowe trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.
§  4. 
1. 
Wyznacza się morskie trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące trasą przepływu od morskich przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnego obszaru celnego - odpowiednio w miejscowościach:
1)
Darłowo;
2)
Dziwnów;
3)
Elbląg;
4)
Frombork;
5)
Gdańsk-Górki Zachodnie;
6)
Gdańsk-Port;
7)
Gdynia;
8)
Hel;
9)
Jastarnia;
10)
Kołobrzeg;
11)
Łeba;
12)
Mrzeżyno;
13)
Szczecin;
14)
Świnoujście;
15)
Ustka;
16)
Władysławowo.
2. 
Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią morskie trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.
§  5. 
1. 
Wyznacza się powietrzne trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej prowadzące od stałych lub dodatkowych lotniczych przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych, innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne lub wolnego obszaru celnego - odpowiednio w miejscowościach:
1)
Bydgoszcz;
2)
Gdańsk-Rębiechowo;
3)
Katowice-Pyrzowice;
4)
Kielce-Masłów;
5)
Kraków-Balice;
6)
Łódź-Lublinek;
7)
Poznań-Ławica;
8)
Radom-Sadków;
9)
Rzeszów-Jasionka;
10)
Szymany;
11)
Szczecin-Goleniów;
12)
Świdnik koło Lublina;
13)
Warszawa-Okęcie;
14)
Warszawa-Modlin;
15)
Wrocław-Strachowice;
16)
Zielona Góra-Babimost.
2. 
Trasy biegnące w kierunku odwrotnym do określonego w ust. 1 stanowią powietrzne trasy wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.
§  6. 
Organ celny może nałożyć na towary przemieszczane trasą przewozu zamknięcia celne, zarządzić ich konwojowanie lub strzeżenie, a także podjąć inne działania uniemożliwiające usunięcie towaru spod dozoru celnego i zapewniające przedstawienie towaru w nienaruszonym stanie.
§  7. 
Środki transportu poruszające się po wyznaczonej trasie nie mogą zatrzymywać się bez zgody organu celnego.
§  8. 
Przewóz towarów oraz ich wprowadzenie i wyprowadzenie poza wyznaczonymi trasami może odbywać się:
1)
za zgodą organu celnego lub
2)
z przyczyn niezależnych od kierującego środkiem transportu, w przypadku:
a)
blokady dróg,
b)
wyznaczenia objazdu,
c)
szkodliwych skutków czynników atmosferycznych, w szczególności takich jak zalanie drogi, osuwisko, zaspy śnieżne,
d)
ataku terrorystycznego,
e)
napadu rabunkowego,
f)
awarii środka transportu,
g)
katastrofy komunikacyjnej, wypadku drogowego lub kolizji drogowej,
h)
potrzeby udzielenia pomocy lub zabezpieczenia terenu.
§  9. 
W przypadkach, o których mowa w § 7 i § 8, osoba obowiązana informuje bez zbędnej zwłoki organ celny o zmianie wyznaczonej trasy lub zatrzymaniu środka transportu poruszającego się po wyznaczonej trasie, wskazując przyczyny uzasadniające zmianę wyznaczonej trasy lub zatrzymania się środka transportu.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 4
1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).
2 § 2 ust. 1 pkt 3a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 22 stycznia 2024 r. (Dz.U.2024.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lutego 2024 r.
3 § 2 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2022 r. (Dz.U.2022.2865) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2022 r.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie wyznaczenia dróg celnych oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych drogach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1182), które utraciło moc z dniem 21 listopada 2016 r. zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo celne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1228).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1890

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Trasy przewozu towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej i wyprowadzenia towarów poza ten obszar oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych trasach.
Data aktu: 22/11/2016
Data ogłoszenia: 24/11/2016
Data wejścia w życie: 24/11/2016