Warunki naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 26 listopada 2013 r.
w sprawie warunków naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe

Na podstawie art. 107b ust. 5 pkt 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z 2012 r. poz. 1068 oraz z 2013 r. poz. 852) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Warunkiem rozpoczęcia naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe jest ogłoszenie przez właściwego dla danego rejonu pilotowego dyrektora urzędu morskiego, na stronie internetowej urzędu morskiego, informacji o naborze zawierającej:
1)
wymagania wobec kandydatów;
2)
sposób i miejsce składania wniosków o przyjęcie na szkolenie;
3)
termin składania wniosków o przyjęcie na szkolenie, nie krótszy niż 2 miesiące;
4)
wymagane dokumenty;
5)
liczbę miejsc.
2.
Warunkiem rozpoczęcia naboru kandydatów na szkolenia pilotów i praktyki pilotowe w pilotażu na morzu terytorialnym i pozostałych akwenach Morza Bałtyckiego, zwanym "pilotażem pełnomorskim", jest ogłoszenie przez dyrektora urzędu morskiego, na stronie internetowej urzędu morskiego, informacji o naborze, o której mowa w ust. 1.
3.
Ogłoszenia o naborze, o którym mowa w ust. 1 i 2, dyrektor urzędu morskiego dokonuje w porozumieniu z szefem stacji pilotowej działającej w określonym rejonie pilotowym i organizacją społeczno-zawodową pilotów morskich.
§  2.
1.
W celu przeprowadzenia naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe właściwy dyrektor urzędu morskiego powołuje każdorazowo 4-osobowy zespół do spraw przeprowadzenia naboru, zwany dalej "zespołem do spraw naboru".
2.
W skład zespołu do spraw naboru, o którym mowa w § 1 ust. 1, wchodzi:
1)
dwóch przedstawicieli urzędu morskiego, w tym kapitan portu właściwy terytorialnie dla obszaru działania stacji pilotowej albo jego przedstawiciel posiadający dyplom kapitana żeglugi wielkiej i co najmniej 5-letnią praktykę pływania na stanowisku kapitana;
2)
szef pilotów albo pilot wyznaczony przez szefa pilotów stacji pilotowej w rejonie pilotowym;
3)
przedstawiciel organizacji społeczno-zawodowej pilotów morskich.
3.
W skład zespołu do spraw naboru, o którym mowa w § 1 ust. 2, wchodzi:
1)
dwóch przedstawicieli urzędu morskiego, w tym osoba posiadająca dyplom kapitana żeglugi wielkiej i co najmniej 5-letnią praktykę pływania na stanowisku kapitana;
2)
pilot wyznaczony wspólnie przez szefów stacji pilotów w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku;
3)
przedstawiciel organizacji społeczno-zawodowej pilotów morskich.
4.
Zadaniem zespołów, o których mowa w ust. 2 i 3, jest w szczególności:
1)
weryfikacja wniosków kandydatów;
2)
sporządzenie listy kandydatów spełniających warunki, o których mowa w § 3 ust. 1;
3)
przyznanie kandydatom punktów zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia;
4)
przekazanie właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego listy kandydatów z liczbą uzyskanych przez nich punktów.
§  3.
1.
Kandydat na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe powinien:
1)
posiadać dyplom na poziomie zarządzania w dziale pokładowym i odpowiednią praktykę pływania, określoną w przepisach dotyczących kwalifikacji zawodowych pilotów morskich;
2)
posiadać znajomość języka angielskiego, udokumentowaną certyfikatem TELC lub równoważnym na poziomie co najmniej B1;
3)
posiadać aktualne świadectwo zdolności do wykonywania pracy na statkach morskich wydane na podstawie przepisów w sprawie warunków zdrowotnych wymaganych od osób wykonujących pracę na morskich statkach handlowych.
2.
Kandydat na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe spełniający wymagania, o których mowa w ust. 1:
1)
poddawany jest ocenie, dokonywanej według systemu punktacji określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, obejmującego następujące kryteria:
a)
znajomość języka angielskiego udokumentowaną certyfikatem na poziomie co najmniej B1,
b)
znajomość języków obcych innych niż język angielski udokumentowaną certyfikatem, na poziomie co najmniej B1,
c)
praktykę pływania na stanowisku kapitana ponad wymagane minimum niezbędne do uzyskania dyplomu pilota morskiego,
d)
uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach Gdynia lub Gdańsk lub Szczecin i Świnoujście oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,
e)
uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach polskich, innych niż wymienione w lit. d, oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,
f)
uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego wydane przez administracje innych państw oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,
g)
typy statków, którymi dowodził kandydat,
h)
uzyskane świadectwa przeszkolenia w zakresie manewrowania dużymi statkami i statkami o nietypowych charakterystykach manewrowych;
2)
uczestniczy w rozmowie kwalifikacyjnej, przeprowadzonej przez zespół do spraw naboru, obejmującej przygotowane każdorazowo przez ten zespół zagadnienia ujęte w 7 zestawach pytań, zatwierdzonych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego;
3)
zaliczył testy sprawnościowe przeprowadzone zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia; testy przeprowadzane są na koszt kandydata.
§  4.
1.
Wyniki naboru kandydatów na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe podaje dyrektor urzędu morskiego na stronie internetowej urzędu morskiego, ogłaszając listę kandydatów, którzy złożyli wnioski o przyjęcie na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe i uczestniczyli w rozmowie kwalifikacyjnej, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, wraz z liczbą uzyskanych przez nich punktów, w ciągu 7 dni od dnia zakończenia ostatniej rozmowy kwalifikacyjnej.
2.
Na liście, o której mowa w ust. 1, wskazuje się nazwiska osób, które zostały przyjęte na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe, zgodnie z określonym w ogłoszeniu o naborze limitem miejsc.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA PUNKTÓW PRZYZNAWANYCH KANDYDATOM NA SZKOLENIA NA PILOTÓW I PRAKTYKI PILOTOWE

Lp. kryterium wynik punkty uwagi
1 poziom znajomości języka angielskiego B1

B2

C1 lub powyżej

1 pkt

2 pkt

3 pkt

2 znajomość języków obcych innych niż język angielski udokumentowana certyfikatem na poziomie co najmniej B1 język niemiecki

język rosyjski

język inny niż wymienione powyżej

2 pkt

2 pkt

1 pkt

przyznaje się nie więcej niż 2 punkty
3 każde zakończone 12 miesięcy pływania na stanowisku kapitana 1 x 12 miesięcy

2 x 12 miesięcy

3 x 12 miesięcy

4 x 12 miesięcy

5 lub więcej x 12 miesięcy

1 pkt

2 pkt

3 pkt

4 pkt

5 pkt

4 posiadane uprawnienia pilotowe w portach Gdynia lub Gdańsk lub Szczecin i Świnoujście 1 uprawnienie 5 pkt przyznaje się nie więcej niż 10 punktów
zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach Gdynia lub Gdańsk lub

Szczecin i Świnoujście

1 zwolnienie

2 zwolnienia

3 zwolnienia

1 pkt

2 pkt

3 pkt

odnowienie zwolnienia lub uprawnienia 1 odnowienie 2 pkt
5 posiadane uprawnienia pilotowe w portach polskich innych niż wymienione

w lp. 4

1 uprawnienie 3 pkt przyznaje się nie więcej niż 6 punktów
zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach polskich innych niż wymienione w lp. 4 1 zwolnienie

2 zwolnienia

3 zwolnienia

1 pkt

2 pkt

3 pkt

odnowienie zwolnienia lub uprawnienia 1 odnowienie 1 pkt
6 uprawnienia pilotowe wydane przez administracje innych państw 1 uprawnienie 5 pkt przyznaje się nie więcej niż 10 punktów
zwolnienia z pilotażu obowiązkowego wydane przez administracje innych państw 1 zwolnienie 1 pkt
odnowienie zwolnienia lub uprawienia 1 odnowienie 1 pkt
7 typy statków, którymi dowodził kandydat 1 typ statku 1 pkt przyznaje się nie więcej niż 3 pkt
8 świadectwo przeszkolenia w zakresie manewrowania dużymi statkami i statkami o nietypowych charakterystykach manewrowych 2 pkt
9 rozmowa kwalifikacyjna, uwzględniająca omówienie doświadczenia kandydata w zakresie pływania w różnych rejonach oraz pływania w warunkach lodowych 0-14 pkt każdy członek zespołu przyznaje 0-3,5 pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  2

OBOWIĄZKOWE TESTY SPRAWNOŚCIOWE DLA KANDYDATÓW NA SZKOLENIA NA PILOTÓW I PRAKTYKI PILOTOWE

PŁYWALNIA

1. Przepłynięcie dystansu 200 metrów dowolnym stylem w czasie krótszym niż 6 minut; podczas próby nie wolno żadną częścią ciała dotknąć dna lub krawędzi brzegu basenu.

2. Przepłynięcie dystansu 50 metrów w ubraniu i w pasie ratunkowym dopuszczonym do użytku dla pilotów morskich w czasie krótszym niż 10 minut; podczas próby nie wolno żadną częścią ciała dotknąć dna lub krawędzi brzegu basenu.

3. Utrzymanie ciała w wodzie w pozycji pionowej z głową i rękami na powierzchni wody w czasie dłuższym niż 2 minuty.

SALA GIMNASTYCZNA

Trzykrotne wejście i zejście po sztormtrapie na wysokość 9 metrów w ubraniu i pasie ratunkowym dopuszczonym do użytku dla pilotów morskich; próbę należy wykonywać z zabezpieczeniem w czasie krótszym niż 30 minut.

1 Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024