Wysokość kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 26 maja 2010 r.
w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wysokość kar pieniężnych za naruszenia, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego, zwanej dalej "ustawą", wynosi:
1)
za prowadzenie produkcji w zakładzie, który podlega zatwierdzeniu zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 55, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 14), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 853/2004", bez tego zatwierdzenia albo warunkowego zatwierdzenia:
a)
od 1.000 zł do 10.000 zł, jeżeli naruszenie to trwa do 30 dni,
b)
powyżej 10.000 zł do 33.000 zł, jeżeli naruszenie to trwa powyżej 30 dni do 6 miesięcy,
c)
powyżej 33.000 zł do 66.000 zł, jeżeli naruszenie to trwa powyżej 6 miesięcy;
2)
od 200 zł do 5.000 zł - za prowadzenie produkcji w zakładzie:
a)
który podlega rejestracji zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 853/2004, bez uzyskania wpisu do rejestru zakładów, lub
b)
w którym jest prowadzona działalność:
marginalna, lokalna i ograniczona, bez uzyskania wpisu do rejestru zakładów, lub
w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej, bez uzyskania wpisu do rejestru zakładów;
3)
od 1.000 zł do 20.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z zakładu, o którym mowa w pkt 1, bez jego zatwierdzenia albo warunkowego zatwierdzenia;
4)
od 200 zł do 1.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z zakładu, o którym mowa w pkt 2, bez uzyskania wpisu do rejestru zakładów;
5)
od 500 zł do 10.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 319), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 852/2004", w załączniku I lub załączniku II w rozdziale III, VIII lub XII;
6)
od 5.000 zł do 33.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 852/2004 w załączniku II w rozdziale IV, VI, VII lub X;
7)
od 2.000 zł do 33.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 852/2004 w załączniku II w rozdziale I, II, V, IX lub XI;
8)
od 1.000 zł do 33.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w art. 4 ust. 3 lub art. 5 rozporządzenia nr 852/2004;
9)
od 5.000 zł do 33.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji II w ust. 2;
10)
od 1.000 zł do 20.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji III;
11)
od 500 zł do 10.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku III, jeżeli stanowi ono zagrożenie dla zdrowia publicznego;
12)
od 10.000 zł do 66.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku III, jeżeli może ono spowodować poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego;
13)
od 5.000 zł do 20.000 zł - za nieoznakowanie produktów pochodzenia zwierzęcego wbrew obowiązkowi, o którym mowa w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji I;
14)
od 1.000 zł do 10.000 zł - za niespełnienie przez znak identyfikacyjny wymagań określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji I w części B albo nieznakowanie produktów pochodzenia zwierzęcego w sposób określony w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji I w części A oraz C;
15)
od 5.000 zł do 20.000 zł - za opatrzenie produktów pochodzenia zwierzęcego wytworzonych niezgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu nr 853/2004 znakiem identyfikacyjnym, o którym mowa w tym rozporządzeniu w załączniku II w sekcji I;
16)
od 5.000 zł do 30.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego nieopatrzonych znakiem jakości zdrowotnej wbrew obowiązkowi znakowania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 853/2004;
17)
od 1.000 zł do 20.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego opatrzonych znakiem jakości zdrowotnej niezgodnie z zasadami jego stosowania określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 206, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 75), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 854/2004", w załączniku I w sekcji I w rozdziale III;
18)
od 2.000 zł do 5.000 zł - za usunięcie z mięsa znaku jakości zdrowotnej, o którym mowa w rozporządzeniu nr 854/2004, w przypadkach innych niż określone w art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 853/2004;
19)
od 30.000 zł do 66.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z państw trzecich, które nie znajdują się w wykazie sporządzonym zgodnie z art. 11 rozporządzenia nr 854/2004, lub z zakładu nieznajdującego się w wykazie sporządzonym zgodnie z art. 12 rozporządzenia nr 854/2004;
20)
od 10.000 zł do 20.000 zł - za wprowadzenie na rynek małży, szkarłupni, osłonic lub ślimaków morskich, pochodzących z obszaru produkcyjnego nieznajdującego się w wykazie sporządzonym zgodnie z art. 13 rozporządzenia nr 854/2004;
21)
od 10.000 zł do 66.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego niezaopatrzonych w wymagane dokumenty, określone w art. 14 rozporządzenia nr 854/2004;
22)
od 2.000 zł do 30.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z państw trzecich i niespełniających wymagań określonych w rozporządzeniu nr 852/2004 lub rozporządzeniu nr 853/2004;
23)
od 500 zł do 1.000 zł - za niepowiadomienie urzędowego lekarza weterynarii o niespełnianiu wymagań, o których mowa w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji II w ust. 2;
24)
od 200 zł do 1.000 zł - za dokonanie uboju zwierząt bez zgody urzędowego lekarza weterynarii w sytuacjach określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji III w ust. 6 albo 7 lub w rozporządzeniu nr 854/2004 w załączniku I w sekcji II w rozdziale II w ust. 2;
25)
od 10.000 zł do 35.000 zł - za uniemożliwienie przeprowadzenia urzędowych kontroli w zakresie określonym w rozporządzeniu nr 854/2004, przez uniemożliwienie wstępu do zakładu lub do niektórych jego pomieszczeń albo nieokazanie żądanych dokumentów;
26)
od 2.000 zł do 20.000 zł - za utrudnienie przeprowadzenia urzędowych kontroli w zakresie określonym w rozporządzeniu nr 854/2004 przez nieudzielenie niezbędnej pomocy w jej przeprowadzeniu albo nieokazanie wyników badań laboratoryjnych;
27)
od 30.000 zł do 66.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego niezgodnie z przepisami art. 9 lub 10 ustawy;
28)
od 200 zł do 15.000 zł - za niespełnienie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego lub przez produkty pochodzenia zwierzęcego:
a)
wprowadzane na rynek, w zakresie nieuregulowanym w przepisach rozporządzenia nr 852/2004 i rozporządzenia nr 853/2004 oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tych rozporządzeń, a także w zakresie, w jakim przepisy te upoważniają państwo członkowskie Unii Europejskiej do wydania odrębnych regulacji prawnych, lub
b)
przeznaczone do sprzedaży bezpośredniej, lub
c)
produkowane w zakładzie, w którym jest prowadzona działalność marginalna, lokalna i ograniczona, w zakresie nieuregulowanym w przepisach rozporządzenia nr 852/2004 oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia, lub
d)
o tradycyjnym charakterze;
29)
od 200 zł do 2.000 zł - za niedopełnienie obowiązku określonego w art. 6 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia nr 852/2004 lub art. 21a ust. 6 ustawy;
30)
za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego, wyprodukowanych w zakładach zatwierdzonych z surowców niepochodzących z zakładów zatwierdzonych:
a)
od 1.000 zł do 5.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi do 1 000 kg,
b)
powyżej 5.000 zł do 15.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 1 000 kg do 2 500 kg,
c)
powyżej 15.000 zł do 30.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 2 500 kg;
31)
za wprowadzenie na rynek poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów pochodzenia zwierzęcego oraz produktów z nich wyprodukowanych, pochodzących z zakładów zatwierdzonych, które korzystają z krajowych środków dostosowujących, o których mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 853/2004, w zakresie konstrukcji, rozplanowania i wyposażenia zakładów:
a)
od 1.000 zł do 5.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi do 1 000 kg,
b)
powyżej 5.000 zł do 15.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 1 000 kg do 2 500 kg,
c)
powyżej 15.000 zł do 30.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 2 500 kg;
32)
za niespełnienie przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego wymagań określonych w art. 8 lub 9 lub w załączniku V, lub w załączniku VI w lit. a, c, d, e (i), lub w załączniku VIII w rozdziale C, lub w załączniku XI w sekcji A w ust. 1-14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289, z późn. zm.), w rzeźni, w której jest prowadzony ubój przeżuwaczy, lub w zakładzie, w którym jest prowadzony rozbiór mięsa przeżuwaczy:
a)
od 500 zł do 5.000 zł, jeżeli liczba tych przeżuwaczy wynosi do 20 sztuk tygodniowo,
b)
powyżej 5.000 zł do 20.000 zł, jeżeli liczba tych przeżuwaczy wynosi powyżej 20 do 100 sztuk tygodniowo,
c)
powyżej 20.000 zł do 66.000 zł, jeżeli liczba tych przeżuwaczy wynosi powyżej 100 sztuk tygodniowo;
33)
od 1.000 zł do 5.000 zł - za wprowadzenie na rynek mięsa pochodzącego z produkcji mięsa na użytek własny;
34)
od 100 zł do 2.000 zł - za niespełnienie wymagań weterynaryjnych przy produkcji mięsa na użytek własny;
35)
od 200 zł do 5.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego, które nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. ustanawiającym system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczącym etykietowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97 (Dz. Urz. WE L 204 z 11.08.2000, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 30, str. 248) w zakresie obowiązkowego etykietowania wołowiny;
36)
za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego pozyskanych ze zwierząt lub od zwierząt, którym podawano produkty lecznicze, jeżeli te produkty pochodzenia zwierzęcego pozyskano przed upływem okresu karencji określonego dla danego produktu leczniczego:
a)
od 1.000 zł do 5.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi do 1 000 kg,
b)
powyżej 5.000 zł do 15.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 1 000 kg do 2 500 kg,
c)
powyżej 15.000 zł do 30.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 2 500 kg;
37)
za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego będących zwierzętami, którym podawano produkty lecznicze, jeżeli zwierzęta te wprowadzano na rynek przed upływem okresu karencji określonego dla danego produktu leczniczego:
a)
od 1.000 zł do 5.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi do 500 kg,
b)
powyżej 5.000 zł do 15.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 500 kg do 1 000 kg,
c)
powyżej 15.000 zł do 30.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 1 000 kg;
38)
od 200 zł do 15.000 zł - za niespełnienie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego lub przez produkty pochodzenia zwierzęcego wyprodukowane w zakładach zatwierdzonych, które korzystają z krajowych środków dostosowujących, o których mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 853/2004, w zakresie konstrukcji, rozplanowania i wyposażenia zakładów.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 maja 2010 r.3)
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 171, poz. 1225, z 2007 r. Nr 64, poz. 429, z 2008 r. Nr 145, poz. 916 i Nr 214, poz. 1346 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 81, poz. 528.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2007 r. Nr 2, poz. 22 oraz z 2008 r. Nr 63, poz. 395), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o zmianie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. Nr 81, poz. 528).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.93.600

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wysokość kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego.
Data aktu: 26/05/2010
Data ogłoszenia: 28/05/2010
Data wejścia w życie: 29/05/2010