Zmiana ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

USTAWA
z dnia 24 czerwca 2010 r.
o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych

Art.  1.

W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 65 i Nr 97, poz. 799) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 w ust. 5 uchyla się pkt 6;
2)
w art. 6 uchyla się pkt 6;
3)
w art. 10 po ust. 1a dodaje się ust. 1b i 1c w brzmieniu:

"1b. Podmiot skupujący zaprzestaje przekazywania informacji, określonych w ust. 1 pkt 4, począwszy od drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostawca hurtowy zaprzestał dostaw mleka do tego podmiotu skupującego.

1c. Podmiot skupujący zaprzestaje przekazywania informacji, określonych w ust. 1 pkt 6, począwszy od drugiego roku następującego po roku, w którym dostawca hurtowy zaprzestał dostaw mleka do tego podmiotu skupującego.";

4)
w art. 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Producenci wprowadzający do obrotu mleko lub przetwory mleczne przeznaczone do bezpośredniego spożycia, posiadający kwoty indywidualne dla sprzedaży bezpośredniej, zwani dalej "dostawcami bezpośrednimi", prowadzą miesięczny rejestr mleka i przetworów mlecznych.";

5)
w art. 15:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Decyzję w sprawie przyznania kwoty indywidualnej z krajowej rezerwy wydaje, na wniosek producenta, właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, wydanego na podstawie art. 17, a w przypadku gdy zaistnieją okoliczności, o których mowa w art. 16a ust. 5 lub 6 - w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, wydanego na podstawie art. 16a ust. 8.",

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych lub dostawców bezpośrednich, w okresie 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, nie może dokonać zbycia oraz oddać w używanie części lub całości kwoty indywidualnej przeznaczonej dla dostawców hurtowych lub dostawców bezpośrednich, chyba że najpóźniej w dniu złożenia wniosku o zatwierdzenie umowy zbycia lub umowy oddania w używanie części lub całości kwoty indywidualnej zrzeknie się na piśmie praw wynikających z decyzji, o której mowa w ust. 1.";

6)
w art. 16a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kwotę indywidualną z krajowej rezerwy przyznaje się w wysokości nadwyżki wielkości sprzedaży mleka lub przetworów mlecznych w poprzednim roku kwotowym, przeliczonych na mleko o referencyjnej zawartości tłuszczu lub przeliczonych z zastosowaniem współczynników równoważności określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 5, nad wielkością kwoty indywidualnej stanowiącej własność producenta w dniu 31 marca roku kwotowego poprzedzającego rok kwotowy, w którym złożono wniosek, o którym mowa w art. 15 ust. 1.";

7)
w art. 22a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Część kwoty indywidualnej, a w przypadkach określonych w art. 72 ust. 3 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 2 załącznika, kwota indywidualna, może zostać oddana w używanie wyłącznie producentowi, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej na dany rok kwotowy, która dla swojej skuteczności wymaga wydania przez właściwego miejscowo dla oddającego w używanie dyrektora oddziału terenowego Agencji decyzji w sprawie zatwierdzenia tej umowy.";

8)
w art. 23 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji odmawia, w drodze decyzji, zatwierdzenia umowy zbycia lub umowy oddania w używanie kwoty indywidualnej lub jej części, jeżeli:

1) warunki określone w art. 22 ust. 1-6 lub art. 22a ust. 1-6 nie zostały spełnione lub

2) producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych lub dla dostawców bezpośrednich, złoży wniosek o zatwierdzenie umowy zbycia, albo oddania w używanie części, albo całości kwoty indywidualnej dla dostawców hurtowych, lub dostawców bezpośrednich przed upływem 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1, chyba że zrzekł się na piśmie praw wynikających z tej decyzji, lub

3) producent złoży wniosek o zatwierdzenie umowy zbycia albo oddania w używanie części albo całości kwoty indywidualnej dla dostawców hurtowych, lub dostawców bezpośrednich przed upływem 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 31 ust. 4.";

9)
uchyla się art. 23a-23f;
10)
w art. 24:
a)
ust. 6b otrzymuje brzmienie:

"6b. Producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców hurtowych, w okresie 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1, nie może dokonać konwersji posiadanej kwoty indywidualnej dostaw na kwotę indywidualną sprzedaży bezpośredniej, chyba że zrzeknie się na piśmie praw wynikających z decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1.",

b)
po ust. 6b dodaje się ust. 6c-6f w brzmieniu:

"6c. Producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z krajowej rezerwy przeznaczonej dla dostawców bezpośrednich, w okresie 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1, nie może dokonać konwersji posiadanej kwoty indywidualnej sprzedaży bezpośredniej na kwotę indywidualną dostaw, chyba że zrzeknie się na piśmie praw wynikających z decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1.

6d. Zrzeczenie, o którym mowa w ust. 6b i 6c, może nastąpić najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dokonanie konwersji.

6e. Właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji odmawia, w drodze decyzji, dokonania konwersji, jeżeli producent, który otrzymał kwotę indywidualną przyznaną z krajowej rezerwy przeznaczonej dla:

1) dostawców hurtowych złoży wniosek o dokonanie konwersji kwoty indywidualnej dla dostaw na kwotę indywidualną dla sprzedaży bezpośredniej,

2) dostawców bezpośrednich złoży wniosek o dokonanie konwersji kwoty indywidualnej dla sprzedaży bezpośredniej na kwotę indywidualną dla dostaw

- przed upływem 2 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 15 ust. 1.

6f. Od decyzji, o której mowa w ust. 6e, przysługuje odwołanie do Prezesa Agencji.";

11)
w art. 27:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Spadkobierca, który dziedziczy gospodarstwo i który będzie kontynuować produkcję mleka, przesyła niezwłocznie kopię wniosku o stwierdzenie nabycia spadku lub kopię sporządzonego przez notariusza aktu poświadczenia dziedziczenia wpisanego do rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia, dyrektorowi oddziału terenowego Agencji właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania spadkobiercy.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Dyrektor oddziału terenowego Agencji, o którym mowa w ust. 1, na podstawie poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii: prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzonego przez notariusza aktu poświadczenia dziedziczenia wpisanego do rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia, dokonuje wpisu do rejestru producentów o przejściu prawa do kwoty indywidualnej na spadkobiercę.";

12)
w art. 31:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku gdy producent przestał spełniać warunki określone w art. 65 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w pkt 2 załącznika, właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji cofa, w drodze decyzji, kwotę indywidualną stanowiącą własność producenta.",

b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, składa się najpóźniej do dnia 31 grudnia drugiego roku kwotowego następującego po roku kwotowym, w którym została wydana decyzja, o której mowa w ust. 1.",

c)
dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 4, dostawca hurtowy lub dostawca bezpośredni w okresie 2 lat od dnia wydania decyzji nie może dokonać zbycia lub oddać w używanie części albo całości kwoty indywidualnej.";

13)
w art. 33 ust. 1a otrzymuje brzmienie:

"1a. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do producentów, którzy pomimo oddania w używanie lub zbycia całości kwoty indywidualnej, przysługującej tym producentom na dzień 1 kwietnia danego roku kwotowego, wprowadzili do obrotu mleko lub przetwory mleczne.";

14)
w art. 34 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, podmioty skupujące są obowiązane przestać:";

15)
w art. 36 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Kwotę z tytułu zwrotu zaliczek, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub ich części, o której mowa w ust. 3 pkt 2, podmiot skupujący przekazuje dostawcom hurtowym w terminie określonym w art. 84 ust. 2 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 2 załącznika.";

16)
tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:

"Zakup interwencyjny i sprzedaż interwencyjna, dopłaty do przechowywania i konsumpcji przetworów mlecznych oraz wydawanie zezwoleń na wykorzystywanie kazeiny i kazeinianów do produkcji serów";

17)
w art. 42:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Agencja realizuje zadania określone w rozporządzeniach, o których mowa w pkt 2-8 załącznika, w zakresie:",

b)
w pkt 2:
lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) przechowywania masła,",

uchyla się lit. b, c i f;
18)
art. 42a otrzymuje brzmienie:

"Art. 42a. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, corocznie do dnia 31 maja na kolejny rok szkolny, maksymalne ceny mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do przedszkoli i szkół, z wyłączeniem szkół wyższych, w ramach dopłat, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. g, mając na uwadze krajowe ceny mleka i przetworów mlecznych oraz wysokość dopłat określonych przez Komisję Europejską.";

19)
w art. 43:
a)
ust. 1-4 otrzymują brzmienie:

"1. W zakresie określonym w rozporządzeniach, o których mowa w pkt 2-6 załącznika, Prezes Agencji realizując zadania, o których mowa w art. 42 pkt 1 i pkt 2 lit. a, d i e, wydaje świadectwa autoryzacji:

1) zakładów produkcyjnych;

2) chłodni;

3) magazynów.

2. W zakresie określonym w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 6 załącznika, właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji, realizując zadania, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. g, prowadzi rejestr podmiotów ubiegających się o dopłaty.

3. W zakresie określonym w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 2 załącznika, Prezes Agencji, realizując zadania, o których mowa w art. 42 pkt 3, wydaje producentom serów, na ich wniosek, zezwolenia na wykorzystywanie kazeiny i kazeinianów do produkcji serów.

4. W przypadku wykorzystywania przez producentów kazeiny i kazeinianów do produkcji serów bez zezwolenia, o którym mowa w ust. 3, lub wykorzystywania kazeiny i kazeinianów do produkcji serów w ilości przekraczającej dozwoloną ilość określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 7 załącznika, producent jest obowiązany do wniesienia na wyodrębniony rachunek bankowy Agencji kary pieniężnej określonej w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 7 załącznika.",

b)
w ust. 7 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) adres zakładu produkcyjnego, chłodni lub magazynu;";

20)
uchyla się art. 44;
21)
art. 45 i 45a otrzymują brzmienie:

"Art. 45. W zakresie określonym w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 5 załącznika, Prezes Agencji wydaje i poświadcza formularz kontrolny (formularz T5) w zakresie przemieszczania przetworów mlecznych wykorzystywanych w ramach dopłat, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. e.

Art. 45a. Prezes Agencji, w zakresie określonym w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 3 załącznika, wydaje certyfikat jakości masła i odtłuszczonego mleka w proszku przeznaczonych do wykorzystania w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.";

22)
w art. 46:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Dopłata krajowa jest:

1) przyznawana i wypłacana do wysokości limitu środków finansowych, określonego w decyzji, o której mowa w ust. 12, zwanego dalej "limitem środków";

2) przyznawana do maksymalnej ilości 0,25 l ekwiwalentu mleka na jednego ucznia na jeden dzień nauki szkolnej, ustalonego zgodnie z art. 5 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 6 załącznika.",

b)
dodaje się ust. 6-16 w brzmieniu:

"6. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, corocznie do dnia 15 czerwca, wysokość środków finansowych przeznaczonych na wypłatę dopłaty krajowej w kolejnym roku szkolnym, mając na względzie liczbę uczniów biorących udział w programie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych oraz maksymalne ceny mleka i przetworów mlecznych.

7. W przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ust. 6 przeznacza się 1 % środków na uwzględnienie odwołań od decyzji w sprawie przyznania limitu środków w danym roku szkolnym, o których mowa w ust. 12.

8. Podmioty zainteresowane dostarczaniem mleka do szkół podstawowych i uzyskaniem dopłaty krajowej wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 43 ust. 2, składają w terminie do dnia 30 czerwca do właściwego miejscowo dyrektora oddziału terenowego Agencji, na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję, wniosek o wydanie decyzji w sprawie przyznania limitu środków na dany rok szkolny.

9. Za dzień złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 8, uznaje się dzień wpływu wniosku do właściwego miejscowo oddziału terenowego Agencji.

10. Wniosek, o którym mowa w ust. 8, zawiera w szczególności:

1) imię i nazwisko albo nazwę wnioskodawcy;

2) miejsce zamieszkania i adres albo siedzibę i adres wnioskodawcy;

3) liczbę szkół podstawowych, do których wnioskodawca będzie dostarczał mleko lub przetwory mleczne w danym roku szkolnym;

4) liczbę uczniów uczęszczających do szkół, o których mowa w pkt 3;

5) liczbę uczniów, którzy złożyli deklarację korzystania z programu dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach, o których mowa w pkt 3;

6) ilość i rodzaje mleka i przetworów mlecznych, które będą dostarczane do szkół w danym roku szkolnym;

7) wysokość wnioskowanej kwoty wynikającą z ilości, o których mowa w pkt 6.

11. Do wniosku, o którym mowa w ust. 8, dołącza się informację z poszczególnych szkół podstawowych zawierającą co najmniej dane, o których mowa w ust. 10 pkt 4-6, potwierdzoną przez osoby upoważnione do reprezentowania tych szkół.

12. Dyrektor oddziału terenowego Agencji, w terminie do dnia 31 sierpnia, wydaje decyzję w sprawie przyznania limitu środków w danym roku szkolnym.

13. Limit środków przyznaje się we wnioskowanej wysokości wynikającej z informacji, o których mowa w ust. 11.

14. Jeżeli suma wnioskowanych przez podmioty, o których mowa w ust. 8, środków finansowych przekracza wysokość środków finansowych określoną w przepisach wydanych na podstawie ust. 6, pomniejszonych o 1 % tych środków przeznaczonych na uwzględnienie odwołań od decyzji w sprawie przyznania limitu środków w danym roku szkolnym, limit środków przyznaje się w wysokości stanowiącej iloczyn:

1) ilorazu wysokości środków finansowych określonej w przepisach wydanych na podstawie ust. 6 pomniejszonych o 1 % tych środków przeznaczonych na uwzględnienie odwołań od decyzji w sprawie przyznania limitu środków w danym roku szkolnym i sumy środków finansowych wnioskowanych przez podmioty, o których mowa w ust. 8, oraz

2) wysokości środków finansowych wnioskowanej przez dany podmiot.

15. Jeżeli zaistnieje sytuacja określona w ust. 14, w przypadku uwzględnienia odwołań od decyzji, o których mowa w ust. 12, limit środków przyznaje się w wysokości stanowiącej iloczyn ilorazu określonego w ust. 14 pkt 1 i wysokości środków finansowych wnioskowanej przez dany podmiot.

16. Od decyzji, o której mowa w ust. 12, przysługuje odwołanie do Prezesa Agencji.";

23)
w art. 46a:
a)
w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) podmiotom wpisanym do rejestru podmiotów ubiegających się o dopłaty, o którym mowa w art. 43 ust. 2, dostarczającym mleko lub przetwory mleczne do szkół podstawowych, na zasadach i zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 6 załącznika;",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kontrole dotyczące wykorzystania dopłat krajowych przeprowadza się na zasadach określonych w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 6 załącznika.";

24)
uchyla się art. 47 i 48;
25)
w art. 49 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) czynności sprawdzające przeprowadzane u producentów mleka, dostawców hurtowych, dostawców bezpośrednich, podmiotów skupujących oraz podmiotów wymienionych w art. 42b i art. 43, w zakresie wykonywania przez te podmioty obowiązków związanych z kwotowaniem produkcji mleka, zakupem interwencyjnym i sprzedażą interwencyjną, dopłatami do przechowywania i konsumpcji przetworów mlecznych oraz wykorzystywaniem kazeiny i kazeinianów do produkcji serów, w ramach realizacji zadań określonych w ustawie.";

26)
art. 54f otrzymuje brzmienie:

"Art. 54f. Podmiot skupujący, który nie spełnia obowiązków określonych w art. 10 ust. 1 pkt 3, 4 lub 6, podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł.";

27)
po art. 54h dodaje się art. 54ha w brzmieniu:

"Art. 54ha. Producent, który wprowadza do obrotu mleko lub przetwory mleczne, nie posiadając kwoty indywidualnej, podlega karze pieniężnej w wysokości stanowiącej iloczyn:

1) wysokości 10 % opłaty obowiązującej w dniu wydania decyzji o wymierzeniu kary pieniężnej oraz

2) wyrażonej w kilogramach ilości mleka lub przetworów mlecznych wyrażonych w ekwiwalencie mleka, wprowadzonych do obrotu w okresie objętym czynnościami sprawdzającymi, o których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 2, oszacowanej zgodnie z art. 12a ust. 2.";

28)
art. 54j i 54k otrzymują brzmienie:

"Art. 54j. Producent mleka, dostawca hurtowy lub dostawca bezpośredni, który uniemożliwia przeprowadzenie kontroli lub czynności sprawdzających w zakresie określonym w ustawie oraz w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 1 załącznika, podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł.

Art. 54k. Producent mleka, dostawca hurtowy lub dostawca bezpośredni, który utrudnia przeprowadzenie kontroli lub czynności sprawdzających w zakresie określonym w ustawie oraz w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 1 załącznika, podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 zł do 200 zł.";

29)
w art. 54o dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Kary pieniężne uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja, o której mowa w ust. 1, stała się ostateczna.";

30)
art. 55 otrzymuje brzmienie:

"Art. 55. 1. Kar pieniężnych nie wymierza się:

1) jeżeli od końca roku kwotowego, w którym popełniono czyn podlegający karze pieniężnej, upłynęły 3 lata lub

2) naruszenie lub niewykonanie obowiązku nastąpiło w wyniku działania siły wyższej.

2. Można odstąpić od wymierzenia kary, jeżeli naruszenie lub niewykonanie obowiązku:

1) nastąpiło z przyczyn nieleżących po stronie producenta mleka, dostawcy hurtowego, dostawcy bezpośredniego lub podmiotu skupującego, u którego przeprowadzono kontrolę lub czynności sprawdzające, lub

2) jest nieznaczne w odniesieniu do wielkości posiadanej kwoty indywidualnej, lub nie wpływa na mechanizm kwotowania produkcji mleka, w tym na skuteczność przeprowadzonej kontroli lub czynności sprawdzających.

3. W sprawach nieuregulowanych w ustawie do kar pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.1)), z wyłączeniem przepisów dotyczących umarzania należności, odraczania płatności oraz rozkładania płatności na raty.

4. Uprawnienia organu podatkowego określone w ustawie, o której mowa w ust. 3, przysługują:

1) dyrektorowi oddziału terenowego Agencji - jako organowi pierwszej instancji;

2) Prezesowi Agencji - jako organowi odwoławczemu od decyzji dyrektora oddziału terenowego Agencji.

5. Od nieuiszczonych w terminie kar pieniężnych pobiera się odsetki za każdy dzień zwłoki w wysokości przewidzianej dla zaległości podatkowych.

6. Do egzekucji kary pieniężnej wraz z odsetkami za zwłokę stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.";

31)
użyte w art. 4 ust. 5 pkt 5 lit. a i c, art. 10 ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. c tiret pierwsze oraz pkt 4 lit. a, b i g oraz ust. 2, art. 11 ust. 4 i 5, art. 12 ust. 2, art. 13 ust. 2 pkt 5 i 6 oraz ust. 7 pkt 2, art. 14 ust. 2 pkt 1 i 3, art. 15 ust. 1 i ust. 3 we wprowadzeniu do wyliczenia oraz w pkt 5, art. 16 ust. 1, art. 16a, art. 21 ust. 1, art. 22 ust. 1, ust. 3 pkt 8 i 10, ust. 6-9 oraz ust. 12 i 13, art. 22a ust. 6, art. 23 ust. 1 pkt 1 i 3, art. 24 ust. 1-3 i ust. 6, art. 26, art. 28 ust. 1, 4 i 6, art. 29, art. 30 ust. 1, 2 i 4, art. 31 ust. 4 i ust. 5 pkt 2, art. 32 ust. 1, 2 i 4, art. 33 ust. 1 i 2-4, art. 34 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. a oraz ust. 2, art. 35 ust. 1, art. 36 ust. 1 pkt 1, art. 37 ust. 1 oraz art. 53 ust. 2, w różnym przypadku i liczbie wyrazy "indywidualna ilość referencyjna" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku i liczbie wyrazami "kwota indywidualna";
32)
użyte w art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c tiret pierwsze, art. 14 ust. 1 i ust. 2 pkt 4, art. 17, art. 33 ust. 1, art. 35 ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia i w pkt 2 w części wspólnej wyliczenia, art. 36 ust. 3 pkt 1, w różnym przypadku wyrazy "krajowa ilość referencyjna" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "kwota krajowa";
33)
załącznik do ustawy otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej ustawy.
Art.  2.

Ilekroć w przepisach odrębnych jest mowa o indywidualnej ilości referencyjnej oraz o krajowej ilości referencyjnej, należy przez to rozumieć odpowiednio kwotę indywidualną oraz kwotę krajową, o których mowa w niniejszej ustawie.

Art.  3.

Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 kwietnia 2010 r., dotyczących przyznania kwoty indywidualnej z krajowej rezerwy kwoty krajowej, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art.  4.
1.
Właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego wydaje decyzję, w której odmawia zatwierdzenia umowy zbycia albo umowy oddania w używanie kwoty indywidualnej, albo jej części producentowi, któremu przyznana została rekompensata, o której mowa w art. 23a ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1.
2.
W przypadku producentów, którzy pomimo otrzymania rekompensaty, o której mowa w art. 23a ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, wprowadzili do obrotu mleko lub przetwory mleczne, przepis art. 33 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1 stosuje się odpowiednio.
3.
W gospodarstwie dostawcy hurtowego lub dostawcy bezpośredniego, któremu przyznana została rekompensata, o której mowa w art. 23a ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, Agencja Rynku Rolnego przeprowadza kontrolę w zakresie spełnienia przez tego dostawcę warunków zawartych w zobowiązaniach złożonych przez producenta, określonych w przepisach tej ustawy.
4.
Kontrole, o których mowa w ust. 3, są przeprowadzane zgodnie z planem kontroli ustalonym przez Agencję Rynku Rolnego wyłącznie w okresach, których dotyczą zobowiązania, o których mowa w ust. 3.
5.
Rekompensata przyznana dostawcy podlega zwrotowi, jeżeli w wyniku kontroli, o której mowa w ust. 3, zostanie stwierdzone, że nie został spełniony którykolwiek z warunków zawartych w zobowiązaniach, o których mowa w ust. 3.
6.
Do zwrotu rekompensaty stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art.  5.
1.
W roku kwotowym 2010/2011 oraz 2011/2012 nie pobiera się zaliczek, o których mowa w art. 33 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1.
2.
W roku kwotowym 2010/2011 oraz 2011/2012 nie stosuje się przepisów art. 4 ust. 3 pkt 7, art. 4 ust. 5 pkt 4, art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c tiret 4, pkt 2a, pkt 5 lit. d i pkt 6 lit. d, art. 22 ust. 9, art. 33 ust. 2-7, art. 34 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. b i art. 36 ustawy wymienionej w art. 1 oraz w zakresie zaliczek przepisów art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 38, art. 40 i art. 41 ustawy wymienionej w art. 1.
3.
W roku kwotowym 2010/2011 oraz 2011/2012 podmioty skupujące nie są obowiązane do prowadzenia rachunku bankowego, o którym mowa w art. 36 ust. 4a ustawy wymienionej w art. 1.
Art.  6.
1.
W ramach rozliczenia roku kwotowego 2010/2011 oraz 2011/2012 właściwi miejscowo dyrektorzy oddziałów terenowych Agencji Rynku Rolnego na podstawie informacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy wymienionej w art. 1, do dnia 15 września odpowiednio po roku kwotowym 2010/2011 oraz 2011/2012 w odniesieniu do dostawców hurtowych:
1)
dokonują rozliczenia wykorzystania kwot indywidualnych przysługujących na dany dzień roku, według stanu na ostatni dzień roku kwotowego;
2)
określają, w drodze decyzji, po uwzględnieniu krajowego współczynnika realokacji, o którym mowa w art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, wysokość należnej opłaty, o której mowa w art. 33 ust. 1 tej ustawy.
2.
Dyrektorzy oddziałów terenowych Agencji Rynku Rolnego, o których mowa w ust. 1, przesyłają do podmiotów skupujących, także w wersji elektronicznej, zbiorcze informacje o wysokości opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
3.
Dostawca hurtowy w terminie określonym w art. 15 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1 załącznika do ustawy wymienionej w art. 1, jest obowiązany do wniesienia podmiotowi skupującemu opłaty określonej w decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
4.
Opłatę, o której mowa w ust. 3, podmiot skupujący jest obowiązany przekazać na rachunek bankowy oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę dostawcy hurtowego w terminie określonym w art. 15 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1 załącznika do ustawy wymienionej w art. 1.
5.
Jeżeli dostawca hurtowy nie przekazał podmiotowi skupującemu w całości opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 2, podmiot skupujący może rozłożyć opłatę na raty.
6.
Decyzja, o której mowa w ust. 1 pkt 2, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
7.
Upoważnionym do żądania wykonania, w drodze egzekucji administracyjnej, obowiązku wynikającego z decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, jest podmiot skupujący wskazany w tej decyzji.
8.
Wpływy z tytułu opłat, o których mowa w ust. 4, Agencja Rynku Rolnego przekazuje niezwłocznie na rachunek dochodów budżetu państwa.
9.
Od decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje odwołanie do Prezesa Agencji Rynku Rolnego.
Art.  7.
1.
Zaliczki, o których mowa w art. 33 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1, pobrane przez podmiot skupujący w roku kwotowym 2010/2011 przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zwraca się dostawcom hurtowym.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, dyrektor oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę dostawcy hurtowego zobowiązuje, w drodze decyzji, podmioty skupujące do określenia wysokości pobranych od poszczególnych dostawców hurtowych zaliczek oraz do ich zwrotu.
3.
Kwotę z tytułu zwrotu zaliczek podmiot skupujący zwraca dostawcy hurtowemu w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja, o której mowa w ust. 2, stała się ostateczna.
4.
Do należności, o których mowa w ust. 3, stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Art.  8.

Do rozliczenia roku kwotowego 2009/2010 stosuje się przepisy ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art.  9. 1

(uchylony).

Art.  10.

Do dofinansowania spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych w roku szkolnym 2009/2010 stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art.  11.
1.
Rada Ministrów wyda rozporządzenie, o którym mowa w art. 46 ust. 6 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w którym określi wysokość środków finansowych przeznaczonych na wypłatę dopłaty krajowej w roku szkolnym 2010/2011, do dnia 31 sierpnia 2010 r.
2.
Wniosek o wydanie decyzji, o której mowa w art. 46 ust. 12 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, na rok szkolny 2010/2011, podmioty zainteresowane dostarczaniem mleka do szkół podstawowych w roku szkolnym 2010/2011 i uzyskaniem dopłaty krajowej, o której mowa w art. 46 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1, wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 43 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, składają w terminie do dnia 31 sierpnia 2010 r.
3.
We wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 46 ust. 12 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, składanym na rok szkolny 2010/2011, nie podaje się liczby uczniów, którzy złożyli deklarację korzystania z programu dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych, do których wnioskodawca będzie dostarczał mleko lub przetwory mleczne.
4.
Decyzję, o której mowa w art. 46 ust. 12 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w roku szkolnym 2010/2011, dyrektor oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego wydaje w terminie do dnia 30 września 2010 r.
Art.  12. 2

Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 10 ust. 2 i art. 34 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 10 ust. 2 tej ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy.

Art.  13.

Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 16a ust. 8, art. 17 i art. 42a ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc.

Art.  14.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031, Nr 217, poz. 1590 i Nr 225, poz. 1635, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, Nr 120, poz. 818, Nr 192, poz. 1378 i Nr 225, poz. 1671, z 2008 r. Nr 118, poz. 745, Nr 141, poz. 888, Nr 180, poz. 1109 i Nr 209, poz. 1316, 1318 i 1320, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 44, poz. 362, Nr 57, poz. 466, Nr 131, poz. 1075, Nr 157, poz. 1241, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 213, poz. 1652 i Nr 216, poz. 1676 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 57, poz. 355 i Nr 127, poz. 858.

ZAŁĄCZNIK 

PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ W ZAKRESIE ORGANIZACJI RYNKU MLEKA I PRZETWORÓW MLECZNYCH

1) rozporządzenie Komisji (WE) nr 595/2004 z dnia 30 marca 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych (Dz. Urz. UE L 94 z 31.03.2004, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 43, str. 333);

2) rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") (Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.);

3) rozporządzenie Komisji (UE) nr 1272/2009 z dnia 11 grudnia 2009 r. ustanawiające wspólne szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zakupu i sprzedaży produktów rolnych w ramach interwencji publicznej (Dz. Urz. UE L 349 z 29.12.2009, str. 1);

4) rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2921/90 z dnia 10 października 1990 r. w sprawie pomocy do produkcji kazeiny i kazeinianów z mleka odtłuszczonego (Dz. Urz. WE L 279 z 11.10.1990, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 10, str. 387);

5) rozporządzenie Komisji (WE) nr 2799/99 z dnia 17 grudnia 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1255/1999 w odniesieniu do przyznawania pomocy w odniesieniu do mleka odtłuszczonego i mleka odtłuszczonego w proszku przeznaczonych na paszę oraz sprzedaży mleka odtłuszczonego w proszku o takim przeznaczeniu (Dz. Urz. WE L 340 z 31.12.1999, str. 3, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 28, str. 110);

6) rozporządzenie Komisji (WE) nr 657/2008 z dnia 10 lipca 2008 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach oświatowych (Dz. Urz. UE L 183 z 11.07.2008, str. 17, z późn. zm.);

7) rozporządzenie Komisji (WE) nr 760/2008 z dnia 31 lipca 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zezwoleń na stosowanie kazeiny i kazeinianów w wyrobie serów (Dz. Urz. UE L 205 z 01.08.2008, str. 22, z późn. zm.);

8) rozporządzenie Komisji (WE) nr 826/2008 z dnia 20 sierpnia 2008 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące przyznawania dopłat do prywatnego przechowywania niektórych produktów rolnych (Dz. Urz. UE L 223 z 21.08.2008, str. 3, z późn. zm.).

1 Art. 9 uchylony przez art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2012 r. (Dz.U.12.574) zmieniającej nin. ustawę z dniem 23 maja 2012 r.
2 Art. 12 zmieniony przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 kwietnia 2012 r. (Dz.U.12.574) zmieniającej nin. ustawę z dniem 23 maja 2012 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.148.990

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zmiana ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.
Data aktu: 24/06/2010
Data ogłoszenia: 13/08/2010
Data wejścia w życie: 28/08/2010