Sposób przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich oraz wysokość wynagrodzenia ekspertów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 14 lipca 2010 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich oraz wysokości wynagrodzenia ekspertów

Na podstawie art. 37 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich;
2)
wysokość wynagrodzenia ekspertów, o którym mowa w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Weryfikacje lub próby efektywności polegają na:
1)
podjęciu symulacji popełnienia aktu bezprawnego, w szczególności:
a)
niepostrzeżonym wejściu na obszar o ograniczonym dostępie,
b)
pozostawieniu niestrzeżonego bagażu lub pakunku,
c)
usiłowaniu wniesienia podejrzanej substancji lub atrapy broni,
d)
podłożeniu atrapy materiału wybuchowego lub bomby,
e)
ukryciu pozoranta lub manekina;
2)
sprawdzeniu stanu zabezpieczenia, sprawności sprzętu oraz wiedzy załogi statku i personelu obiektu portowego lub portu w zakresie ochrony;
3)
sprawdzeniu zgodności stanu ochrony z oceną i planem ochrony statku, obiektu portowego lub portu;
4)
wykazaniu i omówieniu nieprawidłowości.
§  3.
1.
Szczegółowe zagadnienia z zakresu ochrony, które należy wziąć pod uwagę, przeprowadzając weryfikację statków, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Szczegółowe zagadnienia z zakresu ochrony, które należy wziąć pod uwagę, przeprowadzając weryfikację obiektów portowych i portów, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Weryfikację obiektów portowych i portów przeprowadza się na podstawie scenariusza działań, uwzględniającego zagadnienia, o których mowa w § 3 ust. 2.
2.
Scenariusz działań obejmuje swoją tematyką zakres potencjalnych zagrożeń obiektu portowego lub portu.
3.
Scenariusz działań określa zakres weryfikacji, skład osobowy i zadania zespołu, kolejność i harmonogram działań oraz sposób ich dokumentowania.
4.
Scenariusz działań dotyczy jednego lub kilku zagrożeń zawartych w sekcji 15.11 części B Międzynarodowego kodeksu dla ochrony statków i obiektów portowych, przyjętego w dniu 12 grudnia 2002 r. Rezolucją Nr 2 Konferencji Umawiających się Rządów-Stron Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (Dz. U. z 2005 r. Nr 120, poz. 1016), zwanego dalej "Kodeksem ISPS".
§  5.
Weryfikacja powinna być zapowiedziana nie później niż na 7 dni przed jej przeprowadzeniem, a przygotowany przez zespół scenariusz działań uzgodniony z organem powołującym.
§  6.
Członkowie zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, otrzymują od organu powołującego imienne dokumenty upoważniające do przeprowadzenia weryfikacji lub prób efektywności.
§  7.
1.
Podczas przeprowadzania weryfikacji lub próby efektywności:
1)
w odniesieniu do obiektów portowych i portów - członkowie zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, są obowiązani do posiadania przy sobie dokumentu, o którym mowa w § 6, oraz dowodu tożsamości;
2)
w odniesieniu do statków - inspektorzy bandery i inspektorzy portu są obowiązani do posiadania przy sobie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia weryfikacji lub próby efektywności, wydanego przez dyrektora właściwego urzędu morskiego, oraz dowodu tożsamości.
2.
Podczas przeprowadzania próby efektywności w odniesieniu do statku, obiektu portowego lub portu, w szczególności do obszarów o ograniczonym dostępie, osoby przeprowadzające próbę efektywności okazują dokumenty, o których mowa w ust. 1, po powstrzymaniu przez załogę statku lub jednostkę ochrony portu lub obiektu portowego próby wejścia albo po skutecznym niepostrzeżonym wejściu.
§  8.
W przypadku negatywnego wyniku próby efektywności statku, obiektu portowego lub portu, odpowiednio, inspekcja bandery, inspekcja portu, dyrektor właściwego urzędu morskiego albo minister właściwy do spraw gospodarki morskiej podejmuje decyzję o przeprowadzeniu weryfikacji.
§  9.
Weryfikacje i próby efektywności nie powinny zakłócać normalnej eksploatacji statku, obiektu portowego i portu, biorąc pod uwagę poziom ochrony, o którym mowa w prawidle 1/14 rozdziału XI-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016).
§  10.
Wysokość wynagrodzenia ekspertów, o którym mowa w art. 30 ust. 3 ustawy, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 ZAGADNIENIA Z ZAKRESU OCHRONY, KTÓRE NALEŻY WZIĄĆ POD UWAGĘ, PRZEPROWADZAJĄC WERYFIKACJE STATKÓW

Podczas weryfikacji statków zespół powinien wziąć pod uwagę następujące zagadnienia z zakresu ochrony, w dowolnej konfiguracji:

1) sekcja 7.2 części A Kodeksu ISPS - kontrola punktów dostępu;

2) sekcja 7.6 części A Kodeksu ISPS - podniesienie poziomu bezpieczeństwa w porcie;

3) sekcja 8.4 części A Kodeksu ISPS - ocena stanu ochrony statku;

4) sekcja 9.4 części A Kodeksu ISPS - plan ochrony statku;

5) sekcja 9.6 części A Kodeksu ISPS - zabezpieczenie planu ochrony statku;

6) sekcja 9.7 części A Kodeksu ISPS - ochrona dostępu do planu ochrony statku;

7) sekcja 10 części A Kodeksu ISPS - zapisy, dokumentacja i archiwizacja;

8) sekcja 13.2 części A Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony statku;

9) sekcja 13.3 części A Kodeksu ISPS - kompetencje załogi statku;

10) sekcja 13.4 części A Kodeksu ISPS - ćwiczenia załogi statku;

11) sekcja 8.5 części B Kodeksu ISPS - informacje dotyczące bezpieczeństwa;

12) sekcja 9.9 części B Kodeksu ISPS - ochrona środków dostępu na statek;

13) sekcja 9.11 części B Kodeksu ISPS - środki identyfikacji osób;

14) sekcja 9.14 części B Kodeksu ISPS - ochrona punktów dostępu;

15) sekcja 9.15 części B Kodeksu ISPS - kontrola osób wchodzących na statek;

16) sekcja 9.16 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 2;

17) sekcja 9.17 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 3;

18) sekcja 9.20 części B Kodeksu ISPS - oznakowanie obszarów o ograniczonym dostępie;

19) sekcja 9.21 części B Kodeksu ISPS - określenie obszarów o ograniczonym dostępie;

20) sekcja 9.22 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 1;

21) sekcja 9.23 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 2;

22) sekcja 9.24 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 3;

23) sekcja 9.33 części B Kodeksu ISPS - środki ochrony podczas dostaw zapasów statkowych;

24) sekcja 9.35 części B Kodeksu ISPS - przyjmowanie zapasów przez statek na poziomie 1;

25) sekcja 9.42 części B Kodeksu ISPS - ogólne zasady monitorowania statku;

26) sekcja 9.45 części B Kodeksu ISPS - monitorowanie statku na poziomie 1;

27) sekcja 9.46 części B Kodeksu ISPS - oświetlenie statku;

28) sekcja 13.1 części B Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony armatora;

29) sekcja 13.2 części B Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony statku;

30) sekcja 13.3 części B Kodeksu ISPS - kompetencje załogi pokładowej;

31) sekcja 13.4 części B Kodeksu ISPS - kompetencje pozostałych członków załogi;

32) sekcja 13.5 części B Kodeksu ISPS - ćwiczenia załogi statku;

33) sekcja 13.6 części B Kodeksu ISPS - alarmy próbne;

34) sekcja 13.7 części B Kodeksu ISPS - wspólne ćwiczenia administracji morskiej, oficerów ochrony armatora (CSO), oficerów ochrony statku (SSO) i oficerów ochrony obiektów portowych (PFSO);

35) zagrożenia i zdarzenia naruszające ochronę przedstawione w ocenie stanu ochrony i planie ochrony statku;

36) nowe zagrożenia, które pojawiają się wraz z rozwojem techniki i gospodarki światowej;

37) inne zagadnienia z zakresu ochrony uznane przez zespół za stosowne i uwarunkowane panującymi okolicznościami.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 ZAGADNIENIA Z ZAKRESU OCHRONY, KTÓRE NALEŻY WZIĄĆ POD UWAGĘ, PRZEPROWADZAJĄC WERYFIKACJE OBIEKTÓW PORTOWYCH I PORTÓW

Podczas weryfikacji obiektów portowych i portów zespół powinien wziąć pod uwagę następujące zagadnienia z zakresu ochrony, w dowolnej konfiguracji, zgodnie z opracowanym scenariuszem działań:

1) sekcja 14.2 części A Kodeksu ISPS - kontrola punktów dostępu;

2) sekcja 14.6 części A Kodeksu ISPS - podniesienie poziomu bezpieczeństwa na statku;

3) sekcja 15.5 części A Kodeksu ISPS - ocena stanu ochrony obiektu portowego;

4) sekcja 16.3 części A Kodeksu ISPS - plan ochrony obiektu portowego;

5) sekcja 16.7 części A Kodeksu ISPS - zabezpieczenie planu ochrony obiektu portowego;

6) sekcja 16.8 części A Kodeksu ISPS - ochrona dostępu do planu ochrony obiektu portowego;

7) sekcja 18.2 części A Kodeksu ISPS - kompetencje personelu ochrony obiektu portowego;

8) sekcja 18.3 części A Kodeksu ISPS - ćwiczenia personelu ochrony obiektu portowego;

9) sekcja 15.7 części B Kodeksu ISPS - infrastruktura obiektu portowego;

10) sekcja 15.12 części B Kodeksu ISPS - obiekty przyległe do obiektu portowego;

11) sekcja 16.12 części B Kodeksu ISPS - środki identyfikacji osób;

12) sekcja 16.17 części B Kodeksu ISPS - ochrona punktów dostępu;

13) sekcja 16.18 części B Kodeksu ISPS - kontrola osób wchodzących na teren obiektu portowego;

14) sekcja 16.19 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 2;

15) sekcja 16.20 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 3;

16) sekcja 16.23 części B Kodeksu ISPS - oznakowanie obszarów o ograniczonym dostępie;

17) sekcja 16.24 części B Kodeksu ISPS - systemy alarmowe wykrywające wtargnięcie;

18) sekcja 16.25 części B Kodeksu ISPS - określenie obszarów o ograniczonym dostępie;

19) sekcja 16.27 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 1;

20) sekcja 16.28 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 2;

21) sekcja 16.29 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 3;

22) sekcja 16.30 części B Kodeksu ISPS - środki ochrony podczas przeładunku towarów;

23) sekcja 16.32 części B Kodeksu ISPS - kontrola przeładowywanych towarów;

24) sekcja 16.38 części B Kodeksu ISPS - środki ochrony podczas dostaw zapasów statkowych;

25) sekcja 16.40 części B Kodeksu ISPS - kontrola dostaw zapasów statkowych;

26) sekcja 16.49 części B Kodeksu ISPS - ogólne zasady monitorowania obiektu portowego;

27) sekcja 16.52 części B Kodeksu ISPS - monitorowanie obiektu portowego na poziomie 1;

28) sekcja 18.1 części B Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony obiektu portowego;

29) sekcja 18.2 części B Kodeksu ISPS - kompetencje personelu obiektu portowego posiadającego konkretne zadania w zakresie ochrony;

30) sekcja 18.3 części B Kodeksu ISPS - kompetencje pozostałego personelu obiektu portowego;

31) sekcja 18.4 części B Kodeksu ISPS - ćwiczenia personelu obiektu portowego;

32) sekcja 18.6 części B Kodeksu ISPS - wspólne ćwiczenia administracji morskiej, oficerów ochrony armatora (CSO), oficerów ochrony statku (SSO) i oficerów ochrony obiektów portowych (PFSO);

33) zagrożenia i zdarzenia naruszające ochronę przedstawione w ocenie stanu ochrony i planie ochrony obiektu portowego lub portu;

34) nowe zagrożenia, które pojawiają się wraz z rozwojem techniki i gospodarki światowej;

35) inne zagadnienia z zakresu ochrony uznane przez zespół za stosowne i uwarunkowane panującymi okolicznościami.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 WYNAGRODZENIE EKSPERTA ZA PRZEPROWADZENIE WERYFIKACJI OBIEKTÓW PORTOWYCH I PORTÓW

1. Przeprowadzenie weryfikacji obiektu portowego: 200 j.t.*

2. Przeprowadzenie weryfikacji portu: 400 j.t.

______

* Jednostka taryfowa (j.t.) - wartość złotowa jednostki taryfowej stanowi równowartość 0,2 SDR - Specjalnych Praw Ciągnienia liczona według średniego kursu walutowego z poprzedniego tygodnia podanego w tabelach kursowych Narodowego Banku Polskiego.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.137.915

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich oraz wysokość wynagrodzenia ekspertów.
Data aktu: 14/07/2010
Data ogłoszenia: 29/07/2010
Data wejścia w życie: 13/08/2010