Sposób przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich oraz wysokość wynagrodzenia ekspertów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 14 lipca 2010 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich oraz wysokości wynagrodzenia ekspertów

Na podstawie art. 37 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich;
2)
wysokość wynagrodzenia ekspertów, o którym mowa w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Weryfikacje lub próby efektywności polegają na:
1)
podjęciu symulacji popełnienia aktu bezprawnego, w szczególności:
a)
niepostrzeżonym wejściu na obszar o ograniczonym dostępie,
b)
pozostawieniu niestrzeżonego bagażu lub pakunku,
c)
usiłowaniu wniesienia podejrzanej substancji lub atrapy broni,
d)
podłożeniu atrapy materiału wybuchowego lub bomby,
e)
ukryciu pozoranta lub manekina;
2)
sprawdzeniu stanu zabezpieczenia, sprawności sprzętu oraz wiedzy załogi statku i personelu obiektu portowego lub portu w zakresie ochrony;
3)
sprawdzeniu zgodności stanu ochrony z oceną i planem ochrony statku, obiektu portowego lub portu;
4)
wykazaniu i omówieniu nieprawidłowości.
§  3.
1.
Szczegółowe zagadnienia z zakresu ochrony, które należy wziąć pod uwagę, przeprowadzając weryfikację statków, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Szczegółowe zagadnienia z zakresu ochrony, które należy wziąć pod uwagę, przeprowadzając weryfikację obiektów portowych i portów, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Weryfikację obiektów portowych i portów przeprowadza się na podstawie scenariusza działań, uwzględniającego zagadnienia, o których mowa w § 3 ust. 2.
2.
Scenariusz działań obejmuje swoją tematyką zakres potencjalnych zagrożeń obiektu portowego lub portu.
3.
Scenariusz działań określa zakres weryfikacji, skład osobowy i zadania zespołu, kolejność i harmonogram działań oraz sposób ich dokumentowania.
4.
Scenariusz działań dotyczy jednego lub kilku zagrożeń zawartych w sekcji 15.11 części B Międzynarodowego kodeksu dla ochrony statków i obiektów portowych, przyjętego w dniu 12 grudnia 2002 r. Rezolucją Nr 2 Konferencji Umawiających się Rządów-Stron Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (Dz. U. z 2005 r. Nr 120, poz. 1016), zwanego dalej "Kodeksem ISPS".
§  5.
Weryfikacja powinna być zapowiedziana nie później niż na 7 dni przed jej przeprowadzeniem, a przygotowany przez zespół scenariusz działań uzgodniony z organem powołującym.
§  6.
Członkowie zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, otrzymują od organu powołującego imienne dokumenty upoważniające do przeprowadzenia weryfikacji lub prób efektywności.
§  7.
1.
Podczas przeprowadzania weryfikacji lub próby efektywności:
1)
w odniesieniu do obiektów portowych i portów - członkowie zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, są obowiązani do posiadania przy sobie dokumentu, o którym mowa w § 6, oraz dowodu tożsamości;
2)
w odniesieniu do statków - inspektorzy bandery i inspektorzy portu są obowiązani do posiadania przy sobie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia weryfikacji lub próby efektywności, wydanego przez dyrektora właściwego urzędu morskiego, oraz dowodu tożsamości.
2.
Podczas przeprowadzania próby efektywności w odniesieniu do statku, obiektu portowego lub portu, w szczególności do obszarów o ograniczonym dostępie, osoby przeprowadzające próbę efektywności okazują dokumenty, o których mowa w ust. 1, po powstrzymaniu przez załogę statku lub jednostkę ochrony portu lub obiektu portowego próby wejścia albo po skutecznym niepostrzeżonym wejściu.
§  8.
W przypadku negatywnego wyniku próby efektywności statku, obiektu portowego lub portu, odpowiednio, inspekcja bandery, inspekcja portu, dyrektor właściwego urzędu morskiego albo minister właściwy do spraw gospodarki morskiej podejmuje decyzję o przeprowadzeniu weryfikacji.
§  9.
Weryfikacje i próby efektywności nie powinny zakłócać normalnej eksploatacji statku, obiektu portowego i portu, biorąc pod uwagę poziom ochrony, o którym mowa w prawidle 1/14 rozdziału XI-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016).
§  10.
Wysokość wynagrodzenia ekspertów, o którym mowa w art. 30 ust. 3 ustawy, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 ZAGADNIENIA Z ZAKRESU OCHRONY, KTÓRE NALEŻY WZIĄĆ POD UWAGĘ, PRZEPROWADZAJĄC WERYFIKACJE STATKÓW

Podczas weryfikacji statków zespół powinien wziąć pod uwagę następujące zagadnienia z zakresu ochrony, w dowolnej konfiguracji:

1) sekcja 7.2 części A Kodeksu ISPS - kontrola punktów dostępu;

2) sekcja 7.6 części A Kodeksu ISPS - podniesienie poziomu bezpieczeństwa w porcie;

3) sekcja 8.4 części A Kodeksu ISPS - ocena stanu ochrony statku;

4) sekcja 9.4 części A Kodeksu ISPS - plan ochrony statku;

5) sekcja 9.6 części A Kodeksu ISPS - zabezpieczenie planu ochrony statku;

6) sekcja 9.7 części A Kodeksu ISPS - ochrona dostępu do planu ochrony statku;

7) sekcja 10 części A Kodeksu ISPS - zapisy, dokumentacja i archiwizacja;

8) sekcja 13.2 części A Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony statku;

9) sekcja 13.3 części A Kodeksu ISPS - kompetencje załogi statku;

10) sekcja 13.4 części A Kodeksu ISPS - ćwiczenia załogi statku;

11) sekcja 8.5 części B Kodeksu ISPS - informacje dotyczące bezpieczeństwa;

12) sekcja 9.9 części B Kodeksu ISPS - ochrona środków dostępu na statek;

13) sekcja 9.11 części B Kodeksu ISPS - środki identyfikacji osób;

14) sekcja 9.14 części B Kodeksu ISPS - ochrona punktów dostępu;

15) sekcja 9.15 części B Kodeksu ISPS - kontrola osób wchodzących na statek;

16) sekcja 9.16 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 2;

17) sekcja 9.17 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 3;

18) sekcja 9.20 części B Kodeksu ISPS - oznakowanie obszarów o ograniczonym dostępie;

19) sekcja 9.21 części B Kodeksu ISPS - określenie obszarów o ograniczonym dostępie;

20) sekcja 9.22 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 1;

21) sekcja 9.23 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 2;

22) sekcja 9.24 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 3;

23) sekcja 9.33 części B Kodeksu ISPS - środki ochrony podczas dostaw zapasów statkowych;

24) sekcja 9.35 części B Kodeksu ISPS - przyjmowanie zapasów przez statek na poziomie 1;

25) sekcja 9.42 części B Kodeksu ISPS - ogólne zasady monitorowania statku;

26) sekcja 9.45 części B Kodeksu ISPS - monitorowanie statku na poziomie 1;

27) sekcja 9.46 części B Kodeksu ISPS - oświetlenie statku;

28) sekcja 13.1 części B Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony armatora;

29) sekcja 13.2 części B Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony statku;

30) sekcja 13.3 części B Kodeksu ISPS - kompetencje załogi pokładowej;

31) sekcja 13.4 części B Kodeksu ISPS - kompetencje pozostałych członków załogi;

32) sekcja 13.5 części B Kodeksu ISPS - ćwiczenia załogi statku;

33) sekcja 13.6 części B Kodeksu ISPS - alarmy próbne;

34) sekcja 13.7 części B Kodeksu ISPS - wspólne ćwiczenia administracji morskiej, oficerów ochrony armatora (CSO), oficerów ochrony statku (SSO) i oficerów ochrony obiektów portowych (PFSO);

35) zagrożenia i zdarzenia naruszające ochronę przedstawione w ocenie stanu ochrony i planie ochrony statku;

36) nowe zagrożenia, które pojawiają się wraz z rozwojem techniki i gospodarki światowej;

37) inne zagadnienia z zakresu ochrony uznane przez zespół za stosowne i uwarunkowane panującymi okolicznościami.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 ZAGADNIENIA Z ZAKRESU OCHRONY, KTÓRE NALEŻY WZIĄĆ POD UWAGĘ, PRZEPROWADZAJĄC WERYFIKACJE OBIEKTÓW PORTOWYCH I PORTÓW

Podczas weryfikacji obiektów portowych i portów zespół powinien wziąć pod uwagę następujące zagadnienia z zakresu ochrony, w dowolnej konfiguracji, zgodnie z opracowanym scenariuszem działań:

1) sekcja 14.2 części A Kodeksu ISPS - kontrola punktów dostępu;

2) sekcja 14.6 części A Kodeksu ISPS - podniesienie poziomu bezpieczeństwa na statku;

3) sekcja 15.5 części A Kodeksu ISPS - ocena stanu ochrony obiektu portowego;

4) sekcja 16.3 części A Kodeksu ISPS - plan ochrony obiektu portowego;

5) sekcja 16.7 części A Kodeksu ISPS - zabezpieczenie planu ochrony obiektu portowego;

6) sekcja 16.8 części A Kodeksu ISPS - ochrona dostępu do planu ochrony obiektu portowego;

7) sekcja 18.2 części A Kodeksu ISPS - kompetencje personelu ochrony obiektu portowego;

8) sekcja 18.3 części A Kodeksu ISPS - ćwiczenia personelu ochrony obiektu portowego;

9) sekcja 15.7 części B Kodeksu ISPS - infrastruktura obiektu portowego;

10) sekcja 15.12 części B Kodeksu ISPS - obiekty przyległe do obiektu portowego;

11) sekcja 16.12 części B Kodeksu ISPS - środki identyfikacji osób;

12) sekcja 16.17 części B Kodeksu ISPS - ochrona punktów dostępu;

13) sekcja 16.18 części B Kodeksu ISPS - kontrola osób wchodzących na teren obiektu portowego;

14) sekcja 16.19 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 2;

15) sekcja 16.20 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 3;

16) sekcja 16.23 części B Kodeksu ISPS - oznakowanie obszarów o ograniczonym dostępie;

17) sekcja 16.24 części B Kodeksu ISPS - systemy alarmowe wykrywające wtargnięcie;

18) sekcja 16.25 części B Kodeksu ISPS - określenie obszarów o ograniczonym dostępie;

19) sekcja 16.27 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 1;

20) sekcja 16.28 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 2;

21) sekcja 16.29 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 3;

22) sekcja 16.30 części B Kodeksu ISPS - środki ochrony podczas przeładunku towarów;

23) sekcja 16.32 części B Kodeksu ISPS - kontrola przeładowywanych towarów;

24) sekcja 16.38 części B Kodeksu ISPS - środki ochrony podczas dostaw zapasów statkowych;

25) sekcja 16.40 części B Kodeksu ISPS - kontrola dostaw zapasów statkowych;

26) sekcja 16.49 części B Kodeksu ISPS - ogólne zasady monitorowania obiektu portowego;

27) sekcja 16.52 części B Kodeksu ISPS - monitorowanie obiektu portowego na poziomie 1;

28) sekcja 18.1 części B Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony obiektu portowego;

29) sekcja 18.2 części B Kodeksu ISPS - kompetencje personelu obiektu portowego posiadającego konkretne zadania w zakresie ochrony;

30) sekcja 18.3 części B Kodeksu ISPS - kompetencje pozostałego personelu obiektu portowego;

31) sekcja 18.4 części B Kodeksu ISPS - ćwiczenia personelu obiektu portowego;

32) sekcja 18.6 części B Kodeksu ISPS - wspólne ćwiczenia administracji morskiej, oficerów ochrony armatora (CSO), oficerów ochrony statku (SSO) i oficerów ochrony obiektów portowych (PFSO);

33) zagrożenia i zdarzenia naruszające ochronę przedstawione w ocenie stanu ochrony i planie ochrony obiektu portowego lub portu;

34) nowe zagrożenia, które pojawiają się wraz z rozwojem techniki i gospodarki światowej;

35) inne zagadnienia z zakresu ochrony uznane przez zespół za stosowne i uwarunkowane panującymi okolicznościami.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 WYNAGRODZENIE EKSPERTA ZA PRZEPROWADZENIE WERYFIKACJI OBIEKTÓW PORTOWYCH I PORTÓW

1. Przeprowadzenie weryfikacji obiektu portowego: 200 j.t.*

2. Przeprowadzenie weryfikacji portu: 400 j.t.

______

* Jednostka taryfowa (j.t.) - wartość złotowa jednostki taryfowej stanowi równowartość 0,2 SDR - Specjalnych Praw Ciągnienia liczona według średniego kursu walutowego z poprzedniego tygodnia podanego w tabelach kursowych Narodowego Banku Polskiego.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.137.915

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich oraz wysokość wynagrodzenia ekspertów.
Data aktu: 14/07/2010
Data ogłoszenia: 29/07/2010
Data wejścia w życie: 13/08/2010