Analiza przedsiębiorstwa państwowego dokonywana przed wydaniem zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lutego 2009 r.
w sprawie analizy przedsiębiorstwa państwowego dokonywanej przed wydaniem zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej

Na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zakres analizy stanu przedsiębiorstwa państwowego, o której mowa w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, sposób jej zlecania, opracowania i finansowania oraz warunki, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy.
§  2.
1.
Ustalenie stanu prawnego majątku przedsiębiorstwa państwowego jest dokonywane na podstawie wypisów z ksiąg wieczystych, wpisów w rejestrach sądowych, rejestrach zastawów, ewidencjach i rejestrach organów administracji rządowej i samorządowej, a także na podstawie dokumentacji prawnej, organizacyjnej i finansowo-księgowej przedsiębiorstwa państwowego oraz innych dokumentów źródłowych.
2.
Ustalenie stanu prawnego majątku przedsiębiorstwa państwowego powinno określać w szczególności:
1)
sposób utworzenia przedsiębiorstwa państwowego podlegającego prywatyzacji bezpośredniej, ze wskazaniem podstawy prawnej objęcia przez przedsiębiorstwo państwowe majątku Skarbu Państwa albo majątku innych osób prawnych lub fizycznych;
2)
prawa własności składników majątkowych;
3)
ograniczone prawa rzeczowe ustanowione na rzecz przedsiębiorstwa państwowego na majątku osób trzecich;
4)
ograniczone prawa rzeczowe ustanowione na majątku przedsiębiorstwa państwowego na rzecz osób trzecich;
5)
prawa na dobrach niematerialnych o charakterze majątkowym;
6)
wierzytelności i zobowiązania;
7)
inne prawa majątkowe i niemajątkowe;
8)
stan prawny w zakresie praw i obowiązków o charakterze majątkowym wynikających z przepisów:
a)
prawa pracy,
b)
o ochronie i kształtowaniu środowiska,
c)
o ochronie konkurencji i konsumentów;
9)
stan roszczeń oraz podjęte czynności windykacyjne i egzekucyjne;
10)
posiadane koncesje i zezwolenia, a w przypadku prowadzenia działalności wydobywczej - raport z analizy złóż i zgodności ich eksploatacji z prawem.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwo państwowe jest zobowiązane do wypełniania obowiązków z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, ustalenie stanu prawnego powinno zawierać również opis obowiązków wynikających z ochrony interesów obronności i bezpieczeństwa państwa, w szczególności przygotowania i możliwości realizacji zadań programu mobilizacji gospodarki.
4.
Prezentacja każdego z zagadnień wymienionych w ust. 2 powinna zawierać wnioski wskazujące ewentualne zagrożenia dla przedsiębiorstwa państwowego oraz podstawowe problemy wymagające rozwiązania.
§  3.
1.
Oszacowanie wartości przedsiębiorstwa jest dokonywane przy użyciu co najmniej dwóch metod wyceny, w szczególności spośród następujących:
1)
zdyskontowanych przyszłych przepływów pieniężnych;
2)
wartości odtworzeniowej;
3)
wartości skorygowanej aktywów netto;
4)
rynkowej wartości likwidacyjnej;
5)
przy zastosowaniu mnożnika zysku.
2.
Wyboru metody wyceny dokonuje się w zależności od sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa państwowego. Wybór metody wyceny wymaga uzasadnienia.
3.
Porównanie wyników oszacowania wartości stanowi podstawę do określenia wartości przedsiębiorstwa.
§  4.
1.
Oceny realizacji obowiązków wynikających z wymogów ochrony środowiska dokonuje się na podstawie badania wpływu działalności przedsiębiorstwa państwowego na stan środowiska.
2.
Ocena, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1)
mapę nieruchomości przedsiębiorstwa państwowego i krótką charakterystykę sąsiednich nieruchomości, z uwzględnieniem rodzaju prowadzonej na nich działalności wraz z podstawowymi danymi geofizycznymi i hydrogeologicznymi dotyczącymi tych nieruchomości;
2)
opis istniejących zanieczyszczeń gruntów i wód oraz opis stopni emisji zanieczyszczeń do powietrza;
3)
analizę procesów produkcyjnych i technologicznych, zastosowanych metod ochrony gruntu, powietrza i wody oraz ochrony przed hałasem, a także gospodarki surowcowej i odpadowej;
4)
ocenę stopnia realizacji zobowiązań dotyczących stwierdzonego stanu środowiska, wynikających z decyzji organów administracji, bądź z przepisów prawa;
5)
wskazanie szczególnie istotnych zagadnień wynikających z analizy stanu środowiska, wymagających dalszych szczegółowych badań;
6)
opis najważniejszych niezbędnych inwestycji w zakresie ochrony środowiska, z określeniem przewidywanego okresu realizacji i kosztów;
7)
szacunkowe skutki finansowe związane z ewentualną odpowiedzialnością za naruszenie środowiska;
8)
ocenę zagrożeń dla zdrowia pracowników oraz wynikających ze skutków tych zagrożeń świadczeń.
3.
Ocena ochrony dóbr kultury wchodzących w skład majątku przedsiębiorstwa państwowego powinna określać w szczególności:
1)
wykaz zabytków i oszacowanie ich klasy;
2)
sposób zabezpieczenia.
4.
Oceny ochrony dóbr kultury wchodzących w skład majątku przedsiębiorstwa państwowego dokonuje się w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków lub ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w zależności od charakteru i rodzaju dóbr kultury.
§  5.
1.
Analiza, o której mowa w § 1, powinna być opracowana w formie pisemnej.
2.
Analiza powinna uwzględniać stan faktyczny i prawny na dzień jej sporządzenia oraz zawierać wynikające z niej wnioski.
3.
Do analizy należy dołączyć, w formie załączników, kopie lub odpisy dokumentów stanowiących podstawę jej dokonania.
§  6.
Szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać analiza oraz jej opracowanie, określa się w umowie o jej dokonanie.
§  7.
1.
Wykonanie analizy zleca, jednemu lub kilku podmiotom, organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego.
2.
Zlecanie wykonania analizy następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.). W przypadku gdy zlecenia dokonuje podmiot niezobowiązany do stosowania powołanej ustawy lub finansowanie odbywa się bez udziału środków publicznych, zlecanie wykonania analizy następuje według procedury przewidzianej w rozporządzeniu.
§  8.
1. 1
Ogłoszenie o przetargu zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej organu założycielskiego oraz na stronie internetowej ogłaszającego przetarg.
2.
Ogłoszenie o przetargu powinno zawierać w szczególności:
1)
nazwę i adres organizującego przetarg;
2)
wskazanie podmiotu, którego dotyczy przetarg;
3)
określenie:
a)
wymagań stawianych oferentom, w tym wymogu niepozostawania z przedsiębiorstwem państwowym w stosunku prawnym lub faktycznym mogącym budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności oferenta,
b)
warunków, jakim powinna odpowiadać analiza i sposób jej opracowania,
c)
kryteriów oceny ofert;
4)
wskazanie miejsca i sposobu uzyskania informacji na temat wymagań, warunków i kryteriów, o których mowa w pkt 3;
5)
wskazanie miejsca i sposobu uzyskania informacji na temat przedsiębiorstwa państwowego;
6)
określenie miejsca, sposobu i terminu składania ofert, przy czym termin ich składania nie może być krótszy niż 15 dni od dnia publikacji ogłoszenia;
7)
wskazanie terminu związania ofertą;
8)
określenie sposobu powiadamiania oferentów o wynikach przetargu.
§  9.
Oferta powinna zostać złożona w języku polskim i składać się z dwóch oddzielnych części - merytorycznej i cenowej.
§  10.
1.
Oceny złożonych ofert dokonuje komisja powołana przez organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego.
2.
Ocena ofert jest przeprowadzana w dwóch etapach:
1)
w pierwszym etapie komisja ocenia oferty zgodnie z przyjętymi kryteriami formalnymi oraz postanawia o dopuszczeniu ofert do drugiego etapu przetargu;
2)
w drugim etapie komisja ocenia oferty zgodnie z przyjętymi kryteriami merytorycznymi oraz wyłania ofertę zawierającą najkorzystniejsze warunki wykonania analizy.
3.
Wyboru oferty dokonuje ogłaszający przetarg.
§  11.
Opracowanie analizy jest finansowane:
1)
z budżetu państwa, w części przeznaczonej na koszty prywatyzacji, jeżeli zlecającym jest organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego;
2)
przez przedsiębiorstwo państwowe, zgodnie z umową zawartą ze zlecającym.
§  12.
Podmioty dokonujące analizy mają prawo żądać od organów przedsiębiorstwa państwowego udostępnienia wszelkich niezbędnych informacji w zakresie objętym analizą, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji prawnie chronionych.
§  13.
Odbioru analiz dokonuje komisja powołana przez organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego.
§  14.
Od oszacowania wartości przedsiębiorstwa można odstąpić, jeżeli księgowa wartość przedsiębiorstwa (aktywa netto), ustalona w oparciu o bilans sporządzony na dzień kończący rok obrotowy bezpośrednio poprzedzający wykonanie analizy, jest niższa od równowartości w złotych 25.000 euro.
§  15.
Wykonanie analizy nie jest wymagane dla przedsiębiorstw państwowych, dla których wykonanie analizy zostało zlecone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a analiza spełnia wymogi określone w rozporządzeniu.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.301) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 marca 2016 r.
2 Zakres spraw uregulowany niniejszym rozporządzeniem był poprzednio uregulowany w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1997 r. w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania, zasad jej odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełniania których można odstąpić od opracowania analizy (Dz. U. Nr 64, poz. 408, z 1999 r. Nr 77, poz. 866, z 2003 r. Nr 147, poz. 1430, z 2004 r. Nr 261, poz. 2599 oraz z 2008 r. Nr 82, poz. 487).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.34.265

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Analiza przedsiębiorstwa państwowego dokonywana przed wydaniem zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej.
Data aktu: 17/02/2009
Data ogłoszenia: 04/03/2009
Data wejścia w życie: 12/03/2009