Wzory upoważnień do kontroli, legitymacji oraz protokołów kontroli stosowanych przez pracowników urzędów miar.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 2 listopada 2009 r.
w sprawie wzorów upoważnień do kontroli, legitymacji oraz protokołów kontroli stosowanych przez pracowników urzędów miar

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wzór pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli przedsiębiorców, o których mowa w art. 22c ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach, zwanej dalej "ustawą", oraz zlecającego paczkowanie, paczkującego na zlecenie, importera, sprowadzającego i importera butelek miarowych w rozumieniu ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 91, poz. 740) określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  2.
Wzór pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli użytkowników przyrządów pomiarowych, o których mowa w art. 22c ust. 2 ustawy, niebędących przedsiębiorcami, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3.
Wzór pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli użytkowników przyrządów pomiarowych, o których mowa w art. 22c ust. 2 ustawy, będących przedsiębiorcami, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  4.
Wzór pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli jednostek organizacyjnych i laboratoriów spoza administracji miar, będących właścicielami państwowych wzorców jednostek miar, utrzymujących i udostępniających te wzorce, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  5.
Wzór legitymacji, którymi posługują się w trakcie kontroli upoważnieni pracownicy urzędów miar, o których mowa w art. 21 ust. 2 ustawy, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  6.
Wzór protokołu kontroli, o którym mowa w art. 22k ustawy, w przypadku:
1)
kontroli przedsiębiorców - określa załącznik nr 6 do rozporządzenia;
2)
kontroli użytkowników przyrządów pomiarowych niebędących przedsiębiorcami - określa załącznik nr 7 do rozporządzenia;
3)
kontroli jednostek organizacyjnych i laboratoriów spoza administracji miar, będących właścicielami państwowych wzorców jednostek miar, utrzymujących i udostępniających te wzorce - określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.3)
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 91, poz. 740.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz. U. Nr 132, poz. 1227 oraz z 2006 r. Nr 142, poz. 1021), które utraciło moc z dniem 8 września 2009 r., na podstawie art. 70 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 WZÓR PISEMNEGO UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 22C UST. 1 USTAWY, ORAZ ZLECAJĄCEGO PACZKOWANIE, PACZKUJĄCEGO NA ZLECENIE, IMPORTERA, SPROWADZAJĄCEGO I IMPORTERA BUTELEK MIAROWYCH W ROZUMIENIU USTAWY Z DNIA 7 MAJA 2009 R. O TOWARACH PACZKOWANYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 WZÓR PISEMNEGO UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI UŻYTKOWNIKÓW PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 22C UST. 2 USTAWY, NIEBĘDĄCYCH PRZEDSIĘBIORCAMI

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 WZÓR PISEMNEGO UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI UŻYTKOWNIKÓW PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 22C UST. 2 USTAWY, BĘDĄCYCH PRZEDSIĘBIORCAMI

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 WZÓR PISEMNEGO UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH I LABORATORIÓW SPOZA ADMINISTRACJI MIAR, BĘDĄCYCH WŁAŚCICIELAMI PAŃSTWOWYCH WZORCÓW JEDNOSTEK MIAR, UTRZYMUJĄCYCH I UDOSTĘPNIAJĄCYCH TE WZORCE

ZAŁĄCZNIK Nr  5

 WZÓR LEGITYMACJI, KTÓRYMI POSŁUGUJĄ SIĘ W TRAKCIE KONTROLI UPOWAŻNIENI PRACOWNICY URZĘDÓW MIAR, O KTÓRYCH MOWA W ART. 21 UST. 2 USTAWY

wzór

Opis legitymacji:

Legitymacja rozkładana o wymiarach (po złożeniu) 72 mm x 105 mm w okładce sztywnej koloru czarnego. Na przedniej zewnętrznej stronie okładki widnieje tłoczony napis "RZECZPOSPOLITA POLSKA" oraz godło Rzeczypospolitej Polskiej.

Wewnętrzna kartka w kolorze białym:

- napisy koloru czarnego,

- gilosz koloru jasnozielonego.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

 WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI, O KTÓRYM MOWA W ART. 22K USTAWY, W PRZYPADKU KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW

........................................ Urząd Miar

w ........................................................

............................................................

(adres)

Protokół kontroli nr .......

Kontrolujący:

1. ....................................................................................................... - przewodniczący zespołu,

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

2. ..................................................................................................................................................,

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

3. ...................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

upoważnieni przez:

.......................................................................................................................................................

(nazwa organu administracji miar)

przeprowadzili w dniu/dniach*) ............................. r. kontrolę w: ..............................................

.......................................................................................................................................................

(dane identyfikujące kontrolowanego - imię i nazwisko lub nazwa, siedziba lub adres)

Zakres kontroli: ............................................................................................................................

Kontrolę przeprowadzono w obecności: ......................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe lub nr dokumentów tożsamości)

Kontrolę rozpoczęto o godzinie ................................................

1. ........................................................

(podpis przewodniczącego zespołu)

..........................................................

(podpis kontrolowanego)

2. ........................................................

(podpis kontrolującego)

3. ........................................................

(podpis kontrolującego)

Opis ustaleń

kontroli: ........................................................................................................................................

(opis ustalonego podczas kontroli stanu faktycznego, w tym stwierdzonych nieprawidłowości)

......................................................................................................................................................

Zabezpieczone przyrządy pomiarowe lub dokumenty: ................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Uwagi kontrolujących (zastosowane sankcje):

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Załączniki do protokołu kontroli: ................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Na tym protokół kontroli zakończono i podpisano w ................................ w dniu .................. r.

o godzinie .............../Kontrolowany odmawia podpisania protokołu kontroli*).

1. ........................................................

(podpis przewodniczącego zespołu)

..........................................................

(podpis kontrolowanego)

2. ........................................................

(podpis kontrolującego)

3. ........................................................

(podpis kontrolującego)

Pouczenie:

Na podstawie art. 21 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", kontrolowany jest uprawniony do podpisania protokołu kontroli albo podania w ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu pisemnego uzasadnienia przyczyny odmowy jego podpisania.

Zgodnie z art. 22k ustawy:

1) wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący dokumentują w protokole kontroli;

2) protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany;

3) protokół kontroli podpisują kontrolujący i kontrolowany; w przypadku przeprowadzenia kontroli w obecności osoby upoważnionej przez kontrolującego albo innego pracownika kontrolowanego, lub w obecności przywołanego świadka, protokół podpisują także te osoby;

4) w przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego, kontrolujący powinien uczynić adnotację w tej sprawie w protokole kontroli;

5) odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu kontroli przez kontrolujących i nie wstrzymuje realizacji ustaleń kontroli.

(ciąg dalszy protokołu kontroli nr..........................., z dnia ........................, strona nr .........)

Na podstawie art. 79 ust. 7 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą sdg", uzasadnienie przyczyny braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli umieszcza się w protokole kontroli.

Na podstawie art. 80b ustawy sdg w przypadku gdy przedsiębiorca wskaże na piśmie, że przeprowadzane czynności zakłócają w sposób istotny działalność gospodarczą przedsiębiorcy, konieczność podjęcia takich czynności powinna być uzasadniona w protokole kontroli.

Na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy sdg kontrolowany przedsiębiorca jest obowiązany przechowywać w swojej siedzibie protokoły kontroli.

Na podstawie art. 83 ust. 3b ustawy sdg uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli umieszcza się w protokole kontroli.

Kwituję odbiór 1 egzemplarza protokołu kontroli nr ............ ........................................

(data i podpis

kontrolowanego)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

 WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI, O KTÓRYM MOWA W ART. 22K USTAWY, W PRZYPADKU KONTROLI UŻYTKOWNIKÓW PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH NIEBĘDĄCYCH PRZEDSIĘBIORCAMI

........................................ Urząd Miar

w ........................................................

............................................................

(adres)

Protokół kontroli nr .......

Kontrolujący:

1. ....................................................................................................... - przewodniczący zespołu,

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

2. ..................................................................................................................................................,

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

3. ...................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

upoważnieni przez:

.......................................................................................................................................................

(nazwa organu administracji miar)

przeprowadzili w dniu ............................................... r.

w obecności ..................................................................................................................................

(dane identyfikujące kontrolowanego, osobę upoważnioną przez kontrolującego, innego pracownika kontrolowanego lub przywołanego świadka)

kontrolę niżej wymienionych przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................,

dokonując następujących ustaleń, w tym stwierdzonych nieprawidłowości:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zabezpieczone przyrządy pomiarowe lub dokumenty .................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Uwagi kontrolujących (zastosowane sankcje):

.......................................................................................................................................................

(ciąg dalszy protokołu kontroli nr ..................., z dnia ................................., strona nr .............)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Załączniki do protokołu kontroli: ................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Na tym protokół kontroli zakończono i podpisano w ............................ o godzinie ................../

Kontrolowany odmawia podpisania protokołu kontroli*).

1. ........................................................

(podpis przewodniczącego zespołu)

..........................................................

(podpis kontrolowanego)

2. ........................................................

(podpis kontrolującego)

3. ........................................................

(podpis kontrolującego)

Pouczenie:

Na podstawie art. 21 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", kontrolowany jest uprawniony do podpisania protokołu kontroli albo podania w ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu pisemnego uzasadnienia przyczyny odmowy jego podpisania.

Zgodnie z art. 22k ustawy:

1) wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący dokumentują w protokole kontroli;

2) protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany;

3) protokół kontroli podpisują kontrolujący i kontrolowany; w przypadku przeprowadzenia kontroli w obecności osoby upoważnionej przez kontrolującego albo innego pracownika kontrolowanego, lub w obecności przywołanego świadka, protokół podpisują także te osoby;

4) w przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego, kontrolujący powinien uczynić adnotację w tej sprawie w protokole kontroli;

5) odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu kontroli przez kontrolujących i nie wstrzymuje realizacji ustaleń kontroli.

Kwituję odbiór 1 egzemplarza protokołu kontroli nr ............ ........................................

(data i podpis

kontrolowanego)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

 WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI, O KTÓRYM MOWA W ART. 22K USTAWY, W PRZYPADKU KONTROLI JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH I LABORATORIÓW SPOZA ADMINISTRACJI MIAR, BĘDĄCYCH WŁAŚCICIELAMI PAŃSTWOWYCH WZORCÓW JEDNOSTEK MIAR, UTRZYMUJĄCYCH I UDOSTĘPNIAJĄCYCH TE WZORCE

........................................ Urząd Miar

w ........................................................

............................................................

(adres)

Protokół kontroli nr .......

Kontrolujący:

1. ....................................................................................................... - przewodniczący zespołu,

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

2. ...................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, nr legitymacji, data wydania upoważnienia do kontroli)

upoważnieni przez:

.......................................................................................................................................................

(nazwa organu administracji miar)

przeprowadzili w dniu ...................................... r. kontrolę w .....................................................

.......................................................................................................................................................

(nazwa jednostki organizacyjnej lub laboratorium spoza administracji miar, będącej właścicielem państwowych wzorców jednostek miar, utrzymującej i udostępniającej te wzorce)

Zakres kontroli: ............................................................................................................................

Kontrolę przeprowadzono w obecności: ......................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe lub nr dokumentów tożsamości)

Opis ustaleń kontroli: ...................................................................................................................

(opis ustalonego podczas kontroli stanu faktycznego, w tym stwierdzonych nieprawidłowości)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zabezpieczone przyrządy pomiarowe lub dokumenty: ................................................................

.......................................................................................................................................................

Uwagi kontrolujących (zastosowane sankcje): ............................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(ciąg dalszy protokołu kontroli nr ............................, z dnia .........................., strona nr ..........)

1. ........................................................

(podpis przewodniczącego zespołu)

..........................................................

(podpis kontrolowanego)

2. ........................................................

(podpis kontrolującego)

Załączniki do protokołu kontroli: ................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Na tym protokół kontroli zakończono, potwierdzając poniższymi podpisami./Kontrolowany odmawia podpisania protokołu kontroli*).

1. ........................................................

(podpis przewodniczącego zespołu)

..........................................................

(podpis kontrolowanego)

2. ........................................................

(podpis kontrolującego)

Pouczenie:

Na podstawie art. 21 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", kontrolowany jest uprawniony do podpisania protokołu kontroli albo podania w ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu pisemnego uzasadnienia przyczyny odmowy jego podpisania.

Zgodnie z art. 22k ustawy:

1) wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący dokumentują w protokole kontroli;

2) protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany;

3) protokół kontroli podpisują kontrolujący i kontrolowany; w przypadku przeprowadzenia kontroli w obecności osoby upoważnionej przez kontrolującego albo innego pracownika kontrolowanego, lub w obecności przywołanego świadka, protokół podpisują także te osoby;

4) w przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego, kontrolujący powinien uczynić adnotację w tej sprawie w protokole kontroli;

5) odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu kontroli przez kontrolujących i nie wstrzymuje realizacji ustaleń kontroli.

Kwituję odbiór 1 egzemplarza protokołu kontroli nr ............ ........................................

(data i podpis

kontrolowanego)

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.192.1486

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wzory upoważnień do kontroli, legitymacji oraz protokołów kontroli stosowanych przez pracowników urzędów miar.
Data aktu: 02/11/2009
Data ogłoszenia: 18/11/2009
Data wejścia w życie: 18/11/2009