Sposób prowadzenia rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 6 marca 2007 r.
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych

Na podstawie art. 29 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rejestr uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych, zwany dalej "rejestrem", prowadzi się w formie elektronicznej.
2.
Dla uczelni niepublicznej i związku uczelni niepublicznych wpisanych do rejestru prowadzi się odrębne akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  2.
1.
Rejestr składa się następujących ksiąg:
1)
księga pierwsza - zawierająca wpisy dotyczące uczelni niepublicznych;
2)
księga druga - zawierająca wpisy dotyczące związków uczelni niepublicznych.
2.
Księga pierwsza dzieli się na części:
1)
część A - zawierającą wpisy dotyczące uczelni niepublicznych;
2)
część B - zawierającą wpisy dotyczące uczelni niepublicznych utworzonych przez uczelnie zagraniczne.
§  3.
Każda z ksiąg rejestru składa się z następujących rubryk:
1)
rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu;
2)
rubryka druga - data wydania decyzji zarządzającej wpis;
3)
rubryka trzecia - data utworzenia uczelni;
4)
rubryka czwarta - nazwa, siedziba i adres uczelni;
5)
rubryka piąta - imię i nazwisko osoby pełniącej funkcje rektora;
6)
rubryka szósta - posiadane uprawnienia do prowadzenia studiów na danym kierunku i określonym poziomie kształcenia;
7)
rubryka siódma - imię i nazwisko albo nazwa oraz adres założyciela;
8)
rubryka ósma - wartość i rodzaj środków majątkowych przeznaczonych na utworzenie uczelni;
9)
rubryka dziewiąta - data wydania pozwolenia na utworzenie uczelni i termin jego ważności;
10)
rubryka dziesiąta - informacje o połączeniu, zawieszeniu działalności, likwidacji uczelni, przystąpieniu do związku uczelni oraz inne informacje o działalności uczelni;
11)
rubryka jedenasta - numer identyfikacyjny REGON nadany uczelni;
12)
rubryka dwunasta - wykreślenie uczelni z rejestru.
§  4.
1.
Wniosek o dokonanie wpisu w rejestrze składa się w formie pisemnej w jednym egzemplarzu.
2.
We wniosku określa się wnioskodawcę oraz nazwę, siedzibę i adres podmiotu, którego wpis dotyczy.
3.
Do wniosku dołącza się akt założycielski oraz statut uczelni niepublicznej albo związku tych uczelni.
4.
Na podstawie danych zawartych we wniosku wypełnia się rubryki czwartą, piątą i siódmą, natomiast rubryki pierwszą, drugą, trzecią, szóstą, ósmą i dziewiątą wypełnia się na podstawie danych znanych ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego z urzędu.
§  5.
1.
Wpis do rejestru polega na umieszczeniu w nim nowego podmiotu, pod kolejną liczbą porządkową, we właściwej dla niego księdze.
2.
Z dniem wydania decyzji zarządzającej wpis do rejestru umieszcza się w rejestrze dane zawarte w tej decyzji.
3.
W decyzji zarządzającej wpis do rejestru określa się treść wpisu, księgę, część oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany. Treść wpisu powinna być jednoznaczna i możliwie zwięzła.
§  6.
1.
Zmiana wpisu w rejestrze polega na umieszczeniu nowych wpisów albo umieszczeniu nowego wpisu z oznaczeniem dotychczasowego wpisu jako nieaktualnego.
2.
Zmiany dokonuje się na wniosek albo z urzędu.
3.
Wniosek o dokonanie zmiany w rejestrze powinien zawierać określenie podmiotu, którego zmiana dotyczy, oraz dane potrzebne do wypełnienia rubryk, których dotyczy ta zmiana.
4.
Do wniosku dołącza się dokumenty mające stanowić podstawę wpisu, a w szczególności:
1)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub z innego właściwego rejestru dla założyciela będącego osobą prawną albo kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość dla założyciela będącego osobą fizyczną;
2)
zaświadczenie (lub kopię) o wpisie do rejestru podmiotów gospodarki narodowej i nadanym numerze identyfikacyjnym REGON;
3)
uchwały (lub kopie) właściwego organu założyciela będącego osobą prawną o postawieniu uczelni w stan likwidacji, powołaniu lub odwołaniu organu jednoosobowego uczelni albo inne rozstrzygnięcia lub dokumenty stanowiące podstawę do dokonania wpisu albo zmiany wpisu;
4)
rozstrzygnięcia założyciela będącego osobą fizyczną w sprawie postawienia uczelni w stan likwidacji, powołania lub odwołania organu jednoosobowego uczelni albo inne rozstrzygnięcia lub dokumenty stanowiące podstawę do dokonania wpisu albo zmiany wpisu;
5)
kopie wyroków albo postanowień właściwego sądu dotyczące uczelni niepublicznej albo związku uczelni niepublicznych.
§  7.
1.
Wykreślenie z rejestru polega na dokonaniu odpowiedniego wpisu w rubryce dwunastej, odnotowującego datę zakończenia likwidacji uczelni niepublicznej lub związku uczelni niepublicznych.
2.
Warunkiem wykreślenia z rejestru jest zakończenie likwidacji oraz powiadomienie o tym ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
3.
Po dokonaniu wpisu w rubryce dwunastej nie dokonuje się w rejestrze zmian dotyczących wykreślonego podmiotu, chyba że decyzja będąca podstawą wpisu została uchylona albo stwierdzono jej nieważność.
§  8.
1.
Uczelnie niepubliczne i związki uczelni niepublicznych, wpisane do rejestru uczelni niepaństwowych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, uzupełnią dane określone w § 3 pkt 5 w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Do czasu przeniesienia do rejestru danych zawartych w rejestrze uczelni niepaństwowych, prowadzonym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, do prowadzenia tego rejestru stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. 3
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 stycznia 1991 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru uczelni niepaństwowych (Dz. U. Nr 12, poz. 53).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.52.348

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych.
Data aktu: 06/03/2007
Data ogłoszenia: 23/03/2007
Data wejścia w życie: 01/01/2008