Stwierdzanie kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 20 grudnia 2007 r.
w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami

Na podstawie art. 49 ust. 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 i Nr 88, poz. 587) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb powoływania komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami, zwanej dalej "komisją egzaminacyjną", oraz jej skład;
2)
zakres wiadomości podlegających sprawdzeniu;
3)
tryb przeprowadzania egzaminu;
4)
wysokość opłat związanych z przeprowadzeniem egzaminu i wydaniem świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami oraz sposób ich uiszczania;
5)
wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej;
6)
wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.
§  2.
1.
Komisję egzaminacyjną powołuje się w pięcioosobowym składzie, spośród osób spełniających łącznie następujące warunki:
1)
posiadających wyższe wykształcenie z zakresu nauk biologicznych, chemicznych, prawa, inżynierii środowiska, geologii, inżynierii chemicznej lub technologii chemicznej;
2)
zatrudnionych w administracji publicznej, szkołach wyższych, jednostkach badawczo-rozwojowych lub prowadzących działalność w zakresie termicznego przekształcania odpadów lub składowania odpadów.
2.
W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
1)
przewodniczący;
2)
sekretarz;
3)
pozostali członkowie.
3.
Przewodniczącego i sekretarza komisji egzaminacyjnej wybiera marszałek województwa spośród jej członków.
§  3.
1.
Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin z zakresu:
1)
termicznego przekształcania odpadów albo
2)
składowania odpadów.
2.
Egzamin, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1)
znajomość regulacji prawnych dotyczących ochrony środowiska i gospodarowania odpadami, w szczególności:
a)
zasad gospodarowania odpadami,
b)
obowiązków posiadaczy odpadów,
c)
procedur przyjmowania i badania odpadów w spalarniach odpadów i współspalarniach odpadów albo procedur przyjmowania odpadów, metod i sposobów eksploatacji, zamknięcia i rekultywacji składowisk odpadów;
2)
znajomość wymagań technologicznych oraz najnowszych dostępnych technik odpowiednio dla termicznego przekształcania odpadów albo składowania odpadów.
3.
Egzamin przeprowadza się oddzielnie dla każdego zakresu, o którym mowa w ust. 1.
4.
Egzamin przeprowadza się w formie testu pisemnego składającego się z 40 pytań; test opracowuje i ocenia komisja egzaminacyjna.
5.
Egzamin przeprowadza się raz na kwartał, o ile został złożony co najmniej jeden wniosek o jego przeprowadzenie.
6.
O terminie i miejscu egzaminu przewodniczący komisji egzaminacyjnej powiadamia zainteresowanego nie później niż na 30 dni przed datą egzaminu.
7.
W razie uzasadnionej niemożności przystąpienia przez zainteresowanego do egzaminu w wyznaczonym terminie, przewodniczący komisji egzaminacyjnej wyznacza, na wniosek zainteresowanego, nowy termin egzaminu.
8.
Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 7, zostanie złożony na co najmniej 3 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu, uiszczoną opłatę związaną z przeprowadzeniem egzaminu zalicza się na poczet nowego egzaminu, z zastrzeżeniem, iż wysokość opłaty związanej z przeprowadzeniem nowego egzaminu powinna odpowiadać wysokości ustalonej na podstawie § 4 ust. 1.
9.
Wynik pozytywny egzaminu zainteresowany uzyskuje po osiągnięciu co najmniej 75 % prawidłowych odpowiedzi.
10.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół; protokół, podpisywany przez przewodniczącego, sekretarza i pozostałych członków komisji egzaminacyjnej, zawiera:
1)
imiona i nazwiska osób, które przystąpiły do egzaminu;
2)
zakres zdawanego egzaminu, o którym mowa w ust. 1;
3)
procent prawidłowych odpowiedzi.
11.
Protokół, o którym mowa w ust. 10, przewodniczący komisji egzaminacyjnej przedkłada właściwemu marszałkowi województwa, niezwłocznie, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia egzaminu.
12.
Przewodniczący komisji egzaminacyjnej niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia przedłożenia protokołu, informuje zainteresowanego o wyniku złożonego egzaminu.
§  4.
1.
Opłatę związaną z przeprowadzeniem egzaminu ustala się w wysokości 34 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, za ostatni kwartał poprzedzający datę złożenia wniosku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
2.
Opłatę związaną z wydaniem świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami ustala się w wysokości 1 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1.
3.
Opłatę, o której mowa w ust. 2, uiszcza się przy odbiorze świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.
4.
Opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, uiszcza się przez wpłatę do kasy lub na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego.
§  5.
Ustala się wynagrodzenie członków komisji egzaminacyjnej za przeprowadzenie egzaminu, w wysokości:
1)
przewodniczący - 70 zł,
2)
sekretarz - 65 zł,
3)
pozostali członkowie - po 60 zł

- za każdą osobę składającą egzamin w zakresie gospodarowania odpadami.

§  6.
Wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami, o którym mowa w § 1 pkt 6, jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  7.
1.
Zachowują ważność świadectwa stwierdzające kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami, wydane przed dniem 1 stycznia 2008 r., zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia, o którym mowa w § 8.
2.
Wniosek zainteresowanego wraz z załącznikami, o których mowa w art. 49 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, złożony przed dniem 1 stycznia 2008 r., w przypadku nieprzeprowadzenia egzaminu przed dniem 1 stycznia 2008 r., przekazuje się właściwemu marszałkowi województwa, niezwłocznie, nie później niż do dnia 1 lutego 2008 r.
3.
Protokół z przebiegu egzaminu:
1)
przeprowadzonego przed dniem 1 stycznia 2008 r., zakończonego wynikiem pozytywnym, na podstawie którego nie zostało wydane świadectwo stwierdzające kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami,
2)
przeprowadzonego w okresie od dnia 1 czerwca 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. zakończonego wynikiem negatywnym

- przekazuje się marszałkowi województwa, niezwłocznie, nie później niż do dnia 1 lutego 2008 r.

§  8.
Traci moc rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2001 r. w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami (Dz. U. Nr 140, poz. 1584 oraz z 2005 r. Nr 42, poz. 411).
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR ŚWIADECTWA STWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE W ZAKRESIE GOSPODAROWANIA ODPADAMI

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024