Zm.: rozporządzenie w sprawie odraczania terminu płatności należności celnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 10 października 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie odraczania terminu płatności należności celnych

Na podstawie art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie odraczania terminu płatności należności celnych (Dz. U. Nr 87, poz. 824 oraz z 2005 r. Nr 57, poz. 496) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) naczelnika urzędu celnego, w którym została zaksięgowana kwota należności - w przypadku stosowania odroczenia dla kwoty należności zaksięgowanej na warunkach określonych w art. 218 ust. 1 akapit pierwszy lub w art. 220 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992, s. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 4, str. 307, z późn. zm.), zwanego dalej "Wspólnotowym Kodeksem Celnym";";

2)
w § 3 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) oryginał lub uwierzytelnioną kopię dokumentu potwierdzającego prowadzenie przez wnioskodawcę działalności gospodarczej - w przypadku gdy wnioskodawca prowadzi taką działalność;";

3)
załączniki nr 1 i 3 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

.........................

(miejscowość i data)

............................

(imię i nazwisko lub nazwa

wnioskodawcy)

............................

(adres wnioskodawcy)

............................

(NIP wnioskodawcy)*

Dyrektor Izby Celnej

w ..................

WNIOSEK

O UDZIELENIE POZWOLENIA NA ODROCZENIE TERMINU PŁATNOŚCI NALEŻNOŚCI CELNYCH

1. Forma odroczenia terminu płatności należności:

(należy zaznaczyć właściwy kwadrat)

[] określona w art. 226 lit. a Wspólnotowego Kodeksu Celnego

[] określona w art. 226 lit. b Wspólnotowego Kodeksu Celnego

[] określona w art. 226 lit. c Wspólnotowego Kodeksu Celnego

2. Procedura celna, w której będzie stosowane odroczenie:

..............................................................

3. Jeżeli wniosek dotyczy formy odroczenia, o której mowa w

art. 226 lit. a Wspólnotowego Kodeksu Celnego:

3.1. urząd celny, w którym zaksięgowano kwotę należności:

..............................................................

3.2. dane dotyczące zaksięgowania kwoty należności:

..............................................................

3.3. data powiadomienia o kwocie należności:

..............................................................

4. Urząd lub urzędy celne, w których będą księgowane kwoty

należności:

(należy wypełnić tylko w przypadku formy odroczenia, o

której mowa w art. 226 lit. b lub c Wspólnotowego Kodeksu

Celnego)

..............................................................

..............................................................

..............................................................

5. Numer pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej:

(należy wypełnić tylko w przypadku formy odroczenia, o

której mowa w art. 226 lit. c Wspólnotowego Kodeksu

Celnego)

..............................................................

6. Inne wnioski i informacje:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

7. Załączniki:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................

(podpis wnioskodawcy lub osoby

reprezentującej wnioskodawcę)

Instrukcja wypełniania wniosku:

Stosowanie formularza nie jest wymagane w przypadku

jednoczesnego ubiegania się o udzielenie pozwolenia na

odroczenia w formie, o której mowa w art. 226 lit. c

Wspólnotowego Kodeksu Celnego, i pozwolenia na stosowanie

procedury uproszczonej. W takim przypadku wniosek o udzielenie

pozwolenia na odroczenie może zostać złożony łącznie z

wnioskiem o udzielenie pozwolenia na stosowanie procedury

uproszczonej.

W przypadku gdy wnioskodawca posiadający pozwolenie na

stosowanie procedury uproszczonej ubiega się o udzielenie

pozwolenia na odroczenie w ramach pozwolenia na stosowanie

procedury uproszczonej, w rubrykach 2 i 4 wpisuje formułę:

"dane, jak w pozwoleniu wskazanym w punkcie 5".

Ad. 1. Należy zaznaczyć tylko jeden z kwadratów.

Ad. 3.2. Należy podać numer i datę zgłoszenia celnego lub

decyzji określającej kwotę wynikającą z długu celnego.

Ad. 3.3. Należy podać datę odbioru zgłoszenia celnego lub

decyzji określającej kwotę wynikającą z długu celnego.

Ad. 4. Należy podać urzędy celne, w których towary będą

obejmowane procedurą celną powodującą powstanie należności.

______

* Nie dotyczy osób fizycznych.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

.........................

(miejscowość i data)

............................

(pieczęć organu wydającego

pozwolenie)

............................

(numer pozwolenia)

POZWOLENIE

NA ODROCZENIE TERMINU PŁATNOŚCI NALEŻNOŚCI CELNYCH

Na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r.

- Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622, z późn. zm.) oraz § 5

rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w

sprawie odraczania terminu płatności należności celnych (Dz.

U. Nr 87, poz. 824, z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku z dnia ...............................

udziela się pozwolenia dla

..............................................................

(imię i nazwisko lub nazwa wnioskodawcy)

..............................................................

..............................................................

(adres wnioskodawcy)

..........................................

(NIP wnioskodawcy)*

NA ODROCZENIE TERMINU PŁATNOŚCI NALEŻNOŚCI CELNYCH

w formie:

(należy zaznaczyć właściwy kwadrat)

[] określonej w art. 226 lit. a Wspólnotowego Kodeksu Celnego

[] określonej w art. 226 lit. b Wspólnotowego Kodeksu Celnego

1. Procedura celna, w której będzie stosowane odroczenie:

..............................................................

..............................................................

2. Termin płatności odroczonych należności:

..............................................................

3. Miejsce płatności:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

(adres i numer konta)

4. Jeżeli pozwolenie dotyczy formy odroczenia, o której mowa

w art. 226 lit. a Wspólnotowego Kodeksu Celnego:

..............................................................

4.1. urząd celny, w którym zaksięgowano kwotę odraczanych

należności:

..............................................................

4.2. dane dotyczące zaksięgowania kwoty odraczanych

należności:

..............................................................

4.3. data powiadomienia o kwocie odraczanych należności:

..............................................................

5. Jeżeli pozwolenie dotyczy formy odroczenia, o której mowa

w art. 226 lit. b Wspólnotowego Kodeksu Celnego:

5.1. urząd lub urzędy celne, w których będą księgowane kwoty

odraczanych należności:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

5.2. początek pierwszego okresu rozliczeniowego:

..............................................................

5.3. długość okresu rozliczeniowego:

6. Inne szczegółowe ustalenia i wskazówki dotyczące stosowania

odroczenia:

Osoba posiadająca pozwolenie na odroczenie zobowiązana jest do

uiszczania kwot odroczonych należności najpóźniej w terminie

ich płatności.

Za termin dokonania zapłaty kwoty należności uważa się:

1) przy zapłacie gotówką - dzień wpłacenia kwoty należności w

kasie urzędu celnego lub na rachunek organu celnego w

banku, w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie

oszczędnościowo-kredytowej;

2) w obrocie bezgotówkowym - dzień obciążenia rachunku

bankowego dłużnika lub rachunku dłużnika w spółdzielczej

kasie oszczędnościowo-kredytowej na podstawie polecenia

przelewu.

W przypadku przekroczenia wyznaczonego terminu będą naliczane

odsetki za zwłokę, według zasad i w wysokości określonej w

przepisach dotyczących pobierania odsetek za zwłokę od

należności podatkowych.

Do zabezpieczenia stosuje się art. 189-200 Wspólnotowego

Kodeksu Celnego.

W celu skorzystania z odroczenia w formie, o której mowa w

art. 226 lit. b Wspólnotowego Kodeksu Celnego, należy:

- w przypadku zgłoszenia celnego w formie pisemnej - wypełnić

podpole MP pola 47 Jednolitego Dokumentu Administracyjnego

(SAD) poprzez wpisanie litery "F" oraz pole 48 - poprzez

wpisanie numeru pozwolenia na odroczenie,

- w przypadku zgłoszenia w innej formie - wskazać dane jw. w

sposób właściwy dla odpowiedniej formy zgłoszenia celnego.

UZASADNIENIE

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do

dyrektora izby celnej, który wydał tę decyzję, w terminie 14

dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie powinno zawierać zarzuty

przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego

przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to

żądanie.

..................................

(podpis i pieczęć organu celnego)

______

* Nie dotyczy osób fizycznych.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024