Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 marca 2006 r.
w sprawie szczegółowych warunków dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r., warunków, jakie muszą spełniać te programy, podmiotów dokonujących oceny programów oraz sposobu i trybu wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1) 1
szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wspierania powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r. "Aktywizacja i wspieranie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym" ustanowionym uchwałą nr 40/2006 Rady Ministrów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie Rządowego programu wspierania powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r. "Aktywizacja i wspieranie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym", zmienioną uchwałami: nr 62/2006 z dnia 26 kwietnia 2006 r., nr 173/2006 z dnia 11 października 2006 r. oraz nr 183/2006 z dnia 25 października 2006 r.;
2)
warunki, jakie muszą spełniać programy, o których mowa w pkt 1;
3)
podmioty dokonujące oceny programów;
4)
udział środków własnych niezbędnych do ubiegania się o udzielenie dofinansowania;
5)
sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
§  2.
Projektodawcami i realizatorami programów mogą być jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.2)), zwane dalej "organizacjami".
§  3.
1.
Wojewoda ogłasza konkurs na regionalne lub lokalne programy uwzględniające założenia Rządowego programu wspierania powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r. "Aktywizacja i wspieranie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym".
2.
W ogłoszeniu o konkursie określa się:
1)
wzór wniosku aplikacyjnego wraz z instrukcją jego wypełnienia;
2) 2
termin złożenia wniosków - nie dłuższy niż do dnia 15 maja 2006 r., a w przypadku wniosków składanych w ramach ponownego konkursu - nie dłuższy niż do dnia 27 października 2006 r.;
3) 3
termin rozpatrzenia wniosków - nie dłuższy niż do dnia 26 maja 2006 r., a w przypadku wniosków składanych w ramach ponownego konkursu - nie dłuższy niż do dnia 3 listopada 2006 r.;
4)
warunki, jakie muszą spełniać wnioski o dofinansowanie programów;
5)
warunki, jakie muszą spełniać wnioskodawcy.
3.
Wniosek musi zawierać:
1)
program wraz z uzasadnieniem, celem i formą realizacji programu oraz przewidywanymi rezultatami;
2)
termin rozpoczęcia i zakończenia programu;
3)
zakres podejmowanych działań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, w szczególności uwzględniających potrzeby edukacyjne uczniów na danym obszarze;
4)
szczegółowy opis działań;
5)
kalkulację kosztów uwzględniającą informację o:
a)
źródłach finansowania,
b)
wysokości wnioskowanej dotacji,
c)
strukturze dochodów i wydatków;
6)
informację na temat zgodności programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną.
4.
Wojewoda powołuje zespół do oceny złożonych wniosków pod względem formalnym, merytorycznym i finansowym, zwany dalej "zespołem".
5.
Zespół ocenia złożone wnioski, uwzględniając w szczególności:
1)
kompletność wniosku oraz jego poprawność formalną;
2)
merytoryczną jakość programu, w tym jego zasięg i przewidywaną skuteczność;
3)
zbieżność programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną;
4)
celowość programu, w tym możliwość rozwiązania lub złagodzenia istniejących problemów edukacyjnych oraz wykorzystania potencjału lokalnego lub regionalnego;
5)
zasadność zaplanowanych kosztów;
6)
wysokość kosztów obsługi;
7)
rzeczywistą możliwość realizacji programu.
6.
Po zakwalifikowaniu wniosków pod względem formalnym, zespół ustala listę najlepszych programów, uwzględniając wielkość środków przekazanych wojewodzie na dofinansowanie programów.
7.
Wojewoda ogłasza listę programów i ich realizatorów, którym przyznał dotację.
§  4.
Jednostka samorządu terytorialnego lub organizacja podaje do publicznej wiadomości zakres świadczeń materialnych o charakterze edukacyjnym dla uczniów, przewidzianych w regionalnym lub lokalnym programie dofinansowanym przez wojewodę, oraz warunki i tryb ubiegania się o te świadczenia.
§  5.
1.
Dotację na realizację programów przyznaje wojewoda. Dotacja ta jest równa wysokości środków własnych zaangażowanych w realizację programu przez jednostkę samorządu terytorialnego lub organizację, z zastrzeżeniem, że łączna kwota dotacji przyznanych przez wojewodę nie może przekraczać wysokości środków przeznaczonych na dofinansowanie programów, będących w dyspozycji wojewody.
2.
Minister Finansów przekazuje wojewodzie środki na realizację Rządowego programu wspierania powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r. "Aktywizacja i wspieranie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji w zakresie udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym" w wysokości 50 % planowanej kwoty dofinansowania nie później niż do dnia 10 maja 2006 r. Pozostałe 50 % środków przekazuje się wojewodzie, na jego wniosek złożony w terminie do dnia 31 lipca 2006 r. Wojewoda przekaże realizatorom programów drugą część dotacji, po przekazaniu przez nich informacji o wydatkowaniu pierwszej części dotacji.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, wojewoda dołącza:
1)
informację o występujących na danym terenie potrzebach w zakresie pomocy o charakterze edukacyjnym dla uczniów, uwzględniającą liczbę uczniów wymagających tej pomocy;
2)
listę realizatorów programów;
3)
informację na temat zbieżności programu z regionalną/lokalną polityką edukacyjną;
4)
założenia, formy pomocy i kalkulację kosztów każdego programu;
5)
informację określającą wysokość środków własnych realizatorów programów przewidzianych w danym roku budżetowym na realizację programów;
6)
w przypadku jednostek samorządu terytorialnego - informację o udziale nakładów na oświatę w budżecie tych jednostek.
3a. 4
Minister Finansów, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, przekazuje wojewodom, na ich wnioski, środki na realizację programów w ramach ponownych konkursów, w wysokości 100 % planowanej kwoty dofinansowania, nie później niż do dnia 15 listopada 2006 r.
4.
Jednostka samorządu terytorialnego lub organizacja, która otrzymała dotację, sporządza sprawozdanie merytoryczne i finansowe ze zrealizowanego programu oraz przekazuje je wojewodzie w terminach:
1)
sprawozdanie finansowe - do dnia 15 grudnia 2006 r.;
2)
sprawozdanie merytoryczne - do dnia 29 grudnia 2006 r.
5.
Wojewoda przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania zbiorczą informację merytoryczną i finansową o zrealizowanych programach, uwzględniając w niej:
1)
liczbę uczniów poszczególnych typów szkół, którym przyznano pomoc;
2)
rodzaj przyznanej pomocy.
§  6.
Realizator programu może przeznaczyć nie więcej niż 5 % środków przeznaczonych na program, na jego obsługę.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104.

1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 października 2006 r. (Dz.U.06.195.1442) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2006 r.
2 § 3 ust. 2 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2006 r. (Dz.U.06.73.503) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 kwietnia 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 października 2006 r. (Dz.U.06.183.1356) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 października 2006 r.

3 § 3 ust. 2 pkt 3:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2006 r. (Dz.U.06.73.503) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 kwietnia 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 października 2006 r. (Dz.U.06.183.1356) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 października 2006 r.

4 § 5 ust. 3a:

- dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 października 2006 r. (Dz.U.06.183.1356) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 października 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 października 2006 r. (Dz.U.06.195.1442) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2006 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.59.411

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
Data aktu: 28/03/2006
Data ogłoszenia: 10/04/2006
Data wejścia w życie: 10/04/2006