Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 marca 2006 r.
w sprawie szczegółowych warunków dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r., warunków, jakie muszą spełniać te programy, podmiotów dokonujących oceny programów oraz sposobu i trybu wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1) 1
szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wspierania powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r. "Aktywizacja i wspieranie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym" ustanowionym uchwałą nr 40/2006 Rady Ministrów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie Rządowego programu wspierania powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r. "Aktywizacja i wspieranie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym", zmienioną uchwałami: nr 62/2006 z dnia 26 kwietnia 2006 r., nr 173/2006 z dnia 11 października 2006 r. oraz nr 183/2006 z dnia 25 października 2006 r.;
2)
warunki, jakie muszą spełniać programy, o których mowa w pkt 1;
3)
podmioty dokonujące oceny programów;
4)
udział środków własnych niezbędnych do ubiegania się o udzielenie dofinansowania;
5)
sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
§  2.
Projektodawcami i realizatorami programów mogą być jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.2)), zwane dalej "organizacjami".
§  3.
1.
Wojewoda ogłasza konkurs na regionalne lub lokalne programy uwzględniające założenia Rządowego programu wspierania powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r. "Aktywizacja i wspieranie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym".
2.
W ogłoszeniu o konkursie określa się:
1)
wzór wniosku aplikacyjnego wraz z instrukcją jego wypełnienia;
2) 2
termin złożenia wniosków - nie dłuższy niż do dnia 15 maja 2006 r., a w przypadku wniosków składanych w ramach ponownego konkursu - nie dłuższy niż do dnia 27 października 2006 r.;
3) 3
termin rozpatrzenia wniosków - nie dłuższy niż do dnia 26 maja 2006 r., a w przypadku wniosków składanych w ramach ponownego konkursu - nie dłuższy niż do dnia 3 listopada 2006 r.;
4)
warunki, jakie muszą spełniać wnioski o dofinansowanie programów;
5)
warunki, jakie muszą spełniać wnioskodawcy.
3.
Wniosek musi zawierać:
1)
program wraz z uzasadnieniem, celem i formą realizacji programu oraz przewidywanymi rezultatami;
2)
termin rozpoczęcia i zakończenia programu;
3)
zakres podejmowanych działań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, w szczególności uwzględniających potrzeby edukacyjne uczniów na danym obszarze;
4)
szczegółowy opis działań;
5)
kalkulację kosztów uwzględniającą informację o:
a)
źródłach finansowania,
b)
wysokości wnioskowanej dotacji,
c)
strukturze dochodów i wydatków;
6)
informację na temat zgodności programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną.
4.
Wojewoda powołuje zespół do oceny złożonych wniosków pod względem formalnym, merytorycznym i finansowym, zwany dalej "zespołem".
5.
Zespół ocenia złożone wnioski, uwzględniając w szczególności:
1)
kompletność wniosku oraz jego poprawność formalną;
2)
merytoryczną jakość programu, w tym jego zasięg i przewidywaną skuteczność;
3)
zbieżność programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną;
4)
celowość programu, w tym możliwość rozwiązania lub złagodzenia istniejących problemów edukacyjnych oraz wykorzystania potencjału lokalnego lub regionalnego;
5)
zasadność zaplanowanych kosztów;
6)
wysokość kosztów obsługi;
7)
rzeczywistą możliwość realizacji programu.
6.
Po zakwalifikowaniu wniosków pod względem formalnym, zespół ustala listę najlepszych programów, uwzględniając wielkość środków przekazanych wojewodzie na dofinansowanie programów.
7.
Wojewoda ogłasza listę programów i ich realizatorów, którym przyznał dotację.
§  4.
Jednostka samorządu terytorialnego lub organizacja podaje do publicznej wiadomości zakres świadczeń materialnych o charakterze edukacyjnym dla uczniów, przewidzianych w regionalnym lub lokalnym programie dofinansowanym przez wojewodę, oraz warunki i tryb ubiegania się o te świadczenia.
§  5.
1.
Dotację na realizację programów przyznaje wojewoda. Dotacja ta jest równa wysokości środków własnych zaangażowanych w realizację programu przez jednostkę samorządu terytorialnego lub organizację, z zastrzeżeniem, że łączna kwota dotacji przyznanych przez wojewodę nie może przekraczać wysokości środków przeznaczonych na dofinansowanie programów, będących w dyspozycji wojewody.
2.
Minister Finansów przekazuje wojewodzie środki na realizację Rządowego programu wspierania powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r. "Aktywizacja i wspieranie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji w zakresie udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym" w wysokości 50 % planowanej kwoty dofinansowania nie później niż do dnia 10 maja 2006 r. Pozostałe 50 % środków przekazuje się wojewodzie, na jego wniosek złożony w terminie do dnia 31 lipca 2006 r. Wojewoda przekaże realizatorom programów drugą część dotacji, po przekazaniu przez nich informacji o wydatkowaniu pierwszej części dotacji.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, wojewoda dołącza:
1)
informację o występujących na danym terenie potrzebach w zakresie pomocy o charakterze edukacyjnym dla uczniów, uwzględniającą liczbę uczniów wymagających tej pomocy;
2)
listę realizatorów programów;
3)
informację na temat zbieżności programu z regionalną/lokalną polityką edukacyjną;
4)
założenia, formy pomocy i kalkulację kosztów każdego programu;
5)
informację określającą wysokość środków własnych realizatorów programów przewidzianych w danym roku budżetowym na realizację programów;
6)
w przypadku jednostek samorządu terytorialnego - informację o udziale nakładów na oświatę w budżecie tych jednostek.
3a. 4
Minister Finansów, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, przekazuje wojewodom, na ich wnioski, środki na realizację programów w ramach ponownych konkursów, w wysokości 100 % planowanej kwoty dofinansowania, nie później niż do dnia 15 listopada 2006 r.
4.
Jednostka samorządu terytorialnego lub organizacja, która otrzymała dotację, sporządza sprawozdanie merytoryczne i finansowe ze zrealizowanego programu oraz przekazuje je wojewodzie w terminach:
1)
sprawozdanie finansowe - do dnia 15 grudnia 2006 r.;
2)
sprawozdanie merytoryczne - do dnia 29 grudnia 2006 r.
5.
Wojewoda przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania zbiorczą informację merytoryczną i finansową o zrealizowanych programach, uwzględniając w niej:
1)
liczbę uczniów poszczególnych typów szkół, którym przyznano pomoc;
2)
rodzaj przyznanej pomocy.
§  6.
Realizator programu może przeznaczyć nie więcej niż 5 % środków przeznaczonych na program, na jego obsługę.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104.

1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 października 2006 r. (Dz.U.06.195.1442) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2006 r.
2 § 3 ust. 2 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2006 r. (Dz.U.06.73.503) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 kwietnia 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 października 2006 r. (Dz.U.06.183.1356) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 października 2006 r.

3 § 3 ust. 2 pkt 3:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2006 r. (Dz.U.06.73.503) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 kwietnia 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 października 2006 r. (Dz.U.06.183.1356) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 października 2006 r.

4 § 5 ust. 3a:

- dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 października 2006 r. (Dz.U.06.183.1356) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 października 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 października 2006 r. (Dz.U.06.195.1442) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2006 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.59.411

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
Data aktu: 28/03/2006
Data ogłoszenia: 10/04/2006
Data wejścia w życie: 10/04/2006