Szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 12 czerwca 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych.

Na podstawie art. 179 § 5 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 i Nr 154, poz. 1787) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
zasady dysponowania środkami budżetu sądownictwa, ustanawiania dysponentów środków oraz określenie ich zadań i kompetencji,
2)
zasady i tryb opracowywania planów finansowych sądów,
3)
zasady i tryb dokonywania zmian w planach finansowych sądów,
4)
uruchamianie środków budżetowych,
5)
rachunki bankowe sądów,
6)
rozliczenie w okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego,
7)
tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków sądów,
8)
sprawozdawczość budżetową i finansową,
9)
prowadzenie działalności inwestycyjnej sądów.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych,
2)
ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365 i Nr 74, poz. 676),
3)
przepisie wykonawczym - należy przez to rozumieć przepisy wydane na podstawie ustawy, o której mowa w pkt 2, w szczególności:
a)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 września 1999 r. w sprawie klasyfikacji części budżetowych oraz określenia ich dysponentów (Dz. U. Nr 78, poz. 880, z 2000 r. Nr 72, poz. 841 i Nr 93, poz. 1032 oraz z 2002 r. Nr 32, poz. 307 i Nr 93, poz. 835) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59, poz. 688, z 2001 r. Nr 47, poz. 501 oraz z 2002 r. Nr 46, poz. 436 i Nr 93, poz. 836), zwane dalej "klasyfikacją budżetową",
b)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych (Dz. U. Nr 122, poz. 1333),
c)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa i szczegółowych zasad obsługi rachunków bankowych budżetu państwa oraz zakresu i terminów sporządzania przez Narodowy Bank Polski informacji i sprawozdań z wykonania budżetu państwa w ramach obsługi bankowej budżetu państwa (Dz. U. Nr 122, poz. 1335),
d)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz. 279),
e)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 października 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 133, poz. 1480),
f)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752),
4)
dysponencie głównym - należy przez to rozumieć Ministra Sprawiedliwości jako dysponenta części budżetu państwa odpowiadającej sądom powszechnym,
5)
dysponencie głównym części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji - należy przez to rozumieć dyrektora sądu apelacyjnego jako dysponenta głównego środków budżetu państwa sądów na obszarze apelacji,
6)
dysponencie drugiego stopnia - należy przez to rozumieć dyrektora sądu okręgowego w zakresie dysponowania środkami budżetu sądów na obszarze okręgu,
7)
dysponencie trzeciego stopnia - należy przez to rozumieć odpowiednio dyrektora sądu apelacyjnego w zakresie dysponowania środkami budżetu sądu apelacyjnego, dyrektora sądu okręgowego w zakresie dysponowania środkami budżetu sądu okręgowego, prezesa sądu rejonowego lub kierownika finansowego sądu rejonowego w zakresie dysponowania środkami budżetu sądu rejonowego,
8)
jednostce budżetowej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną w rozumieniu ustawy, o której mowa w pkt 2,
9)
gospodarstwie pomocniczym i środkach specjalnych - należy przez to rozumieć gospodarstwa pomocnicze i środki specjalne sądów,
10)
ordynacji podatkowej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr 92, poz. 1062, z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 16, poz. 166, Nr 39, poz. 459, Nr 42, poz. 475, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 130, poz. 1452 oraz z 2002 r. Nr 89, poz. 804),
11)
środkach inwestycyjnych - należy przez to rozumieć środki z budżetu państwa, z tworzonych na podstawie odrębnych ustaw środków specjalnych oraz z części zysku gospodarstw pomocniczych przeznaczone na finansowanie wydatków majątkowych sądów.

Rozdział  2

Zasady dysponowania środkami budżetu sądownictwa, ustanawiania dysponentów środków oraz określenie ich zadań i kompetencji

§  3. 
1. 
Środkami budżetowymi sądów w zakresie wykonywania wydatków dysponują - stosownie do zakresu swoich kompetencji - dysponenci poszczególnych stopni, z zastrzeżeniem art. 179 § 2-4 ustawy.
2. 
Dysponentów, o których mowa w § 2 pkt 5-7, ustanawia i znosi dysponent główny.
3. 
Zadania i kompetencje dysponenta głównego obejmują:
1)
przygotowywanie i przedstawianie projektu budżetu, a następnie wykonywanie budżetu w części odpowiadającej sądom,
2)
opracowywanie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa, o którym mowa w art. 29 ustawy o finansach publicznych, w części odpowiadającej sądom, oraz harmonogramu realizacji dochodów i wydatków sądów na obszarze apelacji, po zasięgnięciu opinii dysponenta głównego części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji,
3)
wydawanie dyspozycji uruchomienia środków budżetowych na wydatki dla dysponentów głównych części budżetu odpowiadających obszarowi apelacji z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, w granicach określonych harmonogramem, o którym mowa w pkt 2,
4)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad całością gospodarki finansowej sądów, w tym kontroli gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i dyscypliny finansów publicznych,
5)
dokonywanie okresowych ocen przebiegu wykonania zadań w części budżetu państwa odpowiadającej sądom oraz dochodów i wydatków sądów,
6)
ustalanie szczegółowych zasad i organizowanie przepływu informacji w zakresie realizacji zadań finansowo-rzeczowych oraz koordynowanie wykonania tych zadań na obszarach apelacji,
7)
opracowywanie, po zasięgnięciu opinii dysponentów głównych części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji, wieloletnich programów zadań finansowo-rzeczowych sądownictwa oraz zabezpieczanie środków i limitów środków budżetowych na ich realizację,
8)
inicjowanie i wprowadzanie efektywnych form zarządzania finansami i majątkiem sądów oraz koordynowanie i nadzorowanie tych procesów,
9)
określanie, w uzasadnionych przypadkach, zakresu zadań i kompetencji podległych dysponentów,
10)
wykonywanie obowiązków w zakresie prowadzenia i finansowania inwestycji, w tym wieloletnich, które określone są w ustawie o finansach publicznych oraz przepisie wykonawczym, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. e).
4. 
Zadania i kompetencje dysponenta głównego części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji obejmują:
1)
przygotowywanie przy współpracy z podległymi mu dysponentami drugiego stopnia projektów planów finansowych oraz planów finansowych sądów z obszaru apelacji, przedstawianie projektów Krajowej Radzie Sądownictwa i dysponentowi głównemu, a następnie wykonywanie budżetu sądów na obszarze apelacji,
2)
opracowywanie w porozumieniu z podległymi dysponentami drugiego stopnia harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetowych poszczególnych sądów okręgowych na obszarze apelacji,
3)
dysponowanie rachunkiem bieżącym sądu apelacyjnego,
4)
sprawowanie nadzoru i kontroli przebiegu wykonania zadań określonych w planach finansowych podległych dysponentów niższych stopni oraz przestrzegania przez nich zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i dyscypliny finansów publicznych,
5)
opracowywanie przy współpracy z podległymi dysponentami drugiego stopnia projektów programów wieloletnich,
6)
organizowanie na obszarze apelacji właściwego przepływu informacji w zakresie przebiegu wykonania zadań oraz dochodów i wydatków, w tym programów wieloletnich, przez podległe sądy, dokonywanie ich okresowych ocen oraz przekazywanie tych ocen wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi głównemu,
7)
podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądów na obszarze apelacji,
8)
prowadzenie działalności inwestycyjnej sądu apelacyjnego, a w razie potrzeby przekazywanie wykonania tych zadań na podstawie art. 179 § 4 ustawy.
5. 
Zadania i kompetencje dysponenta drugiego stopnia obejmują:
1)
przygotowywanie przy współpracy z podległymi mu dysponentami trzeciego stopnia projektu planu finansowego sądów na obszarze okręgu, przedstawianie go dysponentowi głównemu części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji, a następnie wykonywanie budżetu sądów na obszarze okręgu,
2)
opracowywanie w porozumieniu z podległymi dysponentami trzeciego stopnia harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetowych poszczególnych sądów rejonowych na obszarze okręgu,
3)
dysponowanie rachunkiem bieżącym sądu okręgowego,
4)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań określonych w planach finansowych podległych dysponentów niższych stopni oraz przestrzegania przez nich zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i dyscypliny finansów publicznych,
5)
uczestniczenie w opracowywaniu projektów programów wieloletnich w zakresie dotyczącym obszaru okręgu,
6)
organizowanie na obszarze okręgu właściwego przepływu informacji w zakresie realizacji zadań finansowanych z budżetu państwa, w tym programów wieloletnich, przez podległych dysponentów, dokonywanie okresowej oceny ich działalności i przekazywanie tych ocen wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi głównemu części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji,
7)
podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądów na obszarze okręgu,
8)
prowadzenie działalności inwestycyjnej sądu okręgowego i sądów rejonowych na obszarze okręgu.
6. 
Zadania i kompetencje dysponenta trzeciego stopnia obejmują:
1)
przygotowywanie projektu planu finansowego - odpowiednio sądu apelacyjnego, okręgowego i rejonowego, przedstawienie go dysponentowi wyższego stopnia, a następnie wykonywanie budżetu danego sądu,
2)
dysponowanie rachunkiem bieżącym odpowiedniego sądu,
3)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań określonych w planie finansowym sądu, przestrzeganie zasad gospodarki finansowej, w tym gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i dyscypliny finansów publicznych w sądzie,
4)
organizowanie właściwego przepływu informacji w zakresie realizacji zadań finansowanych z budżetu państwa, w tym programów wieloletnich, w sądzie apelacyjnym, okręgowym i rejonowym oraz dokonywanie okresowej oceny działalności odpowiedniego sądu i przekazywanie tej oceny wraz z niezbędnymi wnioskami dysponentowi wyższego stopnia,
5)
podejmowanie działań organizacyjnych na rzecz optymalizacji wydatków związanych z funkcjonowaniem sądu,
6)
prowadzenie działalności inwestycyjnej odpowiednio sądu apelacyjnego i okręgowego.

Rozdział  3

Zasady i tryb opracowywania planów finansowych sądów

§  4. 
Gospodarkę finansową sądów apelacyjnych i okręgowych prowadzą oraz ponoszą za nią odpowiedzialność dyrektorzy tych sądów, a w sądach rejonowych - prezesi sądów lub kierownicy finansowi, na podstawie projektów planów, a następnie planów finansowych opracowywanych w trybie określonym w art. 178 ustawy i ustalanych w trybie określonym w art. 88 i 89 ustawy o finansach publicznych oraz na podstawie przepisu wykonawczego, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. b) - z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Dysponent główny w terminie do dnia 20 kwietnia roku poprzedzającego rok budżetowy opracowuje i przekazuje dysponentom głównym części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji harmonogram, w którym określa zasady, tryb i terminy opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa w części odpowiadającej sądom, w tym:
1)
podstawowe założenia do projektu budżetu w zakresie zadań realizowanych z środków budżetowych,
2)
wskaźniki poziomu dochodów i wydatków budżetowych państwa,
3)
wzory formularzy.
2. 
Określone w harmonogramie zasady opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa, w tym wzory formularzy, powinny odpowiadać wymogom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 82 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.
3. 
Określone w harmonogramie terminy muszą gwarantować dysponentowi głównemu możliwość przedstawienia projektu budżetu sądów ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w terminie określonym w § 6 ust. 3.
4. 
Dysponent główny części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji na podstawie harmonogramu, o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie opracowuje i przekazuje podległym dysponentom drugiego stopnia harmonogram, w którym określa zasady, tryb i terminy opracowania materiałów do projektów budżetów sądów na obszarze apelacji.
5. 
Dysponent drugiego stopnia po otrzymaniu harmonogramu, o którym mowa w ust. 4, na podstawie tego dokumentu niezwłocznie określa i przekazuje dysponentom trzeciego stopnia zasady, tryb i terminy opracowania materiałów do projektów budżetów sądów na obszarze okręgu.
§  6. 
1. 
Dysponenci główni części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji opracowują projekty planów finansowych na rok następny i przedkładają je wraz z uzasadnieniem Krajowej Radzie Sądownictwa oraz dysponentowi głównemu w terminie określonym w harmonogramie, o którym mowa w § 5 ust. 1, jednak nie później niż do dnia 30 czerwca.
2. 
Krajowa Rada Sądownictwa, w terminie określonym w art. 178 § 3 ustawy, składa dysponentowi głównemu wniosek o opracowanie projektu planu dochodów i wydatków sądów na rok następny wraz ze swymi uwagami i zastrzeżeniami.
3. 
Dysponent główny opracowuje i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych projekt dochodów i wydatków sądów na rok następny w terminie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 82 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, w celu włączenia go do projektu ustawy budżetowej.
4. 
Dysponent główny przekazuje bezpośrednio podległym jednostkom - dysponentom głównym części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji - w terminie określonym w art. 88 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, informacje o kwotach dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń oraz limitów zatrudnienia osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń przyjętych w projekcie ustawy budżetowej w szczegółowości:
1)
dochody - dział, rozdział, paragraf,
2)
wydatki - dział, rozdział, paragraf według grup wydatków określonych w art. 69 ustawy o finansach publicznych.
5. 
Dysponenci główni części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji na podstawie otrzymanych informacji opracowują projekty planów finansowych sądów na obszarze apelacji oraz sądu apelacyjnego i niezwłocznie przekazują podległym jednostkom ich projekty planów.
6. 
Dysponenci drugiego stopnia na podstawie informacji przekazanych przez dysponenta głównego części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji opracowują projekty planów finansowych sądów rejonowych na obszarze okręgu oraz sądu okręgowego i niezwłocznie przekazują tym jednostkom ich projekty planów.
7. 
Dysponenci trzeciego stopnia na podstawie informacji przekazanych przez dysponenta drugiego stopnia opracowują projekty swoich planów finansowych.
8. 
Projekty planów finansowych są sporządzane w szczegółowości określonej w ust. 4.
9. 
Projekty planów finansowych sądów zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem ustawy budżetowej, zatwierdzone odpowiednio przez dyrektorów, kierowników finansowych sądów rejonowych lub prezesów sądów rejonowych, przekazywane są niezwłocznie dysponentom wyższego stopnia z zastrzeżeniem, że zapewni to dysponentowi głównemu części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji przekazanie projektu planu dysponentowi głównemu w terminie określonym w art. 88 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
10. 
Dysponent główny weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem ustawy budżetowej. W przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu dyrektorów sądów apelacyjnych, nie później niż do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
11. 
Dyrektorzy sądów apelacyjnych na podstawie zmian wprowadzonych przez dysponenta głównego weryfikują projekty planów finansowych sądów okręgowych na obszarze apelacji oraz sądu apelacyjnego i niezwłocznie informują dyrektorów podległych sądów okręgowych o wprowadzonych zmianach.
12. 
Dyrektorzy sądów okręgowych na podstawie zmian wprowadzonych przez dyrektorów sądów apelacyjnych weryfikują projekty planów finansowych sądów rejonowych na obszarze okręgu oraz sądu okręgowego i informują niezwłocznie prezesów sądów rejonowych lub kierowników finansowych sądów rejonowych o wprowadzonych zmianach.
13. 
Kierownicy finansowi sądów rejonowych lub prezesi sądów rejonowych na podstawie zmian wprowadzonych przez dyrektorów sądów okręgowych weryfikują projekty planów finansowych sądów rejonowych.
14. 
Projekty planów finansowych sądów stanowią podstawę gospodarki finansowej sądów od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z ustawy budżetowej.
§  7. 
1. 
Dysponent główny, w terminie i szczegółowości określonej w art. 89 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych, przedstawia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych szczegółowy plan dochodów i wydatków części budżetowej odpowiadającej sądom, zwany dalej "układem wykonawczym".
2. 
Dysponent główny w terminie, o którym mowa w ust. 1, przekazuje podległym dysponentom głównym części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń, oraz limitach zatrudnienia osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń sądów na obszarze apelacji.
3. 
Dysponenci główni części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji w terminie dwóch tygodni od daty otrzymania od dysponenta głównego informacji, o których mowa w ust. 2, przekazują je podległym dysponentom drugiego stopnia.
4. 
Dysponenci drugiego stopnia w terminie dwóch tygodni od daty otrzymania od dysponenta głównego części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji informacji, o których mowa w ust. 3, przekazują je podległym dysponentom trzeciego stopnia.
5. 
Dysponenci, o których mowa w ust. 3 i 4, sporządzają na podstawie otrzymanych informacji plany finansowe w celu zapewnienia ich zgodności z ustawą budżetową i po ich zatwierdzeniu przekazują 1 egzemplarz dysponentom wyższego stopnia w terminie 10 dni od dnia otrzymania informacji.
6. 
Plany finansowe sądów z obszarów apelacji muszą być zgodne z układem wykonawczym, o którym mowa w ust. 1.
7. 
Plany finansowe sądów okręgowych na obszarze apelacji i sądu apelacyjnego muszą być zgodne z planem finansowym obszaru apelacji.
8. 
Plany finansowe sądów rejonowych na obszarze okręgu i sądu okręgowego muszą być zgodne z planem finansowym obszaru okręgu.

Rozdział  4

Zasady i tryb dokonywania zmian w planach finansowych sądów

§  8. 
1. 
Dysponent główny na podstawie zawiadomienia wymienionego w § 7 ust. 1 przepisu wykonawczego, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. b), dokonuje niezwłocznie zmian w wydatkach budżetu państwa w części odpowiadającej sądom.
2. 
Dysponent główny zawiadamia niezwłocznie dysponentów głównych części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji o zmianach w ich planach finansowych, o których mowa w ust. 1, oraz o dokonanych przez siebie zmianach.
3. 
Zawiadomienia, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują wydatki w szczegółowości układu wykonawczego i stanowią podstawę do wprowadzenia zmian w planach finansowych odpowiednich sądów.
§  9. 
Dysponent główny może dokonywać, w uzasadnionych przypadkach, zmian w projektach planów finansowych i w planach finansowych dysponentów niższych stopni, przenosząc wydatki między rozdziałami i paragrafami klasyfikacji wydatków w ramach części i działu, z zastrzeżeniem art. 96 ustawy o finansach publicznych.
§  10. 
1. 
Dysponent główny części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji oraz dysponenci drugiego i trzeciego stopnia - w zakresie swojej właściwości - upoważnieni są, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz w granicach określonych przez dysponenta wyższego stopnia, do dokonywania zmian w projektach planów finansowych i w planach finansowych wydatków w obrębie jednego rozdziału na zasadach określonych w art. 96 ust. 2-5 ustawy o finansach publicznych, z tym że:
1)
do przeniesień wydatków zmniejszających planowane wydatki na wynagrodzenia wymagana jest zgoda dysponenta głównego,
2)
wnioski do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o wyrażenie zgody na dokonanie przeniesień w trybie określonym w art. 96 ust. 3 ustawy o finansach publicznych kierowane są za pośrednictwem dysponenta głównego,
3)
dysponent główny może w przypadkach uzasadnionych sytuacją finansową sądownictwa pozostawić wniosek, o którym mowa w pkt 2, bez biegu, informując o tym wnioskodawcę.
2. 
Dysponent główny może ograniczyć lub zawiesić na czas określony uprawnienie dysponentów, o których mowa w ust. 1, do dokonywania przeniesień wydatków.
3. 
O decyzjach, które dotyczą zmian, o których mowa w ust. 1, podejmujący decyzję informuje niezwłocznie właściwego dysponenta odpowiednio wyższego lub niższego stopnia.
4. 
Dysponent główny części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji zawiadamia dysponenta głównego o podjętych przez siebie i podległych mu dysponentów decyzjach wprowadzających zmiany w planach finansowych wydatków w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano zmian.

Rozdział  5

Uruchamianie środków budżetowych

§  11. 
1. 
Środki pieniężne na wydatki sądownictwa, w tym również na finansowanie inwestycji wieloletnich, przekazywane są na rachunek bieżący dysponenta głównego części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji poprzez obciążenie centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa w wysokości zgodnej z decyzją dysponenta głównego i harmonogramem, o którym mowa w art. 29 ustawy o finansach publicznych.
2. 
Dysponent główny części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji otrzymane środki pieniężne przekazuje niezwłocznie na rachunki bieżące dysponentów drugiego stopnia i jednocześnie wykorzystuje je jako dysponent trzeciego stopnia na pokrycie wydatków sądu apelacyjnego, zgodnie z harmonogramem ustalonym dla poszczególnych dysponentów w oparciu o harmonogram, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Dysponent drugiego stopnia otrzymane środki pieniężne przekazuje niezwłocznie na rachunki bieżące podległych dysponentów trzeciego stopnia i jednocześnie wykorzystuje je jako dysponent trzeciego stopnia na pokrycie wydatków sądu okręgowego zgodnie z harmonogramem ustalonym dla poszczególnych dysponentów trzeciego stopnia.
4. 
Dysponent trzeciego stopnia otrzymane środki pieniężne wykorzystuje na pokrycie własnych wydatków, bez prawa ich dalszego przekazywania.

Rozdział  6

Rachunki bankowe sądów

§  12. 
1. 
Kasową obsługę budżetu sądów prowadzi się z wykorzystaniem rachunków bankowych bieżących i pomocniczych, w tym również w walutach obcych, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych oraz przepisem wykonawczym, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. c) - z uwzględnieniem poniższych przepisów.
2. 
Obsługę bankową sądów w zakresie rachunków bieżących prowadzi Narodowy Bank Polski.
3. 
Obsługę bankową rachunków pomocniczych sądów, w tym również w walutach obcych, prowadzą banki mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym wyboru banku dokonuje się z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych.
4. 
Obsługa bankowa rachunków bieżących gospodarstw pomocniczych może być wykonywana przez inne banki mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym wyboru banku dokonuje się z zastrzeżeniem jak w ust. 3.
5. 
Obsługa bankowa rachunków budżetu sądów prowadzona jest zgodnie z art. 107 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.
§  13. 
1. 
Rachunki bieżące sądów - z wyodrębnieniem subkont dochodów i wydatków - służą do rozliczeń operacji finansowych związanych z realizacją dochodów i wydatków sądów.
2. 
Na rachunki bieżące sądów - subkonto dochodów przyjmowane są:
1)
dochody sądów oraz wpłaty części zysku gospodarstw pomocniczych,
2)
wpływy z tytułu zwrotu wydatków, jeżeli zwrot następuje po upływie roku budżetowego, w którym dokonano wydatku,
3)
wpływy z tytułu oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach pomocniczych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
3. 
Z rachunków bieżących sądów - subkonto dochodów dokonywane są:
1)
zwroty nadpłat i kwot nienależnie pobranych wraz z oprocentowaniem regulowanym odrębnymi przepisami,
2)
przelewy zrealizowanych dochodów na odpowiednie subkonto rachunku bieżącego właściwego miejscowo urzędu skarbowego.
4. 
Pobrane dochody budżetowe, z zastrzeżeniem § 20 ust. 3, sądy przekazują dwa razy w miesiącu na rachunki bieżące właściwych miejscowo urzędów skarbowych, według stanu środków na:
1)
15 dzień miesiąca - do 20 dnia miesiąca,
2)
25 dzień miesiąca - do ostatniego dnia miesiąca.
5. 
Na rachunki bieżące sądów - subkonto wydatków przyjmowane są:
1)
wpływy środków pieniężnych od dysponenta wyższego stopnia,
2)
zwrot środków pieniężnych z rachunków bieżących - subkonto wydatków dysponenta niższego stopnia,
3)
wpływy z tytułu zwrotu wydatków dokonywanych w tym samym roku, w którym poniesiono wydatki.
6. 
Z rachunków bieżących sądów - subkont wydatków dokonywane są:
1)
wydatki bieżące i inwestycyjne,
2)
przekazania dotacji ujętych w ustawie budżetowej,
3)
przelewy środków pieniężnych do dysponentów niższego stopnia niezwłocznie po otrzymaniu środków od dysponenta wyższego stopnia,
4)
zwroty środków niewykorzystanych w danym roku budżetowym na rachunek bieżący - subkonto wydatków dysponenta wyższego stopnia.
7. 
Dotacje, o których mowa w ust. 6 pkt 2, przekazywane są z rachunku bieżącego - subkonto wydatków dysponenta głównego części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji lub dysponenta drugiego stopnia, jeżeli dysponent główny i odpowiednio dysponent wyższego stopnia ujął w jego planie finansowym ten rodzaj wydatków w związku z realizacją dotowanego zadania.
8. 
Jeżeli przy sądzie utworzone jest gospodarstwo pomocnicze, dyrektor odpowiednio sądu apelacyjnego, sądu okręgowego, kierownik finansowy sądu rejonowego lub prezes sądu rejonowego przekazuje gospodarstwu pomocniczemu dotacje przedmiotowe lub dotacje na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe z rachunku bieżącego sądu, z zastrzeżeniem ust. 7.
9. 
Gospodarstwo pomocnicze posiada odrębny rachunek bankowy, z którego może dokonywać wypłat do wysokości sum zgromadzonych na rachunku.
10. 
Odsetki od środków własnych gospodarstwa pomocniczego, z wyłączeniem dotacji z budżetu, zgromadzone na rachunku, o którym mowa w ust. 9, stanowią przychody gospodarstwa pomocniczego.
§  14. 
1. 
Polecenia przelewu oraz dowody wpłat na rachunki i wypłat z rachunków bieżących sądów zawierają, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, symbol paragrafu klasyfikacji budżetowej w polu "tytułem".
2. 
Polecenia przelewu służące do przekazywania środków budżetowych, o których mowa w § 11, zawierają w polu "tytułem" symbol 920.
3. 
Polecenia przelewu związane z przekazem dochodów, o których mowa w § 13 ust. 3 pkt 2, zawierają w polu "tytułem" symbol XX-930, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. 
W miejscu umownego XX - pierwszy element symbolu wymienionego w ust. 3 - wpisuje się właściwy symbol części budżetu odpowiadającej właściwemu sądowi apelacyjnemu.
5. 
Polecenia przelewu związane z przekazywaniem i zwrotem dotacji zawierają w polu "tytułem" podziałki klasyfikacji budżetowej w szczegółowości: część, rozdział, paragraf.
§  15. 
Na rachunku pomocniczym sądy mogą wyodrębniać środki na akredytywę budżetową, sum depozytowych i sum na zlecenie.
§  16. 
1. 
Akredytywa budżetowa - wyodrębnienie środków na czas określony lub do odwołania - służy finansowaniu zadań z środków budżetowych sądu zleconych przez sąd jednostce organizacyjnej, osobie fizycznej albo wykonywanych przez ośrodek zamiejscowy lub wydział zamiejscowy sądu.
2. 
Dysponent główny części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji i dysponent drugiego stopnia za zgodą dysponenta głównego otwiera rachunek pomocniczy dla finansowania zadań w formie akredytywy budżetowej - na czas określony lub do odwołania - i wskazuje osobę upoważnioną do dysponowania jej środkami.
3. 
Rachunek pomocniczy, o którym mowa w ust. 2, podlega zamknięciu z upływem okresu, na który otwarto akredytywę lub z dniem jej odwołania, a stan środków na dzień jej zamknięcia przekazuje się na rachunek bieżący - subkonto wydatków sądu, z którego przekazano środki.
4. 
Środki akredytywy budżetowej niewykorzystane do końca roku budżetowego zwraca się do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego na rachunek bieżący - subkonto wydatków sądu, z którego przekazano środki.
§  17. 
1. 
Sumy na zlecenie służą do:
1)
finansowania z środków zleceniodawcy zadań zleconych do wykonania sądom przez inne jednostki organizacyjne,
2)
gromadzenia środków na finansowanie inwestycji realizowanych ze źródeł innych niż środki własne sądów, otrzymanych od innych jednostek organizacyjnych.
2. 
Dysponent główny części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji, dysponent drugiego stopnia i dysponent trzeciego stopnia otwiera, za zgodą dysponenta głównego, jeden rachunek pomocniczy dla wykonania zadań, o których mowa w ust. 1.
3. 
Środki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli pochodzą z środków budżetowych, sąd zwraca do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego na rachunek bieżący - subkonto wydatków państwowej jednostki budżetowej, która przekazała środki.
4. 
Sąd po wykonaniu zlecenia w terminie określonym w umowie rozlicza się przed zleceniodawcą z otrzymanych środków, a pozostałe środki przekazuje na rachunek zleceniodawcy.
§  18. 
1. 
Sumy depozytowe są to sumy obce (środki pieniężne) przechowywane przez sądy, w szczególności kaucje, wadia oraz sumy stanowiące przedmiot sporu otrzymane w związku z postępowaniem sądowym.
2. 
Depozyty sądów w postaci środków pieniężnych, składane w związku z postępowaniem karnym, karnym skarbowym, administracyjnym, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia w wypadku konieczności zachowania konkretnych egzemplarzy środków pieniężnych sądy przekazują do przechowywania bankom w postaci depozytu zamkniętego.
3. 
Depozyty sądów w postaci środków pieniężnych zarówno w pieniądzu krajowym, jak i w walutach obcych, składane w związku z postępowaniem karnym, karnym skarbowym, administracyjnym, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia, z zastrzeżeniem ust. 2, sądy przechowują w bankach na rachunkach pomocniczych dla sum depozytowych.
4. 
Sumy depozytowe w postaci pieniądza krajowego lub walut obcych są przechowywane na rachunku pomocniczym sądu.
5.  1
 (utracił moc).
6. 
Oprocentowanie sum depozytowych oraz sum na zlecenie stanowiących własność osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej powiększa ich wartość, z zastrzeżeniem ust. 2, 3, 5 i 7.
7. 
Oprocentowanie sum depozytowych oraz sum na zlecenie złożonych przez państwowe jednostki budżetowe, państwowe zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze państwowych jednostek budżetowych stanowi dochody budżetu państwa.
§  19. 
Sądy prowadzą jeden rachunek pomocniczy dla sum depozytowych i sum na zlecenie złożonych w pieniądzu krajowym oraz odrębny rachunek pomocniczy dla depozytów złożonych w walutach obcych.

Rozdział  7

Rozliczenie w okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego

§  20. 
1. 
W celu zaliczenia operacji dokonanych z końcem roku budżetowego na rachunkach właściwego roku budżetowego, wprowadza się okres przejściowy dla operacji na rachunkach bankowych sądów po zakończeniu roku budżetowego, odpowiadający okresowi przejściowemu dla operacji na rachunkach bankowych budżetu państwa.
2. 
W okresie do dnia 8 stycznia roku następującego po roku budżetowym, a gdy ten dzień jest wolny od pracy, do pierwszego dnia roboczego po tym terminie, na rachunki bankowe sądów roku ubiegłego zalicza się:
1)
dochody pobrane przez kasy sądów,
2)
dochody budżetowe sądów wpłacane do dnia 31 grudnia do kas banków i urzędów skarbowych,
3)
wpłaty części zysku gospodarstw pomocniczych przekazane do dnia 31 grudnia,
4)
rozliczone przez sądy dochody budżetowe paragrafu klasyfikacji budżetowej "Wpływy do wyjaśnienia",
5)
wydatki budżetowe sądów z tytułu przyjętych do dnia 31 grudnia przez banki, urzędy pocztowe, instytucje finansowe i placówki handlowe czeków rozrachunkowych,
6)
zwroty wydatków budżetowych sądów dokonanych z wydatków do dnia 31 grudnia, zwroty środków niewykorzystanej akredytywy budżetowej oraz zwroty sum na zlecenie,
7)
zwroty sum niewłaściwie zaliczonych na rachunki bieżące sądów.
3. 
Do dnia 15 stycznia roku następującego po roku budżetowym sądy przekazują zrealizowane dochody budżetowe na rachunki bieżące właściwych miejscowo urzędów skarbowych.
4. 
W okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego dysponenci poszczególnych stopni w sądach przekazują niewykorzystane środki budżetowe na rachunki bankowe roku ubiegłego dysponentów wyższych szczebli w następujących terminach:
1)
sądy rejonowe - w terminie do dnia 15 stycznia - na rachunek bieżący właściwego sądu okręgowego,
2)
sądy okręgowe - w terminie do dnia 20 stycznia - na rachunek bieżący właściwego sądu apelacyjnego,
3)
sądy apelacyjne - w terminie do dnia 25 stycznia - na centralny rachunek bieżący budżetu państwa.

Rozdział  8

Tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków sądów

§  21. 
Sądy, realizując dochody budżetowe, obowiązane są:
1)
prawidłowo i terminowo ustalić należności ze wszystkich tytułów dochodów,
2)
pobierać wpłaty i terminowo dokonywać zwrotów nadpłat,
3)
prowadzić ewidencję dochodów oraz przychodów środków specjalnych (przychody redystrybucyjne) według pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej,
4)
terminowo wysyłać wezwania do zapłaty lub faktury z tytułu świadczonych usług,
5)
terminowo wysyłać upomnienia i podejmować czynności egzekucyjne,
6)
w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach umarzać należności nieściągalne bądź kierować wnioski o umarzanie do właściwych organów.
§  22. 
Czynności egzekucyjnych nie prowadzi się, jeżeli należność nie przewyższa kosztów upomnienia lub gdy pobierana przez komorników za czynności egzekucyjne opłata stosunkowa od wartości egzekwowanego świadczenia jest wyższa niż to świadczenie.
§  23. 
Dochody zaliczane są na rachunek bieżący - subkonto dochodów sądu, który prowadzi wymiar, pobór i ewidencję danej należności.
§  24. 
1. 
Sądy, przyjmując dochody do kasy lub za pośrednictwem poczty, obowiązane są do przekazywania ich w dniu wpływu na właściwy rachunek bieżący - subkonto dochodów.
2. 
W uzasadnionych przypadkach, w zależności od wysokości przyjętej gotówki oraz warunków właściwego jej zabezpieczenia, dyrektor odpowiednio sądu apelacyjnego, sądu okręgowego, kierownik finansowy sądu rejonowego lub prezes sądu rejonowego może podjąć decyzję określającą inny termin przekazywania gotówki do banku, pod warunkiem że przypadki te zostały uwzględnione w instrukcji gospodarki kasowej sądu.
3. 
Przepis ust. 1 nie dotyczy stałego zapasu gotówki w kasie przeznaczonej na bieżące wydatki sądu.
§  25. 
1. 
Kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych do zwrotu stanowią nadpłaty.
2. 
Nadpłaty w dochodach sądów powstałe w bieżącym roku budżetowym oraz w latach poprzednich zwraca się z tej podziałki klasyfikacji dochodów, na którą zalicza się bieżące wpływy tego rodzaju.
3. 
Podstawą dokonania zwrotu nadpłaty jest pisemne polecenie zwrotu, podpisane przez dyrektora odpowiednio sądu apelacyjnego, sądu okręgowego, kierownika finansowego sądu rejonowego lub prezesa sądu rejonowego oraz głównego księgowego odpowiedniego sądu.
4. 
Polecenie, o którym mowa w ust. 3, musi zawierać uzasadnienie zwrotu i wskazanie daty wypłacenia zwracanej kwoty, a jeżeli w sądzie znajduje się dowód przychodowy, w wyniku realizacji którego powstała nadpłata, należy na nim zamieścić adnotację o dokonanym zwrocie, ze wskazaniem daty i pozycji zaksięgowania zwrotu.
5. 
Opłaty przekazów pocztowych i opłaty bankowe związane ze zwrotem nadpłat obciążają wydatki budżetowe sądu.
§  26. 
1. 
Uzyskane przez sądy zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym przyjmowane są na subkonto wydatków i zmniejszają wykonanie wydatków w tym roku budżetowym.
2. 
Uzyskane przez sądy zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych są przyjmowane na subkonto dochodów budżetowych i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa, w terminach określonych w § 13 ust. 4.
§  27. 
1. 
Sądy mogą zaciągać zobowiązania na realizację zadań do wysokości kwot wydatków ujętych w zatwierdzonym planie finansowym, pomniejszonych o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia oraz obligatoryjne wpłaty płatnika, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. 
Zobowiązania sądów z tytułu umów wieloletnich mogą być zaciągane tylko w przypadku, gdy umowy te uzasadnione są odpowiednimi programami prac.
3. 
Sądy mogą również zaciągać zobowiązania z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania sądów i termin zapłaty upływa w następnym roku budżetowym.
4. 
Sądy, których zobowiązania zostały potrącone w trybie art. 64 § 2 ordynacji podatkowej, przekazują kwoty objęte potrąceniem na rachunek bankowy urzędu skarbowego, który tego potrącenia dokonał, w terminie określonym w art. 64 § 7 ordynacji podatkowej.
5. 
Zobowiązania sądów, które wynikają z tytułów egzekucyjnych lub wyroków sądowych, dokonywane są bez względu na poziom środków budżetowych zaplanowanych na ten cel, z zastrzeżeniem, że powinny być one zrefundowane w trybie przeniesień, o których mowa w art. 96 ustawy o finansach publicznych.
§  28. 
1. 
Sądy mogą udzielać zaliczek na wydatki do rozliczenia:
1)
pracownikom - na koszty podróży służbowych oraz na pokrycie drobnych wydatków,
2)
jednostkom organizacyjnym oraz osobom fizycznym wykonującym zadania finansowane z sum na zlecenie lub z akredytyw budżetowych - na wydatki związane z realizacją tych zadań,
3)
w innych wypadkach określonych w odrębnych przepisach.
2. 
Pracownikom odbywającym stałe podróże służbowe oraz pracownikom, którzy w związku z czynnościami służbowymi pokrywają bezpośrednio drobne, stale powtarzające się wydatki, mogą być udzielone zaliczki stałe na cały rok budżetowy lub na okres krótszy, jednak w wysokości nieprzekraczającej przeciętnej kwoty wydatków półtoramiesięcznych. Kwotę należności pokrywa się na podstawie uznanych rachunków.
3. 
Przepis ust. 2 ma zastosowanie do akredytyw budżetowych.
§  29. 
1. 
Zaliczki rozlicza się nie później niż w terminie 14 dni po wykonaniu zadania. Zaliczki stałe rozlicza się po upływie okresu, na jakie zostały udzielone, oraz przed ustaniem stosunku służbowego, jak również przed końcem roku budżetowego, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Sądy są zobowiązane do uzyskania od pracowników, którym są udzielane zaliczki do rozliczenia, pisemnej zgody na potrącenie nierozliczonych zaliczek z ich wynagrodzeń, chyba że na podstawie odrębnych przepisów sądowi przysługuje prawo potrącenia z wynagrodzenia nierozliczonej w terminie zaliczki.
3. 
Jeżeli zaliczka podjęta przez pracownika nie została rozliczona w ustalonym terminie, sąd potrąca ją z najbliższych wynagrodzeń pracownika. Do czasu rozliczenia wypłaconej zaliczki nie mogą być udzielone dalsze zaliczki.
4. 
Sumy zaliczek udzielonych z środków budżetowych sądów, a niewydatkowanych do końca roku budżetowego, wpłaca się najpóźniej w ostatnim dniu roboczym roku budżetowego na rachunek bieżący - subkonto wydatków sądu, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. 
Zaliczki udzielone pod koniec roku budżetowego są rozliczane nie później niż do dnia 8 stycznia następnego roku. Zwroty z tytułu niewydatkowanych zaliczek sąd zarachowuje na zmniejszenie wydatków budżetowych sądu, w którym udzielono zaliczki.
6. 
W razie służbowego przeniesienia pracownika do innego miejsca pracy, zaliczki pobrane przez pracownika, z wyjątkiem zaliczki na koszty przeniesienia, sądy są zobowiązane całkowicie rozliczyć przed zmianą miejsca pracy.

Rozdział  9

Sprawozdawczość budżetowa i finansowa

§  30. 
1. 
Sądy sporządzają sprawozdania budżetowe na zasadach określonych w przepisie wykonawczym, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. d) - z zastosowaniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
2. 
Dysponent główny części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji sporządza sprawozdania łączne na podstawie sprawozdań jednostkowych sądów okręgowych i sprawozdania jednostkowego sądu apelacyjnego.
3. 
Terminy przekazywania sprawozdań budżetowych oraz odbiorców sprawozdań określa załącznik do rozporządzenia.
4. 
Wysokość planu wydatków na wynagrodzenia wykazane w kolumnach 12-13 sprawozdania Rb-70 powinna być zgodna z wielkościami wykazanymi w kolumnie 8 kwartalnego sprawozdania Rb-28, natomiast wykonanie wynagrodzeń wykazane w kolumnach 14 i 16 sprawozdania Rb-70 powiększone o zobowiązania z roku poprzedniego powinno być zgodne z sumą kwot wykazanych w kolumnach 10 i 11 kwartalnego sprawozdania Rb-28.
§  31. 
1. 
Sądy sporządzają sprawozdania finansowe na zasadach określonych w przepisie wykonawczym, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. f) - z zastosowaniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
2. 
Dysponenci drugiego stopnia sporządzają bilanse łączne, osobno dla właściwych sądów oraz gospodarstw pomocniczych, i przekazują je dysponentom głównym części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji do dnia 10 kwietnia roku następnego.
3. 
Dysponenci główni części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji sporządzają bilanse łączne, osobno dla właściwych sądów oraz gospodarstw pomocniczych, i przekazują je dysponentowi głównemu do dnia 20 kwietnia roku następnego.
4. 
Dysponent główny sporządza bilanse łączne, osobno dla sądów oraz gospodarstw pomocniczych, i przekazuje je do Ministerstwa Finansów do dnia 30 kwietnia roku następnego.

Rozdział  10

Prowadzenie działalności inwestycyjnej

§  32. 
Działalność inwestycyjna sądów prowadzona jest na podstawie planów finansowych inwestycji, o których mowa w rozdziale 3 i 4 niniejszego rozporządzenia, oraz na zasadach określonych w przepisie wykonawczym, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. e).
§  33. 
Dyrektor sądu apelacyjnego oraz dyrektor sądu okręgowego są zobowiązani do uzgodnienia planu finansowego inwestycji z dysponentem głównym.
§  34. 
Dysponenci główni części odpowiadających obszarowi apelacji przekazują dysponentowi głównemu informacje dotyczące inwestycji, w tym wieloletnich, w terminie umożliwiającym dysponentowi głównemu sporządzenie informacji zbiorczych, wymienionych w przepisie wykonawczym, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. e).

Rozdział  11

Przepisy przejściowe i końcowe

§  35. 
1. 
Rozporządzenie ma zastosowanie po raz pierwszy do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2003.
2. 
Przepisy rozdziałów 2, 4, 5, 7 i 9 stosuje się od dnia 1 stycznia 2003 r.
§  36. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

OKREŚLENIE ODBIORCÓW I TERMINÓW PRZEKAZYWANIA SPRAWOZDAŃ

Rodzaj sprawozdania Jednostki przekazujące sprawozdania Jednostki otrzymujące oryginały sprawozdań Terminy złożenia sprawozdania po upływie okresu sprawozdawczego nie później niż Jednostki otrzymujące kopie sprawozdań (do wiadomości)
A Sprawozdania miesięczne

Rb-23, Rb-27, Rb-28,

Rb-28NW

- dysponenci trzeciego stopnia - dysponenci drugiego stopnia lub dysponenci główni na obszarze apelacji 8 dni1)
- dysponenci drugiego stopnia - dysponenci główni na obszarze apelacji 12 dni1)
- dysponenci główni na obszarze apelacji - dysponent główny 16 dni1)
- dysponent główny - Ministerstwo Finansów Departament Budżetu Państwa 20 dni1)
B Sprawozdania kwartalne

1) Rb-70

- kierownicy gospodarstw pomocniczych sądów - kierownicy jednostek budżetowych, przy których utworzone zostały gospodarstwa 5 dni
- dysponenci trzeciego stopnia - dysponenci drugiego stopnia lub dysponenci główni na obszarze apelacji 9 dni
- dysponenci drugiego stopnia - dysponenci główni na obszarze apelacji 15 dni
- dysponenci główni na obszarze apelacji - dysponent główny 20 dni
- dysponent główny - GUS - Ośrodek Informatyki Statystycznej w Radomiu 28 dni
2) Rb-Z, Rb-N - kierownicy gospodarstw pomocniczych sądów - kierownicy sądów, przy których utworzone zostały gospodarstwa 10 dni
- dysponenci trzeciego stopnia - dysponenci drugiego stopnia lub dysponenci główni na obszarze apelacji 12 dni
- dysponenci drugiego stopnia - dysponenci główni na obszarze apelacji 15 dni
- dysponenci główni na obszarze apelacji - dysponent główny 20 dni
- dysponent główny - Ministerstwo Finansów - Departament Długu Publicznego 30 dni
C Sprawozdania półroczne

1) Rb-31

- kierownicy gospodarstw pomocniczych sądów - kierownicy sądów, przy których utworzone zostały gospodarstwa 12 dni
- dysponenci trzeciego stopnia - dysponenci drugiego stopnia lub dysponenci główni na obszarze apelacji 15 dni
- dysponenci drugiego stopnia - dysponenci główni na obszarze apelacji 19 dni
- dysponenci główni na obszarze apelacji - dysponent główny 23 dni
- dysponent główny - Ministerstwo Finansów Departament Budżetu Państwa 28 dni
2) Rb-32 - dysponenci środków specjalnych sądów - dysponenci drugiego stopnia 14 dni
- dysponenci drugiego stopnia - dysponenci główni na obszarze apelacji 20 dni
- dysponenci główni na obszarze apelacji - dysponent główny 24 dni
- dysponent główny - Ministerstwo Finansów Departament Budżetu Państwa 28 dni
D Sprawozdania roczne

1) Rb-23, Rb-27, Rb-28

- dysponenci trzeciego stopnia - dysponenci drugiego stopnia lub dysponenci główni na obszarze apelacji 31 stycznia NIK/Delegatura NIK
- dysponenci drugiego stopnia - dysponenci główni na obszarze apelacji 8 lutego
- dysponenci główni na obszarze apelacji - dysponent główny 14 lutego
- dysponent główny - Ministerstwo Finansów Departament Budżetu Państwa 20 lutego
2) Rb-31 - kierownicy gospodarstw pomocniczych sądów - kierownicy sądów, przy których utworzone zostały gospodarstwa 31 stycznia NIK/Delegatura NIK
- dysponenci trzeciego stopnia - dysponenci drugiego stopnia lub dysponenci główni na obszarze apelacji 6 lutego
- dysponenci drugiego stopnia - dysponenci główni na obszarze apelacji 12 lutego
- dysponenci główni na obszarze apelacji - dysponent główny 17 lutego
- dysponent główny - Ministerstwo Finansów Departament Budżetu Państwa 24 lutego
3) Rb-32 - dysponenci środków specjalnych sądów - dysponenci drugiego stopnia 31 stycznia NIK/Delegatura NIK
- dysponenci drugiego stopnia - dysponenci główni na obszarze apelacji 10 lutego
- dysponenci główni na obszarze apelacji - dysponent główny 16 lutego
- dysponent główny - Ministerstwo Finansów Departament Budżetu Państwa 24 lutego
1) Sprawozdania miesięczne za styczeń i grudzień - o osiem dni później.
1 § 18 ust. 5 został uznany za niezgodny z art. 179 § 5 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U.01.98.1070) i art. 92 ust. 1 Konstytucji RP oraz art. 64 ust. 1 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 września 2006 r. (Dz.U.06.164.1167). Zgodnie z tym wyrokiem wymieniony wyżej przepis traci moc z dniem 14 września 2006 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.97.876

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych.
Data aktu: 12/06/2002
Data ogłoszenia: 02/07/2002
Data wejścia w życie: 17/07/2002, 01/01/2003