Szczegółowe warunki i tryb łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 lipca 2001 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych.

Na podstawie art. 11 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych,
2)
jednostce - rozumie się przez to jednostkę badawczo-rozwojową określoną w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy.

Rozdział  2

Łączenie jednostek

§  2.
1.
Łączenie jednostek polega na utworzeniu jednej jednostki z dwóch lub więcej jednostek, które w wyniku połączenia utracą osobowość prawną.
2.
Łączenie jednostek może polegać na włączeniu do jednej jednostki innej jednostki lub kilku jednostek, które w wyniku połączenia utracą osobowość prawną.
3.
Jednostka, do której włączono inną jednostkę lub kilka jednostek, może zachować dotychczasową nazwę.
4.
Jednostka utworzona w wyniku połączenia albo jednostka, do której włączono inną jednostkę lub jednostki, przejmuje pracowników, mienie oraz należności i zobowiązania jednostek podlegających łączeniu.
§  3.
W celu dokonania oceny łączonych jednostek oraz opracowania warunków, na jakich zostanie dokonane ich połączenie, organ właściwy do dokonania łączenia powołuje komisję i wyznacza jej przewodniczącego. W skład komisji wchodzą: przedstawiciele organów sprawujących nadzór nad łączonymi jednostkami, dyrektorzy jednostek oraz po jednym przedstawicielu rad naukowych i zakładowych organizacji związkowych. Do składu komisji mogą być również powołani przedstawiciele banków obsługujących jednostki oraz inne osoby wyznaczone przez organy sprawujące nadzór i jednostki podlegające łączeniu.
§  4.
1.
Akt o połączeniu jednostek zawiera:
1)
oznaczenie łączonych jednostek:
a)
nazwy i siedziby,
b)
numery identyfikacyjne REGON,
c)
numery identyfikacji podatkowej NIP,
2)
określenie jednostki utworzonej w wyniku połączenia, z uwzględnieniem danych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, a w przypadku wymienionym w § 2 ust. 2 - określenie jednostki, do której włącza się inną jednostkę lub jednostki,
3)
określenie terminu połączenia i daty sporządzenia sprawozdań finansowych łączonych jednostek.
2.
Jeżeli łączenie jednostek następuje w ciągu roku obrotowego, akt o połączeniu powinien określać także zasady łączenia planów rzeczowo-finansowych jednostek, podziału nagród, premii i innych świadczeń.
§  5.
1.
Przejęcie mienia łączonych jednostek następuje na podstawie ich sprawozdań finansowych sporządzonych na dzień poprzedzający dzień połączenia, zbadanych i zatwierdzonych przez organ sprawujący nadzór nad łączonymi jednostkami. Przejęciu podlegają wszystkie aktywa i pasywa łączonych jednostek.
2.
Przejęcia mienia oraz zobowiązań i należności łączonych jednostek dokonuje w formie protokołu zdawczo-odbiorczego jednostka powstająca w wyniku połączenia albo jednostka, do której włączono inną jednostkę lub jednostki.
§  6.
Jednostka utworzona w wyniku połączenia lub jednostka, do której włączono inną jednostkę lub jednostki, wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem były łączone jednostki, bez względu na ich charakter prawny.
§  7.
1.
Tymczasowy kierownik jednostki utworzonej w wyniku połączenia składa wniosek o wpisanie tej jednostki do Krajowego Rejestru Sądowego oraz o wykreślenie z tego Rejestru jednostek podlegających połączeniu.
2.
Dyrektor jednostki, do której włączono inną lub inne jednostki, składa wniosek o dokonanie w Krajowym Rejestrze Sądowym odpowiednich zmian dotyczących tej jednostki oraz o wykreślenie z tego Rejestru włączonej lub włączonych jednostek.
§  8.
1.
W chwili połączenia jednostek, o których mowa w § 2 ust. 1, kończy się kadencja rad naukowych połączonych jednostek. Do czasu utworzenia rady naukowej jednostki, powstałej w wyniku połączenia, jej zadania określone w ustawie wykonuje tymczasowa rada naukowa.
2.
W skład tymczasowej rady naukowej wchodzą członkowie rad naukowych połączonych jednostek.
3.
Tymczasowa rada naukowa sprawuje swoje funkcje nie dłużej niż przez okres trzech miesięcy, licząc od dnia połączenia jednostek.
4.
W razie dokonania łączenia jednostek, o którym mowa w § 2 ust. 2, rada naukowa jednostki lub jednostek włączanych do innej jednostki działa do chwili wykreślenia tej jednostki lub jednostek z Krajowego Rejestru Sądowego, a rada naukowa jednostki, do której włączono inną jednostkę lub jednostki, działa do dnia zakończenia swojej kadencji.

Rozdział  3

Podział jednostki

§  9.
1.
Podział jednostki polega na:
1)
utworzeniu z jednostki dwóch lub więcej jednostek,
2)
wydzieleniu z jednostki określonych komórek organizacyjnych w celu włączenia ich do innej jednostki,
3)
wydzieleniu z jednostki określonych komórek organizacyjnych i utworzeniu innej jednostki lub jednostek.
2.
Jednostki utworzone w wyniku podziału przejmują pracowników i mienie jednostki ulegającej podziałowi.
3.
Jednostki utworzone w wyniku podziału odpowiadają solidarnie za zobowiązania jednostki ulegającej podziałowi, chyba że za zgodą wierzycieli, w drodze umowy, zostanie dokonany inny podział zobowiązań.
4.
Mienie wydzielonych komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, może być przekazywane odpłatnie, z uwzględnieniem art. 13 ust. 4 ustawy.
§  10.
Akt o podziale jednostki zawiera:
1)
określenie jednostki ulegającej podziałowi:
a)
nazwę i siedzibę,
b)
numer identyfikacyjny REGON,
c)
numer identyfikacji podatkowej NIP,
2)
określenie terminu podziału,
3)
określenie jednostek, które będą utworzone w wyniku podziału lub do których będą włączone komórki organizacyjne jednostki ulegającej podziałowi,
4)
określenie komórek organizacyjnych, które będą wydzielone z jednostki w celu ich włączenia do innej jednostki lub jednostek tworzonych w wyniku podziału,
5)
ustalenia dotyczące sposobu podziału mienia oraz rozliczeń z tytułu zobowiązań, przejęcia uprawnień i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych.
§  11.
1.
W celu dokonania oceny podziału jednostki oraz opracowania warunków tego podziału organ sprawujący nadzór nad tą jednostką powołuje komisję.
2.
Komisja, o której mowa w ust. 1, sporządza szczegółowe propozycje podziału jednostki, a także propozycje podziału mienia i zobowiązań, na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego i spisu inwentaryzacyjnego zarządzonego przez dyrektora jednostki ulegającej podziałowi.
§  12.
Organ wydający akt o podziale powinien, w miarę możliwości, uwzględnić propozycje komisji, o której mowa w § 11 ust. 1, oraz ewentualne wnioski rady naukowej i dyrektora jednostki podlegającej podziałowi.
§  13.
1.
Akt o utworzeniu jednostki lub jednostek powstających w wyniku podziału wydaje organ, który wydał akt o podziale.
2.
Organ określony w ust. 1 wydaje decyzję o przydzieleniu jednostce lub jednostkom powstającym w wyniku podziału składników mienia niezbędnych do prowadzenia działalności.
§  14.
Do podziału jednostki stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.

Rozdział  4

Reorganizacja jednostki

§  15.
Reorganizacja jednostki polega na:
1)
zmianie przedmiotu lub zakresu jej działania,
2)
zmianie dotychczasowej nazwy,
3)
zmianie organu sprawującego nadzór nad jednostką,
4)
dokonaniu zmian w strukturze organizacyjnej jednostki, a w szczególności:
a)
likwidacji zakładu (zakładu doświadczalnego), oddziału lub innej wyodrębnionej organizacyjnie części jednostki,
b)
przekazaniu lub sprzedaży wyodrębnionych organizacyjnie i gospodarczo części jednostki.
§  16.
1.
Reorganizacja jednostki, o której mowa w § 15 pkt 1-3, następuje w drodze zmiany aktu o utworzeniu tej jednostki, a następnie dokonania zmian w jej statucie.
2.
Reorganizacja jednostki, o której mowa w § 15 pkt 4, następuje w drodze zmiany jej regulaminu organizacyjnego. O zamiarze przeprowadzenia reorganizacji jednostka zawiadamia organ sprawujący nad nią nadzór.

Rozdział  5

Likwidacja jednostki

§  17.
Likwidacja jednostki polega na zakończeniu jej działalności operatywnej, zadysponowaniu jej mieniem, zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli oraz wykreśleniu jednostki z Krajowego Rejestru Sądowego.
§  18.
1.
W celu szczegółowego ustalenia warunków likwidacji jednostki organ sprawujący nadzór nad jednostką powołuje komisję.
2.
W skład komisji, o której mowa w ust. 1, wchodzą: przedstawiciel organu sprawującego nadzór nad jednostką, dyrektor jednostki lub osoba przez niego upoważniona, po jednym przedstawicielu rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych. Do komisji może być powołany przedstawiciel Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych, przedstawiciel banku obsługującego działalność jednostki oraz kandydat na likwidatora.
3.
Komisja opracowuje dla organu sprawującego nadzór nad jednostką opinię zawierającą w szczególności:
1)
ocenę możliwości dalszego wykonywania przez jednostkę zadań, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy,
2)
analizę stanu organizacyjno-prawnego oraz ocenę stanu ekonomiczno-finansowego, ze szczególnym uwzględnieniem statusu prawnego majątku, wartości niematerialnych i prawnych, w tym praw autorskich,
3)
analizę stanu kadrowego wraz z ewentualnymi propozycjami kontynuowania przez pracowników naukowych badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych przez nich w jednostce,
4)
analizę możliwości zaspokojenia lub zabezpieczenia zobowiązań,
5)
propozycje zadysponowania mienia z uwzględnieniem możliwości kontynuowania przez pracowników naukowych badań naukowych i prac rozwojowych dotychczas prowadzonych przez nich w jednostce,
6)
wnioski o celowości i sposobie przeprowadzenia likwidacji jednostki.
§  19.
Akt o likwidacji jednostki zawiera:
1)
oznaczenie jednostki podlegającej likwidacji,
2)
oznaczenie dnia otwarcia i zakończenia likwidacji,
3)
oznaczenie terminu zakończenia działalności operatywnej jednostki,
4)
określenie sposobu i trybu zadysponowania mieniem jednostki,
5)
określenie sposobu uregulowania zobowiązań.
§  20.
Jednostka w likwidacji jest prowadzona pod jej dotychczasową nazwą, z dodaniem oznaczenia "w likwidacji".
§  21.
Z dniem otwarcia likwidacji jednostki ulega rozwiązaniu rada naukowa tej jednostki.
§  22.
1.
Od dnia otwarcia likwidacji do dnia zakończenia likwidacji jednostką zarządza likwidator wyznaczony przez organ sprawujący nadzór nad jednostką.
2.
Likwidator działa na podstawie umowy zawartej z organem, o którym mowa w ust. 1.
3.
Umowa powinna określać w szczególności:
1)
podstawowe obowiązki likwidatora,
2)
wynagrodzenie likwidatora,
3)
warunki rozwiązania umowy.
4.
Wynagrodzenie likwidatora jest finansowane ze środków likwidowanej jednostki i zaliczane do kosztów likwidacji.
5.
Likwidator wykonuje prawa i obowiązki dyrektora likwidowanej jednostki w zakresie niezbędnym do zakończenia działalności jednostki.
§  23.
1.
Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
1)
sporządzenie planu finansowego likwidacji,
2)
opracowanie harmonogramu likwidacji jednostki,
3)
zgłoszenie do Krajowego Rejestru Sądowego wniosku o wpisanie otwarcia likwidacji jednostki,
4)
zawiadomienie banku obsługującego działalność jednostki o otwarciu likwidacji,
5)
składanie organowi sprawującemu nadzór okresowych sprawozdań z przebiegu likwidacji,
6)
sporządzenie sprawozdania finansowego według zasad określonych w odrębnych przepisach,
7)
egzekucja należności, zaspokojenie lub zabezpieczenie wierzycieli,
8)
zagospodarowanie mienia według wskazań organu sprawującego nadzór nad likwidowaną jednostką,
9)
rozwiązanie stosunku pracy z pracownikami jednostki,
10)
zgłoszenie wniosku o wykreślenie jednostki z Krajowego Rejestru Sądowego,
11)
przekazanie materiałów do archiwum, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zobowiązania likwidowanej jednostki, niezaspokojone przez likwidatora, przejmuje organ sprawujący nadzór nad jednostką.
§  24.
O otwarciu likwidacji jednostki likwidator ogłasza dwukrotnie w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym, wzywając wierzycieli do zgłoszenia ich wierzytelności w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty ostatniego ogłoszenia. Okres między opublikowaniem pierwszego i drugiego ogłoszenia nie powinien być krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni.
§  25.
Z dniem otwarcia likwidacji jednostki wygasają wszelkie pełnomocnictwa udzielone przed tym terminem.
§  26.
W razie braku możliwości podjęcia działań przewidzianych w § 23 ust. 1, likwidator występuje do organu sprawującego nadzór nad likwidowaną jednostką z wnioskiem o udzielenie wskazań co do dalszego działania.
§  27.
Po zakończeniu likwidacji jednostki organ sprawujący nadzór nad likwidowaną jednostką składa wniosek o wykreślenie jednostki z Krajowego Rejestru Sądowego.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe i końcowe

§  28.
W sprawach łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek niezakończonych do dnia wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  29.
Koszty postępowania w sprawie łączenia, podziału, reorganizacji lub likwidacji ponoszą jednostki uczestniczące w tym postępowaniu.
§  30.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 marca 1995 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 37, poz. 180 i z 2000 r. Nr 53, poz. 640).
§  31.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.90.996

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych.
Data aktu: 24/07/2001
Data ogłoszenia: 31/08/2001
Data wejścia w życie: 01/01/2002