Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001-2002.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 kwietnia 2001 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001-2002.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041 i Nr 109, poz. 1158) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2000 r. w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001-2002 (Dz. U. Nr 122, poz. 1326) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) szczegółowe cele kierunków i priorytetów ministrów właściwych oraz zakres, tryb i warunki ich realizacji na podstawie kontraktu wojewódzkiego.";

2)
w § 2:
a)
w pkt 10 po wyrazie "wykazu" dodaje się wyraz "rodzajów",
b)
dodaje się pkt 11 w brzmieniu:

"11) inwestycjach wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego - rozumie się przez to inwestycje wieloletnie, o których mowa w art. 53 ustawy.";

3)
w § 5:
a)
w ust. 1 wyraz "zadań" zastępuje się wyrazem "działań",
b)
w ust. 2 po wyrazie "wykaz" dodaje się wyraz "rodzajów";
4)
w § 6 w ust. 5 wyrazy "na dzień 31 marca odpowiednio w roku 1998, 1999, 2000" zastępuje się wyrazami "dane za lata 1998, 1999 i 2000 odpowiednio:

1) w 1998 r. na dzień 31 marca lub 31 grudnia, przyjmując wariant pozwalający na zakwalifikowanie powiatu do obszaru wsparcia,

2) w latach 1999 i 2000 na dzień 31 marca lub 31 grudnia, przyjmując wariant pozwalający na zakwalifikowanie powiatu do obszaru wsparcia, z zastrzeżeniem, że termin określenia stopy bezrobocia dla każdego z powiatów w roku 1999 musi być identyczny z terminem przyjętym w roku 2000";

5)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. 1. Program wsparcia w zakresie działań wynikających z programów wojewódzkich, które mogą uzyskać wsparcie Rady Ministrów, jest finansowany ze środków publicznych.

2. Środki przewidywane na realizację Programu wsparcia na lata 2001-2002 w zakresie, o którym mowa w ust. 1, wynoszą maksymalnie łącznie - 5.906.920 tys. zł, z tego:

1) w ramach środków udostępnionych w roku 2001 - 2.686.380 tys. zł,

2) w ramach środków udostępnionych w roku 2002 - 3.220.540 tys. zł.

3. Środki, o których mowa w ust. 2, obejmują:

1) dotacje na wsparcie zadań wynikających z programów wojewódzkich, przeznaczone do objęcia kontraktami wojewódzkimi, również inwestycje wieloletnie jednostek samorządu terytorialnego, w tym na metro warszawskie, z tego:

a) środki określone w kalkulacji limitów dla województw na rozliczenie inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego,

b) środki określone w kalkulacji limitów dla województw jako dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej,

c) środki określone w kalkulacji limitów dla województw jako dotacje na inwestycje w zakresie ochrony zdrowia dla jednostek samorządu terytorialnego,

2) dofinansowanie inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego ze środków będących w dyspozycji wojewodów i realizowanych w ramach zadań określonych w załączniku 1 do Programu wsparcia,

3) współfinansowanie z budżetu państwa Programu spójności społeczno-gospodarczej PHARE,

4) współfinansowanie z budżetu państwa programów współpracy przygranicznej PHARE oraz Zintegrowanego Programu Polska Granica Wschodnia, z wyjątkiem zadań wykonywanych w tym zakresie przez organy administracji rządowej,

5) finansowanie z budżetu Wspólnoty Europejskiej Programu spójności społeczno-gospodarczej PHARE,

6) finansowanie z budżetu Wspólnoty Europejskiej Programów współpracy przygranicznej PHARE oraz Zintegrowanego Programu Polska Granica Wschodnia, z wyjątkiem zadań wykonywanych w tym zakresie przez organy administracji rządowej.

4. Limit wydatków z budżetu państwa na finansowanie działań objętych programem wsparcia, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, wynosi łącznie 3.451 118 tys. zł, z tego:

1) w ramach środków udostępnionych w roku 2001 - 1.451.118 tys. zł,

2) w ramach środków udostępnionych w roku 2002 - 2.000.000 tys. zł.

5. Limit środków na zobowiązania budżetu państwa, przeznaczonych na finansowanie działań objętych programem wsparcia, o których mowa w ust. 3 pkt 3-6, wynosi łącznie, z zastrzeżeniem ust. 6-9, 2.455.802 tys. zł, z tego:

1) w ramach środków udostępnionych w roku 2001 - 1.235.262 tys. zł,

2) w ramach środków udostępnionych w roku 2002 - 1.220.540 tys. zł.

6. Wielkości środków, o których mowa w ust. 5, określa się za pomocą EUR, dzieląc wymienione tam kwoty przez 4 i uzyskaną wielkość EUR, mnożąc przez aktualny kurs EUR w zł.

7. Środki, o których mowa w ust. 4, są wydatkowane w latach 2001-2002, a środki, o których mowa w ust. 5, mogą być wydatkowane również po upływie roku 2002, do czasu całkowitego zakończenia programu PHARE.

8. W ramach Programu spójności społeczno-gospodarczej PHARE część środków zostanie wydatkowana jako programy krajowe w zakresie małych i średnich przedsiębiorstw oraz zasobów ludzkich. Kwoty i alokacje środków będą określone po zaaprobowaniu projektów przez Komisję Europejską.

9. Kwoty środków wymienione w ust. 5 mogą być skorygowane w wyniku umów zawartych z Komisją Europejską.";

6)
§ 8 otrzymuje brzmienie:

"§ 8. 1. Przewidywany podział środków, o których mowa w § 7 ust. 1, przeznaczonych na działania wynikające z programów wojewódzkich, które mogą uzyskać wsparcie Rady Ministrów, według priorytetów, o których mowa w § 4 ust. 2-6, jest następujący:

Lp. Nazwa priorytetu %
1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności województw 50
2 Restrukturyzacja bazy ekonomicznej województw i tworzenie warunków jej dywersyfikacji 15
3 Rozwój zasobów ludzkich 12
4 Wsparcie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją 18
5 Rozwój współpracy regionów 5

2. Podział środków, o których mowa w ust. 1, dotyczy całości środków przeznaczonych na działania wynikające z programów wojewódzkich, które mogą uzyskać wsparcie Rady Ministrów.

3. Podział środków w poszczególnych województwach może różnić się w zależności od sytuacji społeczno-gospodarczej i realizowanej strategii rozwoju województwa.

4. Sposób podziału środków na województwa przeznaczonych na działania wynikające z programów wojewódzkich, które mogą uzyskać wsparcie Rady Ministrów, jest następujący:

1) 80% środków jest dzielone pomiędzy wszystkie województwa proporcjonalnie do liczby mieszkańców,

2) 10% środków jest dzielone proporcjonalnie do liczby mieszkańców pomiędzy województwa, w których poziom produktu krajowego brutto (PKB) na mieszkańca jest niższy od 80% średniego poziomu produktu krajowego na mieszkańca,

3) 10% środków jest dzielone proporcjonalnie do liczby mieszkańców w powiatach, w których stopa bezrobocia przekracza w każdym z ostatnich 3 lat 150% średniej krajowej stopy bezrobocia.

5. Podziału środków dokonuje się z uwzględnieniem danych, o których mowa w § 6 ust. 5.

6. Przy zastosowaniu sposobu podziału środków, o którym mowa w ust. 4, modelowe udziały poszczególnych województw wynoszą:

Województwo Udział w procentach
dolnośląskie 7,72
kujawsko-pomorskie 5,68
lubelskie 7,30
lubuskie 2,79
łódzkie 5,69
małopolskie 6,67
mazowieckie 11,26
opolskie 2,71
podkarpackie 7,04
podlaskie 3,99
pomorskie 5,84
śląskie 10,19
świętokrzyskie 4,62
warmińsko-mazurskie 6,49
wielkopolskie 7,05
zachodniopomorskie 4,96
POLSKA 100,00

7. Udziały województw, o których mowa w ust. 6, mają zastosowanie do określenia limitu środków na województwa, przewidywanych na działania wynikające z programów wojewódzkich w latach 2000-2002.

8. Limit środków dla poszczególnych województw przeznaczonych na wsparcie przez Radę Ministrów działań wynikających z programów wojewódzkich, które mogą być objęte kontraktami wojewódzkimi na lata 2001-2002, jest obliczany w następujący sposób:

1) określa się łączną przewidywaną kwotę środków na lata 2000-2002, obejmującą kategorie wymienione w § 7 ust. 3,

2) kwota, o której mowa w pkt 1, jest dzielona na poszczególne województwa - zgodnie z udziałami określonymi w ust. 6,

3) od kwot uzyskanych w wyniku podziału, o którym mowa w pkt 2, odejmuje się środki przyznane województwom w roku 2000,

4) limit środków dla poszczególnych województw, wyliczony według zasad, o których mowa w pkt 1-3, koryguje się z uwzględnieniem ust. 9 oraz środków przewidzianych dla województw na lata 2001-2002, o których mowa w § 7 ust. 3 pkt 1 lit. a), z zastrzeżeniem § 7 ust. 9.

9. Minimalna przewidywana kwota wsparcia na lata 2001 i 2002 łącznie dla województwa ze środków, o których mowa w § 7 ust. 3 pkt 1 lit. b), wynosi 20.000 tys. zł.

10. Przewidywane limity środków na zobowiązania wynikające z zawarcia kontraktów wojewódzkich na lata 2001-2002, łączne przewidywane w budżecie państwa wydatki na dofinansowanie z budżetu państwa działań wynikających z programów wojewódzkich oraz przewidywane limity wydatków z budżetu państwa w kolejnych latach budżetowych, według województw i w podziale na źródła finansowania, określają załączniki 3a-3c do programu wsparcia.";

7)
po § 8 dodaje się § 8a w brzmieniu:

"§ 8a. 1. Wykorzystanie środków, o których mowa w § 7 ust. 3 pkt 1 lit. a), w ramach limitów dla poszczególnych województw, powinno zapewniać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, kontynuację finansowania inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego w okresie obowiązywania programu wsparcia, zawartych w ustawie budżetowej na rok 2000.

2. Na wniosek samorządu województwa może nastąpić zaniechanie kontynuacji inwestycji wieloletniej jednostki samorządu terytorialnego bądź ograniczenie jej finansowania w danym roku i wykorzystanie części środków, o których mowa w ust. 1, na inne zadania objęte kontraktem wojewódzkim. Zaniechanie finansowania inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego bądź ograniczenie tego finansowania w danym roku - w stosunku do limitów określonych w programie wsparcia - nie wstrzymuje ich rozliczenia polegającego na określeniu w kontrakcie wojewódzkim, że środki wygospodarowane w wyniku zaniechania finansowania inwestycji wieloletniej jednostki samorządu terytorialnego bądź ograniczenia tego finansowania i przeznaczone w ramach kontraktu na inne zadania stają się rozliczeniem tej inwestycji w części obejmującej wygospodarowaną kwotę, oraz na pisemnym zobowiązaniu zarządu, że nie będzie zgłaszał roszczeń w odniesieniu do części środków wykorzystanych w ten sposób.

3. Pisemne zobowiązanie, o którym mowa w ust. 2, załącza się do kontraktu wojewódzkiego.

4. Inwestycja wieloletnia jednostki samorządu terytorialnego, dla której w ustawie budżetowej na rok 2000 nie przewidziano kontynuacji dofinansowania z budżetu państwa po roku 2000, jest traktowana jako inwestycja wieloletnia jednostki samorządu terytorialnego, w stosunku do której zakończone zostało dofinansowanie z budżetu państwa.

5. Rozliczenie inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego między stronami kontraktu wojewódzkiego następuje według wartości kosztorysowych, nie większych niż określone w załączniku nr 7 do ustawy budżetowej na rok 2000, zwaloryzowanych wyłącznie przy zastosowaniu wskaźnika wzrostu cen z lat, w których z tego tytułu została zwiększona wartość kosztorysowa inwestycji.

6. Rozpoczęcie nowych inwestycji lub podjęcie ponownego finansowania inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego zaniechanych, o których mowa w ust. 2 i 4, na podstawie kontraktu wojewódzkiego, nie jest traktowane jako ustanowienie inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 78 ustawy o finansach publicznych i nie stanowi podstawy roszczeń bądź zobowiązań wobec Skarbu Państwa poza zobowiązaniami wynikającymi z kontraktów.";

8)
w § 10:
a)
w ust. 2:
w pkt 1 w lit. f) po wyrazie "technicznej" dodaje się wyrazy "i społecznej",
w pkt 4 wyrazy "a w przypadku inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego oraz przedsięwzięć o wartości przekraczającej 10 mln zł - także wykaz zadań proponowanych do realizacji w ramach kontraktu" zastępuje się wyrazami "zadań będących inwestycjami wieloletnimi jednostek samorządu terytorialnego oraz innych zadań o wartości przekraczającej 10 mln zł",
w pkt 6 w lit. b) wyrazy "a w przypadku inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego oraz przedsięwzięć o wartości przekraczającej 10 mln zł - także poszczególne zadania" zastępuje się wyrazami "inwestycje wieloletnie jednostek samorządu terytorialnego, zadania niestanowiące inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego o wartości przekraczającej 10 mln zł oraz inne zadania możliwe do określenia, wymienione w kontrakcie wojewódzkim";
b)
w ust. 3:
w pkt 1 na końcu dodaje się wyrazy "w tym przynajmniej priorytety określone w § 4 ust. 2-4",
pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) w przypadku działań i zadań realizowanych z udziałem środków Wspólnoty Europejskiej, z zastrzeżeniem ust. 3a, należy dążyć, aby udział środków krajowych pochodzących spoza budżetu państwa nie był mniejszy niż 25% wartości działania lub zadania.",

c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Postanowienia ust. 3 pkt 11 nie mają zastosowania do działań i zadań przewidzianych do realizacji w ramach Programu spójności społeczno-gospodarczej PHARE 2001.";

9)
w § 12 w pkt 4 skreśla się wyraz "ratyfikowanych";
10)
w § 13:
a)
w ust. 3 wyrazy "w § 8 ust. 11" zastępuje się wyrazami "w § 8 ust. 10";
b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Po zawarciu kontraktu wojewódzkiego właściwy miejscowo wojewoda informuje jednostki samorządu terytorialnego jako podmioty uprawnione o ustalonych dla nich kwotach środków finansowych na realizację przyjętych przez nie zadań oraz o kwotach środków finansowych przekazywanych za ich pośrednictwem dla innych podmiotów uprawnionych. Informacje dla innych podmiotów uprawnionych o środkach finansowych na realizację przyjętych przez nie zadań przekazują odpowiednie jednostki samorządu terytorialnego.";

11)
po § 15 dodaje się § 15a w brzmieniu:

"§ 15a. 1. W dążeniu do zapewnienia komplementarności działań podejmowanych na terenie województwa w ramach programu wsparcia z działaniami ministrów właściwych, minister konsultuje wniosek zarządu województwa z odpowiednimi ministrami właściwymi.

2. Ministrowie właściwi bądź ich przedstawiciele uczestniczą w rokowaniach kontraktu wojewódzkiego w zakresie ich działań objętych programem wsparcia.

3. Ministrowie właściwi bądź ich przedstawiciele uczestniczą w rokowaniach kontraktu wojewódzkiego, z głosem doradczym, w części obejmującej działania i zadania wynikające z programu wojewódzkiego, w zakresie działów administracji rządowej, którymi kierują.

4. W rokowaniach kontraktu wojewódzkiego uczestniczą wojewodowie w zakresie środków będących w ich dyspozycji, przeznaczonych na finansowanie inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego.";

12)
po rozdziale 4 dodaje się rozdział 4a w brzmieniu:

"Rozdział 4a

Szczegółowe cele kierunków i priorytetów ministrów właściwych oraz zakres, tryb i warunki ich realizacji na podstawie kontraktu wojewódzkiego

§ 15b. Programem wsparcia są objęte zadania ministrów właściwych, które realizują cel generalny programu wsparcia, są terytorialnie ukierunkowane i mieszczą się w zadaniach określonych w art. 5 ust. 3 ustawy.

§ 15c. 1. Cele szczegółowe ministrów właściwych mogą być realizowane na terenie całego kraju, na obszarach przez nich wyznaczonych.

2. Działania ministrów właściwych objęte programem wsparcia koncentrują się na realizacji celów będących uszczegółowieniem priorytetów określonych w ust. 3-9.

3. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi w ramach priorytetu Program aktywizacji obszarów wiejskich realizuje cele szczegółowe:

a) koordynację programu i jego realizację we współpracy z: ministrem właściwym do spraw pracy, ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, ministrem właściwym do spraw administracji publicznej oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych,

b) budowę infrastruktury technicznej na obszarach wiejskich na terenie całego kraju.

4. Minister właściwy do spraw pracy realizuje - w ramach priorytetu:

1) wsparcie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją i zgodnie z art. 37h ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56) następujący cel szczegółowy - dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych jako zadania własne gmin, powiatów w systemie robót publicznych w powiatach (gminach) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym w trybie i na warunkach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1999 r. w sprawie trybu i warunków przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadania własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz. U. Nr 70, poz. 781 i z 2000 r. Nr 38, poz. 420),

2) rozwój zasobów ludzkich - następujące cele szczegółowe:

a) wsparcie programów inicjowanych przez organy samorządu województwa, mających na celu zmniejszenie negatywnych skutków bezrobocia oraz utrzymanie lub tworzenie miejsc pracy i realizowanych poprzez świadczenie usług rynku pracy przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych - zgodnie z art. 37i ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz w trybie i na warunkach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2000 r. w sprawie zasad, warunków i trybu wspierania środkami budżetu państwa programów inicjowanych przez organy samorządu województwa (Dz. U. Nr 68, poz. 806),

b) wsparcie programów inicjowanych przez organy samorządu województwa w zakresie reorientacji zawodowej i rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich w ramach realizacji Programu aktywizacji obszarów wiejskich w województwach: kujawsko-pomorskim, lubelskim, małopolskim, podkarpackim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim oraz zachodniopomorskim.

5. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania realizuje - w ramach priorytetu:

1) tworzenie i funkcjonowanie wyższych szkół zawodowych - następujący cel szczegółowy - wsparcie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego w zakresie poprawy poziomu wykształcenia zawodowego ludności na poziomie wyższym,

2) program rozwoju pracowni internetowych w szkołach - następujący cel szczegółowy - wsparcie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego w zakresie wyposażenia szkół i innych placówek oświatowych w sprzęt komputerowy na obszarze określonym w programie,

3) program aktywizacji obszarów wiejskich - następujący cel szczegółowy - szkolenie nauczycieli i dyrektorów szkół, zaopatrzenie w materiały edukacyjne, oprogramowanie i inne pomoce szkoleniowe, remonty szkół wiejskich i konsolidację sieci szkolnej w szkołach podstawowych i gimnazjach na obszarach wiejskich w województwach: kujawsko-pomorskim, lubelskim, małopolskim, podkarpackim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim oraz zachodniopomorskim.

6. Minister właściwy do spraw administracji publicznej realizuje - w ramach priorytetu:

1) Strategiczny Program Rządowy dla Oświęcimia - następujący cel szczegółowy - wsparcie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego w zakresie infrastruktury technicznej na obszarze objętym programem,

2) Dwuletni program na lata 2001-2002 Zagospodarowanie przejętego mienia i rekultywacja terenów zdegradowanych przez wojska Federacji Rosyjskiej - następujący cel szczegółowy - wsparcie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego na obszarze określonym w tym programie.

7. Minister właściwy do spraw środowiska realizuje w ramach priorytetu Tworzenie parków narodowych i uregulowanie własności gruntów w Parkach Narodowych: Białowieskim, Gorczańskim, Kampinoskim i Ujście Warty cel szczegółowy - dokonanie wykupu gruntów na rzecz Skarbu Państwa oraz utworzenie Parku Narodowego Ujście Warty.

8. Minister właściwy do spraw zdrowia realizuje w ramach priorytetu Program działań osłonowych i restrukturyzacji w ochronie zdrowia następujące cele szczegółowe:

1) poprawa dostępności do świadczeń zdrowotnych,

2) poprawa jakości świadczonych usług,

3) racjonalizacja kosztów usług poprzez dofinansowanie programów zmian struktury świadczeniodawców usług zdrowotnych,

4) restrukturyzacja zakładów opieki zdrowotnej objętych programem,

5) realizacja programów prywatyzacyjnych,

6) adaptacja pomieszczeń i modernizacja infrastruktury zakładów opieki zdrowotnej,

7) zakupy i wymiana sprzętu na sprzęt wyższej i lepszej jakości,

8) analiza i wdrażanie nowych technik medycznych.

9. Program wsparcia obejmuje także:

1) zadania własne samorządów województw, wykazane w lp. I poz. 43 załącznika 6 do programu wsparcia; dotacje przeznaczone na dofinansowanie organizowania i dotowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich,

2) inwestycje i zakupy inwestycyjne jednostek samorządu terytorialnego, wykazane w lp. II załącznika 6 do programu wsparcia, dofinansowanie przez wojewodów w ramach innych zadań niż określone w załączniku 1 do programu wsparcia,

3) inwestycje wieloletnie państwowych jednostek i zakładów budżetowych, państwowych jednostek organizacyjnych i przedsiębiorstw, na które przewidziane są środki w lp. III załącznika 6 do programu wsparcia.

10. Szczegółowy wykaz zadań, z zastrzeżeniem ust. 9, objętych programem wsparcia i realizujących cele szczegółowe ministrów właściwych, określa załącznik 4 do programu wsparcia.

§ 15d. 1. Środki przewidywane na realizację Programu wsparcia na lata 2001-2002, pozostające w dyspozycji ministrów właściwych, wynoszą maksymalnie łącznie 4.253.527 tys. zł, z tego:

1) w ramach środków udostępnionych w roku 2001 - 1.713.519 tys. zł,

2) w ramach środków udostępnionych w roku 2002 - 2.540.008 tys. zł.

2. Środki, o których mowa w ust. 1, są wydatkowane w latach 2001-2002.

3. Przewidywane w budżecie państwa limity środków, o których mowa w ust. 1, przeznaczonych do objęcia kontraktami wojewódzkimi, pozostających w dyspozycji ministrów właściwych, określa, według działań i zadań, załącznik 6 do programu wsparcia.

§ 15e. 1. Ministrowie właściwi przygotowują w układzie wojewódzkim szczegółową informację na temat:

1) priorytetów i celów oraz sposobów realizacji zadań przewidzianych do objęcia kontraktem wojewódzkim,

2) zasad i kryteriów wydatkowania środków, w tym sposobu uwzględniania zasady partnerstwa przy realizacji zadań,

3) trybu i zakresu oceny oraz kontroli skuteczności i efektywności wykonania zadań,

4) przewidywanych limitów środków, określonych w § 15d ust. 3,

5) podmiotów uprawnionych.

2. Informację, o której mowa w ust. 1, ministrowie właściwi przekazują ministrowi oraz samorządom województwa przed podjęciem rokowań, z udziałem ministrów właściwych, związanych z zawarciem kontraktu wojewódzkiego.

§ 15f. 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, do finansowania zadań ministrów właściwych stosuje się odpowiednio przepisy § 13 i 15, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

2. Ostateczna kwota, przedstawionych w informacji, o której mowa w § 15e ust. 1, limitów środków z budżetu państwa, przeznaczona na realizację zadań ministrów właściwych w województwie jest ustalana w wyniku rokowań, o których mowa w § 15a ust. 2.

3. Rozstrzygnięcie w sprawie środków finansowych, pozostających w razie gdy nie dojdzie do zawarcia kontraktu wojewódzkiego w przypadku jego rozwiązania lub zmiany, podejmuje minister właściwy po zasięgnięciu opinii ministra.

4. Do realizacji zadań ministra właściwego do spraw zdrowia, o których mowa w § 15c ust. 8, w 2001 r. ma zastosowanie Regionalny Program Restrukturyzacji w Ochronie Zdrowia w roku 2001.

5. Zadania i środki objęte kontraktem wojewódzkim, dotyczące realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego oraz Programu Zagospodarowania Mienia Przejętego od Wojsk Federacji Rosyjskiej określają odpowiednio:

- Pełnomocnik Rządu do Spraw Realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego;

- Pełnomocnik Rządu do Spraw Zagospodarowania Mienia Przejętego od Wojsk Federacji Rosyjskiej.

§ 15g. Ministrowie właściwi przygotowują raporty, sprawozdania i informacje na temat wykonywania własnych zadań objętych programem wsparcia, które przedstawiają:

1) właściwemu miejscowo komitetowi monitorującemu, o którym mowa w § 19 ust. 1 - w celu przeprowadzenia oceny i wydania rekomendacji, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 2,

2) ministrowi - do dnia 31 marca roku następującego po roku budżetowym - raport roczny i do dnia 31 marca roku następującego po zakończeniu okresu wydatkowania środków określonych w programie wsparcia i objętych kontraktem wojewódzkim - raport końcowy w celu wykorzystania przy opracowywaniu rocznego sprawozdania i raportu końcowego, o którym mowa w § 22 ust. 1.";

13)
w § 17 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W skład Komitetu wchodzi po jednym przedstawicielu ministrów właściwych do spraw:

1) administracji publicznej,

2) finansów publicznych,

3) gospodarki,

4) gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej,

5) łączności,

6) oświaty i wychowania,

7) pracy,

8) rolnictwa,

9) rozwoju regionalnego,

10) rozwoju wsi,

11) szkolnictwa wyższego,

12) środowiska,

13) transportu,

14) turystyki,

15) zdrowia,

oraz przedstawiciele:

16) Głównego Urzędu Statystycznego,

17) Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej,

18) samorządów województw,

19) wojewodów.";

14)
w § 18 w ust. 1 w pkt 3 po wyrazie "wsparcia" kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy "w tym również w zakresie kompetencji ministrów właściwych.";
15)
w § 19 w ust. 2 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) ministrów właściwych - dysponentów środków objętych kontraktem wojewódzkim.";

16)
w § 21:
a)
w ust. 5 po wyrazach "zarządu województwa" kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy "we współpracy z komitetem monitorującym.",
b)
w ust. 9 wyrazy "30 dni" zastępuje się wyrazami "14 dni";
17)
w § 23 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) ministrowie właściwi w zakresie środków pozostających w ich dyspozycji, objętych kontraktami wojewódzkimi.";

18)
skreśla się § 28;
19)
w załączniku 1 do programu wsparcia:
a)
w tytule załącznika 1 po wyrazie "wykaz" dodaje się wyraz "rodzajów",
b)
w poz. 3 "Podstawowa infrastruktura" wprowadza się następujące zmiany:
po zadaniu "314 Lotniska," dodaje się zadanie pod nazwą "315 Porty,"
w zadaniu 318 wyraz "multimedialny" zastępuje się wyrazem "multimodalny",
w zadaniu 345 po wyrazach "infrastruktura towarzysząca" dodaje się wyrazy "oraz infrastruktura przeciwpowodziowa";
20)
w załączniku 2 do programu wsparcia:
a)
w części A:
w poz. 1 (województwo dolnośląskie) dodaje się powiaty: górowski, lwówecki, świdnicki, wałbrzyski,
w poz. 4 (województwo lubuskie) dodaje się powiaty: żagański, żarski,
w poz. 7 (województwo opolskie) dodaje się powiat brzeski,
dodaje się poz. 10a w brzmieniu:

"10a. województwo śląskie

powiat Żory,"

w poz. 14 (województwo zachodniopomorskie) dodaje się powiaty: choszczeński, goleniowski, koszaliński, myśliborski,
b)
w części B skreśla się wyrazy

"5. województwo mazowieckie

powiat łosicki,";

21)
załączniki 3a-3c do programu wsparcia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1-3 do niniejszego rozporządzenia;
22)
po załączniku 4 do programu wsparcia dodaje się załączniki 5 i 6 w brzmieniu określonym w załącznikach nr 4 i 5 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Zarządy województw dostosowują, w trakcie rokowań, treść i zakres swoich wniosków o wsparcie ze środków finansowych budżetu państwa zadań zawartych w programach wojewódzkich do treści niniejszego rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie dwóch dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Łączne przewidywane limity środków na zobowiązania z budżetu państwa na wsparcie działań i zadań wynikających z programów wojewódzkich, na lata 2001-2002 według źródeł pochodzenia w mln zł

OGÓŁEM Wkład budżetu państwa Wkład Wspólnoty Europejskiej
Łącznie budżet Dotacje na wspieranie zadań wynikających z programów wojewódzkich, przeznaczonych do objęcia kontraktami wojewódzkimi 4 Środki na współfinansowanie Łącznie 7 8
Łącznie 1 2 3 Łącznie 5 6
Dolnośląskie
2001 166,0 103,68 81,19 65,34 9,00 6,85 10,28 12,20 5,20 7,00 62,28 15,60 46,68
2002 243,10 146,42 124,42 83,50 40,92 0,00 0,00 22,00 15,00 7,00 96,68 50,00 46,68
Łącznie 2001-2002 409,08 250,10 205,61 148,84 49,92 6,85 10,28 34,20 20,20 14,00 158,96 65,60 93,36
Kujawsko-Pomorskie
2001 239,23 156,38 63,11 50,67 9,00 3,44 8,31 84,96 84,96 0,00 82,85 82,85 0,00
2002 152,63 112,63 100,63 64,80 35,83 0,00 0,00 12,00 12,00 0,00 40,00 40,00 0,00
Łącznie 2001-2002 391,86 269,01 163,74 115,47 44,83 3,44 8,31 96,96 96,96 0,00 122,85 122,85 0,00
Lubelskie
2001 170,78 61,10 30,72 16,95 9,00 4,77 17,45 12,93 5,13 7,80 109,68 57,68 52,00
2002 247,96 145,96 123,16 21,90 101,26 0,00 0,00 22,80 15,00 7,80 102,00 50,00 52,00
Łącznie 2001-2002 418,74 207,06 153,88 38,85 110,26 4,77 17,45 35,73 20,13 15,60 211,68 107,68 104,00
Lubuskie
2001 103,15 27,64 9,00 0,00 9,00 0,00 5,21 13,43 3,82 9,61 75,51 11,47 64,04
2002 136,65 32,61 11,00 0,00 11,00 0,00 0,00 21,61 12,00 9,61 104,04 40,00 64,04
Łącznie 2001-2002 239,80 60,24 20,00 0,00 20,00 0,00 5,21 35,04 15,82 19,21 179,55 51,47 128,08
Łódzkie
2001 175,68 82,65 57,66 48,66 9,00 0,00 9,78 15,21 15,21 0,00 93,03 93,03 0,00
2002 177,60 117,60 99,60 62,10 37,50 0,00 0,00 18,00 18,00 0,00 60,00 60,00 0,00
Łącznie 2001-2002 353,28 200,25 157,26 110,76 46,50 0,00 9,78 33,21 33,21 0,00 153,03 153,03 0,00
Małopolskie
2001 110,83 87,25 64,07 55,07 9,00 0,00 16,98 6,20 4,85 1,36 23,58 14,54 9,04
2002 309,65 210,61 182,25 70,30 111,95 0,00 0,00 28,36 27,00 1,36 99,04 90,00 9,04
Łącznie 2001-2002 420,48 297,86 246,32 125,37 120,95 0,00 16,98 34,56 31,85 2,71 122,62 104,54 18,08
Mazowieckie
2001 386,69 370,51 365,11 261,11+95,00* 9,00 0,00 27,13 5,40 5,40 0,00 16,19 16,19 0,00
2002 358,75 349,75 347,05 332,50 14,55 0,00 0,00 2,70 2,70 0,00 9,00 9,00 0,00
Łącznie 2001-2002 745,44 720,26 712,16 688,61 23,55 0,00 27,13 8,10 8,10 0,00 25,19 25,19 0,00
Opolskie
2001 44,35 26,39 15,66 0,00 15,00 0,66 5,95 4,78 3,80 0,99 17,96 11,39 6,57
2002 109,06 50,50 33,91 0,00 33,91 0,00 0,00 16,59 15,60 0,99 58,57 52,00 6,57
Łącznie 2001-2002 153,41 76,89 49,57 0,00 48,91 0,66 5,95 21,37 19,40 1,97 76,53 63,39 13,14
Podkarpackie
2001 177,49 112,44 82,47 66,52 9,00 6,95 23,49 6,48 5,16 1,31 65,05 56,29 8,76
2002 171,07 112,31 96,00 85,00 11,00 0,00 0,00 16,31 15,00 1,31 58,76 50,00 8,76
Łącznie 2001-2002 348,56 224,75 178,47 151,52 20,00 6,95 23,49 22,79 20,16 2,63 123,81 106,29 17,52
Podlaskie
2001 123,39 65,93 20,24 11,24 9,00 0,00 18,53 27,16 25,36 1,80 57,46 45,46 12,00
2002 104,30 42,30 25,50 14,50 11,00 0,00 0,00 16,80 15,00 1,80 62,00 50,00 12,00
Łącznie 2001-2002 227,69 108,23 45,74 25,74 20,00 0,00 18,53 43,96 40,36 3,60 119,46 95,46 24,00
Pomorskie
2001 124,10 106,17 91,16 82,16 9,00 0,00 9,94 5,06 4,31 0,75 17,94 12,94 5,00
2002 222,63 167,63 151,88 104,80 47,08 0,00 0,00 15,75 15,00 0,75 55,00 50,00 5,00
Łącznie 2001-2002 346,73 273,80 243,04 186,96 56,08 0,00 9,94 20,81 19,31 1,50 72,94 62,94 10,00
Śląskie
2001 280,74 189,13 159,24 150,24 9,00 0,00 8,64 21,25 20,26 0,99 91,61 85,04 6,57
2002 221,65 206,09 202,40 191,40 11,00 0,00 0,00 3,69 2,70 0,99 15,57 9,00 6,57
Łącznie 2001-2002 502,39 395,21 361,64 341,64 20,00 0,00 8,64 24,93 22,96 1,97 107,18 94,04 13,14
Świętokrzyskie
2001 193,43 123,77 96,41 87,27 9,00 0,14 11,12 16,24 16,24 0,00 69,65 69,65 0,00
2002 174,88 134,20 122,00 111,00 11,00 0,00 0,00 12,20 12,20 0,00 40,68 40,68 0,00
Łącznie 2001-2002 368,31 257,98 218,41 198,27 20,00 0,14 11,12 28,45 28,45 0,00 110,33 110,33 0,00
Warmińsko-Mazurskie
2001 108,41 54,17 17,67 4,68 9,00 3,99 9,97 26,53 25,78 0,75 54,25 49,25 5,00
2002 171,78 116,78 101,03 6,30 94,73 0,00 0,00 15,75 15,00 0,75 55,00 50,00 5,00
Łącznie 2001-2002 280,19 170,95 118,70 10,98 103,73 3,99 9,97 42,28 40,78 1,50 109,25 99,25 10,00
Wielkopolskie
2001 92,79 78,46 63,36 54,36 9,00 0,00 10,33 4,78 4,78 0,00 14,32 14,32 0,00
2002 247,37 238,37 235,67 69,40 166,27 0,00 0,00 2,70 2,70 0,00 9,00 9,00 0,00
Łącznie 2001-2002 340,16 316,83 299,03 123,76 175,27 0,00 10,33 7,48 7,48 0,00 23,32 23,32 0,00
Zachodniopomorskie
2001 134,02 55,12 35,87 25,35 9,00 1,52 5,06 14,19 4,29 9,91 78,90 12,86 66,04
2002 171,45 65,41 43,50 32,50 11,00 0,00 0,00 21,91 12,00 9,91 106,04 40,00 66,04
Łącznie 2001-2002 305,47 120,53 79,37 57,85 20,00 1,52 5,06 36,10 16,29 19,81 184,94 52,86 132,08
Programy krajowe - PHARE 2001 28,20 6,20 6,20 22,00
Ogółem 2001 2.686,38 1.734,11 1.252,94 979,62+95,00* 150,00 28,32 198,18 282,99 234,54 42,25 952,27 648,58 281,70
Ogółem 2002 3.220,54 2.249,16 2.000,00 1.250,00 750,00 0,00 0,00 249,16 206,90 42,25 971,38 689,68 281,70
Łącznie 2001-2002 5.906,92 3.983,26 3.252,94 2.324,62 900,00 28,32 198,18 532,15 441,44 84,51 1.923,65 1.338,26 563,39
1EUR=4 zł

* dotacja na metro warszawskie

1) środki określone w kalkulacji limitów na województwa na rozliczenie inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego

2) środki określone w kalkulacji limitów na województwa jako dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej

3) środki określone w kalkulacji limitów na województwa jako dotacje na inwestycje w zakresie ochrony zdrowia dla jednostek samorządu terytorialnego

4) środki będące w dyspozycji wojewodów na dofinansowanie inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego i realizowanych w ramach zadań o których mowa w załączniku 1

5) środki z budżetu państwa na współfinansowanie programu spójności społeczno-gospodarczej PHARE

6) środki z budżetu państwa na współfinansowanie programów współpracy przygranicznej PHARE oraz Zintegrowanego Programu Granica Wschodnia, z wyjątkiem zadań wykonywanych w tym zakresie przez organy administracji rządowej

7) środki Wspólnoty Europejskiej na realizację programu spójności społeczno-gospodarczej PHARE

8) środki Wspólnoty Europejskiej na realizację programów współpracy przygranicznej PHARE oraz Zintegrowanego Programu Granica Wschodnia, z wyjątkiem zadań wykonywanych w tym zakresie przez organy administracji rządowej

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Łączne przewidywane wydatki na wsparcie ze środków budżetu państwa działań wynikających z programów wojewódzkich w latach 2001-2002 wg źródła pochodzenia w mln zł

Program wsparcia na lata 2001-2002 OGÓŁEM Wkład budżetu państwa Wkład Wspólnoty Europejskiej
Łącznie budżet Dotacje na wsparcie zadań wynikających z programów wojewódzkich, przeznaczonych do objęcia kontraktami wojewódzkimi 4 Środki na współfinansowanie Łącznie 7 8
łącznie 1 2 3 Łącznie 5 6
Łącznie 2001-2002 3.940,73 3.557,20 3.252,94 2.324,62 900,00 28,32 198,18 106,08 88,29 16,91 383,53 267,65 112,68
1) środki określone w kalkulacji limitów na województwa na rozliczenie inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego

2) środki określone w kalkulacji limitów na województwa jako dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej

3) środki określone w kalkulacji limitów na województwa jako dotacje na inwestycje w zakresie ochrony zdrowia dla jednostek samorządu terytorialnego

4) środki będące w dyspozycji wojewodów na dofinansowanie inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego i realizowanych w ramach zadań, o których mowa w załączniku 1

5) środki z budżetu państwa na współfinansowanie programu spójności społeczno-gospodarczej PHARE

6) środki z budżetu państwa na współfinansowanie programów współpracy przygranicznej PHARE oraz Zintegrowanego Programu Granica Wschodnia, z wyjątkiem zadań wykonywanych w tym zakresie przez organy administracji rządowej

7) środki Wspólnoty Europejskiej na realizację programu spójności społeczno-gospodarczej PHARE

8) środki Wspólnoty Europejskiej na realizację programów współpracy przygranicznej PHARE oraz Zintegrowanego Programu Granica Wschodnia, z wyjątkiem zadań wykonywanych w tym zakresie przez organy administracji rządowej

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Przewidywane limity wydatków z budżetu państwa w kolejnych latach budżetowych wg województw i źródeł pochodzenia środków w mln zł

OGÓŁEM Wkład budżetu państwa Wkład Wspólnoty Europejskiej
Łącznie budżet Dotacje na wsparcie zadań wynikających z programów wojewódzkich, przeznaczonych do objęcia kontraktami wojewódzkimi 4 Środki na współfinansowanie Łącznie 7 8
łącznie 1 2 3 Łącznie 5 6
Dolnośląskie
2001 91,5 91,47 81,19 65,34 9,00 6,85 10,28
2002 163,05 131,26 124,42 83,50 40,92 0,00 0,00 8,84 4,04 2,80 31,79 13,12 18,67
2003 57,9 10,26 10,26 6,06 4,20 47,69 19,68 28,01
2004 77,3 13,68 13,68 8,08 5,60 63,58 26,24 37,34
2005 19,3 3,42 3,42 2,02 1,40 15,90 6,56 9,34
Łącznie 2001-2005 409,05 250,09 205,61 148,84 49,92 6,85 10,28 34,20 20,20 14,00 158,96 65,60 93,36
Kujawsko-Pomorskie
2001 71,42 71,42 63,11 50,67 9,00 3,44 8,31
2002 144,59 120,02 100,63 64,80 35,83 0,00 0,00 19,39 19,39 0,00 24,57 24,57 0,00
2003 65,94 29,09 29,09 29,09 0,00 36,86 36,86 0,00
2004 87,92 38,78 38,78 38,78 0,00 49,14 49,14 0,00
2005 21,98 9,70 9,70 9,70 0,00 12,29 12,29 0,00
Łącznie 2001-2005 391,86 269,01 163,74 115,47 44,83 3,44 8,31 96,96 96,96 0,00 122,85 122,85 0,00
Lubelskie
2001 48,17 48,17 30,72 16,95 9,00 4,77 17,45
2002 172,64 130,31 123,16 21,90 101,26 0,00 0,00 7,15 4,03 3,12 42,34 21,54 20,80
2003 74,22 10,72 10,72 6,04 4,68 63,50 32,30 31,20
2004 98,96 14,29 14,29 8,05 6,24 84,67 43,07 41,60
2005 24,74 3,57 3,57 2,01 1,56 21,17 10,77 10,40
Łącznie 2001-2005 418,74 207,06 153,88 38,85 110,26 4,77 17,45 35,73 20,13 15,60 211,68 107,68 104,00
Lubuskie
2001 14,21 14,21 9,00 0,00 9,00 0,00 5,21
2002 53,92 18,01 11,00 0,00 11,00 0,00 0,00 7,01 3,16 3,84 35,91 10,29 25,62
2003 64,37 10,51 10,51 4,75 5,76 53,87 15,44 38,42
2004 85,83 14,01 14,01 6,33 7,68 71,82 20,59 51,23
2005 21,46 3,50 3,50 1,58 1,92 17,96 5,15 12,81
Łącznie 2001-2005 239,79 60,24 20,00 0,00 20,00 0,00 5,21 35,03 15,82 19,21 179,55 51,47 128,08
Łódzkie
2001 67,44 67,44 57,66 48,66 9,00 0,00 9,78
2002 136,85 106,24 99,60 62,10 37,50 0,00 0,00 6,64 6,64 0,00 30,61 30,61 0,00
2003 55,87 9,96 9,96 9,96 0,00 45,91 45,91 0,00
2004 74,50 13,28 13,28 13,28 0,00 61,21 61,21 0,00
2005 18,62 3,32 3,32 3,32 0,00 15,30 15,30 0,00
Łącznie 2001-2005 353,28 200,25 157,26 110,76 46,50 0,00 9,78 33,21 33,21 0,00 153,03 153,03 0,00
Małopolskie
2001 81,05 81,05 64,07 55,07 9,00 0,00 16,98
2002 213,69 189,16 182,25 70,30 111,95 0,00 0,00 6,91 6,37 0,54 24,52 20,91 3,62
2003 47,15 10,37 10,37 9,56 0,81 36,79 31,36 5,42
2004 62,87 13,82 13,82 12,74 1,08 49,05 41,82 7,23
2005 15,72 3,46 3,46 3,19 0,27 12,26 10,45 1,81
Łącznie 2001-2005 420,48 297,86 246,32 125,37 120,95 0,00 16,98 34,56 31,85 2,71 122,62 104,54 18,08
Mazowieckie
2001 365,11 365,11 365,11 261,11+95,00* 9,00 0,00 27,13
2002 353,71 348,67 347,05 332,50 14,55 0,00 0,00 1,62 1,62 0,00 5,04 5,04 0,00
2003 9,99 2,43 2,43 2,43 0,00 7,56 7,56 0,00
2004 13,32 3,24 3,24 3,24 0,00 10,08 10,08 0,00
2005 3,33 0,81 0,81 0,81 0,00 2,52 2,52 0,00
Łącznie 2001-2005 745,45 720,26 712,16 685,61 23,55 0,00 27,13 8,10 8,10 0,00 25,19 25,19 0,00
Opolskie
2001 21,61 21,61 15,66 0,00 15,00 0,66 5,95
2002 53,49 38,18 33,91 0,00 33,91 0,00 0,00 4,27 3,88 0,39 15,31 12,68 2,63
2003 29,37 6,41 6,41 5,82 0,59 22,96 19,02 3,94
2004 39,16 8,55 8,55 7,76 0,79 30,61 25,36 5,26
2005 9,79 2,14 2,14 1,94 0,20 7,65 6,34 1,31
Łącznie 2001-2005 153,42 76,89 49,57 0,00 48,91 0,65 5,95 21,37 19,40 1,97 76,53 63,39 13,14
Podkarpackie
2001 105,96 105,96 82,47 66,52 9,00 6,95 23,49
2002 125,32 100,56 96,00 85,00 11,00 0,00 0,00 4,56 4,03 0,53 24,76 21,26 3,50
2003 43,98 6,84 6,84 6,05 0,79 37,14 31,89 5,26
2004 58,64 9,12 9,12 8,06 1,05 49,52 42,52 7,01
2005 14,66 2,28 2,28 2,02 0,26 12,38 10,63 1,75
Łącznie 2001-2005 348,56 224,75 178,47 151,52 20,00 6,95 23,49 22,79 20,16 2,63 123,81 106,29 17,52
Podlaskie
2001 38,77 38,77 20,24 11,24 9,00 0,00 18,53
2002 58,18 34,29 25,50 14,50 11,00 0,00 0,00 8,79 8,07 0,72 23,89 19,09 4,80
2003 49,03 13,19 13,19 12,11 1,08 35,84 28,64 7,20
2004 65,37 17,58 17,58 16,14 1,44 47,78 38,18 9,60
2005 16,34 4,40 4,40 4,04 0,36 11,95 9,55 2,40
Łącznie 2001-2005 227,69 108,23 45,74 25,74 20,00 0,00 18,53 43,96 40,36 3,60 119,46 95,46 24,00
Pomorskie
2001 101,10 101,10 91,16 82,16 9,00 0,00 9,94
2002 170,63 156,04 151,88 104,80 47,08 0,00 0,00 4,16 3,86 0,30 14,59 12,59 2,00
2003 28,13 6,24 6,24 5,79 0,45 21,88 18,88 3,00
2004 37,50 8,32 8,32 7,72 0,60 29,18 25,18 4,00
2005 9,38 2,08 2,08 1,93 0,15 7,29 6,29 1,00
Łącznie 2001-2005 346,73 273,79 243,04 186,96 56,08 0,00 9,94 20,81 19,31 1,50 72,94 62,94 10,00
Śląskie
2001 167,88 167,88 150,24 159,24 9,00 0,00 8,64
2002 228,82 207,39 202,40 191,40 11,00 0,00 0,00 4,99 4,59 0,39 21,44 18,81 2,63
2003 39,63 7,48 7,48 6,89 0,59 32,15 28,21 3,94
2004 52,84 9,97 9,97 9,18 0,79 42,87 37,62 5,26
2005 13,21 2,49 2,49 2,30 0,20 10,72 9,40 1,31
Łącznie 2001-2005 502,39 395,21 361,64 341,64 20,00 0,00 8,64 24,93 22,96 1,97 107,18 94,04 13,14
Świętokrzyskie
2001 107,53 107,53 96,41 87,27 9,00 0,14 11,12
2002 149,76 127,69 122,00 111,00 11,00 0,00 0,00 5,69 5,69 0,00 22,07 22,07 0,00
2003 41,63 8,54 8,54 8,54 0,00 33,10 33,10 0,00
2004 55,51 11,38 11,38 11,38 0,00 44,13 44,13 0,00
2005 13,88 2,85 2,85 2,85 0,00 11,03 11,03 0,00
Łącznie 2001-2005 368,31 257,98 218,41 198,27 20,00 0,14 11,12 28,45 28,45 0,00 110,33 110,33 0,00
Warmińsko-Mazurskie
2001 27,64 27,64 17,67 4,68 9,00 3,99 9,97
2002 131,34 109,49 101,03 6,30 94,73 0,00 0,00 8,46 8,16 0,30 21,85 19,85 2,00
2003 45,46 12,68 12,68 12,23 0,45 32,78 29,78 3,00
2004 60,61 16,91 16,91 16,31 0,60 43,70 39,70 4,00
2005 15,15 4,23 4,23 4,08 0,15 10,93 9,93 1,00
Łącznie 2001-2005 280,20 170,95 118,70 10,98 103,73 3,99 9,97 42,28 40,78 1,50 109,25 99,25 10,00
Wielkopolskie
2001 73,69 73,69 63,36 54,36 9,00 0,00 10,33
2002 241,83 237,17 235,67 69,40 166,27 0,00 0,00 1,50 1,50 0,00 4,66 4,66 0,00
2003 9,24 2,24 2,24 2,24 0,00 7,00 7,00 0,00
2004 12,32 2,99 2,99 2,99 0,00 9,33 9,33 0,00
2005 3,08 0,75 0,75 0,75 0,00 2,33 2,33 0,00
Łącznie 2001-2005 340,16 316,84 299,03 123,76 175,27 0,00 10,33 7,48 7,48 0,00 23,32 23,32 0,00
Zachodniopomorskie
2001 40,93 40,93 35,87 25,35 9,00 1,52 5,06
2002 87,71 50,72 43,50 32,50 11,00 0,00 0,00 7,22 3,26 3,96 36,99 10,57 26,42
2003 66,31 10,83 10,83 4,89 5,94 55,48 15,86 39,62
2004 88,42 14,44 14,44 6,52 7,92 73,98 21,14 52,83
2005 22,10 3,61 3,61 1,63 1,98 18,49 5,29 13,21
Łącznie 2001-2005 305,47 120,53 79,37 57,85 20,00 1,52 5,06 36,10 16,29 19,81 184,94 52,86 132,08
Programy krajowe PHARE
2001
2002 4,08 0,88 0,88 3,20
2003 11,28 2,48 2,48 8,80
2004 12,84 2,84 2,84 10,00
2005
Łącznie 2001-2005 28,20 6,20 6,20 22,00
Ogółem 2001 1.451,12 1.451,12 1.252,94 979,62+95,00* 150,00 28,32 198,18
Ogółem 2002 2.489,61 2.106,08 2.000,00 1.250,00 750,00 0,00 0,00 106,08 88,29 16,91 383,53 267,65 112,68
Ogółem 2003 739,56 160,27 0,00 160,27 132,44 25,35 579,29 401,47 169,02
Ogółem 2004 983,88 213,19 0,00 213,20 176,56 33,80 770,68 535,32 225,35
Ogółem 2005 242,75 52,60 0,00 52,60 44,15 8,45 190,15 133,82 56,34
Łącznie 2001-2005 5.906,92 3.983,26 3.252,94 2.324,62 900,00 28,32 198,18 532,15 441,44 84,51 1.923,65 1.338,26 563,39
1EUR=4 zł

* dotacja na metro warszawskie

1) środki określone w kalkulacji limitów na województwa na rozliczenie inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego

2) środki określone w kalkulacji limitów na województwa jako dotacje na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane przez podmioty uprawnione na podstawie porozumień z organami administracji rządowej

3) środki określone w kalkulacji limitów na województwa jako dotacje na inwestycje w zakresie ochrony zdrowia dla jednostek samorządu terytorialnego

4) środki będące w dyspozycji wojewodów na dofinansowanie inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego i realizowanych w ramach zadań, o których mowa w załączniku 1

5) środki z budżetu państwa na współfinansowanie programu spójności społeczno-gospodarczej PHARE

6) środki z budżetu państwa na współfinansowanie programów współpracy przygranicznej PHARE oraz Zintegrowanego Programu Granica Wschodnia, z wyjątkiem zadań wykonywanych w tym zakresie przez organy administracji rządowej

7) środki Wspólnoty Europejskiej na realizację programu spójności społeczno-gospodarczej PHARE

8) środki Wspólnoty Europejskiej na realizację programów współpracy przygranicznej PHARE oraz Zintegrowanego Programu Granica Wschodnia, z wyjątkiem zadań wykonywanych w tym zakresie przez organy administracji rządowej

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Szczegółowy wykaz rodzajów zadań objętych programem wsparcia i realizujących cele szczegółowe ministrów właściwych

1.

Otoczenie produkcyjne

11 Rolnictwo:

111 Inwestycje w gospodarstwach rolnych,

112 Rozpoczynanie działalności przez młodych rolników,

113 Szkolenia zawodowe,

114 Poprawa przetwarzania i marketingu produktów rolniczych.

12 Leśnictwo:

121 Inwestycje w leśnictwie,

122 Podnoszenie jakości zbiorów, przetwarzania i marketingu produktów leśnych,

123 Promowanie nowych rynków zbytu dla produktów leśnych,

124 Tworzenie zrzeszeń właścicieli lasów,

125 Odbudowywanie potencjału produkcji leśnej zachwianego na skutek katastrof naturalnych, w tym pożarów, jak również zapewnienie odpowiednich środków prewencyjnych,

126 Zalesianie gruntów niewykorzystanych przez rolnictwo,

127 Tworzenie warunków do utrzymania stabilności ekologicznej w lasach,

128 Szkolenia.

13 Promowanie adaptacji i rozwoju terenów wiejskich:

1301 Poprawa jakości gruntów,

1302 Scalanie gruntów,

1303 Wprowadzanie usług związanych z zarządzaniem w gospodarstwach wiejskich,

1304 Promowanie jakości produktów rolniczych,

1305 Podstawowe usługi dla gospodarki na terenach wiejskich i dla ludności,

1306 Odnowa wsi, a także ochrona i konserwacja dziedzictwa kulturowego na wsi,

1307 Różnorodność działalności rolniczej oraz działalności ściśle powiązanej z rolnictwem w celu zapewnienia alternatywnych źródeł dochodów w rolnictwie,

1308 Zarządzanie zasobami wodnymi dla potrzeb rolnictwa,

1309 Rozwój i podnoszenie jakości infrastruktury związanej z rolnictwem,

1310 Zachęty do podejmowania działalności turystycznej,

1311 Zachęty do rozwoju rzemiosła,

1312 Zachowanie środowiska przyrodniczego poprzez ochronę ziemi, lasu, krajobrazu i świata zwierzęcego,

1313 Odbudowywanie potencjału produkcji rolniczej zachwianego na skutek katastrof naturalnych, w tym pożarów, jak również zapewnienie odpowiednich środków prewencyjnych,

1314 Montaż finansowy.

14 Rybołówstwo:

141 Przystosowanie rybołówstwa,

142 Odnowa i modernizacja floty rybackiej,

143 Przetwarzanie, marketing i promocja produktów rybołówstwa,

144 Aquacultura,

145 Wyposażenie portów rybackich i ochrona strefy przybrzeżnej,

146 Działania społeczno-ekonomiczne (w tym pomoc w przypadku tymczasowych przestojów i rekompensata za ograniczenia techniczne),

147 Działania prowadzone przez ekspertów (w tym szkolenie zawodowe, przybrzeżne rybołówstwo).

15 Pomoc dla dużych przedsiębiorstw:

151 Inwestycje w majątek trwały (budynki i wyposażenie),

152 Technologie przyjazne dla środowiska, czyste i energooszczędne,

153 Usługi doradztwa handlowego (umiędzynarodowienie działalności, eksport, środowisko, zakup technologii),

154 Usługi dla pracowników przedsiębiorstw (zdrowie i bezpieczeństwo),

155 Montaż finansowy.

16 Pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz dla sektora rzemiosła:

161 Inwestycje w majątek trwały (budynki i wyposażenie),

162 Technologie przyjazne dla środowiska, czyste i energooszczędne,

163 Usługi doradztwa handlowego (informacje, planowanie, usługi konsultingowe, marketing, zarządzanie, projektowanie, eksport, środowisko, zakup technologii),

164 Usługi dla przedsiębiorców (parki, inkubatory przedsiębiorczości, stymulacja rozwoju usług, promocja, sieci, konferencje, targi handlowe),

165 Montaż finansowy,

166 Usługi społeczne dla pracowników (zdrowie, bezpieczeństwo, usługi kulturalne),

167 Szkolenia zawodowe.

17 Turystyka:

171 Inwestycje majątkowe (centra informacji, bazy noclegowe, zaplecze gastronomiczne, punkty usługowe),

172 Inne inwestycje (rozwój i świadczenie usług turystycznych, sport, wydarzenia kulturalne i rozrywkowe, zabytki),

173 Usługi dla przemysłu turystycznego (w tym działania promocyjne, sieć, konferencje, targi),

174 Szkolenie zawodowe.

18 Badania, rozwój technologiczny i działania innowacyjne (B+R):

181 Projekty badawcze prowadzone przez uniwersytety i instytucje badawcze,

182 Transfer technologii i innowacji, zakładanie sieci i nawiązywanie współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i/lub instytucjami badawczymi,

183 Infrastruktura badawczo-rozwojowa.

2.

Zasoby ludzkie

21 Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu,

22 Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,

23 Rozwój kształcenia i szkolnictwa zawodowego (ustawiczne kształcenie zawodowe),

24 Promocja potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw i ich pracowników (doskonalenie kadr, rozwój przedsiębiorczości, innowacyjność, nowe technologie informacyjne),

25 Działania na rzecz kobiet na rynku pracy.

3.

Podstawowa infrastruktura

31 Infrastruktura transportu:

311 Kolej,

312 Drogi,

313 Autostrady

314 Lotniska,

315 Porty,

316 Drogi morskie i drogi wodne śródlądowe,

317 Transport miejski,

318 Transport multimodalny,

319 Nowoczesne systemy transportu.

32 Infrastruktura telekomunikacyjna i społeczeństwo informacyjne:

321 Podstawowa infrastruktura,

322 Technologia informatyczna i komunikacyjna (w tym bezpieczeństwo przesyłanych wiadomości),

323 Usługi i projekty wdrożeniowe dla obywateli (zdrowie, administracja, edukacja),

324 Usługi i projekty wdrożeniowe dla małych i średnich przedsiębiorstw (handel i transakcje elektroniczne, szkolenie i sieciowanie).

33 Infrastruktura energetyczna (produkcja, dostawa):

331 Elektryczność, gaz, ropa naftowa i paliwo stałe,

332 Odnawialne źródła energii (energia słoneczna, wietrzna, wodna, organiczna- biomasa),

333 Efektywność wykorzystania energii, jej uzyskiwania i kontrola.

34 Infrastruktura środowiska (w tym wodna):

341 Ochrona powietrza,

342 Ochrona przed hałasem,

343 Utylizacja i zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych (w tym szpitalnych i odpadów niebezpiecznych),

344 Woda zdatna do picia (pobór, przechowywanie, uzdatnianie, dystrybucja),

345 Oczyszczalnie ścieków i infrastruktura towarzysząca oraz infrastruktura przeciwpowodziowa.

35 Planowanie i odnowa:

351 Odnowa i adaptacja zdegradowanych obszarów przemysłowych i wojskowych,

352 Odnowa terenów miejskich.

36 Infrastruktura społeczna i zdrowie, w tym obiekty kultury, szpitale, szkoły i instytucje dydaktyczne.

4.

Różne

41 Pomoc techniczna i działania innowacyjne:

411 Przygotowanie, wdrożenie, monitoring, upowszechnianie,

412 Ocena,

413 Studia,

414 Działania innowacyjne.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Łączne limity wydatków z budżetu państwa na lata 2001-2002, pozostające w dyspozycji ministrów właściwych przeznaczonych do objęcia kontraktami wojewódzkimi (w tys. zł)

Lp. Wyszczególnienie Dysponent 2001 r. 2002 r. Łącznie
1 2 3 4 5 6
I Rezerwy celowe *)
poz. 9 - kredyt na program aktywizacji obszarów wiejskich **) MRiRW, MEN, MPiPS, MF 159.480 79.102,6 238.582,6
poz. 19 - tworzenie i funkcjonowanie wyższych szkół zawodowych MEN 25.662 28.228,2 53.890,2
poz. 23 - środki na inwestycje infrastrukturalne w gminach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym MPiPS 49.650 54.615 104.265
poz. 24 - wspieranie programów inicjowanych przez organy samorządu województwa, mających na celu zmniejszenie negatywnych skutków bezrobocia i restrukturyzację podmiotów objętych programami restrukturyzacyjnymi przyjętymi przez Radę Ministrów MPiPS 49.967 54.963,7 104.930,7
poz. 29 - program działań osłonowych i restrukturyzacji w ochronie zdrowia MZ 393.490 432.839 826.329
poz. 37 - środki na realizację Strategicznego Programu Rządowego dla Oświęcimia MSWiA 4.343 4.343
poz. 43 - dotacje na dofinansowanie zadań własnych samorządu województw w zakresie organizowania i dotowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich MF 300.000 500.000 800.000
poz. 47 - program rozwoju pracowni internetowych w szkołach MEN 102.772 82.299,2 185.071,2
poz. 50 - środki na współfinansowanie programu aktywizacji obszarów wiejskich MRiRW, MEN, MPiPS 38.640 40.500 79.140
poz. 52 - środki na utworzenie i funkcjonowanie Uniwersytetu w Rzeszowie MEN 3.454 7.500 10.954
poz. 55 - budowa i uregulowanie własności gruntów w Parkach Narodowych: Białowieskim, Gorczańskim, Kampinoskim i Ujście Warty 4.441 4.885,1 9.326,1
poz. 68 - środki na realizację dwuletniego programu na lata 2001-2002 "Zagospodarowanie przejętego mienia i rekultywacja terenów zdegradowanych przez wojska Federacji Rosyjskiej" MSWiA Pełnomocnik Rządu 8.883 9.771,3 18.654,3
II

A

Dofinansowanie inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego przez wojewodów i realizowanych w ramach innych zadań niż określone w załączniku 1 do programu wsparcia 56.417 56.417
II

B

I etap rozbudowy pasa startowego oraz płyty postojowej samolotów w Międzynarodowym Porcie Lotniczym "Katowice" w Pyrzowicach 13.741 15.684 29.425
III Inwestycje wieloletnie państwowych jednostek i zakładów budżetowych państwowych jednostek organizacyjnych i przedsiębiorstw, w tym:
Gospodarka MG 89.369 89.369
budowa centralnego zakładu wzbogacania i odsiarczania materiałów energetycznych dla kopalń Nadwiślańskiej Spółki Węglowej S.A. wraz z zagospodarowaniem odpadów 89.369 89.369
Gospodarka wodna 204.459 204.459
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie - budowa stopnia wodnego Smolice na rzece Wiśle - woj. małopolskie 12.186 12.186
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie - budowa zbiornika Świnna-Poręba na rzece Skawie - woj. małopolskie 90.000 90.000
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie - budowa zbiornika wodnego Wióry na rzece Świślinie - woj. świętokrzyskie 35.000 35.000
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu - Jaz Lipki na rzece Odrze gmina Oława - woj. opolskie 7.273 7.273
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu - stopień wodny Malczyce na rzece Odrze w rejonie wsi Rzeczyce gminy: Środa Śląska, Wołów, Brzeg Dolny - woj. dolnośląskie 60.000 60.000
Szkolnictwo wyższe MEN 91.610 134.006 225.616
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - III Kampus UJ, I etap 1 zadanie - Kompleks Nauk Biologicznych 33.080 18.854 51.934
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - rozbudowa Kampusu Poznań - Morasko 47.660 69.860 117.520
Uniwersytet Wrocławski we Wrocławiu - budowa Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego 1.000 29.750 30.750
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - budowa Zespołu obiektów dydaktyczno-socjalnych Collegium Polonicum w Słubicach, będącego wkładem strony polskiej do Uniwersytetu Europejskiego "Viadrina" we Frankfurcie nad Odrą 9.870 15.542 25.412
Transport MTiGM 74.534 91.050 165.584
budowa Alei Prymasa Tysiąclecia w Warszawie 50.000 67.959 117.959
budowa Trasy Armii Krajowej 17.625 17.625
rozbudowa Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka 6.909 23.091 30.000
Zdrowie MZ 51.059 484.236 535.295
budowa szpitala Chirurgii Plastycznej w Polanicy-Zdroju 4.000 81.248 85.248
Śląska Akademia Medyczna w Katowicach, Akademickie Centrum Medyczne w Zabrzu 765 104.150 104.915
budowa Instytutu Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie 270 79.700 79.970
Akademia Medyczna w Białymstoku, Instytut Pediatrii w Białymstoku 22.044 11.338 33.382
Akademia Medyczna w Łodzi, Centrum Kliniczno-Dydaktyczne Akademii Medycznej w Łodzi 15.080 88.800 103.880
Akademia Medyczna we Wrocławiu, Centrum Kliniczne Akademii Medycznej we Wrocławiu 8.900 119.000 127.900
Sport

Inwestycje realizowane na podstawie wojewódzkich wieloletnich programów rozwoju bazy sportowej

UKFiS 226.500 226.500 453.000
Rezerwa limitu 58.876 58.876
IV SUMA 1.713.519 2.540.008 4.253.527
*) Według układu ustawy budżetowej na rok 2001; w 2002 r. niektóre z wymienionych rezerw nie będą funkcjonowały jako rezerwy celowe.

**) Kredyt z Banku Światowego zaciągany jest w USD. Dla określenia kwoty kredytu w złotych przyjęto przelicznik dolarowy w wysokości 1 USD = 4 PLN.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.39.460

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001-2002.
Data aktu: 11/04/2001
Data ogłoszenia: 04/05/2001
Data wejścia w życie: 07/05/2001