Szczegółowe zasady udostępniania linii kolejowych oraz współdziałania zarządów kolei między sobą i z przewoźnikami kolejowymi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 6 września 2001 r.
w sprawie szczegółowych zasad udostępniania linii kolejowych oraz współdziałania zarządów kolei między sobą i z przewoźnikami kolejowymi.

Na podstawie art. 10 ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 84, poz. 934 oraz z 2000 r. Nr 84, poz. 948, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W celu uzyskania dostępu do linii kolejowych w drodze umowy przewoźnik kolejowy, zwany dalej "przewoźnikiem", powinien zwrócić się do właściwego zarządu kolei z wnioskiem o przyznanie tras.
2.
Przez "przyznanie tras" należy rozumieć przydzielenie w rozkładzie jazdy pociągów zdolności przelotowej linii kolejowych, niezbędnej do przejazdu pociągu w określonym czasie, pomiędzy dwoma stacjami.
3.
Przewoźnik składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z opracowanym i ogłoszonym przez właściwy zarząd kolei regulaminem przyznawania i korzystania z tras na udostępnianych liniach kolejowych, zwanym dalej "regulaminem", dotyczącym linii kolejowych zarządzanych przez ten zarząd kolei.
4.
Korzystanie przez przewoźnika z przyznanych tras odbywa się na podstawie umowy o korzystanie z tras przyznanych przez zarząd kolei, zwanej dalej "umową", zawartej przez przewoźnika z właściwym zarządem kolei.
§  2.
Przyznanie przewoźnikowi tras w rozkładzie jazdy oraz przejazd pociągów na udostępnionych liniach kolejowych odbywa się zgodnie z ustaleniami wynikającymi z koordynacji rozkładów jazdy oraz przy uwzględnieniu możliwości eksploatacyjnych infrastruktury kolejowej.
§  3.
1.
Wniosek, o którym mowa w § 1 ust. 1, powinien być złożony przez przewoźnika najpóźniej na 6 miesięcy przed dniem wejścia w życie nowego rozkładu jazdy.
2.
Przewoźnik obowiązany jest podać we wniosku:
1)
oznaczenie zarządu kolei, do którego wniosek jest skierowany,
2)
firmę, siedzibę (adres) wnioskodawcy,
3)
trasy, o których udostępnienie występuje wnioskodawca,
4)
okres, na jaki trasy mają być udostępnione,
5)
rodzaj przewozów, które wnioskodawca zamierza wykonywać, a w przypadku przewozów towarowych - także określenie rodzaju ładunków, w tym zwłaszcza ładunków niebezpiecznych, ponadgabarytowych, z przekroczoną skrajnią i wyjątkowo ciężkich oraz jednostek ładunkowych transportu intermodalnego,
6)
inne informacje określone w regulaminie, związane ze specyfiką danej trasy kolejowej oraz rodzajem przewozów wykonywanych przez przewoźnika.
3.
Zarząd kolei potwierdza złożenie wniosku, wpisując na jego oryginale oraz kopii datę i godzinę jego przyjęcia. Potwierdzoną kopię wniosku zatrzymuje wnioskodawca.
4.
W razie konieczności dokonania we wniosku zmian lub uzupełnień zarząd kolei powiadamia o tym przewoźnika w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku i wyznacza termin dokonania tych zmian lub uzupełnień.
5.
Wnioski rozpatrywane są przez zarząd kolei według kolejności ich złożenia.
6.
Zarząd kolei powiadamia przewoźnika o możliwości uwzględnienia wniosku w całości lub w części, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
7.
Zarząd kolei powiadamia przewoźnika o ujęciu przyznanych tras w rozkładzie jazdy najpóźniej na 3 miesiące przed dniem wejścia w życie tego rozkładu jazdy.
§  4.
1.
Zarząd kolei jest obowiązany opracować regulamin w sposób zapobiegający przypadkom dyskryminacji przy rozpatrywaniu wniosków oraz służący konkurencji w świadczeniu usług przewozowych.
2.
W regulaminie właściwy zarząd kolei określa w szczególności:
1)
infrastrukturę przeznaczoną do udostępnienia przewoźnikom,
2)
terminy i harmonogram składania oraz rozpatrywania wniosków,
3)
wymagania i warunki dotyczące taboru, personelu i organizacji przewozów przewoźników składających wnioski,
4)
usługi gwarantowane przez zarząd kolei w ramach udostępniania linii kolejowych,
5)
warunki i sposoby przyznawania tras, dotyczące w szczególności:
a)
priorytetów przy przyznawaniu tras, wynikających:
z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej "ustawą",
z porozumień długookresowych,
ze sposobu wykorzystania tras w aktualnym rozkładzie jazdy,
b)
korzystania ze specjalistycznych urządzeń infrastruktury,
c)
trybu postępowania w przypadku braku zdolności przelotowej linii kolejowej, koniecznej do uwzględnienia wszystkich potrzeb zgłoszonych we wniosku,
6)
warunki i sposoby korzystania przez przewoźników z tras, dotyczące:
a)
udostępniania przewoźnikowi opisu warunków i parametrów technicznych poszczególnych linii kolejowych,
b)
udostępniania przewoźnikowi wprowadzonych przez zarząd kolei instrukcji i innych regulaminów,
c)
udostępniania przewoźnikowi przez zarząd kolei budynków, budowli i urządzeń,
d)
informowania przewoźników o zmianach dotyczących parametrów technicznych i eksploatacyjnych linii, na których przyznano trasy, w tym o ograniczeniach z tytułu robót kolejowych, wprowadzanych ograniczeniach prędkości, działania urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności,
e)
postępowania pracowników przewoźnika i zarządu kolei w czasie wykonywania pracy związanej z realizacją zawartej umowy,
f)
informacji, jakie przewoźnik jest obowiązany przekazywać zarządowi kolei przed, w czasie i po zakończeniu przewozu,
g)
trybu i warunków dokonywania - na wniosek przewoźnika - zmian w obowiązującym rozkładzie jazdy,
7)
specjalne warunki i tryb postępowania zarządu kolei w przypadku podjęcia działań zmierzających do zwiększenia zdolności przelotowej linii kolejowych,
8)
ograniczenia w korzystaniu z infrastruktury kolejowej,
9)
wzór umowy,
10)
inne wymagania specyficzne dla tras udostępnianych przez zarząd kolei.
3.
Regulamin powinien być ogłoszony przez zarząd kolei i powszechnie udostępniony dla przewoźników najpóźniej na 9 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy, którego dotyczą składane wnioski.
§  5.
1.
Umowa powinna być zawarta na piśmie i zawierać w szczególności:
1)
określenie przedmiotu umowy, w tym tras pociągów przyznanych przewoźnikowi,
2)
określenie stron umowy,
3)
szczegółowe prawa i obowiązki stron umowy,
4)
określenie osób i jednostek organizacyjnych wyznaczonych do współpracy pomiędzy stronami, wraz z określeniem ich uprawnień,
5)
zakres odpowiedzialności stron umowy,
6)
wielkość, terminy i sposób uiszczania opłat,
7)
określenie dokumentów niezbędnych dla właściwej realizacji umowy,
8)
zasady i tryb postępowania w przypadku wystąpienia przeszkód w prowadzeniu ruchu na liniach kolejowych i w sytuacjach awaryjnych,
9)
sposoby rozstrzygania sporów i wypowiedzenia umowy.
2.
Do umowy załącza się wykresy ruchu na liniach kolejowych, na których zostały przewoźnikowi przyznane trasy.
3.
Umowę zawiera się na okres równy terminowi obowiązywania rozkładu jazdy, z zastrzeżeniem ust. 4 i § 6, najpóźniej na 30 dni przed dniem jego wejścia w życie.
4.
Dla realizacji doraźnych potrzeb przewozowych dopuszcza się zawarcie umowy na okres krótszy niż czas obowiązywania jednego rozkładu jazdy.
§  6.
Właściwy zarząd kolei i przewoźnik mogą zawrzeć porozumienie długookresowe, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 5, w sprawie udostępnienia linii kolejowych dla wybranych tras, na okres nie dłuższy niż czas obowiązywania pięciu kolejnych rozkładów jazdy.
§  7.
1.
Zarząd kolei zapewnia przewoźnikowi w szczególności:
1)
przejazd pociągu po przyznanej trasie,
2)
korzystanie ze stacji kolejowych położonych na przyznanej trasie,
3)
sterowanie ruchem pociągów i łączność, odprawę i kontrolę biegu pociągu oraz informację o ruchu pociągów,
4)
przekazywanie informacji wymaganych do wdrożenia lub prowadzenia przewozów, dla których została przyznana zdolność przelotowa,
5)
udzielanie pomocy w razie wypadku.
2.
Na wniosek przewoźnika zarząd kolei zapewnia dostęp do:
1)
urządzeń zasilania w prąd trakcyjny,
2)
urządzeń zaopatrzenia w paliwo,
3)
stacji pasażerskich wraz z budynkami i innymi urządzeniami,
4)
terminali towarowych i ich urządzeń,
5)
stacji rozrządowych i ich urządzeń,
6)
torów stacyjnych przewidzianych do formowania lub zmian zestawienia składu pociągów,
7)
torów postojowych wraz z budynkami i urządzeniami do obsługi składów,
8)
innych urządzeń technicznych.
3.
Na wniosek przewoźnika zarząd kolei zapewnia wykonanie następujących usług, o ile możliwość taką przewiduje regulamin:
1)
zasilanie prądem trakcyjnym,
2)
podgrzewanie składów pociągów pasażerskich,
3)
dostawę paliwa, prace manewrowe i wszystkie inne usługi związane z dostępem do obsługi urządzeń zaangażowanych do uruchomienia i przejazdu pociągu,
4)
sprawowanie kontroli nad transportem ładunków niebezpiecznych - na podstawie odrębnej umowy,
5)
udzielanie pomocy w prowadzeniu pociągów nadzwyczajnych - na podstawie odrębnej umowy.
4.
Na wniosek przewoźnika zarząd kolei może udostępnić:
1)
sieć telekomunikacyjną,
2)
uzupełniające informacje przewozowe,
3)
kontrolę techniczną taboru.
§  8.
Dla właściwej realizacji umowy zarząd kolei i przewoźnik obowiązani są ponadto do współdziałania:
1)
w zakresie standardów technicznych,
2)
w zakresie wzajemnego informowania się o wszelkich okolicznościach i zdarzeniach mających wpływ na wykonanie umowy,
3)
w sytuacjach nadzwyczajnych, w szczególności poprzez stosowanie wspólnie ustalonych sposobów postępowania przy usuwaniu szkód oraz ustalanie zakresu odpowiedzialności stron za szkodę.
§  9.
Zarządy kolei, których linie kolejowe łączą się, zawierają między sobą umowy dwustronne lub wielostronne, określające zasady ich współpracy dotyczące udostępniania linii kolejowych przewoźnikom, w szczególności w zakresie:
1)
wspólnej reprezentacji wobec przewoźników,
2)
wskazania punktów styku linii kolejowych,
3)
wskazania osób i jednostek organizacyjnych wyznaczonych do współpracy,
4)
sposobu korzystania z budynków, budowli i urządzeń,
5)
współdziałania organizacyjno-technicznego,
6)
uzgadniania rozkładu jazdy dla wykonywania przejazdów po liniach kolejowych współdziałających zarządów kolei,
7)
wymagań w zakresie warunków prowadzenia ruchu pociągów,
8)
obowiązków w zakresie utrzymania sprawności eksploatacyjnej odcinków linii kolejowych przylegających do punktów styku,
9)
sposobu działania w sytuacjach wyjątkowych i w szczególnie trudnych warunkach, w tym wskazania trybu wyjaśniania przyczyn zdarzeń i wypadków kolejowych, ich skutków finansowych oraz sposobów prowadzenia związanej z tym dokumentacji,
10)
współdziałania w obsłudze przewoźników organizujących przejazd pociągów na liniach różnych zarządów kolei oraz sposobu rozliczeń finansowych z tego tytułu,
11)
trybu rozstrzygania sporów.
§  10.
1.
W terminie 4 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia zarządy kolei obowiązane są do opracowania i ogłoszenia regulaminu.
2.
Do czasu wejścia w życie pierwszego rozkładu jazdy opracowanego na podstawie wniosków zgłoszonych zgodnie z regulaminem udostępnianie linii kolejowych następuje na zasadach dotychczasowych, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.102.1126

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady udostępniania linii kolejowych oraz współdziałania zarządów kolei między sobą i z przewoźnikami kolejowymi.
Data aktu: 06/09/2001
Data ogłoszenia: 21/09/2001
Data wejścia w życie: 06/10/2001