Zasady wspierania rozwoju regionalnego.

USTAWA
z dnia 12 maja 2000 r.
o zasadach wspierania rozwoju regionalnego. *

Rozdział  1

Przepisy ogólne

Art.  1. 1

(utracił moc).

Art.  2. 2

(utracił moc).

Art.  3. 3

(utracił moc).

Art.  4. 4

(utracił moc).

Art.  5.
1. 5
(utracił moc).
2.
W rozumieniu niniejszej ustawy do środków finansowych przeznaczonych na wspieranie rozwoju regionalnego nie zalicza się kwot subwencji ogólnej i kwot dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz na zadania własne wynikające z ustaw, należnych jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119).
3-4. 6
(utraciły moc).

Rozdział  2

Instytucje wspierania rozwoju regionalnego

Art.  6. 7

(utracił moc).

Art.  7. 8

(utracił moc).

Art.  8. 9

(utracił moc).

Art.  9. 10

(utracił moc).

Art.  10. 11

(utracił moc).

Rozdział  3

Programowanie rozwoju regionalnego

Art.  11.
1. 12
(utracił moc).
Art.  12. 13

(utracił moc).

Art.  13.
1-2. 14
(utraciły moc).
3.
Program wsparcia określa:
1)
cele będące uszczegółowieniem kierunków i priorytetów strategii, o których mowa w art. 11 ust. 2 pkt 1, oraz kierunków i priorytetów ministrów właściwych, o których mowa w art. 7 ust. 2,
2)
czas trwania programu wsparcia,
3)
rodzaj zadań, spośród wymienionych w art. 5 ust. 3, które mogą uzyskać wsparcie w ramach programu wsparcia, oraz uszczegółowienie tych zadań,
4)
zobiektywizowane kryteria wyodrębnienia obszarów wsparcia, w których realizowany będzie program wsparcia w układzie określonym przez cele programu oraz w układzie wojewódzkim,
5)
kryteria, których spełnienie upoważnia samorządy województw do uzyskania wsparcia dla rozwoju regionalnego,
6)
wykaz podmiotów uprawnionych wykonujących zadania programu,
7)
łączne przewidywane w budżecie państwa wydatki na dofinansowanie zadań objętych programem wsparcia i przewidywane limity wydatków z budżetu państwa w kolejnych latach budżetowych, których dotyczy program wsparcia:
a)
w układzie określonym przez cele programu wsparcia,
b)
w układzie wojewódzkim,
8)
szczegółowe zestawienie źródeł finansowania realizowanych zadań z wyodrębnieniem:
a)
budżetu państwa, a w nim nakładów planowanych z części budżetu, którymi dysponują minister oraz ministrowie właściwi realizujący swoje zadania na podstawie kontraktu wojewódzkiego,
b)
udziału budżetów gmin, powiatów i województw,
c)
środków z innych źródeł,
9)
szczegółowy tryb i zakres oceny oraz kontroli skuteczności i efektywności wykonania zadań, wraz z podmiotami uprawnionymi do kontroli,
10) 15
(utracił moc).
4-8. 16
(utraciły moc).
Art.  14. 17

(utracił moc).

Art.  15. 18

(utracił moc).

Rozdział  4

Kontrakt wojewódzki

Art.  16.
1.
Kontrakt wojewódzki, zwany dalej "kontraktem", określa zakres, tryb i warunki realizacji:
1)
zadań wynikających z programów wojewódzkich, które uzyskały wsparcie rządu,
2)
zadań należących do spraw nadzorowanych przez ministrów właściwych, które wspierane są przez jednostki samorządu terytorialnego i inne uprawnione podmioty.
2.
Stronami kontraktu są Rada Ministrów, zwana dalej "stroną rządową", i samorząd województwa, zwany dalej "stroną samorządową".
3.
W trakcie rokowań związanych z zawarciem kontraktu oraz ze zmianą kontraktu strona rządowa reprezentowana jest przez ministra, a strona samorządowa przez marszałka województwa.
4.
Rokowania dotyczące kontraktu oraz jego zmian przeprowadza się uwzględniając ustalenia strategii, programu wsparcia oraz wysokości limitów, o których mowa w art. 24.
5. 19
Kontrakt i jego zmiany, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 4, po podpisaniu przez ministra i marszałka województwa wymagają zatwierdzenia przez sejmik województwa oraz przez Radę Ministrów.
Art.  17.
1. 20
Zarząd województwa ubiegającego się o wsparcie zadań zawartych w programach wojewódzkich przedstawia ministrowi, w terminie jednego miesiąca od dnia ogłoszenia rozporządzenia, o którym mowa w art. 13, wniosek o przyznanie środków, zawierający:
1)
cele, na które ma być udzielone wsparcie, ze wskazaniem ich zgodności z kierunkami i priorytetami polityki rozwoju regionalnego państwa zawartymi w strategii i ich uszczegółowieniem zawartym w programie wsparcia,
2)
wykaz zadań, na które ma być udzielone wsparcie,
3)
źródła sfinansowania planowanych zadań i wysokość środków z każdego z tych źródeł,
4)
oczekiwane efekty realizacji zadań i wskaźniki oceny tych efektów,
5)
oczekiwania co do formy i wysokości wsparcia,
6)
określenie podmiotów uprawnionych,
7)
informację o przebiegu konsultacji z podmiotami wymienionymi w art. 12 ustawy o samorządzie województwa, prowadzonych w związku z wnioskiem.
2. 21
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, zarząd województwa załącza strategię rozwoju województwa i programy lub program wojewódzki.
3.
Jednostka samorządu terytorialnego ubiegająca się o umieszczenie zadania w kontrakcie zobowiązana jest do złożenia stosownego wniosku do samorządu województwa.
Art.  18.

Strony kontraktu, określając wzajemne zobowiązania przy wykonywaniu kontraktu, ustalają w szczególności:

1)
okres obowiązywania kontraktu,
2)
zadania objęte kontraktem,
3)
tryb i harmonogram wykonania zadań, a także zasady nadzoru nad ich wykonywaniem,
4)
określenie podmiotów uprawnionych,
5)
łączne nakłady na wykonanie zadań objętych kontraktem oraz zakres, sposób i źródła sfinansowania tych zadań,
6)
sposób i termin rozliczeń finansowych,
7)
zakres i tryb sprawozdawczości,
8)
zasady oceny i sposób kontroli wykonania zadań, w tym kontroli finansowej,
9)
postępowanie w przypadku wykrycia nieprawidłowości w wykonaniu lub finansowaniu zadań,
10)
zasady i tryb rozwiązywania sporów oraz zaspokajania roszczeń stron kontraktu, w tym roszczeń finansowych,
11)
zasady wypowiadania i zmiany kontraktu z uwzględnieniem przepisów art. 21 i 22,
12)
zasady i tryb zaspokajania roszczeń podmiotów uprawnionych w przypadku zmiany lub rozwiązania kontraktu, a także roszczeń będących skutkiem wyjaśnień, o których mowa w art. 20,
13)
tryb powoływania, skład i zadania wojewódzkiego komitetu monitorującego, oceniającego efektywność i jakość wprowadzania kontraktu.
Art.  19.
1.
Po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w art. 17 ust. 1, minister zawiadamia marszałka województwa o podjęciu rokowań, określając datę i miejsce pierwszego spotkania stron.
2.
Rokowania powinny rozpocząć się nie później niż 30 dni od dnia otrzymania przez ministra wniosku, o którym mowa w ust. 1.
3.
Rokowania powinny zakończyć się nie później niż w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej.
4.
Strona samorządowa nie może odmówić żądaniu strony rządowej podjęcia rokowań w celu:
1)
zawarcia kontraktu,
2)
zmiany kontraktu, jeżeli żądanie podjęcia rokowań dotyczących zmiany zostało zgłoszone zgodnie z przepisami art. 21 i 22.
5.
Strona rządowa nie może odmówić żądaniu strony samorządowej podjęcia rokowań w celu zmiany kontraktu, jeżeli żądanie podjęcia rokowań dotyczących zmiany zostało zgłoszone zgodnie z przepisami art. 21 i 22.
6.
Strony kontraktu określają regulamin prowadzenia rokowań, w tym w szczególności tryb rozstrzygania kwestii spornych.
7.
Koszty mediacji ponoszą solidarnie obie strony, chyba że postanowią inaczej.
8.
Strona rządowa kontraktu jest obowiązana do udzielania stronie samorządowej wszelkich niezbędnych informacji związanych z przedmiotem kontraktu.
9.
Strona samorządowa kontraktu jest obowiązana do udzielania stronie rządowej informacji o sytuacji ekonomicznej podmiotów uprawnionych.
10.
Na żądanie każdej ze stron może być powołany ekspert, którego zadaniem jest przedstawienie opinii w sprawach związanych z przedmiotem rokowań. Koszty ekspertyzy pokrywa strona, która żądała powołania eksperta, chyba że strony postanowią inaczej.
Art.  20.
1.
Treść postanowień kontraktu wyjaśniają wspólnie jego strony.
2.
Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, przedstawia się w formie pisemnej.
3.
Wyjaśnienia treści kontraktu dokonane wspólnie przez strony, które zawarły kontrakt, wiążą także podmioty uprawnione wykonujące zadania kontraktu.
Art.  21.
1.
Kontrakt może zostać rozwiązany:
1)
na podstawie zgodnego oświadczenia stron,
2)
z upływem okresu wypowiedzenia dokonanego przez jedną ze stron, określonego w ust. 3.
2.
Kontrakt może zostać zmieniony:
1)
na podstawie zgodnego oświadczenia stron,
2)
na wezwanie jednej ze stron, po rokowaniach przeprowadzonych po upływie okresu wezwania stron do zmiany kontraktu, określonego w ust. 3.
3.
O ile strony nie postanowią inaczej, okres wezwania do zmiany lub wypowiedzenia kontraktu wynosi jeden miesiąc, liczony od dnia:
1)
wystosowania przez ministra stronie samorządowej wezwania do zmiany lub wypowiedzenia kontraktu, o którym mowa w art. 22 ust. 1,
2)
powiadomienia ministra o wezwaniu do zmiany lub wypowiedzenia kontraktu, o którym zdecydował uprawniony organ samorządu województwa w trybie określonym uchwałą, o której mowa w art. 22 ust. 2.
4. 22
Zmiany kontraktu w ramach limitów określonych na podstawie programu wsparcia uzgadniają i zatwierdzają minister i marszałek województwa w formie pisemnego zgodnego oświadczenia stron.
5. 23
Zmiany, o których mowa w ust. 4, wymagają powiadomienia sejmiku województwa i Rady Ministrów.
Art.  22.
1.
Na mocy uchwały Rady Ministrów, o której mowa w art. 15 ust. 4, minister wypowiada kontrakt lub zawiadamia marszałka województwa o wszczęciu procedury zmiany kontraktu.
2.
Sejmik województwa określa tryb i warunki konieczne dla zainicjowania zmiany lub wypowiedzenia kontraktu przez stronę samorządową.
3.
Uchwała sejmiku, o której mowa w ust. 2, uwzględnia w szczególności tryb i warunki opiniowania zmiany lub wypowiedzenia kontraktu z inicjatywy samorządu województwa przez te spośród podmiotów, o których mowa w art. 12 ustawy o samorządzie województwa, które uczestniczą w wykonaniu kontraktu.
4.
Minister wzywa stronę samorządową do podjęcia rokowań w celu zmiany kontraktu, określając datę rozpoczęcia oraz datę zakończenia rokowań, a także datę i miejsce pierwszego spotkania stron, niezwłocznie po:
1)
podjęciu przez Radę Ministrów uchwały o zmianie kontraktu, o której mowa w art. 15 ust. 4,
2)
uzyskaniu wiadomości o podjęciu przez stronę samorządową decyzji o zmianie kontraktu w trybie określonym w ust. 2.
5.
Oświadczenie stron o rozwiązaniu kontraktu, wypowiedzenie, wezwanie do zmiany, zgodne oświadczenie stron o skróceniu lub wydłużeniu okresów wypowiedzenia i zmiany kontraktu następują w formie pisemnej.
Art.  23.
1.
Koszty rokowań mających na celu zawarcie kontraktu ponosi solidarnie Skarb Państwa reprezentowany przez ministra oraz samorząd województwa, a koszty rokowań dotyczących zmiany kontraktu ponosi strona wzywająca do zmiany, chyba że strony postanowią inaczej.
2.
Techniczną i organizacyjną obsługę rokowań dotyczących zawarcia i zmian kontraktu zapewnia minister.
3.
Kontrakt, zmiany kontraktu oraz wyjaśnienia, o których mowa w art. 20, podlegają opublikowaniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Rozdział  5

Finansowanie rozwoju regionalnego i kontraktów wojewódzkich oraz kontrola ich wykonania

Art.  24. 24

(utracił moc).

Art.  25. 25

(utracił moc).

Art.  26. 26

(utracił moc).

Art.  27. 27

(utracił moc).

Art.  28. 28

(utracił moc).

Art.  29. 29

(utracił moc).

Art.  30. 30

(utracił moc).

Rozdział  6

Zmiany w przepisach obowiązujących oraz przepisy przejściowe i końcowe

Art.  31. 31

(utracił moc).

Art.  32. 32

(utracił moc).

Art.  33. 33

(utracił moc).

Art.  34. 34

(utracił moc).

Art.  35. 35

(utracił moc).

Art.  36. 36

(utracił moc).

Art.  37. 37

(utracił moc).

Art.  38. 38

(utracił moc).

Art.  39. 39

(utracił moc).

Art.  40. 40

(utracił moc).

Art.  41. 41

(utracił moc).

Art.  42. 42

(utracił moc).

Art.  43. 43

(utracił moc).

Art.  44. 44

(utracił moc).

Art.  45. 45

(utracił moc).

Art.  46. 46

(utracił moc).

Art.  47. 47

(utracił moc).

Art.  48. 48

(utracił moc).

Art.  49. 49

(utracił moc).

Art.  50. 50

(utracił moc).

Art.  51. 51

(utracił moc).

Art.  52. 52

(utracił moc).

Art.  53. 53

(utracił moc).

Art.  54. 54

(utracił moc).

Art.  55. 55

(utracił moc).

Art.  56. 56

(utracił moc).

Art.  57. 57

(utracił moc).

* Z dniem 8 czerwca 2004 r. ustawa utraciła moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206), z wyjątkiem art. 5 ust. 2, art. 13 ust. 3 pkt 1-9 oraz art. 16-23, które pozostają w mocy do dnia przyjęcia przez Radę Ministrów sprawozdania końcowego z wykonania programu wsparcia na rok 2004.
1 Art. 1 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
2 Art. 2 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
3 Art. 3 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
4 Art. 4 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
5 Art. 5 ust. 1 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
6 Art. 5 ust. 3-4 utraciły moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
7 Art. 6 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
8 Art. 7 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
9 Art. 8 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
10 Art. 9 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
11 Art. 10 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
12 Art. 11 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
13 Art. 12 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
14 Art. 13 ust. 1-2 utraciły moc na podstawie przez art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
15 Art. 13 ust. 3 pkt 10 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
16 Art. 13 ust. 4-8 utraciły moc na podstawie przez art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
17 Art. 14 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
18 Art. 15 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
19 Art. 16 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 4 grudnia 2002 r. (Dz.U.02.230.1921) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2003 r.
20 Art. 17 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez art. 12 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.01.45.497) z dniem 30 maja 2001 r.
21 Art. 17 ust. 2 zmieniony przez art. 12 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.01.45.497) z dniem 30 maja 2001 r.
22 Art. 21 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 4 grudnia 2002 r. (Dz.U.02.230.1921) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2003 r.
23 Art. 21 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 4 grudnia 2002 r. (Dz.U.02.230.1921) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2003 r.
24 Art. 24 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
25 Art. 25 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
26 Art. 26 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
27 Art. 27 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
28 Art. 28 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
29 Art. 29 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
30 Art. 30 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
31 Art. 31 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
32 Art. 32 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
33 Art. 33 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
34 Art. 34 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
35 Art. 35 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
36 Art. 36 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
37 Art. 37 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
38 Art. 38 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
39 Art. 39 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
40 Art. 40 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
41 Art. 41 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
42 Art. 42 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
43 Art. 43 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
44 Art. 44 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
45 Art. 45 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
46 Art. 46 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
47 Art. 47 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
48 Art. 48 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
49 Art. 49 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
50 Art. 50 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
51 Art. 51 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
52 Art. 52 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
53 Art. 53 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
54 Art. 54 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
55 Art. 55 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
56 Art. 56 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.
57 Art. 57 utracił moc na podstawie art. 70 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) z dniem 8 czerwca 2004 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024