Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Prywatyzacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Prywatyzacji.

Na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Prywatyzacji, zwanej dalej "Agencją".
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775).
§  2.
1.
Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z przychodów określonych w art. 14 ust. 2 ustawy koszty działalności statutowej.
2.
Agencja prowadzi rachunkowość według zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 i z 1997 r. Nr 32, poz. 183).
§  3.
1.
Wynagrodzenie prowizyjne, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy, wynosi 4% przychodu uzyskanego z prywatyzacji dokonanej przez Agencję.
2.
Przychód z prywatyzacji, o którym mowa w ust. 1, stanowi cena uzyskana z tytułu zbycia przedsiębiorstwa albo akcji lub udziałów spółki.
3.
W wypadku sprzedaży na raty wynagrodzenie prowizyjne, o którym mowa w ust. 1, Agencja pobiera w pełnej wysokości z pierwszej wpłaty ratalnej uiszczonej przez nabywcę.
4.
Przychód z prywatyzacji, pomniejszony o należną Agencji prowizję, stanowi dochód budżetu państwa i podlega przekazaniu na rachunek bankowy Ministerstwa Skarbu Państwa w Narodowym Banku Polskim. Przekazania dokonuje się w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu wpływu środków pieniężnych na rachunek Agencji Prywatyzacji.
5.
W wypadku nieterminowego przekazania środków, o których mowa w ust. 4, Agencja jest zobowiązana do uiszczenia odsetek ustawowych.
§  4.
Źródła przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 4 ustawy, mogą stanowić:
1)
środki uzyskane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
2)
oprocentowanie lokat pieniężnych w bankach.
§  5.
Koszty Agencji stanowią w szczególności:
1)
koszty czynności prywatyzacyjnych związanych z realizacją przez Agencję zadań, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2 ustawy,
2)
koszty związane z realizacją czynności, o których mowa w art. 16 pkt 3 ustawy,
3)
koszty innej wyodrębnionej działalności, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy,
4)
koszty działalności Rady Nadzorczej.
§  6.
Agencja tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz rezerwowy,
3)
fundusz nagród,
4)
inne fundusze przewidziane odrębnymi przepisami.
§  7.
1.
Fundusz statutowy tworzy się z odpisów z zysku netto.
2.
Fundusz statutowy zmniejsza się o stratę netto nie pokrytą funduszem rezerwowym, w wypadku wyczerpania środków tego funduszu.
§  8.
1.
Fundusz rezerwowy tworzy się w ciężar kosztów w wysokości określonej każdorazowo w rocznym planie rzeczowo-finansowym, jednak nie wyższej niż 5% przychodów Agencji.
2.
Fundusz rezerwowy jest przeznaczony na pokrycie ewentualnych strat wynikających z prowadzonej działalności.
§  9.
1.
Zysk po opodatkowaniu przeznacza się na zwiększenie funduszu statutowego.
2.
Stratę pokrywa się z funduszu rezerwowego, a w razie wyczerpania środków tego funduszu - z funduszu statutowego.
3.
O podziale zysku lub pokryciu straty rozstrzyga uchwała Rady Nadzorczej w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Agencji.
§  10.
Fundusz nagród, o którym mowa w § 6 pkt 3, tworzy się z zysku po opodatkowaniu z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy.
§  11.
1.
Agencja sporządza plan rzeczowo-finansowy do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok, którego ten plan dotyczy.
2.
Roczny plan rzeczowo-finansowy Agencji obejmuje:
1)
planowane przychody, z podziałem na rodzaje,
2)
koszty związane z realizacją poszczególnych zadań,
3)
poszczególne rodzaje kosztów funkcjonowania Agencji, z wyszczególnieniem środków na pokrycie kosztów funkcjonowania Rady Nadzorczej Agencji, w tym na wynagrodzenie jej członków oraz wynagrodzenie pracowników Biura Prezesa Agencji i oddziałów terenowych,
4)
planowany stan zatrudnienia w Biurze Prezesa Agencji i w oddziałach terenowych,
5)
wydatki inwestycyjne Agencji.
3.
Planowane przychody i koszty z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy, określa się w oddzielnej części rocznego planu rzeczowo-finansowego.
4.
Plan rzeczowo-finansowy podlega zatwierdzeniu przez Ministra Skarbu Państwa, w trybie art. 15 ust. 1 ustawy, do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok, na który zostaje sporządzony.
5.
Prezes Agencji przedstawia Ministrowi Skarbu Państwa w ciągu trzech miesięcy po upływie roku obrotowego, którego plan dotyczył, sprawozdanie z jego wykonania.
§  12.
Nadzór nad realizacją dochodów budżetu państwa, pochodzących z prywatyzacji prowadzonej przez Agencję, sprawuje Minister Skarbu Państwa.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024