Wprowadzenie okresowego zakazu podwyższania cen umownych energii cieplnej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 kwietnia 1995 r.
w sprawie wprowadzenia okresowego zakazu podwyższania cen umownych energii cieplnej.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1993 r. Nr 11, poz. 50 i z 1994 r. Nr 111, poz. 536) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 1
Wprowadza się, na okres do dnia 31 grudnia 1996 r., zakaz podwyższania cen umownych energii cieplnej, z zastrzeżeniem § 2 i 4.
2.
Zakaz podwyższania cen dotyczy cen stosowanych przez producentów energii cieplnej i dystrybutorów tej energii, zakupywanej od producentów, jak i pochodzącej z własnej produkcji, oraz cen stosowanych przez nowo utworzone jednostki organizacyjne, kontynuujące działalność gospodarczą jednostek zlikwidowanych, podzielonych lub przekształconych.
3.
Za cenę energii cieplnej w rozumieniu niniejszego rozporządzenia uważa się także ceny za ogrzewanie i dostawę ciepłej wody ustalone w formie opłat ryczałtowych (np. opłata za 1 m2 powierzchni, za 1 osobę).
§  2.
1.
Ceny umowne energii cieplnej, o których mowa w § 1, mogą być podwyższone w razie wzrostu, po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, kosztów własnych produkcji energii cieplnej z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, spowodowanych podwyższeniem:
1) 2
cen paliw technologicznych, na podstawie dokumentów źródłowych zakupu, jednakże pod warunkiem ich zakupu z tego samego źródła i od tego samego dostawcy,
2)
kosztów składowania paliw technologicznych oraz kosztów składowania i wywozu odpadów paleniskowych,
3)
opłat za wodę i energię elektryczną,
4)
opłat transportowych, a w przypadku korzystania z transportu własnego - cen paliw i olejów silnikowych,
5)
stawek: podatków, opłat i funduszy obciążających koszty, z wyjątkiem podwyższenia stawek o charakterze sankcyjnym (kary),
6) 3
odpisów amortyzacyjnych związanych z aktualizacją wyceny środków trwałych na dzień 1 stycznia 1995 r. oraz od nowo wprowadzanych środków trwałych w 1996 r. związanych z opomiarowaniem zużycia energii cieplnej,
7) 4
wynagrodzeń zaliczanych w ciężar kosztów, zgodnie z ustawą z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń w podmiotach gospodarczych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2 i Nr 43, poz. 221), oraz narzutów od płac,
8)
cen materiałów zaopatrzeniowych i usług powodujących wzrost kosztów remontów i konserwacji, jednakże w skali nie wyższej niż wskaźnik inflacji.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do cen umownych energii cieplnej zakupywanej przez dystrybutorów od producentów. W takim przypadku za przyczynę wzrostu kosztów własnych niezależnych od sprzedawcy uznaje się również wzrost cen energii cieplnej dokonany przez producentów, według zasad określonych w niniejszym rozporządzeniu.
3. 5
Przy podwyższaniu cen energii cieplnej przez dystrybutorów, w części odnoszącej się do skutków podwyżek cen energii cieplnej dokonywanych przez producentów, należy przyjmować strukturę zakupu tej energii według poszczególnych producentów w 1995 r.
4.
W cenie energii cieplnej uwzględnia się 97% skutków wzrostu kosztów własnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7, natomiast skutki wzrostu kosztów własnych spowodowanych pozostałymi czynnikami określonymi w ust. 1 uwzględnia się w pełnej wysokości.
5. 6
W cenie umownej energii cieplnej w 1996 r. sprzedawca może uwzględnić 1/12 różnicy między kwotą odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych za rok 1995 (obciążającą koszty), obliczoną od stanu tych środków na dzień 1 stycznia 1995 r., a kwotą odpisów amortyzacyjnych od tych środków uwzględnionych w przychodach ze sprzedaży energii cieplnej w 1995 r.
6. 7
Ceny umowne energii cieplnej mogą być podwyższane z tytułu zmiany stawki podatku od towarów i usług.
§  3.
1.
Jednostka gospodarcza, która po dniu wejścia w życie rozporządzenia zamierza podwyższyć cenę, jest zobowiązana do sporządzenia kalkulacji wzrostu kosztów zgodnie z przepisami § 2.
2. 8
W kalkulacji, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się skutki wzrostu kosztów z przyczyn wymienionych w § 2, przyjmując proporcjonalny ich udział w strukturze rodzajowej kosztów według wykonania za 1995 r.; w przypadku dokonywania podwyżek cen energii cieplnej w I kwartale 1996 r. sprzedawca może przyjmować strukturę rodzajową kosztów za 1994 r.
3.
W przypadku stosowania przez jednostkę gospodarczą różnych cen energii cieplnej w okresie grzewczym i poza tym okresem, kwota wzrostu cen powinna być odnoszona odpowiednio do cen stosowanych w poszczególnych okresach roku.
§  4.
W przypadku stosowania rozliczeń według wskazań przyrządów pomiarowych w systemie taryfy dwuczłonowej (opłata stała i opłata zmienna), sprzedawca może dokonywać zmiany relacji opłaty stałej i opłaty zmiennej według zasad określonych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  5.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadku zawarcia, na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1993 r. Nr 11, poz. 50 i z 1994 r. Nr 111, poz. 536), przez Ministra Finansów porozumień w sprawach cen umownych energii cieplnej z jednostkami gospodarczymi.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 1995 r.

ZAŁĄCZNIK  9

ZASADY DOKONYWANIA ZMIAN RELACJI OPŁATY STAŁEJ I ZMIENNEJ W SYSTEMIE TARYFY DWUCZŁONOWEJ

Sprzedawcy energii cieplnej powinni dążyć do tego, aby udział opłaty stałej, stosowanej w rozliczeniach za energię cieplną według wskazań przyrządów pomiarowych w systemie taryfy dwuczłonowej (opłata stała i opłata zmienna), nie przekraczał poziomu 40% łącznej opłaty za energię cieplną.

W przypadkach gdy udział opłaty stałej jest wyższy, tj. gdy przekracza 40% łącznej opłaty, można dokonać zmiany relacji tych opłat, jednakże zmiana ta nie może spowodować wzrostu łącznej opłaty za energię cieplną.

Zależność poziomu opłaty stałej i opłaty zmiennej za energię cieplną określają wzory:

Pł = Psd + Pzd = Psn + Pzn

Psn Ł 0,4 Pł

Ps = CMW x JMW x N

Pz = CGJ x Q,

gdzie:

Pł - łączna opłata za energię cieplną w skali roku,

Psd - opłata stała dotychczasowa,

Pzd - opłata zmienna dotychczasowa,

Psn - opłata stała nowa,

Pzn - opłata zmienna nowa,

Ps - opłata stała,

CMW - dotychczas stosowana opłata jednostkowa (cena) stała za 1 MW mocy cieplnej zamówionej przez odbiorcę,

JMW - moc cieplna zamówiona przez odbiorcę w MW według stanu na dzień 31 grudnia 1995 r.,

N - liczba okresów pobierania opłaty stałej w ciągu roku,

Pz - opłata zmienna,

CGJ - opłata jednostkowa (cena) zmienna za 1 GJ dostarczonej energii cieplnej,

Q - ilość energii cieplnej pobranej w 1995 r. w GJ.

1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 1995 r. (Dz.U.95.140.689) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1996 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 28 listopada 1995 r. (Dz.U.95.140.689) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1996 r.
3 § 2 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 28 listopada 1995 r. (Dz.U.95.140.689) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1996 r.
4 § 2 ust. 1 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia z dnia 28 listopada 1995 r. (Dz.U.95.140.689) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1996 r.
5 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia z dnia 28 listopada 1995 r. (Dz.U.95.140.689) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1996 r.
6 § 2 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 lit. e) rozporządzenia z dnia 28 listopada 1995 r. (Dz.U.95.140.689) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1996 r.
7 § 2 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 2 lit. e) rozporządzenia z dnia 28 listopada 1995 r. (Dz.U.95.140.689) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1996 r.
8 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 listopada 1995 r. (Dz.U.95.140.689) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1996 r.
9 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 1995 r. (Dz.U.95.140.689) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1996 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024