Organizacja i zakres działania Inspekcji Nasiennej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA
z dnia 19 sierpnia 1975 r.
w sprawie organizacji i zakresu działania Inspekcji Nasiennej.

Na podstawie art. 10 ust. 3 i art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 16 lutego 1961 r. o hodowli roślin i nasiennictwie (Dz. U. Nr 10, poz. 54) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Inspekcja Nasienna podlega Ministrowi Rolnictwa.
2. 1
Organami Inspekcji Nasiennej są: Centralny Inspektorat w Warszawie oraz okręgowe inspektoraty w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Kielcach, Koszalinie, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu i Zielonej Górze, zwane dalej "okręgowymi inspektoratami.
§  2. 2
Centralny Inspektorat oraz okręgowe inspektoraty są jednostkami budżetowymi, finansowanymi z budżetu centralnego Ministerstwa Rolnictwa.
§  3. 3
 
1.
Zadaniem Inspekcji Nasiennej jest sprawdzanie i uznawanie materiału siewnego za kwalifikowany lub handlowy oraz kontrolowanie materiału siewnego w produkcji i obrocie.
2.
Do zakresu działania Centralnego Inspektoratu należy:
1)
organizowanie oceny oraz kontroli materiału siewnego,
2)
sprawowanie nadzoru nad działalnością okręgowych inspektoratów,
3)
kontrolowanie przestrzegania obowiązujących zasad oceny materiału siewnego,
4)
dokonywanie rozdziału zadań i środków dla okręgowych inspektoratów,
5)
opracowywanie zbiorczych wyników oceny i kontroli materiału siewnego,
6)
rozpatrywanie odwołań od orzeczeń okręgowych inspektoratów.
3.
Do zakresu działania okręgowych inspektoratów należy:
1)
organizowanie i nadzorowanie kwalifikacji polowej plantacji nasiennych,
2)
przeprowadzanie oceny laboratoryjnej nasion i oceny zdrowotności sadzeniaków ziemniaka,
3)
kontrola materiału siewnego w produkcji i obrocie,
4)
organizowanie i nadzorowanie pobierania prób materiału siewnego,
5)
szkolenie oraz nadawanie uprawnień kwalifikatorom i próbobiorcom materiału siewnego.
4.
Zasady i tryb sprawdzania i uznawania materiału siewnego za kwalifikowany lub handlowy określają odrębne przepisy.
§  4.
1. 4
Organy Inspekcji Nasiennej są uprawnione do:
1)
kontroli produkcji, skupu i uszlachetniania materiału siewnego oraz obrotu materiałem siewnym, a w szczególności do:
a)
wstępu na grunty, na których produkowany jest materiał siewny, oraz do miejsc i pomieszczeń, gdzie ten materiał jest przygotowywany i przechowywany,
b)
wglądu do dokumentów oraz żądania sporządzania ich odpisów,
c)
sprawdzania tożsamości osób w związku z przeprowadzaną kontrolą,
d)
żądania wyjaśnień i zasięgania informacji,
e)
pobierania próbek do analizy,
i)
żądania wykonania czynności niezbędnych do umożliwienia prawidłowego przeprowadzenia kontroli,
g)
żądania przeważenia lub przeliczenia wskazanych partii materiału siewnego oraz przemierzenia powierzchni plantacji,
2)
zakwalifikowania lub dyskwalifikowania plantacji nasiennych oraz materiału siewnego,
3)
przeklasyfikowywania materiału siewnego,
4)
wydawania opinii dotyczących jakości materiału siewnego.
2. 5
Pracownicy organów Inspekcji Nasiennej przy dokonywaniu czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, nie podlegają kontroli osobistej, jak też nie obowiązują ich przepisy o przepustkach.
3.
Kontrola powinna być dokonywana w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej; w razie konieczności kontrola może być przeprowadzana w innych godzinach, jak również w dni ustawowo wolne od pracy.
§  5.
1. 6
Pracownicy organów Inspekcji Nasiennej są obowiązani w czasie wykonywania swych czynności kontrolnych do:
1)
legitymowania się dokumentem uprawniającym do wykonywania tych czynności; dokument taki stanowi legitymacja lub upoważnienie wystawione przez dyrektora organu Inspekcji Nasiennej,
2)
przeprowadzania kontroli w obecności przedstawiciela jednostki kontrolowanej odpowiedzialnego za dany dział pracy,
3)
sporządzania protokołów z przeprowadzanej kontroli,
4)
przedstawiania jednostce kontrolowanej, a w razie potrzeby - jednostce nadrzędnej, odpowiednich wniosków i zaleceń wynikających z kontroli,
5)
wydawania doraźnych poleceń w razie zagrożenia pogorszeniem jakości materiału siewnego lub jego zniszczeniem,
6)
kierowania doniesień o stwierdzonych przekroczeniach do organów Milicji Obywatelskiej, prokuratury bądź do kolegiów do spraw wykroczeń.
2.
Protokół z kontroli podpisuje przeprowadzający kontrolę oraz kierownik jednostki kontrolowanej, który może wnieść do protokołu zastrzeżenia i uwagi.
§  6.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa z dnia 11 kwietnia 1962 r. w sprawie organizacji i zakresu działania Inspekcji Nasiennej oraz uprawnień, obowiązków i trybu postępowania jej organów (Dz. U. Nr 23, poz. 105).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 1976 r. (Dz.U.76.41.246) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 1976 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 1976 r. (Dz.U.76.41.246) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 1976 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 1976 r. (Dz.U.76.41.246) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 1976 r.
4 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 1976 r. (Dz.U.76.41.246) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 1976 r.
5 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 1976 r. (Dz.U.76.41.246) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 1976 r.
6 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 1976 r. (Dz.U.76.41.246) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 1976 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024