Zasady organizacji cechów i nadzór organów prezydiów rad narodowych nad ich działalnością.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO I USŁUG
z dnia 30 września 1972 r.
w sprawie zasad organizacji cechów i nadzoru organów prezydiów rad narodowych nad ich działalnością.

Na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 8 czerwca 1972 r. o wykonywaniu i organizacji rzemiosła (Dz. U. Nr 23, poz. 164), zwanej dalej "ustawą", zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie reguluje zasady tworzenia, rejestracji, łączenia i likwidacji cechów, przynależności rzemieślników do cechów oraz zakres nadzoru organów prezydiów rad narodowych nad ich działalnością.
§  2.
1.
Utworzenie cechu następuje na podstawie decyzji organu do spraw handlu, przemysłu i usług prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), zwanego dalej "organem do spraw handlu, przemysłu i usług", wydanej na wniosek właściwej izby rzemieślniczej.
2.
Izba rzemieślnicza we wniosku o utworzenie cechu określa rodzaj rzemiosła lub rzemiosł, dla których cech ma być utworzony, teren działania cechu oraz uzasadnia celowość jego utworzenia.
3.
W decyzji o utworzeniu cechu należy określić datę jego utworzenia, zakres branżowy, teren działania i siedzibę cechu oraz organ do spraw handlu, przemysłu i usług prezydium rady narodowej właściwej ze względu na siedzibę cechu, który będzie sprawował nadzór nad jego działalnością, zwany dalej "organem nadzorującym".
§  3.
1.
Członkami cechu są osoby wykonujące rzemiosło, których zakłady mają siedzibę na terenie określonym w decyzji o utworzeniu cechu.
2.
Osoba wykonująca rzemiosło może być członkiem tylko jednego cechu.
3.
Organ właściwy do wydania uprawnienia na wykonywanie rzemiosła przesyła kopię uprawnienia właściwemu cechowi w celu dokonania wpisu osoby uprawnionej na listę członków.
§  4.
Obowiązek należenia do cechu nie dotyczy osób wykonujących ubocznie rzemiosło, zatrudnionych w jednostce gospodarki uspołecznionej. Osoby te mogą zostać członkami cechu na zasadzie dobrowolności.
§  5.
1.
W ciągu trzech miesięcy od podjęcia decyzji o utworzeniu cechu izba rzemieślnicza powinna zwołać organizacyjne walne zgromadzenie członków cechu, w celu uchwalenia statutu cechu i powołania jego organów.
2.
Termin określony w ust. 1 nie dotyczy cechów istniejących w dniu wejścia w życie ustawy.
§  6.
1.
Cech podlega wpisowi do rejestru prowadzonego przez organ do spraw handlu, przemysłu i usług.
2.
W celu dokonania wpisu do rejestru cechu zarząd cechu jest obowiązany zgłosić organowi do spraw handlu, przemysłu i usług wniosek, załączając tekst statutu wraz ze stwierdzeniem izby rzemieślniczej o jego zgodności z zasadami statutów cechowych, o których mowa w art. 26 ust. 3 ustawy.
3.
Decyzja o wpisie cechu do rejestru lub odmowie wpisu powinna być wydana w ciągu czternastu dni, licząc od dnia zgłoszenia wniosku.
4.
Organ do spraw handlu, przemysłu i usług odmówi wpisu cechu do rejestru, jeżeli postanowienia statutu są sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub zasadami statutów cechowych.
5.
Odmawiając wpisu do rejestru, organ do spraw handlu, przemysłu i usług wezwie cech do dokonania odpowiednich zmian statutu i zawiadomi o tym izbę rzemieślniczą.
6.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać dane dotyczące nazwy, siedziby, terenu działania i zakresu branżowego cechu oraz datę decyzji o utworzeniu cechu.
§  7.
1.
Organ nadzorujący kontroluje działalność cechu pod względem jej zgodności z przepisami prawa i postanowieniami statutu.
2.
Organ nadzorujący jest uprawniony do:
1)
brania udziału w walnych zgromadzeniach i posiedzeniach zarządu cechu,
2)
otrzymywania sprawozdań z działalności cechu oraz żądania od cechu danych i informacji.
3.
W razie stwierdzenia, że działalność cechu lub jego organów jest sprzeczna z przepisami prawa lub postanowieniami statutu, organ nadzorujący może wystąpić do izby rzemieślniczej o:
1)
wydanie cechowi niezbędnych zaleceń,
2)
uchylenie uchwały statutowych organów cechowych,
3)
zawieszenie lub odwołanie członków zarządu cechu.
§  8.
1.
W razie konieczności zapewnienia prawidłowej działalności cechu organ do spraw handlu, przemysłu i usług może wydać decyzję o:
1)
likwidacji cechu, wskazując inny cech, który przejmie prawa i obowiązki cechu zlikwidowanego,
2)
połączeniu cechów,
3)
zmianie zakresu branżowego lub terenu działania cechu.
2.
Decyzja, o której mowa w ust. 1, jest wydawana na wniosek lub po zasięgnięciu opinii organu nadzorującego oraz izby rzemieślniczej.
§  9.
Cechy istniejące w dniu wejścia w życie rozporządzenia działają na zasadach dotychczasowych do czasu wydania decyzji o wpisaniu ich do rejestru, z zastrzeżeniem terminu określonego w art. 55 ust. 6 ustawy.
§  10.
W decyzji o utworzeniu nowego cechu należy wskazać cech istniejący, którego prawa i obowiązki przejmuje nowy cech.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1972.45.289

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady organizacji cechów i nadzór organów prezydiów rad narodowych nad ich działalnością.
Data aktu: 30/09/1972
Data ogłoszenia: 02/11/1972
Data wejścia w życie: 02/11/1972