Pobieranie opłat od statków, łodzi, tratew i spustu drzewa luźnego oraz za specjalne świadczenia - na śródlądowych wodach publicznych, żeglownych i spławnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 29 marca 1933 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu o pobieraniu opłat od statków, łodzi, tratew i spustu drzewa luźnego oraz za specjalne świadczenia - na śródlądowych wodach publicznych, żeglownych i spławnych.

Na podstawie art. 32 ustawy wodnej z dnia 19 września 1922 r. (Dz. U. R. P. Nr. 102, poz. 936), której tekst jednolity ogłoszony został w załącznika do rozporządzenia Ministra Robót Publicznych z dnia 13 kwietnia 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 62, poz. 574) i art. 6 pkt. c) i d) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 21 maja 1932 r. w sprawie zniesienia urzędu Ministra Robót Publicznych (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 479), zarządza się co następuje:
§  1.
W rozumieniu niniejszego rozporządzenia za rzeki żeglowne należy uważać rzeki, wymienione w art. 261 ustawy wodnej z dnia 19 września 1922 r., a za spławne - rzeki, na których spław się odbywa.
§  2.
(1)
Ustanawia się opłaty od statków i łodzi używanych do żeglugi oraz od tratew i drzewa luźnego - spławianych na śródlądowych wodach publicznych żeglownych i spławnych.
(2)
Opłaty wynoszą za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni i za każde pełne lub rozpoczęte 10 km odległości od miejsca ruszenia, lub od granicy Państwa do punktu końcowego zamierzonej drogi, albo do granicy Państwa:

1. od statków i łodzi ładownych bez własnego napędu mechanicznego:

A. na rzekach skanalizowanych i kanałach żeglugi 0,065 zł

B. na innych rzekach, od statków i łodzi o największem dopuszczalnem zanurzeniu:

a) powyżej 0,5 m 0,04 "

b) do 0,5 m włącznie 0,015 "

2. od statków i łodzi ładownych z własnym napędem mechanicznym:

A. na rzekach skanalizowanych i kanałach żeglugi 0,13 "

B. na innych rzekach 0,08 "

3. od holowników, płynących z pociągiem (oprócz opłat za statki holowane) 0,03 "

4. od tratew z ładunkiem lub bez ładunku:

A przy długości drogi do 300 km włącznie 0,015 "

B. przy długości drogi ponad 300 km:

a) za przestrzeń od 1 do 300 km 0,015 "

b) za dalszą przestrzeń 0,01 "

5. od drzewa luźnego 0,02 "

(3)
Powierzchnię statków, łodzi i tratew oblicza się przez pomnożenie największej ich długości przez największą ich szerokość; u kołowców nie liczy się obudowy kół, a u tratew drygawek. Powierzchnię drzewa luźnego oblicza się przez pomnożenie długości drogi wodnej, zajętej przez drzewo przez szerokość drogi wodnej, zajętą przez drzewo.
(4)
Do stosowania stawki opłaty miarodajna jest długość drogi, zgłoszona na początku podróży.

Zimowanie tratew w portach, zimowiskach lub w innych, miejscach wyznaczonych przez organa państwowych zarządów wodnych, nie stanowi przerwy w ciągłości podróży danego transportu, jeżeli podczas postoju zimowego tratwy nie uległy przewiązaniu.

(5)
Nie podlegają opłatom określonym w ust. 1 i 2:
1)
statki i łodzie o powierzchni do 20 m2 włącznie, liczonej w sposób wskazany w ust. 3;
2)
statki i łodzie, idące bez ładunku oraz holowniki bez pociągu, jeżeli nie są załadowane;
3)
statki i łodzie idące oraz tratwy i drzewo luźne spławiane na wodach granicznych, jeżeli umowy międzynarodowe, lub konwencje nie stanowią inaczej.
§  3.
(1)
Opłaty za statki i łodzie, określone w § 2 ust. 2 pp. 1), 2) i 3) mogą być uiszczane ryczałtem za cały rok lub miesiąc kalendarzowy.

Ryczałtowa roczna opłata za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni, liczonej w sposób, wskazany w § 2 ust. 3 wynosi:

1 od statków i łodzi bez własnego napędu mechanicznego o największem dopuszczalnem zanurzeniu:

a) powyżej 0,5 m 2,00 zł

b) do 0,5 m włącznie 1,00 "

w obu wypadkach najmniej 10,00 "

2 od statków i łodzi z własnym napędem mechanicznym

(osobowych i towarowych) 12,00 "

3 od holowników 2,50 "

(2)
Ryczałtowa miesięczna opłata wynosi 1/8 opłaty rocznej.
(3)
Od holowników, które prócz holowania kursują czasowo jako statki osobowe, lub przewożą towary, pobiera się dodatkową opłatę według stawki, określonej w ust. 1 p. 2 albo opłatę za jednorazową podróż, według stawek, określonych w § 2 ust. 2 p. 2.
§  4.
(1)
Ustanawia się opłaty od statków i łodzi o powierzchni powyżej 20 m2, używanych do zarobkowego przewozu między brzegami przeciwległemi śródlądowej wody publicznej żeglownej lub spławnej albo do czerpania mułu, ziemi, piasku, żwiru lub kamieni z łożysk takiej wody.
(2)
Opłatę pobiera się za cały rok kalendarzowy bez względu na okres używania statku lub łodzi do powyższych celów.
(3)
Opłata roczna za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni statku lub łodzi, obliczanej w sposób wskazany w § 2 ust. 3 wynosi:

1. od statków i łodzi bez własnego napędu mechanicznego, o największem dopuszczalnem zanurzeniu:

a) powyżej 0,5 m 2,00 zł

b) do 0,5 m włącznie 1,00 "

w obu wypadkach najmniej 10,00 "

2 od statków i łodzi z własnym napędem mechanicznym 2,00 "

(4)
Postanowienie § 2 ust. 5 p. 3, stosuje się także do opłaty, określonej w ust. 1.
§  5.
(1)
Ustanawia się opłaty za śluzowanie statków, łodzi, tratew i drzewa luźnego na drodze wodnej Wisła - Odra i na Górnej Noteci oraz na Górnej Brdzie.
(2)
Opłaty wynoszą:

1. od statków i łodzi ładownych o powierzchni powyżej 20 m2, liczonej w sposób wskazany w § 2 ust. 3 za każdą tonnę ładunku towarów, zaliczonych do określonych grup (załącznik 1 do niniejszego rozporządzenia), przy każdorazowym przejeździe:

A. w obrębie skanalizowanej Brdy, przy przejściu śluzy w Brdyujściu lub w Bydgoszczy:

a) od towarów, zaliczonych do I grupy - 0,08
b) " " " " II " - 0,07 "
c) " " " " III " - 0,05 "
d) " " " " IV " - 0,04 "
w każdym wypadku najmniej. - 1,00 "

B. w obrębie kanału Bydgoskiego, przy przejściu śluzy w Bydgoszczy lub śluzy Nr. 9 w Nakle:

a) od towarów, zaliczonych do I grupy - 0,70
b) " " " " II " - 0,60 "
c) " " " " III " - 0,43 "
d) " " " " IV " - 0,26 "
w każdym wypadku najmniej. - 2,50 "

C. w obrębie Górnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy w Lisimogonie, Łabiszynie lub Pakości:

a) od towarów, zaliczonych do I grupy - 0,20
b) " " " " II " - 0,15 "
c) " " " " III " - 0,12 "
d) " " " " IV " - 0,08 "
w każdym wypadku najmniej. - 2,00 "

D. w obrębie Dolnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy Nr. 9 w Nakle lub śluzy Nr. 15 w Lipicy:

a) od towarów, zaliczonych do I grupy - 0,45
b) " " " " II " - 0,35 "
c) " " " " III " - 0,20 "
d) " " " " IV " - 0,15 "
w każdym wypadku najmniej. - 4,00 "

2. od statków i łodzi osobowych o powierzchni powyżej 20 m2, liczonej w sposób wskazany w § 2 ust. 3, wiozących chociażby jednego pasażera, przy każdorazowym przejeździe:

A. w obrębie skanalizowanej Brdy, przy przejściu śluzy w Brdyujściu

lub w Bydgoszczy 2,00 zł

B. w obrębie kanału Bydgoskiego, przy przejściu śluzy w Bydgoszczy

lub śluzy Nr. 9 w Nakle 6,00 "

C. w obrębie Górnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy

w Lisimogonie, Łabiszynie lub Pakości 4,50 "

D. w obrębie Dolnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy Nr. 9 w Nakle

lub śluzy Nr. 15 w Lipicy 10,00 "

3. od statków i łodzi towarowych i osobowych o powierzchni powyżej 20 m2, liczonej w sposób, wskazany w § 2 ust. 3 idących bez ładunku i bez pasażerów i od holowników, idących z pociągiem lub bez pociągu, niezależnie od opłaty za statki holowane, przy każdorazowym przejeździe:

A. w obrębie skanalizowanej Brdy, przy przejściu śluzy w Brdyujściu

lub w Bydgoszczy 1,00 zł

B. w obrębie kanału Bydgoskiego przy przejściu śluzy w Bydgoszczy

lub śluzy Nr. 9 w Nakle 2,50 zł

C. w obrębie skanalizowanej Górnej Noteci, przy przejściu śluzy

w Lisimogonie, Łabiszynie lub Pakości 2,00 "

D. w obrębie Dolnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy Nr. 9

w Nakle lub śluzy Nr. 15 w Lipicy 4,00 "

4. od statków d łodzi o powierzchni do 20 m2 włącznie, liczonej w sposób wskazany w § 2 ust. 3 z ładunkiem lub bez ładunku, przy każdorazowym przejeździe:

A. w obrębie skanalizowanej Brdy, przy przejściu śluzy w Brdyujściu lub w Bydgoszczy, lub w obrębie kanału Bydgoskiego, przy przejściu śluzy w Bydgoszczy lub śluzy Nr. 9 w Nakle, oraz w obrębie Górnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy w Lisimogonie, Łabiszynie lub Pakości:

a) osobno śluzowanych od sztuki 1,00 zł

b) śluzowanych przy innych objektach, albo przy zbiorowem

śluzowaniu najmniej czterech statków lub łodzi o powierzchni do 20 m2

włącznie - od sztuki 0,25 zł

B. w obrębie Dolnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy Nr. 9 w Nakle, lub śluzy Nr. 15 w Lipicy:

a) osobno śluzowanych-od sztuki 2,00 zł

b) śluzowanych przy innych objektach lub przy zbiorowem

śluzowaniu najmniej czterech statków lub łodzi o powierzchni do 20 m2

włącznie-od sztuki 0,50 "

5. od tratew za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni tratwy, liczonej w sposób wskazany w § 2 ust. 3:

A. w obrębie skanalizowanej Brdy, przy przejściu śluzy w Brdyujściu

lub w Bydgoszczy 0,35 zł

B. w obrębie kanału Bydgoskiego przy przejściu śluzy w Bydgoszczy lub

śluzy Nr. 9 w Nakle 0,60 "

C. w obrębie Górnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy

w Lisimogonie, Łabiszynie lub Pakości 0,30 "

D. w obrębie Dolnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy Nr. 9

w Nakle, lub śluzy Nr. 15 w Lipicy 0,90 "

6. od tratew, spławianych z ładunkiem z wyjątkiem ładunku drzewa tartego pobiera się opłatę według stawek określonych w ust. 5, zwiększonych o 50%.

7. za spław drzewa okrągłego na Górnej Brdzie przez jaz w Koronowie - od każdej sztuki 0,20 zł

(2)
Za śluzowanie po godzinach służbowych lub w nocy pobiera się dodatkową opłatę 2 zł od każdego śluzowanego objektu, a ponadto koszt robocizny,
(3)
Od statków, łodzi i tratew, idących z Górnej skanalizowanej Noteci, lub na Górną skanalizowana Noteć pobiera się połowę opłat określonych w p. 1 B, 2 B, 3 B, 4 B i 5 B niniejszego paragrafu jeżeli w obrębie kanału Bydgoskiego, względnie Dolnej skanalizowanej Noteci, korzystają tylko ze śluz Nr. 2 (Bydgoszcz,) do Nr. 6 (Osowa Góra), albo ze śluz Nr. 7 (Józefinki) do Nr. 10 (Gromadno), zaś od statków, łodzi i tratew, korzystających przy wykonywaniu tej podróży tylko ze śluz Nr. 7 (Józefinki) i Nr. 8 (Nakło-Wschód), pobiera się jedną piątą tych opłat.

Od statków, łodzi i tratew w obrębie Górnej skanalizowanej Noteci pobiera się przy przejściu śluzy w Lisimogonie tylko jedną trzecią, a przy przejściu śluzy w Pakości - dwie trzecie opłat, określonych w p. 1 C, 2 C, 3 C, 4 A i 5 C, jeżeli przy odbywaniu podróży nie korzystają ze śluzy w Łabiszynie.

(4)
Od statków, łodzi i tratew, od których przy przejściu przez jedną ze śluz w obrębie danego odcinka drogi wodnej uiszczono pełne opłaty za śluzowanie nie pobiera się opłat przy przejściu przez inne śluzy, znajdujące się w obrębie tegoż odcinka drogi wodnej.
(5)
Od tratew, które weszły z Wisły przez śluzę Nr. 1 do portu wewnętrznego w Brdyujściu, nie pobiera się przy powrocie na Wisłę opłaty za śluzowanie na śluzie Nr. 1, jeżeli pobrano od nich opłatę za postój w porcie wewnętrznym w Brdyujściu przynajmniej za 15 dni.
(6)
Nie stanowią ładunku, podlegającego opłacie za śluzowania materjały pędne, znajdujące się na statkach i łodziach, w ilości niezbędnej dla ruchu tych statków i łodzi.
(7)
Nie podlegają opłatom, określonym w ust. 1:
1)
statki i łodzie sportowe, należące do krajowych towarzystw sportowych albo do członków takich towarzystw, jeżeli śluzowanie odbywa się razem z innemi statkami, łodziami lub tratwami, za które uiszcza się opłatę za śluzowanie, albo jeżeli zamiast śluzowania statki i łodzie sportowe zostają przeniesione z jednego poziomu śluzy na drugi oraz
2)
łodzie ratunkowe, stanowiące przynależność statków i łodzi.
§  6.
(1)
Ustanawia się opłaty za śluzowanie statków, łodzi i tratew na drogach wodnych: Wisła- Niemen, Wisła - Dniepr i Niemen - Dniepr.
(2) 1
Opłaty wynoszą:

1) od statków i łodzi wszelkiego rodzaju, niezależnie od ładunku:

a) za każdorazowe prześluzowanie pojedynczego statku lub łodzi przez

śluzy komorowe lub jazy i upusty 0,55 zł

b) za zbiorowe śluzowanie przez śluzy komorowe, oraz za przejście karawaną

przez jazy iglicowe lub przez upusty, od każdego statku lub łodzi 0,35 "

2) od tratew za każdorazowe prześluzowanie:

a) na kanale Augustowskim jednej tratwy o wymiarze do 42 x 5,5 m

włącznie 0,75 zł

b) na kanale Ogińskiego jednej tratwy o wymiarze do 38 x 4,5 m włącznie 0,75 "

c) na kanale Królewskim jednego pasa o wymiarze do 135 x 7,5 m włącznie 1,50 "

d) na rzece Szczarze jednej tratwy o wymiarze do 90 X 8 włącznie 1.20 ".

(3)
W wielokomorowych śluzach każda komora liczy się za osobną śluzę.
(4)
Nie podlegają opłatom określonym w ust. 1:
1)
małe łodzie ratunkowe i wyjazdowe przy statkach i łodziach oraz
2)
statki i łodzie, wymienione w § 5 ust. 7 p. 1 i na warunkach w tymże punkcie określonych.
§  7.
(1)
Ustanawia się opłaty za użytkowanie wybrzeży, wymienionych w załączniku Nr. 2 do niniejszego rozporządzenia oraz wybrzeży handlowych w portach i zimowiskach wymienionych w załączniku Nr. 3 do niniejszego rozporządzenia, do ładowania, wyładowywania lub przeładowywania towarów i za postój przy takich wybrzeżach statków, łodzi, tratew, przystani pływających, warsztatów, kąpielisk i innych tym podobnych objektów w celach komercjalnych.
(2)
Opłaty wynoszą:

1. od statków i łodzi, które załadowują, wyładowują lub przeładowują ziemię,

piasek, żwir, glinę, węgiel kamienny, torf, cegłę, sztuczne lub naturalne kamienie,

wapno, siano, słomę, drzewo opałowe - od każdej pełnej lub rozpoczętej tonny

towaru 0,05 zł

2. od statków i łodzi, które załadowują, wyładowują lub przeładowują inne

towary - od każdej pełnej lub rozpoczętej tonny towaru 0,10 "

3. za drzewo, spuszczane z brzegu celem związania w tratwy lub wyciągane

na brzeg, przy rozwiązywaniu tratew-od każdych pełnych lub rozpoczętych

10 nr powierzchni tratwy, liczonej w sposób wskazany w § 2 ust. 3 0,08 "

4. stawki, określone w ust. 2 p. 1, 2 i 3, stosuje się jeżeli załadowano,

wyładowano lub przeładowano dziennie co najmniej 50 tonn na

wybrzeżach nieposiadających specjalnych urządzeń mechanicznych do ładowania

i co najmniej 100 tonn na wybrzeżach, posiadających takie urządzenia, zaś

wyciągnięto na brzeg, lub z brzegu spuszczano dziennie co najmniej 120 m2

drzewa w klocach.

5. od statków, łodzi i tratew, które przekroczyły czas dla załadowania lub

wyładowania towaru pobiera się za każde pełne lub rozpoczęte 10 mb długości

objektu i za każdy pełny lub rozpoczęty przekroczony dzień postoju 0,20 "

W tej samej wysokości pobiera się opłaty od statków, łodzi i tratew w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada, które zatrzymały się przy wybrzeżach, wymienionych w ust. 1 ponad 24 godzin.

6. od przystani pływających, warsztatów, składów opału, kąpielisk i innych im podobnych objektów pływających, które zatrzymują się przy wybrzeżach ponad 24 godzin w celach komercjalnych, pobiera się za każde pełne lub rozpoczęte 10 mb długości objektu:

a) za każdy pełny lub rozpoczęty dzień postoju w ciągu pierwszych 15 dni 0,20 zł

b) za każdy pełny lub rozpoczęty następny dzień postoju 0,07 zł

c) za cały rok kalendarzowy 14,00 "

(3)
Opłaty, określone w ust. 2 p. 5 i 6 pobiera się tylko za te statki, łodzie, tratwy, przystanie pływające, warsztaty, kąpieliska i inne tym podobne objekty pływające, które bezpośrednio stykają się z wybrzeżem.
(4)
Jeżeli wybrzeża, wymienione w ust. 1, posiadają dojazdy kolejowe wówczas za użytkowanie takich wybrzeży pobiera się opłaty, określone w ust. 2 w podwójnej wysokości.
(5)
Wybrzeża państwowe, niewymienione w ust. 1, a znajdujące się w zarządzie Ministerstwa Komunikacji mogą być użyte do załadowania, wyładowania lub przeładowania towarów, oraz do postoju przy nich, podczas nawigacji, statków, łodzi, tratew lub pływających przystani, warsztatów, składów, kąpielisk, jedynie po otrzymaniu na to zezwolenia właściwego urzędu wodnego. Za użytkowanie takich brzegów, na kanałach sztucznych i na odcinkach rzek skanalizowanych lub uregulowanych pobiera się opłaty w wysokości 1/3 stawek, określonych w ust. 2 p. 1, 2, 3, 5 i 6.
(6)
Za użytkowanie specjalnych urządzeń ładunkowych lub państwowych przystani pływających, pobiera się opłaty w wysokości wyznaczonej każdorazowo przez właściwy państwowy zarząd wodny, zależnej od rzeczywistych kosztów.
(7)
Od towarów, przeładowywanych bezpośrednio ze statku lub łodzi na inny statek lub łódź, lub wyładowywanych tylko celem przewiezienia na inne miejsce tegoż wybrzeża i załadowania zpowrotem na inny statek lub łódź, pobiera się tylko jednorazowo należność za przeładowanie.
(8)
Nie pobiera się opłat, określonych w ust. 2 p. 1 i 2:
1)
od statków i łodzi, które załadowują, przeładowują i wyładowują towar za pośrednictwem ustawionej przy wybrzeżu przystani pływającej;
2)
od statków i łodzi, które załadowują materjały pędne dla własnej potrzeby.
§  8.
(1)
Ustanawia się opłaty od statków, łodzi, tratew, przystani pływających, warsztatów, kąpielisk i innych tym podobnych objektów, wchodzących do portów lub zimowisk, wymienionych w załączniku Nr. 3 do niniejszego rozporządzenia w celu przezimowania, przeczekania katastrofalnych stanów wód, pochodu lodów lub wogóle dla spoczywania.
(2)
Za spoczywanie objektów, wymienionych w ust. 1 w portach w Międzychodzie, na Warcie i w Czarnkowie, na Dolnej Noteci pobiera się:

1. od statków i łodzi z własnym napędem mechanicznym o powierzchni ponad 20 m2, liczonej w sposób, wskazany w § 2 ust. 3, za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni:

A. w okresie od 1 grudnia do 31 marca:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,20 zł

b) za cały okres 1,00 "

B. w okresie - od 1 kwietnia do 30 listopada:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,30 zł

b) za cały okres 3,00 "

2. od statków i łodzi bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni ponad 20 m2, liczonej w sposób wskazany w § 2 ust. 3 za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni:

A. w okresie od 1 grudnia do 31 marca:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,13 zł

b) za cały okres 0,60 "

B. w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,25 "

b) za cały okres 2,50 "

3. od statków i łodzi o powierzchni do 20 m2 włącznie, liczonej w sposób, wskazany w § 2 ust. 3 od sztuki:

a) za okres od 1 grudnia do 31 marca 1,00 zł

b) za okres od 1 kwietnia do 30 listopada 2,00 "

4. od tratew za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni, liczonej w sposób, wskazany w § 2 ust. 3:

A. w okresie od 1 grudnia do 31 marca:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,05 zł

b) za cały okres 0,30 "

B. w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,04 "

b) za cały okres 0,50 "

(3)
Za spoczywanie w Brdyujściu w porcie zewnętrznym, wewnętrznym, na przestrzeni skanalizowanej Brdy, na tak zwanym powiększonym porcie między Kapuściskami a mostem kolejowym Bydgoszcz - Toruń, oraz w Pińsku na tak zwanem jeziorze Pińskiem, pobiera się:

1. od statków i łodzi według norm, określonych w ust. 2 p. 1, 2 i 3;

2. od tratew za każde pełne, lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni, liczonej w sposób wskazany w § 2 ust. 3, za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju:

a) w okresie od 1 grudnia do 31 marca 0,04 zł

b) w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada 0,05 "

3. od 1 m2 obszaru wodnego, wydzierżawionego na okres roczny, opłacany zgóry. 0,05 "

(4)
Za spoczywanie w innych portach i zimowiskach pobiera się:

1. od statków i łodzi z własnym napędem mechanicznym o powierzchni ponad 20 m2, liczonej w sposób, wskazany w § 2 ust. 3 za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni:

A. w okresie od 1 grudnia do 31 marca:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,30 zł

b) za cały okres 1,50 "

B. w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,40 zł

b) za cały okres 5,00 "

2. od statków i łodzi bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni ponad 20 m2, liczonej w sposób, wskazany w § 2 ust. 3, za każde pełne, lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni:

A. w okresie od 1 grudnia do 31 marca:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,20 zł

b) za cały okres 1,35 "

B. w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,30 "

b) za cały okres 3,00 "

3. od statków i łodzi o powierzchni do 20 m2 włącznie, liczonej w sposób, wskazany w § 2 ust. 3, od sztuki:

a) za okres od 1 grudnia do 31 marca 2,00 zł

b) za okres od 1 kwietnia do 30 listopada 4,00 "

4. od tratew za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni, liczonej w sposób, wskazany w § 2 ust. 3:

A. w okresie od 1 grudnia do 31 marca:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,08 zł

b) za cały okres 0,60 "

B. w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada:

a) za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,08 "

b) za cały okres 1,00 "

(5)
Za zimowanie statków, łodzi i tratew na kanałach sztucznych i na skanalizowanych odcinkach rzek pobiera się opłaty w wysokości 50% stawek, określonych w ust. 4.
(6)
Od statków, łodzi i tratew od których uiszczono za spoczywanie w portach lub zimowiskach opłaty, określone w niniejszym paragrafie, pobiera się ponadto opłaty określone w § 7 ust. 2 p. 1, albo 2, albo 3, jeżeli podczas postoju użytkują wybrzeża portu lub zimowiska dla załadowania, wyładowania lub przeładowania towarów.
(7)
Od pływających przystani, warsztatów, kąpielisk i innych tym podobnych objektów pływających, pobiera się za spoczywanie w portach i zimowiskach, wymienionych w załączniku Nr. 3 do niniejszego rozporządzenia oraz za zimowanie na kanałach sztucznych i skanalizowanych odcinkach rzek, opłaty, określone w ust. 2 p. 2.
(8)
Przy obliczaniu czasu użytkowania obszarów wodnych nie wlicza się dnia przyjazdu do portu lub zimowiska. Dzień odjazdu z portu lub zimowiska liczy się za cały dzień, jeżeli ogólny postój trwał ponad 24 godziny.
(9)
Za czas przymusowego spoczywania w portach i zimowiskach z powodu, zarządzonego przez władzę, zamknięcia ruchu na danej drodze wodnej, nie pobiera się opłat.
§  9.
(1)
Ustanawia się opłaty za użytkowanie znajdujących się w zarządzie Ministerstwa Komunikacji państwowych wybrzeży, placów lub magazynów na skład towarów i materjałów.
(2)
Opłaty wynoszą;

od każdych pełnych lub rozpoczętych 5 m2 zajętej powierzchni na otwartem miejscu:

1. na wybrzeżach, posiadających połączenia kolejowe, lub specjalne urządzenia mechaniczne dla ładowania towarów za każdy pełny lub rozpoczęty dzień:

a) w ciągu pierwszych 15 dni składowania 0,20 zł

b) w ciągu następnych dni składowania 0,10 "

2. na wybrzeżach, położonych w obrębie miast lub osad i nieposiadających urządzeń, wymienionych w p. 1, za każdy pełny lub rozpoczęty dzień:

a) w ciągu pierwszych 15 dni składowania 0,06 zł

b) w ciągu następnych dni składowania 0,03 "

3. na innych wybrzeżach:

a) za pierwsze 15 dni składowania 0,30 "

b) za każde następne pełne lub rozpoczęte 15 dni składowania 0,15 "

(3)
Za użytkowanie, znajdujących się w zarządzie Ministerstwa Komunikacji, państwowych placów na skład towarów, załadowywanych na statki, łodzie i tratwy albo wyładowywanych ze statków, łodzi i tratew przez okres jednego dnia, nie pobiera się opłat, określonych w ust. 1.
(4)
Miejsca składowe mogą być wydzierżawiane na okres co najmniej jednego miesiąca za opłatą ryczałtową, której wysokość określa właściwy państwowy zarząd wodny w zależności od miejscowych warunków, W umowie można przewidzieć zwolnienie dzierżawcy na czas trwania dzierżawy od opłat za użytkowanie wybrzeży, przylegających do dzierżawionego terenu, jak również za postój przy tych wybrzeżach statków i łodzi, tratew (§§ 6 i 7).
(5)
Za użytkowanie magazynów lub szop na skład towarów lub materjałów pobiera się opłaty w wysokości, wyznaczonej przez właściwy państwowy zarząd wodny, w zależności od miejscowych warunków i kosztów, związanych z utrzymaniem składów.
(6)
Nie pobiera się opłat, określonych w ust. 1 za użytkowanie państwowych wybrzeży w miejscach, wyznaczonych przez właściwy państwowy zarząd wodny, na wciąganie statków i łodzi lub innych objektów pływających i na dokonanie remontu lub przebudowy.
§  10.
(1)
Opłatom, określonym w §§ 2 - 9 podlegają statki, łodzie, tratwy, drzewo luźnie spuszczane i pływające objekty oraz towary i materjały, składane na wybrzeżach, placach i magazynach (§§ 6 i 8), bez względu na przynależność państwową ich posiadaczy.
(2)
Nie podlegają opłatom, określonym w §§ 2 - 7 statki i łodzie państwowe na rzecz Państwa pracujące i eksploatowane we własnym zarządzie, oraz tratwy i materjały, stanowiące własność Państwa, jeżeli nie są spławiane w celach komercjalnych. Statki, łodzie, tratwy i materjały państwowej administracji wodnej ponadto nie podlegają opłatom, określonym w §§ 8 i 9.
(3)
Od statków i łodzi sportowych, należących do krajowych towarzystw sportowych albo stanowiących własność członków takich towarzystw, pobiera się połowę opłat, określonych w §§ 2 - 9.
§  11.
(1)
Do uiszczania opłat, określonych w §§ 2 - 9, obowiązani są posiadacze statków, łodzi, tratew, drzewa luźnie spławianego i innych objektów pływających oraz posiadacze towarów i materjałów, składanych na wybrzeżach, placach i magazynach (§§ 7 i 9).
(2)
Opłaty, określone w §§ 2 i 3 wymierza państwowy zarząd wodny, który znajduje się w miejscowości wyruszenia statku, łodzi, tratwy lub spustu drzewa luźnego. Jeżeli w miejscowości wyruszenia statku, łodzi, tratwy lub spustu drzewa luźnego niema państwowego zarządu wodnego, kierownik statku, łodzi, tratwy lub spuszczanego drzewa luźnego obowiązany jest zgłosić wyjazd u najbliższego nadzorcy rzek albo w zarządzie gminy w miejscowości wyjazdu w celu uzyskania poświadczenia wyjazdu, stwierdzającego miejsce i czas wyjazdu i z tętn poświadczeniem zgłosić się do wymierzenia opłaty w najbliższym napotkanym w swej drodze państwowym zarządzie wodnym.
(3)
Opłaty, określone w §§ 4, 5, 6, 7, 8 i 9 wymierza państwowy zarząd wodny, w którego obrębie znajduje się dane urządzenie.
(4)
Opłaty, określone w §§ 2 - 9, należy uiszczać zgóry za całą zamierzoną podróż, okres lub sezon, z wyjątkiem opłat obliczanych na dni (§§ 8 i 9), które mogą być uiszczane miesięcznie zdołu, w każdym razie nie później jak przed odejściem objektu z portu lub zimowiska, lub od wybrzeża i przed zabraniem towaru lub materjałów z miejsca składowego. Opłaty uiszcza się w państwowym zarządzie wodnym lub do rąk upoważnionego organu państwowego zarządu wodnego.
(5)
Nieuiszczone w przepisanym terminie opłaty, będą ściągane w trybie administracyjnym wraz z karami (odsetkami) za zwłokę i kosztami egzekucyjnemi. Koszty egzekucyjne oraz kary (odsetki) za zwłokę, pobiera się według stopy obowiązującej dla bezpośrednich podatków państwowych z wyjątkiem podatków gruntowych (ustawą z dnia 31 lipca 1924 r. - Dz. U. R. P. Nr. 73, poz. 721).
§  12.
(1)
Organ pobierający opłatę obowiązany jest wystawić kwit na uiszczoną opłatę. Kwit wystawia się w trzech równobrzmiących egzemplarzach, według wzoru, ustalonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia (załącznik Nr. 4). Jeden egzemplarz kwitu otrzymuje uiszczający opłatę, drugi - urząd wojewódzki, a trzeci pozostaje w państwowym zarządzie wodnym.
(2)
Kierownicy statków, łodzi, tratew lub spuszczanego drzewa luźnego obowiązani są przechowywać kwit na uiszczoną opłatę w czasie trwania podróży i przedstawiać go na żądanie organów inspekcji żeglugowej.
§  13.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu może w wypadkach, zasługujących na uwzględnienie zwolnić płatników całkowicie lub częściowo od uiszczenia opłat, przewidzianych w niniejszem rozporządzeniu, względnie zarządzić zwrot ściągniętych już opłat.
§  14.
Rozporządzenie niniejsze nie narusza postanowień ustawy o państwowym podatku przemysłowym oraz praw i obowiązków, wynikających z umów o dzierżawę obszarów wodnych i miejsc składowych.
§  15.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej z wyjątkiem województwa śląskiego po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. Jednocześnie tracą moc obowiązującą: rozporządzenie Ministra Robót Publicznych z dnia 2 maja 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 61, poz. 567) i rozporządzenie Ministra Robót Publicznych z dnia 20 stycznia 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 6, poz. 53).
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 2

WYKAZ

towarów do których stosuje się taryfy opłat za śluzowanie statków, lodzi, tratew i drzewa luźnego na drodze wodnej Wisła - Odra i na Górnej Noteci oraz na Górnej Brdzie.

Grupa I.

Bawełna,

cukier, biały rafinowany,

cyna,

cynk,

drzewo farbiarskie,

fajans,

kakao,

kawa i surogaty kawy,

mąka i inne wyroby młynarskie,

maszyny i części maszyn,

meble,

miedź,

mosiądz,

nafta,

narzędzia ręczne wszelkiego rodzaju,

oleje,

owoce,

piwo,

porcelana,

skóry zwierząt (surowe i wyprawione),

spirytus,

szkło i wyroby ze szkła,

tłuszcze nie wymienione w innych grupach,

wino,

wódka,

wyroby z drzewa drobne,

zboże w ziarnie, strączkowe, nasiona oleiste, ryż, kukurydza i t. p.

Grupa I I.

Beczki używane,

celuloza sucha,

chrust,

cukier nierafinowany,

drzewo korkowe,

faszyna,

juta surowa,

kapusta surowa i kwaszona,

konopie,

kmin,

kosze używane,

kwasy z wyjątkiem wymienionych w grupie IV,

len,

masa drzewna w stanie twardym,

melasa,

odlewy nieobrobione (grube),

ołów, glejta ołowiana, biel ołowiana,

opakowania wszelkie (zwrotna tara),

papa smołowcowa,

podkłady kolejowe (progi),

płody ziemne, polne i ogrodowe, z wyjątkiem owoców, zboża, strączkowych i oleistych,

pnie,

potaż,

róg,

rami,

słoma i siano nieprasowane,

śledzie,

smołowiec, smoła ziemna, pilśń asfaltowa,

szyny kolejowe (nowe),

smoły wszelkie z wyjątkiem kamiennej,

soda,

syrop,

trzcina,

towary łokciowe,

węgiel kostny,

wyroby cementowe, z wyjątkiem odniesionych do grupy III,

wyroby z gliny ogniotrwałej (szamotu),

warzywa wszelkie,

wyroby z drzewa grube,

wyroby z gliny, z wyjątkiem rurek drenowych,

wełna surowa - myta,

ziemniaki,

żywica,

żelazo i stal w prętach, arkuszach, profilowe, rury i cylindry żelazne, odlewy nieobrobione, blacha żelazna, ziem metalowy, z wyjątkiem żelaznego.

Grupa III.

Antracyt,

asfalt naturalny i sztuczny we wszelkich odmianach,

asfaltowe płyty, kit, ciasto,

baryt sztuczny,

beton i betonowe płyty,

butelki próżne,

cegła porowata i szamotowa,

cement zwykły i ogniotrwały, cementowe rury, płyty i masywy,

chlorek potasowy, magnowy sodu,

drzewa wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem farbiarskiego i korkowego,

dreny i rury gliniane,

grafit,

garbniki,

klepki,

kłaki myczkowe,

kamienie sztuczne, niewymienione w innych grupach,

kora i łub,

konwie używane,

kamienie młyńskie wykończone,

lód,

narzędzia i przybory budowlane oraz kolejki polowe,

orzech kamienny,

płyty ciosowe,

pacześ, paczoska, zgrzeble,

patyczki do zapałek,

powrozy i sznury, surowiec,

sole wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem nawozowych pastewnych,

szalówka, opołek (okrajki),

smoła kamienna i gazowa,

szkło wodne, szyny kolejowe używane,

siarczan żelaza,

szpat polny,

szmaty,

włosień,

węgiel drzewny,

wełna drzewna,

worki używane,

wywar,

wyroby z kamienia,

zbiorniki wszelkiego rodzaju, próżne,

złom żelaza i stare żelaziwo.

Grupa IV.

Baryt naturalny,

boracyt,

balony do kwasu węglowego - próżne,

buraki zwykłe, cukrowe i pastewne,

cegła niewymieniona w innych grupach,

cykorja - korzenie surowe i suszone, skrawki,

mączka ceglana,

dachówka gliniana, cementowa i t. p,

glina zwykła, fajansowa i glinka porcelanowa,

gips - deski, mąka, popiół,

kizeryt,

klinkier,

kość surowa,

kostna mączka i węgiel,

koks,

kreda,

kamień naturalny, szuter i kamienie młyńskie nieobrobione,

kwas azotowy, siarkowy, dwusiarczan żelaza,

kłaki pilśniowe,

korzenie drzew, krzewów i t, p.,

materjały do budowy dróg,

margiel,

mech,

masa drzewna, słomiana i celuloza w stanie mokrym, nawozy sztuczne i naturalne, fosforyty, superfosfaty, żużle Thomasa, mąka kostna, popiół, sole potasowe i inne, soda, kainit, karnalit, sylwinit, saletra chilijska, amoniak, wapno gazowe, siarczan amonu, azotniak, gnój - gruz nawóz ptasi (guano), torfowa ściółka, błoto saturacyjne i t. p.,

odpadki i pozostałości wszelkiego rodzaju - ałunu, oleju anilinowego, łyka, pakuł, rogu, juty, włókna papierowego, rami, korka i t. d., z wyjątkiem wymienionych w grupie II i III,

popiół, żużle i szlaka,

pasze wszelkiego rodzaju: trawa, koniczyna, otręby, kiełki słodowe, makuchy, mąka ryżowa, skrawki buraczane, braha, wytłoki i t, p., z wyjątkiem wymienionych w innych grupach,

pomeks mielony,

pale,

płyty granitowe,

pręty koszykarskie,

piasek,

plewy,

rośliny wszelkie - drzewa, krzewy, wodorosty i t. p.,

rudy wszelkie,

sitowie,

sól glauberska i bydlęca,

słoma i siano prasowane,

torf, wojłok roślinny, cegła torfowa,

trociny,

talk,

wapno palone i niepalone, wapienna ziemia, i kamień,

węgiel brunatny i kamienny z wyjątkiem antracytu,

ziemie i ziemne farby,

żwir,

zaprawy wapienne, z wyjątkiem wymienionych w innych grupach.

Wszystkie niewymienione w wykazie towary zalicza się do tej grupy, której najwięcej odpowiada dany towar pod względem gatunku, rodzaju, wyrobu, a szczególnie wartości.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 3

WYKAZ

wybrzeży, za których użytkowanie do załadowania, wyładowywania lub przeładowywania towarów, oraz do postoju pobiera się opłaty.

1. Rzeka Przemsza - Jęzor km 23 i 24 brzeg lewy

2. Rzeka Przemsza - Brzezinka od km 20,500 do km 20,900 brzeg prawy

3. Rzeka Przemsz-a - Brzezinka od km 20,200 do km 20,400 brzeg prawy

4. Rzeka Przemsza - Jaworzno km 16-ty brzeg lewy

5. Rzeka Przemsza - Jazd km 13-ty brzeg prawy

6. Rzeka Przemsza - Jeleń km 13-ty brzeg lewy

7. Rzeka Przemsza - Chełmek od km 5,200 do km 5,600 brzeg lewy i prawy

8. Rzeka Wisła - Babice od km 0,400 do km 0,500 brzeg prawy

9. Rzeka Wisła - Bobrek km 0,600 brzeg prawy

10. Rzeka Wisła - Podłęże km 32-gi brzeg prawy

11. Rzeka Wisła - Podłęże km 33-ci brzeg lewy

12. Rzeka Wisła - Ratawa km 35-ty brzeg lewy

13. Rzeka Wisła - Łączany km 38-my brzeg prawy

14. Rzeka Wisła - Pasieka km 46-ty brzeg lewy

15. Rzeka Wisła - Czernichówek km 48-my brzeg lewy

16. Rzeka Wisła - Wołowic e km 53,450 brzeg lewy

17. Rzeka Wisła - Tyniec km 63,600 brzeg prawy

18. Rzeka Wisła - Piekary km 63,850 brzeg lewy

19. Rzeka Wisła - Bielany km 69-ty brzeg lewy

20. Rzeka Wisła - Bielany km 70,050 brzeg lewy

21. Rzeka Wisła - Kraków od km 75,500 do km 76,100 brzeg lewy

22. Rzeka Wisła - Kraków od km 75,500 do km 76,000 brzeg prawy

23. Rzeka Wisła - Kraków od km 76,100 do km 76,300 brzeg prawy

24. Rzeka Wisła - Kraków od km 77,870 do km 79,120 brzeg lewy

25. Rzeka Wisła - Kraków od km 78,090 do km 79,320 brzeg prawy

26. Rzeka Wisła - Płaszów km 82-gi brzeg prawy

27. Rzeka Wisła - Mogiła km 88-my brzeg lewy

28. Rzeka Wisła - Niepołomice km 102 - 102,300 brzeg prawy

29. Rzeka Wisła - Mszczęcin km 103 i 104-ty brzeg prawy

30. Rzeka Wisła - Wawrzeńczyce km 112,150 brzeg lewy

31. Rzeka Wisła - Wawrzeńczyce km 112,500 brzeg lewy

32. Rzeka Wisła - Nenkanowice km 119,500 brzeg lewy

33. Rzeka Wisła - Nowe Brzesko km 121,200 brzeg lewy

34. Rzeka Wisła - Chebdów km 124 i 125-ty brzeg lewy

35. Rzeka Wisła - Sierosławice km 130,500 brzeg prawy

36. Rzeka Wisła - Sierosławice km 130,900 brzeg lewy

37. Rzeka Wisła - Morsko km 138,100 brzeg lewy

38. Rzeka Wisła - Witów km 143,100 brzeg lewy

39. Rzeka Wisła - Górka km 144 i 145-ty brzeg prawy

40. Rzeka Wisła - Przemyków km 149,400 brzeg lewy

41. Rzeka Wisła - Wola Przemykowska km 152,700 brzeg prawy

42. Rzeka Wisła - Urzuty km 154,250 brzeg lewy

43. Rzeka Wisła - Opatowice-ujście Jezuickie, 161 km brzeg prawy i lewy

44. Rzeka Wisła - Nowy Korczyn, 169,000 km brzeg lewy

45a
Rzeka Wisła - Sandomierz km 268,4 do 268,5 brzeg lewy

45. Rzeka Wisła - Puławy, 372,000 km brzeg prawy na przestrzeni 420 m

46. Rzeka Wisła - Korzeniowo 867,500 km brzeg prawy

47. dolna skanaliz. Brda - od Kapuścisk do mostu Bernardyńskiego 6,2 do 11,3 km, brzeg lewy

48. dolna skanaliz. Brda - Bydgoszcz, 12,5 km brzeg prawy i lewy

49. Kanał Bydgoski - 15 do 39 km, brzeg prawy i lewy

50. dolna skanaliz. Noteć - brzeg prawy: od mostu kolejowego w Dziembowie do ujścia rzeki Głdy

51. dolna skanaliz. Noteć - brzeg lewy: od mostu kolejowego w Dziembowie do granicy Państwa

52. rzeka Warta - 104,8 do 105,04 km, brzeg prawy

53. rzeka Warta - 157,4 do 157,5 km, brzeg prawy

54. rzeka Warta - 190,48 do 190,59 km, brzeg prawy

55. rzeka Warta - 203,7 do 203,88 km, brzeg lewy

56. rzeka Warta - 220,88 do 220,99 km, brzeg lewy

57. rzeka Szczara - Słonim, 111 km, brzeg prawy i lewy Wybrzeże lewe 1.251 m i prawe 1.061 m

58. rzeka Szczara - Wybrzeże wywłaszczone przy jazach Nr. Nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

59. rzeka Niemen - Stołpce - na prawym brzegu tama podłużnia o długości 75 m

59a.
Rzeka Niemen - Grodno - na prawym brzegu rzeki u stóp góry Zamkowej - bulwar przeładunkowy o długości 500m

60. rzeka Jasiołda - Wybrzeże wywłaszczone przy jazach Nr. Nr. 1 i 2

61. rzeka Pina - Pińsk, 15 km, brzeg lewy

62. rzeka Muchawiec - Brześć - Wybrzeże przystaniowe w obrębie miasta

63-101. (skreślone)

102. Kanał Augustowski - Augustów, powyżej śluzy, 68 km, brzeg prawy - Długość wybrzeża 200 m

103-111. (skreślone)

112. Rzeka Biebrza - Goniądz, brzeg lewy - Długość wybrzeża 500 m

113. Rzeka Bug - Wyszków - 74 km, brzeg prawy - Długość wybrzeża 145 m

114. Rzeka Bug - Dorohusk - 500 km, brzeg lewy - Długość wybrzeża 437 m

115. Kanał Augustowski - Dąbrówka, powyżej śluzy, 12 km, brzeg prawy - Długość wybrzeża 300 m

116. Kanał Augustowski - Augustów, powyżej śluzy 68 km, brzeg lewy - Długość wybrzeża 360 m

117. Kanał Ogińskiego - Brzegi sztucznego stawu - obrotnicy powyżej śluzy Nr. VIII w Telechanach.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WYKAZ

portów i zimowisk, za których użytkowanie pobiera się opłaty.

1. rz. Wisła - Płaszów, 81,000 km, brzeg prawy

2. rz. Wisła - Pasternik, 101,000 km, brzeg prawy

3. rz. Wisła - Sandomierz, 269,000 km, brzeg lewy

4. rz. Wisła - Nadbrzezie, 269,000 km, brzeg prawy

5. rz. Wisła - Dęblin, brzeg lewy

6. rz. Wisła - Warszawa, brzeg lewy - port Czerniakowski

7. rz. Wisła - Warszawa, brzeg prawy - port na Saskiej Kępie

8. rz. Wisła - Radziwie, brzeg lewy - port stary i nowy

9. rz. Wisła - Włocławek, brzeg prawy

10. rz. Wisła - Toruń, 736,300 km, brzeg prawy

11. rz. Wisła - Fordon, 775,000 km, brzeg lewy

12. rz. Wisła - Chełmno, 806,900 km, brzeg lewy

13. rz. Wisła - Korzeniowe, 867,500 km, brzeg prawy

14. rz. Wisła - Tczew, 909,400 km, brzeg lewy

15. dolna skanal. Brda - Brdy-Ujście, 0 do 6,2 km, - port zewnętrzny 9 ha, wewnętrzny 50 ha i rozszerzona Brda od mostu kolejowego Toruń - Bydgoszcz do b. śluzy w Kapuściskach

16. dolna skanal. Noteć - Czarnków, 132,2 km, brzeg lewy

17. rz. Warta - Międzychód, 220,1 km, brzeg lewy

18. rz. Narew - Pułtusk, 64 km, brzeg prawy

19. rz. Niemen - Grodno

20. rz. Pina - Pińsk - zimowisko

21. rz. Bug - Wyszków, km 74, brzeg prawy- port zimowy o pow. 2.580 m2

22. Kanał Ogińskiego i staw obrotnica powyżej śluzy Nr. VIII w Telechanach.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Państwowy Zarząd Wodny

w ....................

KWIT Nr. ...... Serja ......

Zł .......... gr ..... słownie ............................

pobrano od P. .................................. zamieszkałego

w. ............................ tytułem ......................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

według stawki § ............. rozporządzenia z dnia 29 marca

1933 r. (Dz. U. R. P. Nr. 37, poz. 302) stosownie do

poniższego obliczenia: .......................................

dla zarachowania na Dział ............ rozdział ..............

§ ................ budżetu Ministerstwa Komunikacji.

.............. dnia ............ 19 .... r.

(podpis) .....................

(pieczęć)

UWAGA: Kwit niniejszy należy okazywać na żądanie organów

inspekcji żeglugi.

1 § 6 ust. (2) zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 marca 1934 r. (Dz.U.34.33.303) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 kwietnia 1934 r.
2 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 stycznia 1936 r. (Dz.U.36.5.52) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1936 r.
3 Załącznik nr 2:

-zmieniony przez § 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia z dnia 6 marca 1934 r. (Dz.U.34.33.303) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 kwietnia 1934 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 stycznia 1936 r. (Dz.U.36.5.52) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1936 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1933.37.302

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pobieranie opłat od statków, łodzi, tratew i spustu drzewa luźnego oraz za specjalne świadczenia - na śródlądowych wodach publicznych, żeglownych i spławnych.
Data aktu: 29/03/1933
Data ogłoszenia: 19/05/1933
Data wejścia w życie: 27/05/1933