Wykonanie ustawy z dnia 7 listopada 1931 r. o zmianie niektórych postanowień ustawy o państwowym podatku dochodowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 29 grudnia 1931 r.
w sprawie wykonania ustawy z dnia 7 listopada 1931 r. o zmianie niektórych postanowień ustawy o państwowym podatku dochodowym.

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 7 listopada 1931 r. o zmianie niektórych postanowień ustawy o państwowym podatku dochodowym (Dz. U. R. P. Nr. 101, poz. 771) zarządzam co następuje:
do art. 1 i 2.
§  1.
Określenie dochodu z tantjem, zawarte w art. 1 ustawy o zmianie niektórych postanowień ustawy o państwowym podatku dochodowym wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1932 r. (art. 8 ust. 1). W związku z tem wszelkie wynagrodzenia nawet procentowe, wypłacone do dnia 31 grudnia 1931 r. włącznie, osobom biorącym czynny udział w zarządzie przedsiębiorstwa, a należącym do składu zarządu, rad, komitetów nadzorczych i komisyj rewizyjnych, od których w ciągu 1931 r. przypadał do zapłaty państwowy podatek dochodowy według działu II ustawy należy uważać za uposażenia w rozumieniu art. 20 ustawy o państwowym podatku dochodowym (Dz. U. R. P. Nr. 58, poz. 411).

do art. 3.

§  2.
1)
Osoby, otrzymujące wynagrodzenie od różnych służbodawców, obowiązane są po upływie każdego roku kalendarzowego uiścić różnicę pomiędzy podatkiem dochodowym od uposażeń, przypadającym do zapłaty według skali art. 111 ustawy o państwowym podatku dochodowym, od łącznego wynagrodzenia otrzymanego w ciągu ubiegłego roku od wszystkich służbodawców razem, a sumą podatku potrąconego w ciągu ubiegłego roku przez poszczególnych służbodawców.
2)
W czasie obowiązywania ustawy z dnia 22 października 1931 r. o kryzysowym dodatku do państwowego podatku dochodowego (Dz. U. R. P. Nr. 99, poz. 760) - obok różnicy w podatku dochodowym od uposażeń - obowiązane są wymienione wyżej osoby uiścić w myśl art. 2 i 3 powołanej wyżej ustawy różnicę, pomiędzy dodatkiem kryzysowym do państwowego podatku dochodowego, przypadającym do zapłaty według skali art. 2 ustawy, od łącznego wynagrodzenia otrzymanego w ciągu ubiegłego roku od wszystkich służbodawców razem, a sumą dodatku kryzysowego, potrąconą w ciągu ubiegłego roku przez poszczególnych służbodawców.
3)
Jeżeli ta sama osoba otrzymywała w ciągu ubiegłego roku wynagrodzenia podlegające kryzysowemu dodatkowi oraz wynagrodzenia nie podlegającego temu dodatkowi, wówczas dla obliczenia różnicy w państwowym podatku dochodowym miarodajną jest ogólna suma wynagrodzeń otrzymanych w ciągli ubiegłego roku; natomiast dla obliczenia różnicy w dodatku kryzysowym miarodajną jest suma wynagrodzeń podlegających dodatkowi kryzysowemu. Od wynagrodzeń niepodlegających kryzysowemu dodatkowi należy posiłkowo tylko obliczyć podatek celem pobrania różnicy w 10% dodatku, opłacanym w myli ustawy z dnia 12 lutego 1931 r. o poborze 10% dodatku do niektórych podatków i opłat stemplowych (Dz. U. R. P. Nr. 16, poz. 82).
4)
Różnicę w podatku od uposażeń w myśl ust. 1 należy pobrać poraź pierwszy od wynagrodzeń otrzymanych od różnych służbodawców w ciągu 1931 r., pobierając przy uiszczeniu tej różnicy 10% dodatek do niektórych podatków i opłat stemplowych, natomiast różnicę w dodatku kryzysowym w myśl ust. 2 należy pobrać poraź pierwszy od wynagrodzeń otrzymanych w ciągu 1932 roku.
5)
Jeżeli płatnikowi, który otrzymuje wynagrodzenie od więcej służbodawców, nie były u poszczególnego służbodawcy potrącane żadne kwoty tytułem podatku i dodatku kryzysowego z tego powodu, że perjodyczne wynagrodzenia obliczone w stosunku rocznym nie przekraczały kwoty 2.500 zł, należy takie wynagrodzenia również uwzględnić przy obliczaniu różnicy, a obliczenie złożyć także w tym, wypadku, gdy potrącenia nie. były dokonywane nawet u żadnego służbodawcy. Niema obowiązku złożenia obliczenia różnicy tylko wtedy, jeżeli łączna sumą wynagrodzeń, otrzymanych w ciągu ubiegłego roku od wszystkich służbodawców razem nie przekracza 2.500 zł.
§  3.
W związku z przepisami art. 1 i 2 Ustawy o zmianie niektórych postanowień ustawy o państwowym podatku dochodowym uposażenia służbowe, wypłacone w ciągu 1931 roku w formie tantjem, winny być doliczone do ogólnego uposażenia, służącego za podstawę obliczenia różnicy. Powyższe dotyczy tantjem, od których w ciągu 1931 r. potrącony został podatek dochodowy według działu II ustawy o państwowym podatku dochodowym. Tantjemy w rozumieniu art. 18 ustawy o państwowym podatku dochodowym w brzmieniu art. 1 ustawy z dnia 7 listopada 1931 r. (Dz. U. R. P. Nr. 101, poz. 771), jako dochód z działu 1 ustawy o państwowym podatku dochodowym, poczynając od dnia 1 stycznia 1932 r., nie będą brane pod uwagę przy obliczeniu różnicy.
§  4.
1)
Różnicę w podatku dochodowym od uposażeń oraz w dodatku kryzysowym należy obliczyć na formularzu dołączonym jako załącznik do niniejszego rozporządzenia. Jest ona płatna w czterech równych ratach kwartalnych, do dnia 5 marca, do dnia 5 czerwca, do dnia 5 września i do dnia 5 grudnia każdego roku. Obliczenie różnicy należy w terminie do dnia 5 marca każdego roku złożyć w najbliższej kasie urzędu skarbowego (kasie skarbowej) oraz wpłacić równocześnie 1/4 część różnicy. Kasa urzędu skarbowego (kasa skarbowa) stwierdza na stronie 4-ej obliczenia wysokość kwoty wpłaconej przy złożeniu obliczenia, a następnie odsyła samo obliczenie do lego urzędu skarbowego, w którym płatnik ma miejsce zamieszkania względnie pobytu w dniu 5 marca według danych, zawartych w obliczeniu. Obliczenie należy również przesłać do urzędu skarbowego, jeżeli płatnik wprawdzie złożył obliczenie, lecz nie wpłacił pierwszej raty kwartalnej różnicy.
2)
Płatnicy obowiązani do złożenia obliczenia różnicy i wpłacenia pierwszej raty kwartalnej mogą wpłacić pierwszą ratę w terminie do 5 marca każdego roku przez P. K. O. na konto kasy urzędu skarbowego, w którego okręgu mają miejsce stałego zamieszkania lub pobytu w dniu 5 marca, a samo obliczenie wraz z dowodem uskutecznionej wpłaty w oryginale lub odpisie przez płatnika podpisanym przesłać wprost urzędowi skarbowemu.

do art. 4.

§  5.
1)
Urząd skarbowy, po otrzymaniu obliczenia, sprawdza prawdziwość danych, zawartych w wykazie wynagrodzeń otrzymanych od poszczególnych służbodawców oraz potrąceń dokonanych tytułem podatku dochodowego od uposażeń i dodatku kryzysowego. Za podstawę sprawdzenia służą dane, zawarte w wykazach potrąceń względnie listach płac, na podstawie których służbodawcy wpłacali do kas urzędu skarbowego (kas skarbowych) kwoty, potrącone w ciągu ubiegłego roku tytułem podatku dochodowego od uposażeń oraz dodatku kryzysowego. Danych tych należy zażądać od odnośnych urzędów skarbowych na podstawie dat, zawartych w wykazie wypełnionym przy obliczeniu różnicy. Niezależnie od tego, w przypadkach nasuwających wątpliwości, należy na zasadzie art. 56 i 59 ustawy o państwowym podatku dochodowym zażądać od służbodawców w terminie najmniej dni 14 wykazu wynagrodzeń wypłaconych w ciągu danego roku pracownikowi oraz potrąceń dokonanych tytułem podatku dochodowego od uposażeń oraz dodatku kryzysowego.
2)
Nadto w przypadkach szczególnie ważnych lub wątpliwych należy delegować na miejsce do służbodawców, w myśl art. 114 ustawy o państwowym podatku dochodowym, urzędników celem przejrzenia i sporządzenia wyciągów z list płac, umów i innych dokumentów, odnoszących się do najmu pracowników, względnie celem zbadania na miejscu dokonanych wypłat.
§  6.
Jeżeli po sprawdzeniu obliczenia różnicy na podstawie tak zebranych materjałów okaże się, że płatnik obliczył różnicę prawidłowo, należy cztery raty kwartalne różnicy przypisać w księdze bierczej. Jeżeli natomiast po sprawdzeniu okaże się, że różnicę obliczono w kwocie za niskiej, należy w myśl art. 113 ustawy o państwowym podatku dochodowym uskutecznić wymiar różnicy, zawiadamiając płatnika o wysokości różnicy oraz rat kwartalnych. Równocześnie należy wezwać płatnika do pełnego uiszczenia tych rat kwartalnych różnicy, których termin płatności minął w chwili wymiaru różnicy. Takie samo wezwanie należy wystosować do płatnika, który wprawdzie złożył obliczenie różnicy, jednak nie wpłacił w myśl obliczenia bieżących rat kwartalnych.
§  7.
Jeżeli władze skarbowe powezmą wiadomość, że osoba obowiązana do obliczenia i płacenia różnicy, różnicy wcale nie obliczyła, należy po przeprowadzeniu dochodzeń różnicę wymierzyć z urzędu, a o wymiarze zawiadomić płatnika.
§  8.
Od wymiaru względnie domiaru różnicy przysługuje płatnikowi prawo odwołania się za pośrednictwem urzędu skarbowego do izby skarbowej w terminie dni 30, licząc od dnia następnego po doręczeniu wezwania. Decyzja izby skarbowej na takie odwołanie jest ostateczna.

Wniesienie odwołania nie wstrzymuje obowiązku uiszczenia różnicy.

§  9.
Niewpłacone w terminie raty kwartalne różnicy stają się zaległością i podlegają egzekucyjnemu ściągnięciu wraz z karami za zwłokę. W wypadkach domiaru lub wymiaru, różnicy z urzędu (§ 6 i 7) kary za zwłokę od tych rat kwartalnych, których ustawowy termin płatności już minął, należy pobrać od ustawowych terminów płatności rat.

do art. 6.

§  10.
W przypadkach przewidzianych w § 7 należy równocześnie z wymiarem różnicy, wymierzyć w myśl art. 94 ustawy o państwowym podatku dochodowym grzywny w wysokości od 5 zł do 250 zł.
§  11.
W razie ujawnienia, że płatnik w obliczeniu, w wykazie dołączonym do obliczenia, względnie w dalszych wyjaśnieniach podał świadomie nieprawdziwe okoliczności, które przyczynić się mogą do udaremnienia wymiaru lub uszczuplenia ustawowo należącego się podatku, należy na zasadzie art. 96 ustawy o państwowym podatku dochodowym wymierzyć karę pieniężną od jednokrotnej do dwudziestokrotnej sumy nieobliczonego, uszczuplonego, lub narażonego na jedno i drugie - podatku. Ponadto w razie okoliczności obciążających lub o ile powyższe przestępstwo podlega ukaraniu w myśl powszechnej ustawy karnej, należy sprawy skierować do sądu.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

OBLICZENIE RÓŻNICY

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1932.8.50

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie ustawy z dnia 7 listopada 1931 r. o zmianie niektórych postanowień ustawy o państwowym podatku dochodowym.
Data aktu: 29/12/1931
Data ogłoszenia: 06/02/1932
Data wejścia w życie: 06/02/1932