Kampania to szeroko zakrojona inicjatywa medialna samorządu lekarskiego, która ukazuje kwestie niewidoczne na pierwszy rzut oka w zawodzie lekarza. To m.in. biurokracja, ciągłe napięcie i stres, niedobory personelu, limity, kolejki i generalnie niemoc wobec systemu. Jak zaznaczają medycy, wiele z tych czynników ma negatywny wpływ na jakość relacji między lekarzem a pacjentem – większość lekarzy musi się z nimi mierzyć każdego dnia, a mimo to w oczach pacjenta pozostaje „żywą tarczą” systemowych niedomagań.

"Idealna" wizyta jest możliwa 

W spotach będących częścią kampanii zwracano uwagę na to, co z systemem opieki zdrowotnej jest nie tak. Jednak przedświąteczny, finałowy spot ma nieco inny charakter - przedstawia idealną wizytę lekarską, w trakcie której lekarz ma czas, by spokojnie porozmawiać z pacjentem i zająć się problemem, z którym ten się do niego zwraca. - Błędnym byłoby sądzenie, że w naszym najnowszym spocie chcemy pokazać pacjentom i lekarzom wyimaginowany obraz wizyty lekarskiej. Doskonale wiemy, jak obecnie wygląda rzeczywistość. Naszym zamiarem jest jednak ukazanie spotkania lekarza z pacjentem, na które stać dzisiaj polski system. Proponowaliśmy od lat i nadal proponujemy szereg rozwiązań, których implementacja sprawi, że ten krótki spot nie będzie spotykał się z reakcją wyrażającą politowanie, ale stanie się odzwierciedleniem rzeczywistości – zauważa Łukasz Jankowski, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej. 

Czytaj również: Jestem lekarzem, jestem człowiekiem - film o pracy na SOR

W poprzednich odsłonach kampanii pokazano m.in. realia funkcjonowania lekarza na 24-godzinnym dyżurze,  poprzez przybliżenie perspektywy lekarzy, którzy w chwili ratowania życia pacjentów oprócz kierowania się swoją najlepszą wiedzą medyczną muszą mieć na uwadze konsekwencje prawne powikłań i zdarzeń, niewynikających z własnych błędów. Jak zaznacza samorząd lekarski, ostatnia odsłona kampanii to także przeciwdziałanie podejmowanym różnemu rodzaju próbom antagonizowania pacjentów i lekarzy w przestrzeni publicznej. - Kampania samorządu na obecnym końcowym etapie najwyraźniej spośród pokazanych do tej pory spotów ukazuje efekt przełamania złych emocji i napięć między lekarzami a pacjentami. Możemy wspólnie odnaleźć się w tym systemie zawiłości. Ważne jest nasze współdziałanie i wsparcie w najważniejszych kwestiach dla ochrony zdrowia – podsumowuje szef samorządu lekarskiego.

W rolę lekarza w spocie ponownie wcielił się Tomasz Kot, reżyserem był natomiast Łukasz Palkowski (obaj znani m.in. z filmu "Bogowie" o życiu Zbigniewa Religi i historii pierwszego w Polsce udanego przeszczepu serca). 

Sprawdź w LEX: Czy obecność tłumacza na wizycie lekarskiej wymaga pisemnej zgody pacjenta? >