Ministerstwo Finansów opublikowało w środę oczekiwaną interpretację ogólną (N r D D 9 . 8 2 0 2 . 1 . 2 0 2 4) dotycząca niektórych warunków stosowania zwolnienia dywidendowego określonego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.
Jak rozumieć warunki zwolnienia
Przypomnijmy, że zgodnie z art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT, wypłata dywidend jest zwolniona z podatku, jeśli spółka otrzymująca dywidendę nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Jak zauważa Minister Finansów, przepis ten jest rozbieżnie interpretowany w orzecznictwie sądów administracyjnych. Interpretacja ogólna ma wyeliminować powstałe wątpliwości interpretacyjne oraz zapewnić jednolite stosowanie przepisów przez organy podatkowe.
- Nie narusza warunku „niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania”, fakt iż odbiorca dywidendy z innego państwa członkowskiego UE lub EOG korzysta ze zwolnienia podatkowego o charakterze przedmiotowym w stosunku do otrzymywanej dywidendy na podstawie przepisów podatkowych będących implementacją do ustawodawstwa krajowego postanowień Dyrektywy PS - stwierdził w interpretacji Minister Finansów.
Jednocześnie - jak stanowi interpretacja ogólna - następujące okoliczności nie świadczą o tym, że podatnik korzysta ze zwolnienia z opodatkowania od całości swoich dochodów w rozumieniu art. 22 ust. 4 pkt. 4 ustawy CIT:
- dochodzi do przekazywania zysków w łańcuchu podmiotów w taki sposób, że dywidenda nie jest co najmniej jednokrotnie opodatkowana w ramach UE lub EOG, gdy jej rzeczywistym właścicielem jest spółka mająca siedzibę do celów podatkowych poza UE i EOG lub podmiot niespełniający definicji spółki w rozumieniu Dyrektywy PS,
- brak zapłaty podatku dochodowego przez podatnika w danym roku podatkowym wynika z jego indywidualnej sytuacji (np. rozliczenie straty podatkowej czy osiąganie wyłącznie przychodów z dywidend).
Interpretacja pomoże ograniczyć liczbę sporów
Jak zaznacza dr Izabela Andrzejewska-Czernek, radca prawny, członek zarządu IFA Polska, reprezentująca podczas prac grupy stronę społeczną, wydanie interpretacji ogólnej to wynik konsultacji Ministerstwa Finansów z przedstawicielami przedsiębiorców.
- To oczekiwana interpretacja, która pomoże ograniczyć liczbę sporów i sprawi, że część postępowań będzie mogła zostać zakończona na korzyść podatników. Należy mieć nadzieję, że prace nad tą interpretacją będą wzorem dla dalszych etapów współpracy – mówi dr Andrzejewska-Czernek.
Również Adam Wiśniewski, menedżer w CRIDO zaznacza, że stanowisko Ministra Finansów ma bardzo istotne znaczenie dla toczących się i przyszłych sporów podatników i płatników z organami podatkowymi. Organy bowiem, w szczególności w ostatnich latach, zajmowały odmienne, profiskalne stanowisko. Kwestia ta była także niejednolicie oceniana w orzecznictwie (różne stanowiska w tym zakresie są powołane w samej interpretacji).
- Opublikowana dziś Interpretacja ogólna ma bardzo istotne znaczenie dla wielu toczących się lub przyszłych sporów z organami podatkowymi, które w ostatnich latach często zmierzały w kierunku odmowy prawa do zwolnienia należności dywidendowych, właśnie w oparciu o rzekomo zawarty w ustawie o CIT wymóg „efektywnego opodatkowania” należności dywidendowych. Można mieć również nadzieję, że wydanie Interpretacji ogólnej oraz jej właściwe przełożenie na praktykę procesową przyczyni się do ujednolicenia, rozbieżnego dotychczas, orzecznictwa sądów administracyjnych w tym zakresie. To powinno pozwolić natomiast również na zagwarantowanie większej pewności prawa w zakresie spełnienia przez odbiorców płatności warunków do korzystania z zwolnienia - mówi Adam Wiśniewski.
Również dr Mikołaj Kondej, menedżer w PwC podkreśla, że wydana interpretacja ogólna daje szansę na zamknięcie przynajmniej części obszarów spornych w zakresie warunku podlegania opodatkowaniu, którego spełnienie jest niezbędne do zwolnienia dywidendy z podatku u źródła.
- Po pierwsze jednoznacznie wskazuje ona na to, że fakt zwolnienia dywidendy z opodatkowania w oparciu o dyrektywę PSD nie wyklucza możliwości zastosowania zwolnienia z art. 22 przez podmiot wypłacający dywidendę. Po drugie podkreśla, że warunek z art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT nie powinien być rozumiany jako wymóg by odbiorca dywidendy podlegał efektywnemu opodatkowaniu. O ile powyższe wielu osobom może wydawać się oczywiste, to w praktyce było elementem licznych sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi oraz niejednokrotnie przedmiotem niezgodnych z treścią wydanej interpretacji ogólnej wyroków sądów administracyjnych. Można mieć nadzieję, że fakt wydania interpretacji ogólnej skłoni także sądy do ponownej refleksji w tym zakresie – mówi dr Mikołaj Kondej.
Odpowiedź na wyroki sprzeczne z dyrektywą
Justyna Bauta-Szostak, radca prawny, doradca podatkowy, partner w MDDP wskazuje, że interpretacja ogólna była długo wyczekiwana w związku z kilkoma wyrokami sądów administracyjnych, które były sprzeczne z dyrektywą unijną dotyczącą opodatkowania dywidend oraz polskimi przepisami. To odpowiedź na tezy forsowane przez organy podatkowe oraz niektóre składy sądów administracyjnych, w których WSA orzekał, że z art. 22 ust 4 CIT wynika przesłanka efektywnego opodatkowania dywidend otrzymanych przez odbiorcę płatności w państwie jego siedziby (przykładowo wyrok WSA z 5 kwietnia 2023, sygn. I SA/Lu 100/23).
- To oczekiwanie było sprzeczne z art. 5 i 6 ww. dyrektywy, która przewiduje zarówno zwolnienie z podatku u źródła jak i z CIT w państwie odbiorcy. Mianowicie, artykuł 5 Dyrektywy stanowi, że „Zyski, które spółka zależna wypłaca swojej spółce dominującej, są zwolnione z podatku potrącanego u źródła dochodu”. Z kolei artykuł 6 dodatkowo wyraźnie wskazuje, że: „Państwo członkowskie spółki dominującej nie może pobierać podatku potrącanego u źródła dochodu od zysków, które spółka otrzymuje od spółki zależnej.” Zatem wyrażony wyżej pogląd WSA jest sprzeczny z art. 6 dyrektywy. Zasady te wdraża art. 20 ust. 3 ustawy o CIT będący w istocie „lustrzaną” formą zwolnienia dla dywidend otrzymywanych z zagranicy dla regulacji art. 22 ust. 4 ustawy o CIT - mówi Justyna Bauta-Szostak.
Wydana interpretacja porusza więcej wątków i zawiera nieco inne rozłożenie akcentów niż interpretacja ogólna Ministra Finansów wydana w 2012 r. (nr DD5/033/4/12/RDX/DD-363) w sprawie rozumienia pojęcia „podlegania opodatkowaniu” jednakże potwierdza poprzednie stanowisko Ministerstwa. Niewątpliwie jednak jest to krok w dobrym kierunku w celu uporządkowania zasad opodatkowania płatności dywidend za granicę.
Czytaj również: Zwolnienie dywidendowe - czy będzie interpretacja ogólna
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.