Zasady rachunkowości oraz plany kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego od początku przyszłego roku regulować będzie rozporządzenie Ministerstwa Finansów z 25 października 2010 r. w sprawie w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 208, poz. 1375). Nowy akt prawny uwzględnia postanowienia dotyczące planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Ogłoszona 4 listopada nowa regulacja wskazuje w § 9, że ewidencja podatków jest integralną częścią ewidencji księgowej urzędu, należy prowadzić ją z wykorzystaniem kont syntetycznych planu kont urzędu, jako jednostki budżetowej. Dlatego też nowe rozporządzenie uwzględnia postanowienia załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861), tj. plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z § 11 nowego rozporządzenia dla prowadzenia ewidencji podatkowej korzystać się będzie w szczególności z następujących bilansowych kont syntetycznych planu kont urzędu:

1.     konto 101 - Kasa, które służy do ewidencji wpływów i zwrotów z tytułu podatków, dokonywanych za pośrednictwem kasy,

2.     konto 130 - Rachunek bieżący urzędu, które służy do ewidencji wpływów i zwrotów z tytułu podatków, dokonywanych za pośrednictwem banku,

3.     konto 141 - Środki pieniężne w drodze, które służy do ewidencji środków pieniężnych znajdujących się między kasą urzędu a jego rachunkiem bankowym,

4.     konto 221 - Należności z tytułów budżetowych, które wykorzystywane jest do ewidencji rozrachunków m.in. z: podatnikami z tytułu należnych i wpłacanych przez nich podatków, które podlegają przypisaniu na ich kontach, inkasentami z tytułu pobieranych przez nich podatków, które nie podlegają przypisaniu na kontach podatników, jednostkami budżetowymi z tytułu potrąceń, bankami z tytułu nieprzekazanych wpłat,

5.     konto 226 - Długoterminowe należności budżetowe , na którym ewidencjonuje się należności podatkowe podlegające przeniesieniu z należności krótkoterminowych;

6.     konto 720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych, służące do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych w zakresie m.in. dochodów podatkowych i niepodatkowych.

Opis oraz zasady funkcjonowania nowych kont dla celów prowadzenia ewidencji podatkowej uregulowane zostały w §§ 14-20.

Dodatkowo w Rozdziale 4 Rozliczanie poborców jednostek samorządu terytorialnego w § 34 wprowadzono zapis w ustępie 3 określający obowiązek rozliczenia się osoby pełniącej funkcje poborcy przed dniem zakończenia pełnienia tej funkcji. Wprowadzenie tego przepisu ma na celu uniknięcie nieścisłości interpretacyjnych w zakresie przepisów dotyczących poborców jednostek samorządu terytorialnego.

Michał Malinowski