Chodzi o Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw. W poniedziałek został wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu, pełna wersja projektu została natomiast opublikowana w środę. Jest dostępna na stronie Rządowego Centrum Legislacji >>
Czytaj: Instytucja czynnego żalu na przykładach >
Jak wynika z projektu, zaproponowane w projekcie rozwiązania mają na celu redukcję szarej strefy, poprzez m.in. propozycję modyfikacji instytucji czynnego żalu oraz wydłużenie okresów przedawnień przestępstw i wykroczeń skarbowych. Kolejnym z celów nowelizacji jest zmiana polityki karnej w zakresie odpowiedzialności karno-skarbowej poprzez zaostrzenie odpowiedzialności karnej przy przestępstwach skarbowych skutkujących uszczupleniem należności podatkowych wielkiej wartości, wprowadzenie możliwości pociągnięcia do odpowiedzialności karnej w niektórych przypadkach przygotowania do popełnienia przestępstw skarbowych oraz rozszerzenie możliwości przepadku przedmiotów pochodzących z przestępstwa.
Zobacz również: NSA: W postępowaniu podatkowym nie można pomijać profesjonalnego pełnomocnika >>
Nowe typy czynów zabronionych
Projekt zakłada również wprowadzenie nowych typów czynów zabronionych m.in. paserstwa towarów pochodzących z nielegalnej produkcji, podrobionych lub przerobionych znaków akcyzy, a także udostępniania środków, nieruchomości lub pomieszczeń celem urządzania gier hazardowych, czy spenalizowanie utrudniania czynności służbowych osobom uprawnionym do kontroli urządzeń i prowadzenia gier hazardowych. Jak twierdzi MS, szereg zmian zaproponowanych w projekcie doprecyzowuje i uaktualnia regulacje zawarte w Kodeksie karnym skarbowym do obecnych realiów społeczno-gospodarczych, m.in. poprzez dookreślenie sposobu powiązania kwalifikacji prawnej czynu zabronionego z wysokością minimalnego wynagrodzenia oraz umożliwienie szerszego stosowania trybów konsensualnych. Zmiany zawarte w projekcie dotyczące postępowań karnoskarbowych mają przede wszystkim na celu przyspieszenie procedowania w tego rodzaju sprawach i podniesienie ich efektywności.
Zmiany mają być przyjęte w drugim kwartale br.
Kary także za przestępstwa zagraniczne
Ministerstwo Sprawiedliwości chce wprowadzić zasadę, zgodnie z którą przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe określone w rozdziale 7 będą karalne także w razie popełnienia ich za granicą, jeżeli zostały ujawnione w wyniku czynności kontrolnych przeprowadzonych tam przez polski organ celny lub inny organ uprawniony na podstawie umów międzynarodowych. Chodzi tu o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko obowiązkom celnym oraz zasadom obrotu z zagranicą towarami i usługami.
Dodatkowo, orzeczenie kary grzywny za przestępstwo skarbowe w drodze dobrowolnego poddania się odpowiedzialności nie będzie stanowiło przesłanki recydywy skarbowej określonej w art. 37 par. 1 pkt 4.
Z projektu wynika też, że wymierzając karę ograniczenia wolności za przestępstwo skarbowe, w związku z którym nastąpiło uszczuplenie należności publicznoprawnej i tej należności nie uiszczono, sąd będzie określał także obowiązek uiszczenia jej w całości w wyznaczonym terminie.
Kara nadzwyczajnie obostrzona (z art. 28 par. 1 kks) nie będzie mogła natomiast przekroczyć 1080 stawek dziennych kary grzywny, 2 lat ograniczenia wolności albo 15 lat kary pozbawienia wolności; karę ograniczenia wolności wymierza się w miesiącach i latach.
Czytaj też: Górna granica kary łącznej grzywny w wyroku łącznym >
Z art. 39 par. 1 kks ma z kolei wynikać, że sąd wymierza karę łączną w granicach od najwyższej z kar wymierzonych za poszczególne przestępstwa skarbowe do ich sumy, nie przekraczając jednak 1080 stawek dziennych grzywny, 2 lat ograniczenia wolności albo 20 lat pozbawienia wolności; karę ograniczenia wolności wymierza się w miesiącach i latach.
Kara łączna ograniczenia wolności nie będzie mogła z kolei przekraczać 2 lat, a kara łączna grzywny - 1080 stawek dziennych.
- Pewna część zmian zmierza do zaostrzenia kar. Przykładowo uporczywe niewpłacanie podatku, które dotąd stanowiło wykroczenie skarbowe, miałoby teraz być przestępstwem, jeżeli kwota niewpłaconego podatku przekracza pięćdziesięciokrotność minimalnego wynagrodzenia. Podwyższeniu z 15 do 20 lat ma ulec również maksymalny wymiar kary łącznej pozbawienia wolności. Tego rodzaju zmiany wpisują się w politykę penalną ustawodawcy obserwowaną w minionych latach, a polegającą na zwiększaniu zagrożenia karnego za przestępstwa i wykroczenia skarbowe - zaznacza dr Grzegorz Keler, adwokat w kancelarii SPCG.
Jego zdaniem, większość proponowanych zmian ma raczej charakter kosmetyczny. - Niektóre są korzystne dla sprawców, jak na przykład ułatwienie stosowania dobrowolnego poddania się odpowiedzialności. Ustawodawca daje w ten sposób wyraz dążeniu do częstszego stosowania instytucji o charakterze konsensualnym - ocenia dr Grzegorz Keler.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.