Usługa reklamowa świadczona na rzecz szkoły wyższej, polegająca na ekspozycji plakatów reklamowych na tablicach oraz druku plakatów dla kampanii reklamowych zachęcających do wzięcia udziału w rekrutacji, nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Takie stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2011 r., sygn. IPPP1-443-525/11-4/PR.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 26 w zw. z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, gdzie ustawodawca przewidział zwolnienie wyłącznie dla usług i dostaw ściśle związanych ze świadczeniem usługi głównej, jaką jest w tym przypadku usługa kształcenia przez uczelnię na poziomie wyższym, można wnioskować, iż zwolnienie dotyczy tylko takich usług i dostaw, które bezpośrednio wiążą się z usługą kształcenia na poziomie wyższym, co zdecydowanie nie ma miejsca w zaistniałych okolicznościach. Świadczy o tym chociażby fakt, iż usługa główna, czyli usługa kształcenia, i tak generalnie będzie wyświadczona, a sama reklama i promocja może ewentualnie jedynie wpływać na ilość studentów, ale jej brak nie uniemożliwia jej wyświadczenia.

Ponadto w ust. 17 w pkt 1 i 2 omawianej artykułu ustawodawca wprowadził ograniczenia w stosowaniu zwolnienia, zgodnie z którymi, usługom bądź dostawom poza ich ścisłą relacją z usługą główną, stawia się wymóg, aby były zarazem niezbędne do wykonania tej usługi podstawowej, jak również zastosowanie zwolnienia nie może prowadzić do zakłóceń konkurencji. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, opisana we wniosku okoliczność wypełnia przesłanki tej normy, stąd też objęcie zwolnieniem usług reklamy kierunków studiów, przeczyłoby w istocie poszanowaniu zasad uczciwej konkurencji i stawiałoby jednocześnie podatnika w lepszej pozycji na rynku, w odniesieniu do pozostałych firm, które wykonują usługi tego samego typu (reklamowe), lecz na rzecz innych podmiotów niż np. uczelnia wyższa. Podobnie rzecz ma miejsce przy analizie „niezbędności” obydwu usług. Nie możemy powiedzieć, aby usługa reklamy wykonywana przez podatnika była na tyle nierozerwalna, aby usługa kształcenia na poziomie wyższym nie mogłaby się bez niej obyć. Raczej należy ją postrzegać w kategoriach usługi pomocniczej, wspierającej realizację usługi kształcenia, której brak nie przekreśla w żaden sposób świadczenia usługi głównej.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż podatnik świadcząc usługę reklamową na rzecz szkoły wyższej, polegającą na ekspozycji plakatów reklamowych na tablicach oraz druku plakatów dla kampanii reklamowych, nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku VAT, bowiem nie można uznać jej za usługę ściśle związaną z usługą kształcenia na poziomie wyższym. Jednocześnie podatnik nie spełnia także przesłanek wymienionych w art. 43 ust. 17 pkt 1 i 2 ustawy, stąd nie ma podstaw aby rozciągać zwolnienie na firmę, jedynie wspierającą realizację usługi podstawowej (kształcenia) przez uczelnię.

Jolanta Mazur