Wprowadzony niedawno do polskiego prawa mechanizm podzielonej płatności tzw. split payment jest kolejną próbą rozwiązania problemu przestępczości w zakresie podatku VAT. Split payment zakłada, że płatność za nabyty towar lub usługę (w całości lub w części) następuje poprzez zapłatę kwoty netto przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy dostawcy albo jest rozliczana w inny sposób, natomiast zapłata odpowiadająca kwocie podatku VAT (w całości lub w części) jest płacona na specjalny rachunek bankowy dostawcy.

Kto skorzysta z podzielonej płatności >>

Jak stosować split payment w przypadku faktur proforma i zaliczkowych?

Wpłata na zwykłe konto wyklucza split payment >>

System zachęt dla podatników dobrowolnie stosujących mechanizm podzielonej płatności >>

Poniżej wskazujemy, jak ustawodawca próbuje przełamać sceptycyzm przedsiębiorców dotyczący korzystania z nowego mechanizmu.

Złagodzenie przepisów sankcyjnych

Ustawodawca pozostawił do uznania przedsiębiorców, czy skorzystać z mechanizmu podzielonej płatności, czy raczej dokonywać transferu środków tak jak dotychczas. Postulowany efekt uszczelnienia systemu podatkowego zostanie jednak osiągnięty dopiero w momencie, w którym stosowanie mechanizmu podzielonej płatności upowszechni się, a wartości pieniężne odpowiadające kwocie podatku w przeważającej części krążyć będą między utworzonymi w tym celu rachunkami VAT.

By zachęcić podatników do korzystania z mechanizmu split payment, ustawodawca wprowadził do ustawy szereg przepisów stawiających nabywców towarów i usług stosujących mechanizm podzielonej płatności w korzystniejszej sytuacji prawnopodatkowej w porównaniu z tą, w której znajdują się niestosujący tego mechanizmu. Mianowicie do podmiotów stosujących mechanizm podzielonej płatności, do wysokości kwoty odpowiadającej kwocie podatku wynikającej z otrzymanej faktury:

  1. Nie stosuje się art. 105a ust. 1 ustawy o VAT, tj. przepisu o odpowiedzialności solidarnej. Podatnik dokonujący zapłaty za towary wymienione w załączniku nr 13 do ustawy o VAT (wyroby stalowe, paliwa oraz inne tzw. towary wrażliwe) w ramach mechanizmu podzielonej płatności nie będzie ponosił solidarnej odpowiedzialności wraz z dostawcą za ewentualne zaległości podatkowe.
  2. Nie stosuje się art. 112b ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, tj. przepisu o dodatkowym zobowiązaniu podatkowym. Podatnikowi dokonującemu zapłaty w ramach mechanizmu podzielonej płatności organ nie ustali dodatkowego zobowiązania podatkowego – tzw. sankcji VAT – w wysokości 30% w przypadku błędnie sporządzonej deklaracji podatkowej lub 20% w przypadku złożenia korekty deklaracji podatkowej w następstwie interwencji organu.
  3. Nie stosuje się art. 112c ustawy o VAT, tj. przepisu o dodatkowym zobowiązaniu podatkowym w wysokości 100%. Podatnikowi dokonującemu zapłaty w ramach mechanizmu podzielonej płatności organ nie ustali sankcji VAT w wysokości 100%, która może być stosowana, gdy błędne rozliczenia podatnika wynikają z faktur, które:
    • zostały wystawione przez podmiot nieistniejący,
    • stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane,
    • podają kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    • potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o nieważności i pozorności czynności prawnych.

 

Fiskus stępia własne ostrza

Wyłączenie stosowania niektórych przepisów oznacza, że administracja skarbowa, w przypadku zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, stępia własne ostrza wymierzone w podatników, którzy nieprawidłowo rozliczają się z fiskusem (albo którzy padają ofiarą tych ostatnich). Dla zachowania dyscypliny nowe przepisy zawierają jednak pewne ograniczenia. Przedsiębiorca nie będzie mógł skorzystać z opisanych benefitów w sytuacji, gdy wiedział, że faktura zapłacona z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności nie jest rzetelna lub przedstawia nieprawdziwe informacje.

Zobacz więcej www.codozasady.pl

Wojciech Marszałkowski, praktyka podatkowa kancelarii Wardyński i Wspólnicy