Firma prowadzi sprzedaż komputerów, programów itp. Na mocy zawartej umowy musimy wymienić uszkodzony dysk w komputerze, jednakże w związku z postanowieniami umowy uszkodzone dyski ze względu na poufność danych są niszczone na miejscu u odbiorcy w obecności naszego pracownika i tym samym nie odzyskamy dysku, aby odesłać go dostawcy. Czy w takim przypadku powinniśmy wystawić fakturę wewnętrzną i odprowadzić VAT?

Niezależnie od tego, czy wadliwa część jest wysyłana do dostawcy, czy jest ona niszczona, wydanie nowych części (nowych towarów) w miejsce towarów uszkodzonych, jeśli następuje to w ramach uprawnień wynikających z udzielonej przy sprzedaży gwarancji, nie jest nieodpłatne. W związku z tym nie podlega opodatkowaniu.


Jak rozumiem pytacie Państwo w kontekście brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. Powołany przepis stanowi, że przez dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
W sytuacji opisanej w pytaniu popsuty dysk jest wymieniany na nowy w ramach uprawnień wynikających z gwarancji. Nie mamy zatem tutaj do czynienia z nieodpłatnym wydaniem towarów w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 2 u.p.t.u. Wydanie dysku w ramach gwarancji w istocie ma charakter odpłatny. Możliwość otrzymania dysku (czy też innej części do komputera) w zamian za dysk uszkodzony (czy też inną uszkodzoną część) wynika z umowy sprzedaży, która ma charakter odpłatny. Nabywca kupując komputer płaci także i za to, że w razie potrzeby (uszkodzenie w okresie gwarancji) otrzyma część nową w miejsce części popsutej.
Zgodnie z ogólną regułą wynikającą z art. 557 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - dalej k.c., w wypadku, gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny, co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Dostarczenie rzeczy wolnej od wad - w związku z uprawnieniami gwarancyjnymi - jest realizacją umowy sprzedaży. Ma ono zatem charakter odpłatny.
Jeśli w umowie sprzedaży zastrzeżono (bądź też strony umowy później to zastrzegły), że w razie wymiany uszkodzonego dysku, dysk ten jest niszczony w obecności sprzedawcy, nie zmienia to charakter wydania nowego dysku w miejscu uszkodzonego i później niszczonego dysku. Nadal następuje to w ramach gwarancji. W związku z tym takie wydanie towarów nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 u.p.t.u. Nie jest to bowiem nieodpłatne wydanie towarów.