Niektóre firmy świadczące usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej otrzymują zapłatę przelewem za pomocą aplikacji BLIK i kartą płatniczą przez terminal płatniczy. Pojawia się zatem pytanie, czy opłacone w ten sposób usługi mogą może skorzystać ze z zwolnienia o obowiązku stosowania kasy fiskalnej.
Przypomnijmy, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania kasy fiskalnej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny, niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT (np. inny podatnik VAT), to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy.
Uwaga: Przez sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).
Czytaj w LEX: Płatność kartą płatniczą a rozliczenie na gruncie VAT >
Warunki zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania
Kwestie dotyczące zwolnień reguluje od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605).
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mają dwojaki charakter, tj. :
- zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe), i
- zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Istota problemu sprowadza się do ustalenia, czy usługi za które firmy otrzymują od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zapłatę przelewem za pomocą aplikacji BLIK i kartą płatniczą przez terminal płatniczy, może korzystać ze z zwolnienia o obowiązku stosowania kasy fiskalnej na podstawie par. 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.
Czytaj też w LEX: Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących dostaw towarów w systemie wysyłkowym >
Na podstawie par. 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 załącznika wymieniono: Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Wskazane zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Usługi wyłączone ze zwolnienia
Należy jednak mieć na uwadze, że zwolnienia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w par. 4 rozporządzenia. Ograniczymy się tutaj do wskazania:
- przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
- taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
- naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
- w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
- w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
- w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
- prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
- doradztwa podatkowego,
- związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
- fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
- kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
- związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
- mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Uwaga: Wyłączenia dotyczące dostawy towarów (zob. par. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia) oraz wyjątki wskazane w par. 4 ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia zostały pominięte.
Czytaj też w LEX: Kasy rejestrujące - zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania >
Kiedy nie trzeba stosować kasy fiskalnej
Zatem, aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w par. 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z tych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia.
Na tej podstawie należy stwierdzić, że usługi, za które firmy otrzymują od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zapłatę przelewem za pomocą aplikacji BLIK i kartą płatniczą przez terminal płatniczy, mogą korzystać ze z zwolnienia o obowiązku stosowania kasy fiskalnej. Warunkiem jest jednak, by z ewidencji i dowodów otrzymywanych z banku dokumentujących zapłatę, jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła ta zapłata oraz by nie były to usługi wskazane w par. 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. W sytuacji, gdy za nabywane usługi konsument będzie dokonywał płatności za pomocą aplikacji BLIK i kartą płatniczą przez terminal płatniczy, to w wyniku tej formy płatności sprzedawca będzie otrzymywać środki pieniężne na rachunek bankowy. Taka transakcja jest możliwa do zidentyfikowania (zarówno dane nabywcy, jak i jej przedmiot), co potwierdza spełnienie przesłanek zwolnienia.
Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe, m.in w interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2024 r. (n 0114-KDIP1-3.4012.682.2023.2.KP).
Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy
Zobacz też procedury:
Sprzedaż uwzględniana przy ustalaniu prawa do zwolnień podmiotowych z obowiązku ewidencjonowania >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.