Ustawa ma na celu udoskonalenia przepisów dotyczących procedur, zakresu zadań KAS oraz doprecyzowanie regulacji odnoszących się do zatrudnienia w KAS i pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej. Zmiany mają wpłynąć pozytywnie na realizację zadań ustawowych KAS.
Cena promocyjna: 199.2 zł
|Cena regularna: 249 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Dostęp do informacji o właścicielach rachunków
Nowelizacja ma jednak także na celu umożliwienie organowi KAS zidentyfikowanie posiadacza (pełnomocnika) rachunku bankowego, wykorzystywanego do prowadzenia niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej, uzyskiwania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych, uzyskiwania przychodów niezadeklarowanych albo przychodów nieujawnionych w złożonych deklaracjach. Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że ma to pozwolić w dalszej części na uruchomienie kontroli celno-skarbowej albo postępowania przygotowawczego. Zmiana ma zatem na celu wyposażenia organów KAS w odpowiednie narzędzia w celu uszczelnienia systemu i ograniczenia szarej strefy. Wnioskowanie przez organy KAS o dane ma być oparte o uprawdopodobnione informacje. Ma to ograniczyć pozyskiwanie danych, których pozyskiwanie przez organ byłoby nieuzasadnione.
Zobacz również: Dziedziczenie firmy bez podatku od spadku >>
Fiskus wie o zagranicznych rachunkach polskich podatników >>
Zmiany we wszczynaniu kontroli
Nowe brzmienie art. 62 ust. 2a–2b i ust. 3a–3c ma doprecyzować także zasady wszczęcia kontroli celno-skarbowej bez odsyłania w tym zakresie do przepisów o kontroli podatkowej w ordynacji podatkowej. W przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, upoważnienie będzie doręczane członkowi zarządu, wspólnikowi albo innej osobie upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego lub prowadzenia jego spraw, albo osobie upoważnionej do odbioru korespondencji. W przypadku zakładu podmiotu zagranicznego wprowadzono możliwość doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej osobie faktycznie kierującej, nadzorującej lub reprezentującej kontrolowanego. W przypadku nieobecności kontrolowanego, reprezentanta kontrolowanego lub pełnomocnika, kontrola celno-skarbowa będzie mogła być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej pracownikowi kontrolowanego podmiotu.
Zobacz również: Gromadzenie informacji podatkowych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej >>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.