Odpowiedź:

Ustawodawca nie wskazuje konkretnie, w jaki sposób należy potwierdzać liczbę godzin wykonania zlecenia, zaznacza jedynie, że należy to robić w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Potwierdzenia można dokonać w sposób ustalony między stronami lub przyjęty u danego zleceniodawcy. Mogą to być listy pisemne, czy też wiadomości e-mail, formularze elektroniczne, itp.

Liczba godzin powinna być wysłana przed terminem wypłaty wynagrodzenia, a więc zależy to od tego, jak często jest wypłacane wynagrodzenie, jeśli w okresach miesięcznych - wystarczy raz w miesiącu.

To zleceniobiorca przekazuje informację o liczbie godzin wykonania zlecenia.

Uzasadnienie:

Zgodnie z dodanym art. 8b ust. 1 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę z 10.10.2002 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008 z późn. zm.) – u.m.w.p. w przypadku umów zlecenia i o świadczenie usług, strony określają w umowie sposób potwierdzania liczby godzin, a zatem ma tu zastosowanie ogólna zasada swobody umów wynikająca z art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.) – dalej k.c., czyli tzw. zasadę swobody umów, która stanowi, że strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Co oznacza, że strony mogą ustalić sposób potwierdzania liczby godzin w sposób dowolny i wybrać, przykładowo, drogę elektroniczną.

Jeśli natomiast strony nie określą w umowie (zawartej w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej) sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, przyjmujący zlecenie (zleceniobiorca) lub świadczący usługi przedkłada w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej informację o liczbie godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia (art. 8b ust. 1 u.m.w.p.), czyli w przypadku, gdy termin wypłaty wynagrodzenia to 10 dzień każdego miesiąca, zleceniobiorca powinien przed tym terminem wysłać informację o godzinach wykonania zlecenia.

Jednak jeżeli umowa nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, to zleceniodawca, przed rozpoczęciem wykonania zlecenia, potwierdzi zleceniobiorcy w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej ustalenia co do sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Jeśli tak się nie stanie to zleceniobiorca powinien wysłać listę godzin wykonania zlecenia w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej.

Paula Dąbrowska, autorka współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego
Odpowiedzi udzielono  9.01.2017 r.
 

Vademecum Głównego Księgowego
Artykuł pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami