Uruchomiony przez Ministerstwo Finansów system Twój e-PIT nie radzi sobie z rozliczeniem kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich. Chodzi nie tylko o twórców, ale i osoby, które uzyskują przychód z praw majątkowych, w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

 

Ostrożność wskazana

Problemy pojawiają się, gdy osoba mająca prawo do 50-proc. kosztów uzyskania przychodów, wypełnia poz. 4 deklaracji PIT-37 w części dotyczącej dochód i ich źródeł przychodów. Formularz deklaracji został tak skonstruowany, że podatnicy muszą w poz. 55 wpisać kwotę przychodów z tytułu praw autorskich, a w poz. 56  podać kwotę, do której mają zastosowanie 50-proc. koszty. W efekcie system gubi się i w rozliczeniu nie dość, że obie kwoty przychodów z tytułu praw autorskich dodaje do wszystkich przychodów uzyskanych przez podatnika (poz. 62), to jeszcze błędnie ustala również dochód uzyskany z tego tytułu. Wygląda to tak, jakby system dodał obie kwoty przychodów z tytułu praw autorskich, a potem odjął od nich kwotę kosztów. W efekcie dochód do opodatkowania może być prawie o połowę wyższy niż kwota przychodów uzyskanych z tego źródła. 

Zobacz również:
Rower może być pojazdem służbowym >>

Fiskus poluje na wynajmujących mieszkania >>
Zakwaterowanie i dojazd to nie przychód pracownika >>
 

Zapytaliśmy Ministerstwo Finansów, czy ma świadomość tego błędu. W odpowiedzi poinformowano nas, że otrzymało jednostkowe sygnały o takich sytuacjach w początkowym okresie działania nowej usługi. - Wypełniając zeznania podatkowe uwzględniano dane przekazane przez płatnika w PIT-11 dla wersji 23 i 24. Zdarzały się również sytuacje, że płatnik przekazał informacje na nieaktualnych formularzach. W tym wypadku mogły się zdarzyć jednostkowe sytuacje kiedy niektóre dane nie były widoczne ‒ twierdzi MF. Resort zapewnia, że zostało to natychmiast skorygowane.

Sprawdź w LEX: Raportowanie schematów podatkowych przez biura rachunkowe >

Nie masz dostępu do tego materiału? Sprawdź, jak go uzyskać >

 

Cena promocyjna: 29.9 zł

|

Cena regularna: 299 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Urzędnicy MF radzą, by podatnik, który nie jest pewien poprawności danych, zgłosił to na adres info.epit@mf.gov.pl. Przedstawiciele resortu skontaktują się z osobami, które zaakceptowały zeznanie przed wyeliminowaniem tej nieścisłości.

Sprawdź w LEX: Najczęściej popełniane błędy przy wypełnianiu zeznań PIT na przykładach >

Jak twierdzi Ministerstwo Finansów, pracownicy urzędów skarbowych kontaktują się z osobami, które rozliczyły się z podatku bazując na propozycji nieuwzględniającej wszystkich kosztów uzyskania przychodów. Informują w jaki sposób, możliwe jest złożenie korekty lub też przygotowują taką korektę samodzielnie przesyłając ją do akceptacji podatnika. W skali wszystkich przygotowanych propozycji rozliczeń podatkowych sytuacje, o które zapytaliśmy były ‒ jak twierdzi MF ‒ absolutnie incydentalne. - Dotyczyły bardzo wąskiej grupy osób, które z usługi Twój e-PIT skorzystały w pierwszych dniach po jej uruchomieniu (w sumie około 1 tys. osób) – zapewnia resort finansów. Potwierdza, że dotyczyło to wyłącznie sytuacji, kiedy podatnik miał 50-proc. koszty uzyskania przychodów zarówno z tytułu umowy o pracę, jak i z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

Urzędnicy przyznają, że na bieżąco monitorują funkcjonowanie systemu i analizują  poszczególne złożone deklaracje, i dlatego bardzo szybko skorygowali propozycje rozliczeń, które jeszcze nie zostały zaakceptowane przez podatników. Zapewniają, że w każdej sytuacji podatnik ma możliwość poprawienia swojego zeznania.

Pomoże korekta zeznania

- Oczywiście złożenie korekty jest w tym przypadku korzystne dla każdej osoby, gdyż finalnie obniża podstawę opodatkowania, co skutkuje niższym podatkiem do zapłaty lub wyższą kwotą zwrotu podatku ‒ podkreśla MF.

Sprawdź w LEX: Korekta zeznania podatkowego w PIT >

Twierdzi, że pisma z informacją wysyłane są do osób, z którymi pracownikom KAS nie udało się skontaktować w inny sposób. Dotyczy do niewielkiej grupy podatników. ‒ Jeśli podatnik zaakceptował e-PIT, najlepiej jest złożyć korektę złożonego zeznania podatkowego za 2018 r. Tu możliwa jest forma zarówno papierowa, jak i elektroniczna. Jeśli korekta  trafi do urzędu skarbowego przed końcem kwietnia, a wynikałaby z niej dopłata podatku, podatnik nie ponosi żadnych negatywnych tego konsekwencji w postaci odsetek – wskazuje Anna Misiak, partner, doradca podatkowy, szef zespołu podatków osobistych i doradztwa dla pracodawców w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy. Jak mówi, to system Twój e-PIT jest w tym roku pierwszy raz, więc należy potraktować go także jako nowe doświadczenie. ‒ W miarę upływu lat powinno być coraz lepiej, ale w tym roku, jako że kilka niedostosowań się do sytuacji podatników już się pojawiło, może się okazać, że najlepiej radzi on sobie tylko z prostym rozliczeniem z jednego, góra dwóch źródeł przychodów. A ponieważ błąd systemu, np. nieprawidłowo wyliczone koszty uzyskania przychodów, nie zdejmuje odpowiedzialności z podatników, to też ci, których rozliczenie jest bardziej skomplikowane powinni zachować szczególną ostrożność ‒ podkreśla Anna Misiak.

Wyjaśnienie MF: MF wyjaśnia wątpliwości wokół PIT dla twórców >>