Nowe wymogi nakładają na operatorów obowiązujące od 1 lipca 2024 r. przepisy o raportowaniu handlu i najmu przez internet, wdrażające dyrektywę DAC7. Chodzi o nowelizację ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, zgodnie z którą operatorzy platform internetowych będą informować szefa Krajowej Administracji Skarbowej, ile zarobili za ich pośrednictwem sprzedający oraz wynajmujący. Celem jest ograniczenie szarej strefy.
Zgodnie z ustawą, operatorzy przekażą pierwsze raporty do końca stycznia 2025 r. za 2023 r. i za 2024 r. Dane będą raportowane wstecz, ponieważ Polska spóźniła się z wdrożeniem unijnej dyrektywy. Kolejne raporty będą składane co roku i będą obejmować dane z okresu rocznego.
Czy aplikacja do rezerwacji spełnia definicję platformy
Nowe przepisy budzą jednak szereg wątpliwości m.in. co do tego, które podmioty spełniają warunki uznania ich za platformy. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał 30 września 2024 r. pierwszą interpretację (nr 0111-KDSB1-2.4019.1.2024.1.PP) dotyczącą nowych przepisów. Z wnioskiem wystąpiła firma, która zajmuje się m.in. zarządzaniem rezerwacjami noclegowymi. Świadczy usługi na rzecz podmiotów oferujących miejsca noclegowe. Dzięki oprogramowaniu i aplikacji firmy, podmiot ten może połączyć się z portalami rezerwacyjnymi i pobierać informacje o rezerwacjach założonych za pośrednictwem tych platform.
Podmiot ten udostępnia stronę rezerwacyjną użytkownikom, którzy według swoich preferencji mogą zamieścić ją na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych lub we własnym systemie. Oprogramowanie lub aplikacja nie jest udostępniana dla użytkowników w ramach strony internetowej firmy lub aplikacji, do której mieliby dostęp różni użytkownicy i klienci użytkowników.
Użytkownik może zarządzać noclegami we własnym obiekcie. Aby móc korzystać z systemu, musi się jednak zarejestrować oraz założyć konto. System rezerwacji firmy oferuje funkcje kalendarza dla użytkowników. Firma nie narzuca sposobów zamieszczania tam treści, rodzajów oferowanych noclegów, sposobów i metod płatności czy też ich rozliczania. Nie uczestniczy w tych procesach, a jedynie udostępnia i zapewnia jej wsparcie pod względem technicznym. Informacje uzyskiwane przez firmę są wybiórcze i nie umożliwiają m.in. określenia uzyskiwanego wynagrodzenia, a także liczby zawieranych przez nich transakcji.
Firma zapytała, czy w związku ze świadczonymi usługami i przedstawioną funkcjonalnością systemu rezerwacji opracowanego przez nią należy uznać jej oprogramowanie lub aplikację za platformę.
Dyrektor KIS zgodził się, że nie. Jego zdaniem, system rezerwacji nie spełnia przesłanek definicji platformy określonych w art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Zgodnie z tym przepisem, przez platformę rozumie się:
- oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
- aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Zobacz w LEX: Platformy internetowe będą zgłaszać dochody handlujących > >
Sprawdź również książkę: Akt o usługach cyfrowych. Komentarz [PRZEDSPRZEDAŻ] ebook >>
Korzystna interpretacja
Jak mówi Magdalena Jaworska, doradczyni podatkowa, radczyni prawna, partnerka w Quidea, tezy płynące z pierwszej interpretacji podatkowej w zakresie rozumienia przepisów wdrażających Dyrektywę DAC7 są generalnie korzystne dla wielu dostawców usług internetowych oferujących różnego rodzaju systemy wspierające sprzedaż, które same w sobie nie stanowią platform sprzedażowych.
- Należy pamiętać, że nowe przepisy nie wprowadzają bowiem powszechnego obowiązku raportowego dla operatorów wszystkich platform internetowych. W kręgu zainteresowania projektodawcy są tylko wybrane ich typy, które umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonania bezpośrednio lub pośrednio określonej sprzedaży. Właśnie takiej funkcjonalności nie miała platforma opisana przez wnioskodawcę (w szczególności podkreślił on, że nie ma strony internetowej, na której znajdowałyby się wszystkie oferty zamieszczane przez użytkowników i które ich klienci mogliby przeglądać i wybierać). Oczywiście dostawcy usług informatycznych oferują wiele różnych aplikacji, oprogramowań, czy platform i każdy przypadek należy sprawdzać indywidulanie. Z mojego doświadczenia wynika, że często nawet w ramach jednego operatora platformy (spółki) mogą wystąpić różne modele biznesowe, z którymi będzie się wiązać różny zakres obowiązków na gruncie przepisów wdrażających DAC7 - mówi Magdalena Jaworska.
Nowe obowiązki operatorów
Marta Kasztelan, koordynator e-Izby ds. e-podatków, doradca podatkowy w Sowińscy i Partnerzy, zwraca uwagę, że dyrektywa DAC7 istotnie zmienia zasady współpracy między operatorami platform a ich użytkownikami. Zwiększone zostały wymogi dotyczące danych użytkowników – operatorzy muszą zbierać bardziej szczegółowe dane personalne użytkowników oraz szczegóły dotyczące samej transakcji. Będą również zobowiązani wprowadzić bardziej rygorystyczne procedury weryfikacji tożsamości swoich użytkowników. Z kolei użytkownicy będą zobowiązani dostarczyć te informacje oraz przejść przez proces weryfikacji, co może wymagać dodatkowych czynności m.in. podczas rejestracji lub korzystania z platformy.
Wyjaśnia, że wprowadzenie nowych obowiązków wynikających z implementacji dyrektywy DAC7 wymaga dostosowania przez operatorów platform systemów informatycznych do zbierania i przetwarzania danych dotyczących sprzedawców, którzy korzystają z platform. Systemy te muszą być w stanie zebrać i przechować szczegółowe informacje takie jak: imię i nazwisko, adres, numer identyfikacji podatkowej (NIP), kwoty przychodów oraz szczegóły transakcji. A następnie wygenerować raporty zgodne z wymaganiami dyrektywy DAC7 i przesyłać je do szefa Krajowej Administracji Skarbowej w formie elektronicznej.
Zobacz w LEX: Dyrektywa DAC7: Nowe obowiązki dla operatorów platform cyfrowych i sprzedawców online > >
Jakie dane podlegają raportowaniu
Przepisy wprowadzają limity graniczne, po przekroczeniu których platformy muszą raportowały dane wybranych sprzedawców. Limit obowiązuje w stosunku do transakcji towarowych. Raportowaniu nie podlegają użytkownicy, którzy w roku kalendarzowym (jest to okres sprawozdawczy) dokonali mniej niż 30 transakcji sprzedaży towarów, jeżeli łączne wynagrodzenie wypłacone lub uznane w tym okresie nie przekroczyło równowartości 2 tys. euro (wartości po uwzględnieniu zwrotów towarów). Limity te należy liczyć od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku kalendarzowego.
Limit transakcji wprowadzony został również w odniesieniu do nieruchomości. W tej jednak sytuacji wyłączony sprzedawca to taki, któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie ponad 2 tys. stosownych czynności dotyczących udostępnienia nieruchomości wchodzących w skład grupy obiektów. Celem jest wychwycenie mniejszych usługodawców działających na rynku nieruchomości poprzez takie platformy jak np. Airbnb, Booking.com lub Your.Rentals, a nie podmioty takie jak hotele.
Czytaj również: Raportowanie najmu przez internet, rozliczenie najmu
Obowiązki platform internetowych od lipca 2024 r.
Czytaj także w LEX: Obowiązki sprawozdawcze operatorów platform cyfrowych w Unii Europejskiej – kolejny przykład "Wielkiego Brata" w podatkach? > >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.